I proposisjonen blir det gjort framlegg om bygging og
delvis bompengefinansiering av prosjekter og tiltak på Nord-Jæren.
Veksten i befolkning, arbeidsplasser og biltrafikk
i Nord-Jæren regionen er betydelig større enn
gjennomsnittet for landet. Nord-Jæren har med bakgrunn
i økt befolkningsvekst og økt transportbehov definert
følgende hovedutfordringer på transportområdet:
– Å søke å redusere
veksten i biltrafikken ved å stimulere til at en større
del av transportbehovet løses ved kollektiv- og gang/sykkeltrafikk.
– Å redusere miljøproblemer
knyttet til biltrafikken og redusere antall trafikkulykker.
Forslaget i proposisjonen bygger på revidert
transportplan for Nord-Jæren. Planen vil gi føringer
for videre areal- og transportplanlegging i regionen. Den vil være
et viktig grunnlag og redskap for videre kommunal/regional
planlegging, både for tiltak i transportsystemet og for
arealutviklingen. I planen er det anbefalt en tiltakspakke.
På bakgrunn av den reviderte transportplanen
ble det i 1997 utarbeidet en handlingsplan for utbygging av transportsystemet
på Nord-Jæren. Handlingsplanen omfatter forslag
til utbyggingsplan med tilhørende finansieringsplan.
Parallelt med arbeidet med handlingsplan er
det ut-arbeidet forslag til retningslinjer for arealbruk og transport
som nå skal nedfelles i en fylkesdelplan. Planarbeidet
utføres i nært samarbeid mellom kommune, fylkes-kommunen
og statlige myndigheter på fylkesnivå.
Den anbefalte strategien i transportplanen innebærer en
balansert satsing på de ulike tiltaksområdene
med særlig vekt på kollektivtransportsystemet,
gang- og sykkelvegutbygging og oppfølgende tiltak for arealbruk
og trafikkregulering.
Transportplanen framhever bl.a. følgende
som de viktigste strategiske prinsippene for infrastrukturbygging: Å utvikle
et attraktivt kollektivsystem, å utforme et funksjonelt
overordnet vegnett, å bygge ut et sammenhengende gang-
og sykkelvegnett, å bygge ut et turvegnett, å utbedre
ulykkespunktene på vegnettet og å gjennomføre
miljøtiltak som miljøgater m.v.
Innenfor drift framheves bl.a. følgende
som de viktigste strategiske prinsippene; å utvikle kollektivtilbud, å gjennomføre
trafikkregulerende tiltak, å holde en høy vedlikeholdsstandard
på vegnettet og på gang-/sykkelvegnettet
og å begrense piggdekkbruken.
I utbyggingsplanen er veg- og kollektivprosjektene spesifisert.
Det foreligger prosjektbeskrivelser for gang- og sykkelprosjekter,
trafikksikkerhets- og miljøtiltak, trafikkreguleringstiltak
og turveger.
Samlet kostnadsramme for utbyggingsplanen er
2 065 mill. kroner i 1998-kroner. Tabellen viser fordelingen på de
ulike tiltakene som inngår i planen:
Vegprosjekter: | 760 mill. kroner |
Dobbeltspor Stavanger -
Sandnes/Ganddal (Jærbanen): | 525 mill. kroner |
Kollektivtrafikktiltak:
| 230 mill. kroner |
Gang- og sykkelveger: | 210 mill. kroner |
Miljøtiltak: | 175 mill. kroner |
Trafikksikkerhetstiltak:
| 80 mill. kroner |
Trafikkreguleringstiltak
m.m.. | 10 mill. kroner |
Turveger: | 35 mill. kroner |
Bomstasjoner:
| 40 mill. kroner |
Sum: | 2 065 mill. kroner |
Handlingsplanen omtaler også tiltak
for drift og vedlikehold, spesielt for kollektivtrafikken. Tiltakspakken innenfor
kostnadsrammen i handlingsplanen omfatter imidlertid ikke tiltak
for drift og vedlikehold.
Det understrekes at kostnadsoverslagene for
flere av prosjektene er svært usikre.
Tiltakene i handlingsplanen er forutsatt gjennomført i
løpet av perioden 1998-2009. Framdriftsplanen er utarbeidet
med utgangspunkt i rammene i St.meld. nr. 37 (1996-97) Norsk veg-
og vegtrafikkplan (NVVP) 1998-2007 og St.meld. nr. 39 (1996-97)
Norsk jernbaneplan (NJP) 1998-2007. I tillegg er det lagt til grunn ekstraordinære
statlige midler og bompenger.
