Vedlegg

Brev til samferdselskomiteen frå Samferdselsdepartementet dagsett 9. april 1997.

Dok.nr.8:37 (1996-1997), forslag fra stortingsrepresentantene Johanne Gaup, Terje Sandkjær og Magnus Stangeland om at det etableres tverrfaglige ulykkeskommisjoner til å granske ulykker der tunge kjøretøyer er involvert

       Det vises til brev fra samferdselskomiteen av 20. februar 1997, vedlagt forslag fra stortingsrepresentantene Johanne Gaup, Terje Sandkjær og Magnus Stangeland om at det etableres tverrfaglige ulykkeskommisjoner til å granske ulykker der tunge kjøretøyer er involvert.

       Ved ulykker foretas eventuell etterforskning av politiet. Etterforskningen følger en fast struktur, noe som er viktig for å fremskaffe kunnskap om ulykkene. I enkelte tilfeller gjennomfører Statens vegvesen en utvidet undersøkelse av de kjøretøyene som er innblandet i ulykkene.

       I alle de nordiske landene har det vært forsøkt med ulykkeskommisjoner i løpet av de siste 30 årene. Evalueringer av norske og svenske forsøk har vist at slike kommisjoner til dels har vært egnet til å få frem den komplekse årsakssammenhengen for den enkelte ulykke. Erfaringene fra de enkelte ulykkene vil imidlertid kunne være vidt forskjellige, og dermed ikke gi entydige svar m.h.t. mer generelle årsakssammenhenger. Det vil derfor være betydelig usikkerhet knyttet til i hvilken grad slike erfaringer gir grunnlag for tiltak for å redusere omfanget av ulykker med tunge kjøretøyer. Ulykkeskommisjoner som skal rykke ut umiddelbart etter ulykker vil i tillegg være svært kostnadskrevende. Undersøkelser på ulykkesstedet er dessuten en politioppgave. En eventuell ulykkeskommisjon vil måtte arbeide i etterkant av politiets undersøkelser, og kan i noen tilfeller føre til at klargjøringen av vegen for annen trafikk, vil bli forsinket. Departementet ser det derfor som lite hensiktsmessig å etablere ulykkeskommisjoner med stående beredskap.

       Departementet er imidlertid positiv til at det foretas utvidede undersøkelser av ulykker, for å få bedre kunnskap om ulykkesårsaker ved spesielle typer ulykker, bl.a. ulykker med tunge kjøretøyer. I dag gjennomfører ulykkesanalysegrupper med basis i vegkontor/trafikkstasjon undersøkelser i tre fylker, og i ytterligere to fylker starter slike grupper sitt arbeid i løpet av 1997. Vegdirektoratet vurderer nå bruken av ulykkesanalysegrupper nærmere, både i forhold til i hvilke fylker det eventuelt bør opprettes slike grupper, hvordan gruppene skal bemannes og hvilke ulykkestyper som bør studeres.

       Departementet er positiv til at ulykkesanalysegrupper opprettes, men anser at dette må vurderes i samarbeid med vegkontorene i hvert enkelt tilfelle, basert på nytten av slike grupper. Dette vil også bli omtalt i Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007.