Inneværende reindriftsavtale har en
bevilgning på 75,0 mill. kroner over statsbudsjettets kap.
1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen.
Regjeringen legger i proposisjonen fram reindriftsavtalen
for 1999/2000 og dekning av kostnader vedrørende
radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag om endrede bevilgninger
over statsbudsjettet for 1999.
Den inngåtte avtalen har en ordinær
ramme på 80,0 mill. kroner. I tillegg avsettes en disposisjonsbevilgning
på 4,5 mill. kroner til dekning av kostnader ved-rørende
radioaktivitet.
I tillegg til selve avtalen er det avtalt oppfølging
på 3 punkter:
1. rammer for gjennomføring
av reintallstilpasning i tiltaksdistrikter i Finnmark,
2. om innføring av en tidligpensjonsordning
i reindriften og
3. finansiering av tiltak mot radioaktivitet
i reinkjøtt.
De mål og retningslinjer som ligger
til grunn for reindriftspolitikken er trukket opp av Regjeringen
i St.meld. nr. 28 (1991-92), - En bærekraftig reindrift,
og av Stortinget i Innst. S. nr. 167 (1991-92). I innstillingen
konkretiseres "En bærekraftig reindrift" gjennom følgende
tre punkt (mål):
1. Økologisk
bærekraft.
2. Økonomisk bærekraft.
3. Kulturell bærekraft.
Disse tre målene står i en
innbyrdes sammenheng: Økologisk bærekraft gir
grunnlag for økonomisk bærekraft, og sammen gir økologisk
og økonomisk bærekraft mulighet for å utvikle
kulturell bærekraft.
Økologisk bærekraft forutsetter
at det legges avgjørende vekt på å forvalte
beitegrunnlag. Økonomisk bærekraft forutsetter
at det stilles krav om produktivitet, inntjeningsevne, kostnadseffektivitet,
inntektsnivå og inntektsfordeling. Kulturell bærekraft
innebærer at man må sikre en stabil sysselsetting
og inntekt i næringen.
Reindrift er en liten næring i nasjonal
målestokk, men både i samisk og lokal sammenheng
har den stor betydning - økonomisk, sysselsettingsmessig
og kulturelt. Reindriften er derfor en viktig del av det materielle grunnlag
for samisk kultur.
Reindriftsavtalen er - ved siden av reindriftsloven
- det viktigste operative redskap for å følge
opp målene og retningslinjene i reindriftspolitikken. Her
bestemmer en bruken av de økonomiske virkemidler, bl.a.
ut fra reindriftslovens intensjon og bestemmelser.
Det legges i årets reindriftsavtale
opp til at sanksjonshjemlene i reindriftsloven og stimuleringstiltakene
over reindriftsavtalen skal kunne brukes sammen for å nå fram
til større måloppnåelse i reindriftspolitikken.
I 1997 ble det slaktet 59 500 dyr. Dette er
en nedgang på 8 800 dyr (12,9 pst.) fra 1996. Vest-Finnmark
og Karasjok har den sterkeste nedgangen i slakteuttaket.
Det totale slaktekvantum var i 1997 på 1
599 tonn, som er en nedgang på 230 tonn (12,6 pst.) i forhold
til året før.
Nedgangen i antall slaktedyr og samlet slaktekvantum
sammen med endringen i utbetalingspris, ga en nedgang i de totale
inntekter fra kjøtt og biprodukter fra 81,6 mill. kroner
i 1996 til 69,0 mill. kroner i 1997.
Erstatningene for tap av rein økte
fra 14,7 mill. kroner i 1996 til 18,4 mill. kroner i 1997. Årsaken
til denne betydelige økningen er økte erstatningsutbetalinger
for tap på grunn av rovdyr.
Det totale økonomiske resultatet for
næringen samlet sett må fortsatt karakteriseres
som svakt. Det er fortsatt store skjevheter i inntektsfordelingen
internt i næringen. Som tidligere er lønnsomheten
best i de sydligste reindriftsområdene.
Situasjonen krever at omleggingene som er iverksatt i
næringen fortsetter gjennom de økonomiske virkemidlene.
Dette er helt nødvendig for å sikre en bærekraftig
utvikling i reindriftsnæringen.
I likhet med de fire foregående årene
er det også det siste året blitt importert en
god del reinkjøtt og levende rein for slakting. Hovedhensikten
med importen har vært å dekke etterspørselen
i det norske markedet og unngå de negative konsekvenser
som ville følge av at reinkjøttet var borte fra
markedet i en lengre periode av året.
Den reindriftsavtalen som nå er framforhandlet
vil tre i kraft 1. juli 1999 og gjelde til 30. juni 2000. De bevilgningsendringer
som avtalen medfører foreslås innarbeidet med
halvt utslag i statsbudsjettet for 1999.
Målprisen på reinkjøtt
ble økt med 0,50 kroner pr. kg fra 54,00 til 54,50 kroner
pr. kg for slaktesesongen 1998/99. Avtalepartene skal innen
20. august 1999 fastsette målpris for reinkjøtt
for slaktesesongen 1999/2000.
Markedssituasjonen for reinkjøtt har
også det siste året vært meget lett,
og de markedsfremmende tiltak bør utformes og dimensjoneres
ut fra dette.