Det er ikke planlagt lånefinansiering
av prosjekter, med unntak av et lån på ca. 40
mill. kroner til etablering av innkrevingssystemet. Dette lånet
er forutsatt nedbetalt med bompenger i løpet av første
innkrevingsår.
Det er gitt en nærmere omtale av aktuelle
jernbaneprosjekter i pkt. 2.5.1 i proposisjonen.
Av proposisjonen går det bl.a. fram
at for korridoren Stavanger - Sandnes - Sør-Jæren
vil det være viktig å få utbedret Jærbanen
mest mulig samtidig med utbedringen av hovedvegsystemet, slik at
vesentlig del av transportbehovet mellom Nord- og Sør-Jæren
kan løses med jernbanen.
Utbygging av dobbeltsporet er ikke endelig prioritert i
Norsk jernbaneplan for 1998-2007, jf. St.meld. nr. 39 (1996-97).
Den konkrete statlige finansiering og prioritering av prosjektet
vil måtte drøftes i forbindelse med behandlingen
av Nasjonal transportplan 2002-2011.
I tillegg til de jernbanetiltak som tas opp
i transportplanen for Nord-Jæren er utbygging av en ny
godsterminal i Ganddal prioritert i Norsk jernbaneplan 1998-2007.
Ved å bygge en ny godsterminal i Ganddal vil en frigjøre
næringsarealer i Stavanger og Sandnes samt bedre kapasiteten
på jernbanestrekningen mellom Sandnes og Stavanger.
På grunn av godsterminalens betydning
for godstrafikk på jernbanen er det åpnet for
alternative finansieringsformer for å forsere Jernbaneverkets
del av godsterminalutbyggingen. Lokal motstand i Sandnes kommune,
vedrørende finansiering og utbygging av overordnet vegnett,
har imidlertid foreløpig stanset Jernbaneverkets planprosess
for utbygging av godsterminal på Ganddal.
Det er gitt en oversikt over aktuelle vegprosjekter
i pkt. 2.5.2 i proposisjonen.
I handlingsplanen som ble behandlet av fylkestinget høsten
1997 legges det opp til følgende finansieringsplan i 1998-kroner:
Statlige midler | 850 mill. kroner |
derav: til
vegformål til jernbaneformål | 735
mill. kroner 115 mill. kroner | |
Bompenger | 730 mill. kroner |
Kommunale
tilskudd | 150 mill. kroner |
Fylkeskommunale
midler | 50 mill. kroner |
Sum: | 1 780 mill.
kroner |
Ekstraordinære
statlige midler til Jærbanen | 285 mill.
kroner |
Sum: | 2 065 mill. kroner |
Den prosentvise fordelingen av investeringsmidlene i
finansieringsplanen viser at bompengene dekker 35 pst., kommunale
og fylkeskommunale midler 10 pst. og statlige midler 55 pst.
Finansieringsplanens oppdeling på perioder
er tatt inn i pkt. 2.6 i proposisjonen.
Til finansiering av dobbeltsporet mellom Stavanger og
Sandnes/Ganddal er 240 mill. kroner av investeringsbehovet
foreslått finansiert innenfor rammene i NVVP og NJP samt
ved bompenger.
Samferdselsdepartementet er åpen for
at delprosjektet mellom Stavanger og Hinna kan delfinansieres over tilskudd
til kollektivtrafikk (storbymidler). Dersom jernbaneinvesteringen
fyller kriteriene til alternativ bruk av riksvegmidler, er også en
slik finansiering aktuell.
For kommunale tilskudd og fylkeskommunale midler
er det allerede inngått formelle avtaler for en vesentlig
del av midlene. Det er forutsatt tilsvarende avtaler for de resterende
midlene.
Reduksjonen i antall trafikkulykker med personskade
er beregnet til om lag 45 pr. år. Det er beregnet at antall
personer plaget av støy vil bli redusert med om lag 2 950.
Alle vegprosjektene i handlingsplanen er beregnet å være
samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Det foreslåtte innkrevingssystemet
har en "regional profil" ved at bomstasjonene er plassert spredt
ut over hele regionen. Systemet innebærer 17 bomstasjoner som
i hovedsak er plassert på de viktigste riksvegene tilnærmet
på kommunegrensene.
Samlet trafikkbelastning over innkrevingssnittene
er i dag ca. 146 000 kjøretøy pr. døgn
(ÅDT). Det er ikke kalkulert med trafikkøkning
i bompengeperioden. Det er heller ikke kalkulert med trafikkøkning
fram til innkrevingen starter.
Det er lagt til grunn tidsdifferensierte takster,
slik at det blir dyrere å passere bomstasjonene i rushperiodene
enn i lavtrafikkperiodene. På kveldstid og i helgene vil
det bli gratis å passere.
