2. Programkategori 21.5 Jernbaneformål

Kap. 1352 NSB Gardermobanen AS

       Den bevilgede lånerammen for 1996 for NSB Gardermobanen AS er basert på den opprinnelige kostnadsrammen for utbygging på 4.935 mill. 1996-kroner, angitt med en usikkerhet på +/- 20 %.

       Styret for NSB Gardermobanen AS behandlet budsjettsituasjonen i møte 20. februar 1996. Styret vedtok å justere opp den totale budsjettrammen med totalt 730 mill. kroner, derav utbyggingen med 650 mill. kroner og budsjettreserven for forberedelse av trafikkdrift 80 mill. kroner. Totalt er økningen på 11,7 %. Oppjusteringen har sammenheng med økte kostnader innenfor grunnarbeider, undervurdering av kostnadene ved å bygge nye anlegg inntil eksisterende bane med trafikk og videre justert ut fra en prioritering av enkelte kunderettede tiltak for å sikre markedsandel og lønnsomhet.

       Den samlede økningen fordeler seg over tid med 475 mill. kroner i 1996, 240 mill. kroner i 1997 og 15 mill. kroner i 1998.

       Samferdselsdepartementet foreslår å øke den bevilgede lånerammen for 1996 med 475 mill. kroner fra 2.040 mill. kroner til 2.515 mill. kroner (herav 595 mill. kroner i ansvarlig lån). Refusjon av økt merverdiavgift for 1996 økes med 45 mill. kroner, fra 260 mill. kroner til 305 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen vil uttrykke uro over de nye opplysninger om kostnader knyttet til utbygging av Gardermobanen.

       Komiteen vil understreke sammenhengen mellom utbyggingskostnadene og den framtidige pris til brukerne av banen. Dette fordi prisen til brukerne vil innvirke på mulighetene til å oppnå den forutsatte andel av transporten til og fra flyplassen.

       Komiteen viser til Stortingets målsetting om at minst 50 % av flyplasspassasjerene fra åpningsåret av flyplassen skal reise kollektivt.

       Komiteen understreker nødvendigheten av tilstrekkelig antall parkeringsplasser knyttet til Gardermobanens stasjoner for å kunne oppnå målsettingen om kollektivtransport til og fra flyplassen.

       Komiteen forutsetter at Gardermobanen blir tilrettelagt for funksjonshemmede og legger følgende prinsipper til grunn:

- Funksjonshemmede skal ha adgang til toget og alle fasiliteter i toget.
- Heissystem må kunne betjenes på en enkel, sikker og brukervennlig måte av den enkelte.
- Det avsettes plasser for rullestolbrukere i hvert togsett.