Staten har i dag eierinteresser i en rekke selskaper
i norsk næringsliv. Historisk sett har bedriftene i stor grad
blitt statseide som følge av tidsbestemte vurderinger og
beslutninger, og ikke som et resultat av en samlet og overordnet
strategi.
Staten som eier i næringslivet har
i første rekke en rolle i sektorer og virksomheter som
forvalter vesentlige nasjonale naturressurser. Nasjonalt eierskap
i store konsern kan bidra til at hovedkontorer og kjerneaktiviteter
blir værende i Norge. Slikt eierskap kan også gi kontroll
med sentrale deler av vår infrastruktur og kan gi politisk
innflytelse på områder av stor samfunnsøkonomisk
betydning.
Ved behandling av St.meld. nr. 58 (1988-89)
sluttet Stortingets energi- og industrikomité seg til Næringsdepartementets
konklusjon om at det ikke syntes hensiktsmessig å samle
forvaltningen av ulike bedrifter der staten eier aksjer i et eget
forvaltningsselskap.
Regjeringen mener fortsatt at det er naturlig
og mest hensiktsmessig for staten å forvalte de statlige
eierinteressene hver for seg.
Statsaksjeselskapene er selskaper hvor staten
eier alle aksjene. Under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning gjelder dette Arcus AS, A/S Olivin, Svalbard
Samfunnsdrift A/S, Kings Bay AS og Bjørnøen
AS. Selskapene er egne rettssubjekter og skilt ut fra statsforvaltningen.
Ansvarlig statsråd eller den han bemyndiger ivaretar statens
rettigheter som aksjonær på generalforsamlingen.
De ordinære selskapsrettslige reglene
i aksjeloven gjelder også for statsaksjeselskapene. Særbestemmelser
er imidlertid fastsatt for disse selskapene.
For aksjeselskaper der staten er deleier gjelder
de ordinære reglene i aksjeloven fullt ut. Eierinteressen må utøves
gjennom deltagelse i og stemmegivning på generalforsamlingen
og ved valg til bedriftsforsamlingen og eventuelt styre. Dette gjelder
Norsk Hydro ASA, Raufoss ASA, Kongsberg Gruppen ASA, Sydvaranger
ASA, Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S og Norsk Jetmotor
a.s.
Departementet forutsetter at selskapene med
statlige eierinteresser samarbeider på forretningsområder
hvor det kan dokumenteres å foreligge økonomiske
gevinster.
Det er viktig at statlig eierskap utøves
profesjonelt og er basert på forretningsmessige prinsipper.
Statens styring bør utformes slik at
styret og daglig ledelse får forretningsmessig handlingsrom
innenfor gitte rammebetingelser.
Dette gjøres ved at departementet påser
at selskapets virksomhet drives i samsvar med formålet,
gjennom å sørge for at selskapet får
kompetente styrende organer, foreta analyser av årsberetning
og regnskaper, fastsette og vurdere avkastning på investert
kapital, og utforme en hensiktsmessig utbyttepolitikk.
Styret, sammen med administrerende direktør
er ansvarlig for forvaltningen av selskapets verdier. Utvikling
og omstilling av selskapets drift og virksomhet, vurdering av større
prosjekter og langsiktig strategi er viktige styreoppgaver.
Valgene til organene i aksjeselskaper der staten
har aksjer foretas på vedkommende selskaps generalforsamling
eller i møte i bedriftsforsamlingen.
Stortingsrepresentanter, statsråder,
statssekretærer og sentrale embetsmenn skal som hovedregel
ikke inneha styreverv i bedrifter underlagt Stortingets kontroll.
Staten bør benytte samme prinsipper
for fastsettelse av mål for avkastning som private investorer.
EØS-avtalens regler om offentlig støtte
stiller krav til at det offentlige opptrer som enhver fornuftig markedsinvestor
når det skytes inn offentlig kapital til drift eller investeringer
i offentlige bedrifter.
