5. Vurdering av tomtefeste og formueskatt

5.1 Sammendrag

       Ved tomtefeste skal formuesverdien av tomter som utgangspunkt tilordnes grunneier. Et nytt takstgrunnlag kan innebære at skattegrunnlaget for mange grunneiere med bortfestede tomter vil øke.

       Departementet finner etter en samlet vurdering at det ikke er grunnlag for særlige ordninger for å redusere formuesskattegrunnlaget for eiere av bortfestede tomter. En eventuell økning av formuesskattegrunnlaget for eiere av bortfestede tomter vil som foran nevnt kun være utslag av en mer reell verdsettelse av grunneierens faktiske formue.

       Det kan imidlertid være grunnlag for å vurdere nærmere grensen mellom hva som anses som tidsbegrenset og varig tomtefeste. Etter gjeldende rett blir hovedvirkningen av skillet mellom tidsbegrenset og varig tomtefeste om det ved formuesbeskatningen skal korrigeres for avvik mellom verdien av forpliktelser og rettigheter etter festeavtalen. Først når en står overfor varige festeavtaler kan det tas hensyn til slike avvik, det vil si når festeavtalen har en varighet på 100 år eller mer. For kortere avtaler tas det ikke hensyn til festeavtalen ved formuesbeskatningen.

       For forholdsvis korte festeavtaler er det hensiktsmessig at en slipper å gå inn på konkrete vurderinger av om det er samsvar mellom rettigheter og forpliktelser etter festeavtalen, med andre ord om en står overfor en god eller dårlig festeavtale. Dette er et prinsipp som også blir lagt til grunn i andre sammenhenger med tidsbegrensede bruksrettigheter (leieavtaler m.v.).

       Også for festeavtaler av lengre varighet vil det normalt ikke være behov for å korrigere for avvik mellom rettigheter og forpliktelser etter avtalen. Kun unntaksvis, hvor det foreligger betydelige avvik, eksempelvis i tilfeller hvor det er avtalt at det ikke skal være adgang til regulering av festeavgiften, bør det kunne korrigeres for dette. I slike mindre forekommende tilfeller vil det også være rimelig å korrigere hvor festeavtalen har kortere varighet enn 100 år. Departementet viser til at normal festetid etter tomtefesteloven er 80 år. Departementet vil vurdere nærmere om grensen mellom tidsbegrenset og varig tomtefeste bør endres slik at den blir mer i samsvar med normal festetid. Det vil innebære at det blir adgang til å ta hensyn til festeavtaler ved formuesansettelsen også hvor festetiden er en del kortere enn 100 år.

5.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til at taksten på huset skal avspeile produksjonskostnadene for boligeiendommen og at naturlig tilordnet tomt ikke skal føre til høyere takst. Forskjellen mellom en selveiertomt og festet tomt er kun knyttet til en periodisering av kostnaden for å oppnå full bruksrett til arealet. Dette betyr at for dette skatteformål skal det ikke være forskjell på takst for festet tomt og selveiertomt.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen viser til sine respektive merknader under pkt. 2.2.2.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til at formuesverdien av tomter ved tomtefeste som utgangspunkt tilordnes grunneier. Ved tidsbegrenset tomtefeste blir grunneieren tilordnet hele tomteverdien, mens det ved varig tomtefeste gis fradrag for heftelsen som festeavtalen representerer. Disse medlemmer vil videreføre dette skattepolitiske prinsippet. Det må være eier, og ikke leier slik flertallet legger opp til, som skal beskattes.