Sammendrag

Stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Vidar Kleppe og Jan Simonsen har den 26. juni 1998 fremsatt følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at norsk statsborgerskap først innvilges utenlandske statsborgere som har fraskrevet seg sitt opprinnelige statsborgerskap.»

I begrunnelsen for forslaget vises det bl.a. til at lov om norsk riksborgarrett gir bestemmelser om hvordan norsk statsborgerskap erverves. Dagens praksis muliggjør at innvandrere kan inneha opprinnelseslandets statsborgerskap i tillegg til norsk statsborgerskap. Forslagsstillerne påpeker at tilstanden av dobbelt statsborgerskap gir personer muligheten til lovlig å representere både Norge og en annen stat. Dette må betraktes som en uakseptabel situasjon som forverres i takt med den stigende asylinnvandringen. Forslagsstillerne minner om at en del andre europeiske land motsetter seg doble statsborgerskap.

Årsaken til at noen personer får dobbelt statsborgerskap, skyldes at ulike land har ulik statsborgerlovgivning. Det praktiseres ulike løsningsregler fra automatisk tap til at det er umulig å miste sitt statsborgerskap. De vanligste ordninger beskrives i dokumentet. Dobbelt statsborgerskap for norske borgere vil kun inntreffe i begrenset omfang, jf. lovens § 7.

Norge tiltrådte i 1969 Konvensjon om reduksjon av tilfeller av dobbelt statsborgerskap og om militære forpliktelser i tilfelle av dobbelt statsborgerskap. Norge undertegnet dessuten i 1997 en ny europeisk konvensjon om statsborgerskap. Den legger til grunn at statene fritt skal kunne bestemme i hvilken grad de vil tillate fler-statsborgerskap.

Forslagsstillerne mener at oppfølgingen av personer som søker statsborgerskap gjennom såkalt etterfølgende løsning, er lite tilfredsstillende. Etterfølgende løsning innebærer at norsk statsborgerskap innvilges under forutsetning av at søkeren innen en tidsfrist ber om å bli løst fra sitt opprinnelige statsborgerskap. Holdes ikke fristen skal det norske statsborgerskapet trekkes tilbake. I brev fra departementet til Fremskrittspartiet heter det at man «som regel» forlanger at vedkommende dokumenterer løsning, dette vil altså ikke gjelde for alle. Det fremgår at man ikke følger opp disse personene. Videre har man ingen sanksjonsmuligheter. Forslagsstillerne finner det urimelig at disse forhold skal muliggjøre dobbelt statsborgerskap.

Forslagsstillerne mener at den som ikke kan dokumentere å være løst fra sitt tidligere statsborgerskap ikke bør få norsk statsborgerskap. Videre må personen som skal innvilges norsk statsborgerskap, avkreves en troskapsed til den norske konstitusjonen og norske lover i en formell og bindende seremoni.