For staten som eier er verdiskaping over tid
det overordnede målet som utbyttepolitikken må støtte
opp under. I statlige selskaper bør utbyttepolitikken være utformet
slik at den ikke medfører uønskede konkurransevridninger
mellom den statlige virksomheten og private selskaper.
Det er viktig at statens politikk er forutsigbar
og ligger fast over noen tid.
Regjeringen vil arbeide videre med en konkretisering
av de generelle retningslinjene for styring av statlige selskaper,
herunder avkastningskrav og utbyttepolitikk.
Myndighetene har et særlig ansvar for å ivareta
hensynet til miljø og menneskerettigheter.
Det er departementets syn at det også i
selskaper der staten er eier, i første rekke vil være
selskapets administrasjon og styre som har ansvaret for å følge
opp saker av denne art.
Gjennom etableringen av et eget konsultativt
organ under ledelse av Utenriksdepartementet vil Regjeringen bidra
til å øke kunnskapen om, og bevisstheten omkring
etiske problemstillinger forbundet med handel og internasjonalisering
i såvel offentlig som privat virksomhet.
Det er også etablert et utvalg på politisk
nivå som skal arbeide med disse spørsmålene.
Kvinner utgjør i dag cirka halvparten
av de yrkesaktive. Det er imidlertid et stykke igjen til
reell likestilling på arbeidsmarkedet. Særlig
gjelder dette lederstillinger i næringslivet. Aktive tiltak
for likestilling kan tilføre norsk industri og næringsliv
nye ressurser, kompetanse og impulser.
Det har tidligere vært forutsatt at
hvert enkelt salg av statlige aksjer skal legges fram for Stortinget
som egen sak. Stortinget vedtok imidlertid 19. juni 1998 at
«Regjeringa får fullmakt til å selje
aksjer i 1998 for inntil 500 mill kroner, under føresetnad
av at nedsalet kan skje til ein akseptabel pris.»
Nærings- og handelsdepartementet legger
til grunn at salg av statlige aksjer, innen rammen av fullmakten, nå kan
gjennomføres uten at den enkelte sak forelegges Stortinget.
Ved inngangen til det nye årtusen må det
norske velferdssamfunnet utvikles videre som en del av en stadig mindre
verden.
Når det gjelder deregulering, har Norge
generelt vært i takt med internasjonale trender. Deregulering
har ført til at statlig eid næringsvirksomhet
i større grad enn tidligere utsettes for konkurranse utenfra.
Med den store vekten på et omfattende statlig eierskap
i næringslivet har imidlertid Norge gått i en
annen retning enn hovedtrenden internasjonalt når det gjelder privatisering.
Omfanget av statlige eierinteresser i Norge
har økt, og offentlig sektor er på flere områder
både eier og regulator. Regjeringen ønsker å vurdere
muligheten for å organisere det statlige eierskapet slik
at eier- og regulatorrollen i større grad utøves
av forskjellige departementer.
Regjeringen vil løpende vurdere mulighetene
for å gi enkelte statlige aksjeselskaper med behov for
betydelig egenkapitaltilførsel mulighet for å hente
inn egenkapital fra det private kapitalmarkedet gjennom delprivatisering
og børsnotering. Dette kan bidra til å balansere
statens rolle i forhold til private eiere i næringslivet.
Regjeringen legger til grunn at organiseringen
av statens eierskap i næringslivet må utvikles
slik at det er best mulig samsvar med formålene med det
statlige eierskapet.
Det vises for øvrig til St.meld. nr.
40 (1997-98) Eierskap i næringslivet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Einar Johansen, Kjell Opseth, Torstein
Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra
Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, Jon Tørseth, og fra Venstre, Leif Helge
Kongshaug, viser til framlegget fra Nærings- og
handelsdepartementet i St.meld. nr. 18 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at det offentlige eierskap i norske bedrifter er betydelig
og økte gjennom åttitallet og første
halvdel av nittitallet. Disse medlemmer vil understreke
at statlig eierskap skal være langsiktig, og være
med å trygge sysselsettingen og det norske velferdssamfunnet.
