2. Trikkelinje til nytt Rikshospital på Gaustad

2.1 Sammendrag

       Sosial- og helsedepartementet legger fram tilråding om godkjenning av framforhandlet avtale mellom Oslo kommune og staten vedrørende gjennomføring av Gaustadtrikk-prosjektet (vedlagt proposisjonen). Sosial- og helsedepartementet legger også fram forslag om statlig grunnavståelse og bevilgningsforslag over Sosial- og helsedepartementets budsjett for realisering av prosjektet.

       Det vises til at det i planarbeidet for nytt Rikshospital har vært forutsatt en kollektivdekning til det nye sykehuset på 50 prosent realisert ved utbygging av en ny trikketrasé.

       Det redegjøres for Oslo bystyres behandling av prosjektet og for kontakter mellom staten og kommunen. Det redegjøres videre for Stortingets behandling av prosjektet, og det vises bl.a. til at det i St.prp. nr. 1 (1997-1998) Sosial- og helsedepartementet står følgende:

       « Kollektivløsningen til nytt Rikshospital skal baseres på trikkeløsning. Kostnadene er av Oslo kommune kalkulert til 100 millioner kroner. Sosial- og helsedepartementet vil innlede forhandlinger med Oslo kommune om finansiering av trikkeløsningen. Egen sak vil bli fremmet overfor Stortinget med endelig kostnadsoverslag »

       I gjennomgangen av avtalen mellom Oslo kommune og staten om bygging av trikkelinje til nytt rikshospital på Gaustad framholdes det bl.a. at prosjektet har en total kostnadsramme på 111,4 mill. kroner hvorav staten skal yte et tilskudd på 80,4 mill. kroner. Av dette skal 53,4 mill. kroner dekkes over Samferdselsdepartementets budsjett innenfor ordningen for storbymidler, mens de resterende 27 mill. kroner foreslås dekket over Sosial- og helsedepartementets budsjett.

       Partene er enige om at trikkeprosjektet skal ferdigstilles så tidlig som mulig i forhold til innflytting i det nye Rikshospitalet som er planlagt til 16. januar 1999. Oslo kommune viderefører prosjektarbeidet umiddelbart, og intensjonen er at alle arbeider skal ferdigstilles innen 15. mai 1999, og at trikk til Rikshospitalet er satt i drift innen samme dato.

       Oslo kommune skal være byggherre/tiltakshaver for hele prosjektet, med ansvar for å gjennomføre prosjektet innenfor planlagt kvalitet, fremdrift og kostnad. Eventuelle overskridelser i forhold til kostnadskalkyler er byggherrens ansvar og risiko. Oslo kommune foretar nødvendig reguleringsbehandling som grunnlag for prosjektgjennomføringen. Trikkelinjen til Rikshospitalet inngår i Oslo kommunes kollektivnett og driften finansieres på vanlig måte gjennom kommunens kjøp av tjenester.

       I tillegg til det statlige kontanttilskuddet er det forutsatt at staten bidrar med vederlagsfri avståelse av ca 12.000 m2 grunn til Oslo kommune til prosjektet. Det vises til at det i henhold til instruks om avhending av fast eiendom som tilhører staten, skal avhending skje til markedspris dersom ikke annet er bestemt av Stortinget. Departementet anslår at markedspris kan være i størrelsesorden 20-40 mill. kroner, og tilrår at Stortinget samtykker i vederlagsfri avståelse av grunn til prosjektet.

       Sosial- og helsedepartementet foreslår at det bevilges 27 mill. kroner som tilskudd til ny trikkelinje til nytt Rikshospital på Gaustad ved at bevilgningen under kap. 731 Rikshospitalet, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold forhøyes med 27 mill. kroner. Sosial- og helsedepartementet foreslår samtidig at bevilgningen under kap. 673, post 61 Oppfølging av ansvarsreformen for mennesker med psykisk utviklingshemming nedsettes med 27 mill. kroner.

2.2 Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Nordseth og Skogholt, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, er tilfreds med at det nå foreligger en framforhandlet avtale mellom Staten og Oslo kommune om gjennomføring av Gaustadtrikk-prosjektet, dvs. bygging av trikkelinjer med tilhørende holdeplasser og endestasjon til nytt Rikshospital på Gaustad. Med denne trikkeløsningen vil en kunne få en kollektivdekning på 50 prosent til og fra Rikshospitalet, en løsning som både miljø- og trafikkmessig er ønskelig.

       Komiteen har merket seg at staten ifølge avtalen skal yte et fast tilskudd på 80,4  mill. kroner av en beregnet byggekostnadsramme på 111,4  mill. kroner og med byggherren og tiltakshaveren, Oslo kommune, som ansvarlig for eventuelle overskridelser i forhold til kostnadskalkylen.

       Komiteen har også merket seg at staten verderlagsfritt foreslås å avstå grunn til trikkeprosjektet tilsvarende en markedsverdi i størrelsesorden 20-40  mill. kroner.

       Komiteen har merket seg at trikkelinjen til Rikshospitalet inngår i Oslo kommunes kollektivnett, og at driften på vanlig måte skal finansieres ved kommunens kjøp av tjenester gjennom avtale med AS Oslo Sporveier.

       Komiteen forutsetter at det etableres tilfredsstillende alternativ kollektivdekning i perioden fra det nye Rikshospitalet forutsettes å bli tatt i bruk, dvs. 16. januar 1999, og fram til trikken settes i drift den 15. mai 1999.

       Komiteen gir sin tilslutning til den framforhandlete avtalen mellom staten og Oslo kommune og til bevilgningsforslaget på 27  mill. kroner som skal dekkes over Sosial- og helsedepartementets budsjett.