Vedlegg

Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 24. september 1996:

       Jeg viser til Dok.nr.8:68 Forslag om å innføre avsugingsanlegg for bensindamp ved bensinstasjoner som ble oversendt departementet for utredning og uttalelse 30 april i år.

       I tråd med våre internasjonale forpliktelser skal økningen i de norske utslippene av flyktige organiske forbindelser (VOC) snus til en reduksjon i løpet av få år. Dette er en meget krevende oppgave.

       Statens forurensningstilsyn (SFT) har under utarbeiding en samlet analyse av mulige tiltak og kostnader for å redusere de norske utslippene av VOC. Den norske petroleumsvirksomheten står for anslagsvis halvparten av de totale norske VOC-utslippene. Effektive tiltak innenfor petroleumssektoren synes å bli avgjørende for at reduksjonsforpliktelsen skal overholdes. Ved siden av petroleumsvirksomheten, er veitrafikk og løsemidler de viktigste kildene til VOC-utslipp i Norge. SFTs analyse tar for seg alle kilder. Dette er viktig for å komme fram til de tiltak som kan sikre at den norske reduksjonsforpliktelsen overholdes til lavest mulig samlet kostnad.

       SFT vil ferdigstille sin analyse av VOC-tiltak senere i høst, noe avhengig av når data fra et teknologiprosjekt i regi av Statoil vil foreligge. Statoil-prosjektet prøver ut teknologi for gjenvinning av VOC ved lasting av råolje fra bøye i Nordsjøen. Dette er en så stor utslippskilde at reduksjonspotensialet og kostnadene ved dette tiltaket vil være av stor betydning for vurderingen av hvilke tiltak som samlet sett behøver å gjennomføres i Norge for å overholde VOC-forpliktelsen.

       Jeg vil derfor ikke gå inn for at det fattes vedtak om innføring av avsugingsanlegg for bensindamp på bensinstasjoner i forkant av en samlet vurdering, som vil kunne gjøres tidlig i 1997. Basert på de detaljerte kostnadsdataene som det er gjort rede for i vedlagt notat, anser jeg imidlertid et slikt krav, spesielt for de største stasjonene, som et aktuelt bidrag til å bringe de norske VOC-utslippene ned på det nivå vi er forpliktet til internasjonalt.