Dessuten vil statlig eierskap bidra til å sikre et nasjonalt
forankret og vekstkraftig næringsliv. Den teknologiske
utviklingen og internasjonaliseringen av kapitalen gir statlig eierskap
et viktig virkemiddel i næringspolitikken. Disse
medlemmer vil peke på at statlig eierskap ikke
minst er positivt gjennom å være langsiktig og
stabilt. I en tid da mye av kapitaltilskuddet er fra investorer
med kortsiktige og finansielle motiver er dette viktig. Selv om
det statlige eierskap er mer utbredt i Norge enn det som er vanlig
i Europa, så ser en nå en økende trend
i at det utvikler seg et partnerskap mellom stat og private bedrifter. Disse
medlemmer vil understreke at flere statlige virkemiddel
har en slik innretning. Disse medlemmer mener at
dette er virkemiddel som må videreutvikles.
Disse medlemmer vil understreke
at salg eller delvis salg av statlige bedrifter må bygge
på strategiske planer og grundige analyser. Disse
medlemmer ber Regjeringen – i de fremtidige meldingene
om bedrifter der staten har eierinteresser - orientere Stortinget
om innholdet i analysen og de strategiske vurderinger som ligger
til grunn for salg av statlige eiendeler. Disse medlemmer vil
understreke at frigitte ressurser ved salg av statlige aksjer må brukes
til tiltak som øker verdiskapning i Norge. Det vil si til
ulike fond som fører til nyetablering, nyskaping, forskning eller
som nykapital til norsk næringsliv.
Komiteens medlemmer,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet,
har merket seg at statens omfattende eierskap i norsk næringsliv
i stor grad er en følge av historiske tidsbestemte årsaker,
og ikke et resultat av en overordnet strategi. Mange av de offentlige
foretak og institusjoner er blitt etablert for å sikre
politisk innflytelse på områder av stor samfunnsøkonomisk
betydning. Disse medlemmer vil peke på viktigheten
av kontinuerlig å analysere hvorvidt det statlige eierskapet man
til enhver tid har er det mest formålstjenlige ut fra dagens
situasjon for å ivareta de primæroppgavene som
staten bør ha.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at det statlige eierskap må utøves på en
profesjonell måte og basert på forretningsmessige
prinsipper. Det er viktig at det statlige eierskap er organisert
på en slik måte at det sikrer en tilstrekkelig
grad av fleksibilitet. I en slik sammenheng er det viktig at den
daglige ledelse gis forretningsmessig handlingsrom da det ofte vil være
konkurransesituasjonen som er det viktigste styringskorrektiv av
en bedrift. Det statlige eierskapets viktigste rolle er å påse
at selskapet drives i tråd med målsettingene og
at bedriften gis et kompetent styre.
Disse medlemmer deler Regjeringens
oppfatning om at statlige selskapers alminnelige utgangspunkt skal
være lønnsom drift. Ved fastsettelse av mål for
avkasting bør det nyttes samme prinsipper som det som nyttes
av private investorer. For staten som eier er verdiskaping over
tid et overordnet mål som utbyttepolitikken bør
støtte opp under. Utbyttepolitikken må utformes
slik at man unngår konkurransevridninger mellom den statlige
virksomheten og private selskaper.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen legger til grunn at salg av statlige aksjer, innen rammen
av fullmakten, kan gjennomføres uten at den enkelte sak
forelegges Stortinget.
Disse medlemmer registrerer at
den store vekten staten har hatt på et omfattende statlig
eierskap i næringslivet i Norge ikke kan sies å være
trenden internasjonalt. Andre land har i langt større grad
foretatt privatisering enn hva som har vært tilfelle i
Norge. Dette økte statlige eierengasjementet har ført
til større mulighet for at det offentlige kommer i en dobbeltrolle
hva angår eier og regulatørrollen. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen nå vil
vurdere muligheten for å organisere det statlige eierskapet
slik at eier- og regulatørrollen i større grad
utøves av forskjellige departement. Disse medlemmer mener
det er behov for en løpende vurdering og evaluering av
organiseringen av det statlige eierskap. I en slik vurdering må man
hele tiden se hen til om statens eierskap i næringslivet
utvikles slik at det er best mulig i samsvar med formålet
med det statlige eierskap. Blant annet av den grunn er det viktig å følge
selskapenes utvikling nøye, ikke minst den konkurranseutsatte
delen av det statlig eide næringsliv.
