Innstilling fra utenrikskomiteen om samtykke til at Norge deltar i den sjette kapitalpåfyllingen i Det asiatiske utviklingsfondet, AsDF.

Dette dokument

Til Stortinget.

1. Sammendrag

Regjeringen ber i proposisjonen Stortinget om samtykke til at Norge deltar i den sjette kapitalpåfyllingen i Det asiatiske utviklingsfondet, AsDF.

       Kap. 1 i proposisjonen inneholder innledning. I kap. 2 blir det gjort rede for bakgrunnen for AsDF. Forhandlingsprosessen vedrørende den sjette kapitalpåfyllingen omtales i kap. 3, mens kap. 4 omhandler forhandlingsresultatet. I kap. 5 blir det gjort nærmere rede for det norske bidraget til påfyllingen. En oversikt over bidragene til kapitalpåfyllingen er vedlagt proposisjonen.

       Det blir i proposisjonen vist til at Det asiatiske utviklingsfondet (AsDF) er det myke utlånsvinduet i Asiabanken. Midlene i fondet blir lånt ut på svært gunstige vilkår til de fattigste i landene i regionen. Fondet blir med jevne mellomrom fylt på med gavemidler fra giverlandene. Størrelsen på hver enkelt påfylling, byrdefordeling mellom giverlandene og kriteriene for utlåningen blir bestemt under forhandlinger mellom giverlandene og banken. Resultatet av forhandlingene for perioden 1997-2000, som ble avsluttet i Tokyo i januar 1997, ble en samlet påfylling på US dollar 6,3 mrd. der Asiabanken selv bidrar med 3,3 mrd. US dollar. Norges andel av påfyllingen utgjør et bidrag på NOK 155.910  501 fordelt over fire år (1997-2000), hvilket tilsvarer en andel på 0,9 % av det totale bidraget fra giverlandene.

       Etter Regjeringens vurdering har Asiafondet utviklet seg i en positiv retning i forhold til norsk bistandspolitikk, med fattigdomsbekjempelse, vern av miljø og økonomiske reformer som sentrale målsettinger. Fra norsk side blir videreføringen av tidligere vedtatte målsettinger sett på som positiv.

       Med de til dels store og økende problemene de fattigste landene i regionene står overfor, hadde det vært ønskelig med et høyere påfyllingsnivå. Men sett i lys av dagens politiske og økonomiske situasjon i mange OECD-land, og særlig i USA, var resultatet av forhandlingene det beste man kunne oppnå.

       Når det gjelder det norske bidraget til påfyllingen blir det i proposisjonen vist til at det i løpet av tidligere forhandlinger har skjedd en gradvis økning av Norges andel av kapitalpåfyllingen. Ved den femte påfyllingen økte Norge sin andel fra 0,78 % til 0,9 %. Prosentandelen på 0,9 % ble opprettholdt under den sjette påfyllingen.

       I budsjettet for 1997 er det under kap. 163 post 71.2 bevilget NOK 50 mill. for innskudd i Det asiatiske utviklingsfondet. Forhandlingsresultatet ga et lavere bevilgningsbehov for 1997 enn antatt ved framleggelsen av budsjettet. Første års bidrag vil bli dekket under eksisterende bevilgning. Den overskytende del av bevilgningen vil bli foreslått omdisponert til andre formål i høstens proposisjon om endringer i bistandsbudsjettet.

2. Komiteens merknader og tilråding

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Stortinget gir samtykke til at Norge deltar i den sjette kapitalpåfyllingen i Det asiatiske utviklingsfondet (The Asian Development Fund, AsDF) med NOK 155.910.501 for perioden 1997-2000 i samsvar med forslag framlagt i St.prp. nr. 71 (1996-1997).

Oslo, i utenrikskomiteen, den 11. juni 1997.

Haakon Blankenborg, Anders Talleraas, Anne Enger Lahnstein,
leder. ordfører. sekretær.