I utgangspunktet er innkrevingsperioden satt
til 10 år, med planlagt start i 2000 og avslutning i 2009.
Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til kostnadsoverslagene
for de aktuelle prosjektene. Innkrevingsperiodens lengde og innholdet
i utbyggingsplanen vil derfor bli vurdert i forbindelse med Nasjonal
transportplan 2002-2011 og de årlige riksvegbudsjetter.
Innkrevingsperioden skal imidlertid ikke være lenger enn
15 år.
Samlet investeringskostnad for innkrevingssystemet er
satt til 40 mill. kroner, inkl. prosjektering og markedsføring.
Det er lagt til grunn årlige innkrevingskostnader på 10
mill. kroner.
Bompengeordningen er beregnet å gi
en årlig netto inntekt på ca. 80 mill. kroner
gjennom hele innkrevingsperioden. Det er ikke planlagt lånefinansiering med
unntak fra midler til investeringer i bomstasjoner.
Ved behandling av handlingsplanen for utbygging
av transportsystemet på Nord-Jæren har fylkestinget
i Rogaland gitt sin tilslutning til handlingsplanen, inkl. forslag
til finansieringsplan og bompengeordning. Videre har kommunen Stavanger,
Sola og Klepp sluttet seg til bompengeordningen mens Sandnes og
Randaberg kommuner har gått imot. Disse to kommunene er imidlertid
positive til de skisserte utbyggingstiltakene i handlingsplanen.
Den lokale og regionale behandling er nærmere omtalt
i pkt. 4 i proposisjonen.
Etter departementets syn må transportproblemene
på Nord-Jæren ses som en helhetlig regional sak
på tvers av kommunegrenser. Selv om to av de berørte
kommunene går imot bompengeordningen, er Samferdselsdepartementet
positiv til at det innføres et opplegg med delvis bompengefinansiering
av prosjekter og tiltak på Nord-Jæren. En ordning
med delvis bompengefinansiering av blant annet rv 44 Stangeland
- Sjæveland vil ivareta Sandnes kommunes forutsetninger
om dokumentert finansiering og samtidig utbygging av rv 44, og dermed åpne
for at prosessen med utbygging av ny godsterminal på Ganddal
kan gjenopptas.
Den utbyggings- og framdriftsplan som er lagt
til grunn i handlingsplanen synes i utgangspunktet ambisiøs.
Utbygging og framdrift må vurderes i forbindelse med de årlige
budsjetter, og etter behov. Planen vil være gjenstand for
ny vurdering og revisjon i forbindelse med utarbeidelsen av Nasjonal
transportplan for perioden 2002-11, samt ved senere revisjoner.
Utbygging av dobbeltsporet mellom Stavanger
og Sandnes/Ganddal kan tidligst komme i gang i perioden 2002-07.
Det er her forutsatt statlig medvirkning ut over rammene i NJP 1998-2007.
Slik statlig medvirkning må bli vurdert i forbindelse med
Nasjonal transportplan for perioden 2002-11.
Departementet vil også vise til at
når det gjelder finansiering av eventuelle jernbaneprosjekter,
vil det være aktuelt å bruke riksvegmidler og
bompenger til dette dersom prosjektene fyller kravene til alternativ bruk
av riksvegmidler. Også for annen bruk av riksvegmidler,
herunder bompenger, må det dokumenteres at en omprioritering
av vegutbygging gir den transportmessig beste løsning.
Departementet vil også vise til at
planstatus er ulik for de forskjellige prosjektene. Før
prosjektene fremmes for bevilgning må det foreligge reguleringsplan. Videre
må det for veg- og jernbaneprosjekter være gjennomført
samfunnsøkonomiske analyser.
Det er stor usikkerhet i kostnadsoverslagene
for mange av prosjektene i planen. På den annen side er den
forutsatte bompengeperioden kort og takstene lave. Også bompengeandelen
i finansieringsplanen er lav. Dette innebærer at det kan
bli aktuelt å revurdere forutsetningene for bompengeinnkreving
for å sikre forsvarlig tempo i gjennomføring av
tiltakene. Samlet bompengeperiode skal imidlertid ikke overskride
15 år. Departementet vil ta behov for eventuelle endringer opp
med Stortinget.
Samferdselsdepartementet forutsetter at dersom Stortinget
gir sin tilslutning til delvis bompengefinansiering av prosjekter
og tiltak på Nord-Jæren, vil det bli opprettet
bompengeselskap. Så snart bompengeselskapet er opprettet
vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldende standardavtale.