Disse medlemmer viser for øvrig
til de respektive partiers merknader i Innst. S. nr. 77 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at staten har eierinteresser i en rekke selskaper i norsk næringsliv.
En betydelig del av aksjekapitalen i bedrifter notert på Oslo
Børs er statseid og disponert av regjeringen via statsråder
som generalforsamlinger eller som representant for staten som mindretallseier. Disse
medlemmer vil peke på at muligheten for en sammenblanding
eller samrøre mellom såkalte samfunnsinteresser
og bedriftsøkonomiske rasjonelle interesser således
er tilstede i stor grad. Disse medlemmer finner dette
uheldig fordi ansvaret kan utvannes slik at det alltid finnes en
vei ut av kritikkverdige disposisjoner, og muligheter for maktmisbruk
blir derfor stor.
Disse medlemmer mener at det
for alle statlig eide bedrifter må klargjøres
om eierskapet har et styringsformål eller et finansielt
avkastningsformål. Enhver kombinasjon av disse to formål
avvises idet det ene eller andre må velges etter en reell
og konkret begrunnelse. Da den eneste begrunnelse er såkalt nasjonalt
norsk eierskap for å bevare tilknytningen til Norge og
eventuelt et hovedkontor i Norge, mener disse medlemmer at
selskapets vedtekter endres slik at en såkalt "gyllen"
aksje eiet av staten sikres veto i de spørsmål
som faller innenfor slike begrunnelser. Disse medlemmer vil
peke på at Fremskrittspartiet en rekke ganger har fremmet
forslag om å avvikle statlige eierandeler ved salg, utdele
eierandeler til befolkningen eller overføre dem til Folketrygdfondet.
Disse medlemmer vil minne om
at de nåværende statlige eierinteresser er betalt
av norske skattebetalere, som disponeres av landets myndigheter.
Borgerne gjennom staten eier selskaper som Telenor, Statoil, Statkorn,
Statskog, Statsbygg og Postbanken, samt store andeler i Hydro, DNL,
DNB, Fokus, Kreditkassen m.fl. I forbindelse med en omorganisering
av disponeringen av det nåværende eierskap i flere
selskaper, vil disse medlemmer også at en
del av eierandelene skal kunne overføres direkte til norske
borgere uten vederlag, slik at de reelle eierne selv kan disponere
sine eierandeler. Det vil føre til en gigantisk voksenopplæring
av den norske befolkning i det å være aksjonær
og eier. Disse medlemmer vil hevde at det ikke er
statlig eie av næringslivet i seg selv som kan være
negativt, men muligheten for maktmisbruk og dårlig utøvelse
av eierskapet som kan være uheldig. Med overføring
av eierskapet til befolkningen og til et uavhengig folketrygdfond,
som igjen er oppdelt i flere fond, vil hovedproblemene være
løst.
Disse medlemmer mener håndteringen
av statlige eierinteresser bør finne sted etter følgende
retningslinjer:
– Skille
ut statlige bedriftsinteresser som er finansielt begrunnet, og overføre
eierinteressene til Folketrygdfondet, befolkningen, eller selge
dem, eller en kombinasjon.
– Innføre en gyllen aksje
i store bedrifter med statlig veto i visse bestemte beslutninger
i vedtektene før overføring eller salg.
– Etter hvert som Folketrygdfondets
aksjeportefølje vokser, deles fondet opp i flere fond som
holdes helt atskilt fra hverandre, slik at hvert fond opptrer på lik
linje med private eiere.
– Sikre Folketrygdfondets rett
og plikt til å plassere nærmere bestemte andeler
av sin formue i utenlandske verdipapirer og aksjer.
