2. Komiteens merknader

       Komiteen har innhentet følgende uttalelse i brev av 21. november 1997 fra Samferdselsdepartementet:

       « Samferdselsdepartementet har ikke i dag grunnlag for å si at flytoget ikke kan være i ordinær og full drift ved åpningen av flyplassen på Gardermoen 8. oktober 1998.
       Problemene som har oppstått i Romeriksporten gjør at en vil få en forsinket ferdigstillelse av parsellen Etterstad-Lillestrøm på Gardermobanen. De øvrige parseller av banen, terminalene og flytogene med driftspersonale er tidsmessig i rute. Hvor lang tid det vil ta å tette Romeriksporten på en tilfredsstillende måte med hensyn til vannbalanse og naturmiljø er nå til vurdering av ekspertgrupper nedsatt av NSB Gardermobanen AS. Først når materialet fra disse gruppene er ferdigbehandlet og det endelige valg av permanent tettingsmetode foreligger, kan en si noe om hvor stor forsinkelse en vil kunne regne med å få i ferdigstillelse av Romeriksporten, og hvilken usikkerhet som vil være knyttet til framdriften av denne type arbeid.
       Det er usikkerheten omkring hvor stor forsinkelsen vil bli av parsellen Etterstad-Lillestrøm som er bakgrunn for at Samferdselsdepartementet har under utarbeidelse en beredskapsplan for alternative opplegg for tilbringertransporten til Gardermoen. Det som nå gjøres er et første trinn i en slik plan, hvor en i utgangspunktet tar med alle alternativer. Ett av alternativene som vurderes i dette første trinn av planen er en utsettelse av åpningen av hovedflyplassen på Gardermoen til flytoget er i full og ordinær drift som forutsatt. Pr. i dag synes dette å være det minst aktuelle alternativ hvis det blir nødvendig å iverksette beredskapsplanen.
       Først når opplegg og framdrift for tetting av Romeriksporten foreligger fra NSB BA (generalforsamling for NSB Gardermobanen AS) og departementet har fått vurdert den, vil departementet kunne vurdere nødvendigheten av å trappe opp beredskapsplanen (trinn 2). Hvis det skulle vise seg nødvendig vil en måtte gå nærmere inn på konkrete løsninger hvor miljøkonsekvensene av ulike valg vil være en naturlig del av planen.
       Så snart departementet har mottatt forslaget fra NSB BA om hvordan Romeriksporten skal tettes og fått dette vurdert, vil samferdselsministeren på en egnet måte orientere Stortinget. Det vil da være naturlig at en også orienterer om beredskapsplanen og om departementet finner det nødvendig med opptrapping av planen. Om det skulle bli tilfelle vil saken bli forelagt Stortinget. »

       Komiteen viser til følgende enstemmige merknad fra komiteen i B.innst.S.nr.13 (1997-1998):

       « Komiteen viser til at departementet tar sikte på å orientere Stortinget om problemene knyttet til Romeriksporten og de mulige konsekvenser dette kan få for åpningstidspunktet for hovedflyplassen. »

       Komiteen viser videre til ovennevnte uttalelse fra Samferdselsdepartementet der det sies at Samferdselsdepartementet pr. i dag ikke har grunnlag for å si at flytogene ikke kan være i ordinær drift ved åpningen av hovedflyplassen på Gardermoen 8. oktober 1998.

       Komiteen ser det som nødvendig at Stortinget blir løpende orientert om Romeriksporten.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Samferdselsdepartementet har utarbeidet beredskapsplan, og komiteen er tilfreds med det.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslag og begrunnelse i Dok.nr.8:24 (1997-1998).

       Dette medlem har merket seg at statsråd Dørum i brev til komiteen datert 21. november 1997 redegjør for at miljøkonsekvensene ved de ulike alternative løsninger først vil bli vurdert på et seinere tidspunkt. Dette medlem mener at miljøkonsekvensene ved alternative transportopplegg må klarlegges på et så tidlig tidspunkt som mulig, og inngå som en grunnleggende premiss ved valg av løsning. Dette medlem er bekymret for de konsekvenser det kan få for miljøet i Oslo generelt, og Groruddalen spesielt, dersom ikke Gardermobanen står ferdig til flyplassen åpner. Enten en velger å basere transporten til og fra hovedflyplassen på vegnettet, eller en velger å la Gardermobanen kjøre på Hovedbanen mellom Etterstad og Lillestrøm med de konsekvenser det medfører for det øvrige kollektivtilbudet i Groruddalen og på Nedre Romerike, vil konsekvensene for miljøet etter dette medlems vurdering kunne bli dramatiske.

       Dette medlem mener derfor det er nødvendig å slå fast at miljøkonsekvensene må inngå som en naturlig del av utredningen av alternative løsninger, jf. forslagets pkt. 1.

       Dette medlem viser videre til oppslag i Dagsavisen 8. desember 1997, der direktøren for Oslo Lufthavn AS uttaler at:

       « Vår marsjordre er 8. oktober 1998. Den er vi trofast mot til noe annet blir bestemt. »

       Videre heter det i artikkelen i Dagsavisen:

       « På annet sentralt hold i OSL får Dagsavisen opplyst at det ikke er tatt noen forbehold om utsettelse av noe slag i kontraktene » (med interessenter som skal inn på den nye hovedflyplassen).

       Dette medlem har merket seg at statsråd Dørum i brevet til komiteen slår fast at en utsettelse av åpning av hovedflyplassen « pr. i dag synes (...) å være det minst aktuelle alternativ hvis det blir nødvendig å iverksette beredskapsplanen ». Det er etter dette medlems vurdering ganske opplagt at jo lengre tid som går uten at det tas forbehold om en utsettelse av åpningen av hovedflyplassen, jo mindre aktuelt vil dette alternativet være på grunn av økonomi og kontraktsforhold. Dersom en utsettelse overhodet skal være et alternativ som vurderes, er det derfor tvingende nødvendig at det forberedes for at dette kan bli resultatet av de vurderingene som må gjøres. Dette medlem viser til forslagets pkt. 2.

       Dette medlem fremmer følgende forslag i tråd med Dok.nr.8:24 (1997-1998):

«1. Vurdering av miljøkonsekvenser skal inngå som en naturlig del av arbeidet med å se på alternative transportløsninger til Oslo Lufthavn Gardermoen dersom Gardermobanen ikke står ferdig til flyplassen åpner.
2. Stortinget forutsetter at Luftfartsverket og andre berørte etater planlegger ut fra at flytrafikken kan bli overført fra Fornebu til Gardermoen først på det tidspunkt Gardermobanen står ferdig, selv om ferdigstillingen av Gardermobanen skulle skje etter 8. oktober 1998. »