Fra Reindriftens Utviklingsfond er partene videre enige
om å avsette 5,0 mill. kroner til forskning og veiledning
i 1999. Det foreslås avsatt 5,0 mill. kroner over Reindriftens
Utviklingsfond til ressursforvaltning.
Partene er enige om å innføre
en tidligpensjonsordning for reindriften fra 1. januar 2000. Utgifter
i forbindelse med gjennomføringen av en tidligpensjonsordning
for reindriften i avtaleåret 1999/2000 forutsettes dekket
over RUF. For å støtte opp under kombinasjonsnæringer
hvor reindrift inngår som en komponent avsettes det også i år
2,0 mill. kroner over RUF til dette formålet.
Tilskuddet til organisasjonsarbeid foreslås
opprettholdt med 4,0 mill. kroner for kommende avtaleperiode. Bevilgningen
til sykepengeordningen foreslås videreført uendret
med 0,6 mill. kroner i avtaleperioden 1999/2000.
Avsetningen til distriktstilskudd videreføres
med 9,5 mill. kroner. Avsetningen til produksjonstilskudd settes
til 17,6 mill. kroner, og satsen for tilskuddet økes med
5 000 kroner fra 45 000 kroner til 50 000 kroner pr. driftsenhet.
Til kalveslaktetilskudd i Finnmark avsettes 4,5 mill. kroner for
kommende avtaleperiode. Det avsettes 5,0 mill. kroner til flatt
driftstilskudd for kommende avtaleperiode. Bevilgningen frakttilskudd videreføres
med 1,7 mill. kroner for kommende avtaleperiode.
Ensidig bruk av reindriftsavtalens virkemidler,
- uten bruk av reindriftslovens regulerings- og sanksjonshjemler,
ledet til at de som har vært helt avhengig av tilskuddene
over reindriftsavtalen bygger reinflokken ned, mens andre holder
stillingen eller bygger opp.
Det er et spesielt trekk ved reindriften at
antall personer med tilknytning til næringen har økt
etter krigen, mens utviklingen har gått i motsatt retning
i andre primærnæringer.
Behovet for en styrt og regulert tilgang til
reindriften må vektlegges parallelt og med samme styrke
som ønsket om å legge til rett for avgang fra
næringen. Ved inngåelse av årets reindriftsavtale
(1999-2000) kom partene til enighet om en ny strategi for reduksjon
av reintallet i de distrikter i Finnmark der misforholdet mellom
reintall og beiteressurser er størst. I enkelte distrikter
skal det stilles krav om slakting ut fra andelen simler som ikke
oppnår et nærmere fastsatt vektkrav i løpet
av sommeren 1999. Avtalepartene forutsetter da at Reindriftsstyret
fastsetter dette med hjemmel i reindriftslovens § 2. I
tiltaksdistrikter hvor det ikke oppnås enighet om en gjennomføringsplan,
eller hvor denne ikke følges opp, vil driftsenhetene bli
pålagt utslakting med hjemmel i reindriftsloven.
Under årets avtaleforhandlinger ble
det også besluttet å innføre en tidligpensjonsordning.
Denne skal bidra til å gjøre det mulig for reindriftsutøverne å gå ut av
næringen før de har rett til alderspensjon etter
Folketrygden, og stimulere til tidligere generasjonsoverganger,
og ved dette til bedre tilpasning mellom sysselsetting og inntektsgrunnlag.
Disse nye tiltakene er en videreføring
av prosessene med å gjøre reindriftsavtalens direkte
overføringer tyngre og mer styrende ved at de kobles sammen
med juridiske virkemidler.
Statens dekning av kostnader som følge
av radioaktivt nedfall etter Tsjernobyl-ulykken har som prinsipielt
utgangspunkt det vedtak som Regjeringen fattet om økonomisk
skadesløshet 31. juli 1986. Den endelige dekningen av disse
kostnadene har vært gjort etterskuddsvis, men det har de
siste årene vært gitt en disposisjonsbevilgning
for å gi en foreløpig dekning av kostnadene ved
gjennomføringen av tiltakene, inntil den endelige finansieringen
kan avklares.
Prognosen for slaktesesongen 1998/1999
viser et behov på om lag 4,3 mill. kroner til dekning av
kostnader vedrørende radioaktivitet.
Departementet vil, i tråd med tidligere
praksis, foreslå at det avsettes en disposisjonsbevilgning
på 4,5 mill. kroner for å finansiere iverksetting
av en tiltakspakke for slaktesesongen 1999/2000.
Endringene i avtalen innebærer et økt
behov for midler på statsbudsjettet for 1999 med 2,5 mill.
kroner. Avtalen innebærer en økning av post 75
Kostnadssenkende og direkte tilskudd, og post 51 Tilskudd til Reindriftens
Utviklingsfond. Det fremmes forslag til vedtak om endringer i statsbudsjettet
for 1999 i samsvar med dette. I tillegg foreslås en disposisjonsbevilgning
på 4,5 mill. kroner til dekning av tiltak mot radioaktivitet. Fordelingen
av reindriftsavtalens ramme, utenom engangsbevilgningen, på de
ulike poster for 2000 vil bli innarbeidet ved den ordinære
framlegging av statsbudsjettet for 2000 (St.prp. nr. 1 (1999-2000)).