4. Godkjenning/endring av eiendoms-, bygg- og anleggsprosjekter (kap. 1760 og 1795 post 47 og 48)

Kolsås leir - nasjonalt gjenbruk

Sammendrag

       Ved detaljprosjektering og anbudsinnhenting har det vist seg at kostnadene ved byggeprosjektene på Kolsås har vært undervurdert. Prisutviklingen i markedet for oppføring og rehabilitering av næringsbygg i Østlandsområdet har vært sterkere enn de beregninger som ble lagt til grunn i de opprinnelige kostnadsanslag. I tillegg har problemene med å tilpasse og utvide eksisterende bygningsmasse for å ivareta behovene ved en moderne arbeidsplass vært undervurdert.

       De samlete kostnader for godkjente prosjekter er nå beregnet til 534,5 mill. kroner og representerer en økning på 145,5 mill. kroner.

       Økningene på byggeprosjektene blir dekket ved at andre byggeprosjekter, som ikke er kritiske for forsvarsstrukturen, blir skjøvet noe ut i tid.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at denne saken har vært fremmet i Stortinget flere ganger tidligere uten at det er signalisert overskridelser i den størrelsesorden som nå er avdekket, jf. St.prp. nr. 54 (1995-1996), Innst.S.nr.265 (1995-1996), St.prp. nr. 1 (1996-1997), B.innst.S.nr.7 (1996-1997). Komiteen ser meget alvorlig på overskridelsene. Komiteen finner å måtte understreke departementets overordnede ansvar for å påse at totalprosjektstyringen er slik at bygge- og anleggsprosjektene kan gjennomføres i overensstemmelse med de gitte bevilgninger.

       Komiteen anser den gjennomgående undervurdering av kostnader knyttet til prosjektet som så alvorlig at departementet må vurdere om det bør få organisatoriske og personellmessige konsekvenser. Komiteen viser for øvrig til Innst.S.nr.265 (1995-1996) der overskridelser knyttet til oppføring av nytt kontor på Lutvann for Forsvarets overkommando/Etterretningstjenesten ble behandlet. I innstillingen fremgår det av flertallets merknader at usikre tall vedrørende flytting av HFK til Kolsås, samt manglende overslag over hvor mye salg av leiren kunne innbringe, førte til at flertallet sendte saken tilbake til departementet og ba om at et revidert utkast skulle forelegges Stortinget sammen med flytting av FTD.

       Komiteen viser videre til Notat fra FD IV til Statsråden av 28. oktober 1996. Der heter det at FBTs forprosjekt er basert på realistiske forutsetninger og er grundig gjennomarbeidet. Komiteen viser også til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1996-1997) der det heter at komiteen legger avgjørende vekt på departementets beregninger som konkluderer med at en flytting av FTD og HFK til Kolsås er økonomisk gunstig.

       Komiteen forutsetter at Stortinget blir holdt orientert om den videre framdrift i prosjektet. Komiteen vil for øvrig finne det naturlig at Riksrevisjonen viser også dette prosjektet spesiell oppmerksomhet.

       Komiteen viser til at kostnadsøkningene skal dekkes inn ved at andre byggeprosjekter skal skyves ut i tid.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre, forutsetter at det blir redegjort nærmere for disse konsekvensene i forbindelse med St.prp. nr. 1 (1998-1999), samt at det fremmes forslag til kostnadsreduserende tiltak innenfor prosjektet.

