Regjeringen gir i meldingen en omtale av de
fiskeriavtalene Norge inngår med andre land. Meldingen omtaler
kvoteavtalene for 1999 og de kontrolltiltakene som er iverksatt
i Norsk økonomisk sone (NØS) for å kontrollere
norsk og utenlandsk fiske på de tildelte kvotene. Meldingen
viser også i hvilken grad de ulike fiskerinasjonene har
utnyttet sine kvoter i 1997 og 1998.
Norge har avtaler om gjensidige fangstrettigheter med
blant annet EU, Færøyane, Grønland, Island
og Russland. Målet med disse avtalene er å opprette
en rimelig balanse i det gjensidige fisket mellom avtalepartene.
Om lag 80 pst. av norsk fiske (målt i vekt) skjer på bestander
som vi deler med andre land.
Totalkvoten for torsk i Barentshavet er redusert
fra 654 000 tonn i 1998 til
480 000 tonn i 1999. Også totalkvoten
for hyse ble redusert i 1999. Videre er det satt i gang prøvefiske etter
lodde i Barentshavet.
I Nordsjøen har Norge en andel av
totalkvoten (265 000 tonn) for sild på 29%. Totalkvoten
for makrell er uforandret i 1999 og utgjør i alt 484 615
tonn. Norge og EU har i flere år samarbeidet for å få til
flerårige forvaltningsstrategier for de ulike fiskeslag.
Norge, Russland og Island har inngått en tresidig avtale
om fiskerisamarbeid. Meldingen redegjør også for
de andre fiskeriavtalene som er inngått mellom de sentrale
fiskerinasjonene i våre nærområder.
De norske fartøyene har brukt kvotene
på fellesbestandene torsk og hyse nord for 62N fullt ut
i 1998, men det gjenstod kvantum av torsk i 1997. Norske redere
har kjøpt kvoter på disse artene fra Russland både
i 1997 og 1998.
I Nordsjøen ble de norske kvotene på fellesbestandene
makrell og sild oppfisket både i 1997 og 1998. Kvoterettighetene
norske fiskere har i andre havområder ble i 1997 og 1998
med enkelte unntak relativt godt utnyttet.
Når det gjelder utenlandsk utnyttelse
av kvotene er det et generelt trekk at kvotene på torsk,
hyse og sei nord om 62⅓er godt utnyttet. EU sin utnyttelse av
kvotene i Nordsjøen på makrell, torsk, hyse og
sei har i perioden vært god.
Uregulert fiske utenfor Norges økonomiske
sone (NØS) blir ikke omtalt
spesielt i meldingen. Meldingen gir imidlertid en omtale av de kontrolltiltakene
som er satt i verk innenfor NØS for å kontrollere
norsk og utenlandsk fiske på de tildelte kvotene. Det er
etablert bilaterale kontrollavtaler med
de fleste andre fiskerinasjonene i våre nærområder.
En sentral del av det norske systemet for kontroll og handhevelse
er fysisk kontroll på alle nivå, til havs, under
landing og ved omsetting av fiskefangster. I dette arbeidet deltar
blant annet Fiskeridirektoratet (sentralt og regionalt), kystvakten,
lokale fiskerioppsyn og kontrollverket. Som et ledd i å bedre
kontrollen av fisket blir nå sporing med satellitt i større
grad tatt i bruk.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hansen, Einar Johansen, Kjell Opseth, Torstein
Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra
Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, lederen Morten Lund og fra Venstre, Leif Helge
Kongshaug, har merket seg den nødvendige og grundige
gjennomgangen som Regjeringen har foretatt av fiskeriavtalene som
Norge har med andre land. Meldingen illustrerer behovet for stor
aktivitet fra norsk side i arbeidet med kontroll og overvåkning
av bestandene. Meldingen viser at totalkvoten for viktige bestander
er blitt redusert i perioden. Dette gjelder i hovedsak for norsk-arktisk
torsk, men også andre bestander viser en negativ utvikling.
Samtidig er det gledelig å registrere at sildekvoten holder
seg oppe og at loddebestanden synes å være på tur
opp.
Komiteen understreker nødvendigheten
av at Norge har en pådriverrolle i arbeidet med å få på plass et
internasjonalt lovverket fra dagens uregulerte fiske i internasjonale
havområder. Samtidig understreker komiteen nødvendigheten
av å få på plass forbedrede avtaler med
EU som både tar for seg deling av makrellbestanden, områdets
bestandsoppbygging og får på plass regelverk som
kan stoppe EUs utkastspolitikk.
Komiteen ber også Regjeringen,
i samarbeide med Russland, om å få på plass
et forvaltningsregime for kongekrabbe som forhindrer at kongekrabben
utvikler seg til å bli et miljø- og økologisk
problem langs norskekysten. Samtidig ber komiteen Regjeringen,
i samarbeide med Russland, om å få til en mer
effektiv forvaltning og håndtering av selfangsten.
Komiteen viser til meldingen
og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 49 (1998-1999) om dei fiskeriavtalene Noreg
har inngått med andre land for 1999 og fisket etter avtalene
i 1997 og 1998 - blir vedlagt protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 25. november 1999
Morten Lund, |
Ivar Kristiansen, |
Kjell Opseth, |
leder |
ordfører |
sekretær |