Disse medlemmer ønsker å få oppnevnt
en privatiseringskommisjon som kan foreta en helhetlig vurdering
av statens eierinteresser i virksomheter, samt planlegge overføringer
av eierinteresser til Folketrygdfondet og befolkningen, eller selge
dem til private. På bakgrunn av ovenstående fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å oppnevne
en privatiseringskommisjon med mandat til å fremme forslag om
en nedtrapping av statlig næringslivsengasjement og planlegge
den praktiske gjennomføring med overføring
av eierinteresser til Folketrygdfondet og befolkningen samt salg
til private. Privatiseringskommisjonen bør bestå av
minst N representasjon fra næringslivet, samt konsulenter
fra internasjonale firmaer med spesialkompetanse innen
privatisering av statlig virksomhet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre peker
på at det ikke er en naturlig oppgave for staten å drive næringsvirksomhet.
Utgangspunktet for en velfungerende økonomi er private
bedrifter i et marked der reguleringene begrenses til konkurranse-,
sikkerhets- og miljøkrav. Det beste virkemiddelet for å fremme nasjonalt
eierskap, sysselsetting og vekst i næringslivet er konkurransedyktige
rammebetingelser og et lavt skatte- og avgiftsnivå. Disse
medlemmer understreker at staten derfor bør konsentrere
seg om å skape konkurransedyktige rammebetingelser og utforme
et oversiktlig regelverk.
Nærings- og handelsdepartementet forvaltet
pr. 1. januar 1998 en samlet aksjekapital pålydende vel
2,9 mrd. kroner. Disse medlemmer mener det vil være
en riktigere bruk av samfunnets ressurser om staten frigjorde disse
midlene gjennom et nedsalg av statens eierengasjement.
Disse medlemmer peker på at
organiseringen av pensjonssparingen har stor betydning for utviklingen
av eierskapsstrukturen i Norge. Det obligatoriske medlemskapet i
Folketrygden har ført til at den private pensjonssparingen
i hovedsak forvaltes av staten og Folketrygdfondet. Resultatet er
at en av de viktigste kildene til privat eierskap i andre land er
svakt utviklet i Norge. Begrensningene som er lagt på Folketrygdfondets
innenlandske plasseringsadgang, innebærer at kapital som
ellers hadde blitt investert i norsk næringsliv blir plassert
i utlandet. Disse medlemmer ønsker en reform
der tilleggspensjonene spares i private fond. Det vil sikre et bredt
eierskap, og gjøre det mulig for private pensjonsfond å overta
folketrygdens eierrolle. Siden det ikke er naturlig å legge
begrensninger på private pensjonsfonds innenlandske plasseringer,
vil en slik styrking av det private institusjonelle eierskapet, øke
tilgangen på langsiktig og risikovillig investeringskapital
til norsk næringsliv.
Privat, kompetent eierskap kan bidra til å styrke statsbedriftenes
markedskontakt, gi dem tilgang til et bredere teknologisk og kommersielt
miljø og en større internasjonal kontaktflate. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn staten bør
avvikle sitt næringsengasjement der spesielle hensyn ikke
tilsier noe annet. Det fremsettes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2000 legge fram en nedtrappingsplan
for statens eierinteresser i norsk næringsliv. Forslaget
bør inneholde en nedtrappingsplan for alle bedrifter der
staten har eierinteresser, eventuelt en vurdering av hvilke spesielle
hensyn som skulle tilsi fortsatt statlig eierskap.»
Disse medlemmer avviser at fremveksten
av IKT-industrien skaper nye behov for statlig eierengasjement i
næringslivet. Statens rolle er å legge til rette
infrastruktur som høyhastighetsnett for overføring
av elektronisk informasjon, forskning og utdanning. Disse
medlemmer er derfor kritiske til Arbeiderpartiets og Fremskrittspartiets
planer om et omfattende statlig eierengasjement i utviklingen av et
IT- og kompetansesenter på Fornebu.