       Komiteens medlem fra Høyre viser til den sterke tvil som gjorde seg gjeldende vedrørende de økonomiske sidene og selve konklusjonen da denne saken var oppe til avgjørelse i Stortinget. Dette medlem antar at Stortingets konklusjon kunne ha blitt en annen dersom de virkelige kostnader da hadde vært kjent. På denne bakgrunn vil dette medlem fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med St.prp. nr. 1 (1998-1999), om å legge fram et revidert opplegg for byggeprosjektet på Kolsås som søkes holdt innenfor de gitte bevilgninger. »

Skolesenter Akershus

Sammendrag

       Under arbeidet med detaljprosjekteringen med skolesenteret har det i tillegg til de innvendige arbeidene fremkommet behov for å utbedre utvendige vegger og tak. I tillegg er det oppstått behov for betydelige tilleggsarbeider for å ivareta Riksantikvarens krav til restaurering av den verneverdige bygningsmassen, samt at innkomne anbud har vist seg å være høyere enn først antatt.

       Prosjektet foreslås fullført innenfor en ny kostnadsramme på 144 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til sine merknader under foregående punkt. Komiteen vil bemerke at den prosentlige økningen i overskridelsene er meget høy, men har forståelse for at noe av økningen skyldes gammel verneverdig bygningsmasse og spesielle krav fra Riksantikvaren.

Horten - lager- og administrasjonsbygg

Sammendrag

       Prosjektet er tidligere godkjent med en ramme på 37,1 mill. kroner. Økte kostnader er oppstått blant annet på grunn av tilpasninger til øvrig verneverdig bygningsmasse og asbestsanering. Samlet utgjør merkostnadene 1,4 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen tar overskridelsene til etterretning.

Haakonsvern - nytt øvingsfelt brann- og havarivern

Sammendrag

       Kostnadsrammen for prosjektet ble justert til 31,45 mill. kroner i St.prp. nr. 1 (1997-1998). Bygg- og anleggsdelen av prosjektet foreslås gjennomført innenfor en ny kostnadsramme på 42 mill. kroner. Overskridelsen skyldes at et stramt byggemarked har gitt høyere anbudspriser i tillegg til at prosjektets materielldel har ført til tilleggsbehov for å ivareta personsikkerheten i simulatorbygget.

Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at et strammere byggemarked har gitt høyere anbudspriser enn forventet, og at noe av økningen skyldes tilleggsbehov i materielldelen. Komiteen vil likevel bemerke at den prosentvise overskridelsen er høy, og viser til merknader for Kolsås og Akerhus skolesenter.

NATOs investeringsprogram for sikkerhet - fellesfinansiert

Sammendrag

       Et større prosjekt ble autorisert siste halvår 1997: Integrering av kystradarene i krigshovedkvarterene (CRIADS) . Prosjektet er tidligere omtalt i St.prp. nr. 1 (1994-1995). Det første kostnadsoverslaget ble fremsendt til NATO i 1994 med en NATO-kostnad på 80 mill. kroner og en nasjonal følgeutgift på 17,6 mill. kroner. Ny teknologi har medført kostnadsreduksjoner, og prosjektet ble autorisert med en NATO-kostnad på 47,8 mill. kroner og en kostnadsdelt nasjonal andel på 10,6 mill. kroner. Totale nasjonale kostnader er nå beregnet til 25,1 mill. kroner. Det forventes at kontrakt kan inngås sommeren 1999, og utbetalinger vil bli i perioden 1999-2003.

Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at totale nasjonale kostnader er beregnet til 25,1 mill. kroner, mens det i det første kostnadsoverslaget var beregnet til 17,6 mill. kroner.

       Komiteen tar til etterretning at midler stilt til rådighet gjennom NATOs investeringsprogram over de senere år er blitt betydelig redusert.

Konkluderende merknader

       Komiteen viser til de betydelige overskridelsene som fremkommer på en rekke bygg- og anleggsprosjekter , og vil peke på den uheldige effekt en slik utvikling har for andre nødvendige investeringer og forholdet til Forsvarets troverdighet med hensyn til å styre store prosjekter.

       Komiteen forutsetter at departementet nøye gjennomgår planlagte og vedtatte bygge- og anleggsprosjekter og legger eventuelle avvik i forutsetningene frem for Stortinget i forbindelse med budsjettproposisjonen til høsten.