Vedlegg 2. Energi- og miljøkomiteen har mottatt følgende brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden, datert 3. juni 1998.

Svar på spørsmål ang. St.meld. nr. 29 (1997-1998) Norges oppfølging av Kyoto-protokollen

       Det vises til brev fra Energi- og miljøkomiteen av 28. mai ved leder Jens Stoltenberg med ytterligere spørsmål i tilknytning til behandlingen av ovennevnte melding.

       Kyoto-protokollen åpner for at landene skal kunne ta i bruk fleksible gjennomføringsmekanismer (felles gjennomføring mellom industriland, kvotehandel og Den grønne utviklingsmekanismen) for gjennomføring av sine utslippsforpliktelser. Det går imidlertid tydelig fram av protokollteksten at bruken av fleksible gjennomføringsmekanismer skal være et supplement til nasjonale tiltak, jf. artiklene 6, 12 og 17 som omtaler de tre aktuelle fleksibilitetsmekanismene. Norges tolking av disse bestemmelsene er at Partene må gjennomføre tiltak nasjonalt. For Regjeringen har det vært viktig å legge til grunn at utslippsreduksjonene kan bli strengere i neste avtaleperiode.

       I St.meld. nr. 29 understreker Regjeringen at « vi må basere oss på å realisere mye av utslippsreduksjonen innenlands ». Meldingen legger opp til en gradvis innfasing av virkemiddelbruken. I første omgang legger Regjeringen fram forslag til virkemidler som gjør at vi gjennom nasjonale tiltak vil kunne oppnå omlag halve utslippsforpliktelsen. Det presiseres imidlertid i meldingen at det vil være behov for å utvide virkemiddelbruken fram mot forpliktelsesperioden 2008-2012. En slik utvidet/styrket virkemiddelbruk vil omfatte såvel ytterligere bruk av nasjonale virkemidler som bruk av fleksible gjennomføringsmekanismer.

       Regjeringen går verken i de internasjonale forhandlingene eller i vår nasjonale klimapolitikk inn for at det settes en kvantitativ grense for hvor stor andel av utslippsforpliktelsene som skal tas gjennom fleksible gjennomføringsmekanismer. Hvor stor del av utslippsforpliktelsene som skal innfris gjennom nasjonale tiltak og hvor stor del som skal innfris gjennom fleksible gjennomføringsmekanismer vil avhenge av flere forhold, bl.a. de mer eksakte « spillereglene » for bruk av slike mekanismer og den internasjonale prisen på utslippskvoter. Norge vil fram mot Partskonferansen i Buenos Aires arbeide aktivt for å få på plass et regelverk som sikrer at det blir reelle utslippsreduksjoner ved bruk av fleksible gjennomføringsmekanismer.

       Det arbeides nå med å konkretisere regelverket for bruken av de forskjellige fleksible gjennomføringsmekanismene og det ventes at flere elementer vil falle på plass under den fjerde Partskonferansen i Buenos Aires til høsten. Selv om det finnes anslag for nivået på en framtidig kvotepris, er det vanskelig nå å forutsi hva denne vil bli når markedene begynner å fungere.