Vedlegg 1: Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til Stortinget datert 14. desember1999.

Sydvaranger ASA – orientering om salg av statens aksjer

1. Innledning

Jeg viser til St.prp. nr. 30 for 1999-2000 Ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 1999, der det under pkt. 3.7 Nærings- og handelsdepartementet gis en orientering om salg av statlige aksjer. Om Sydvaranger ASA heter det at man vurderer tilbud på statens aksjepost, og tar sikte på å orientere Stortinget innen utløpet av 1999 dersom salget er gjennomført.

2. Bakgrunn

Regjeringen gikk i St.prp. nr. 62 for 1995-96 inn for at Sydvaranger ASA skulle avvikle sin malmbaserte virksomhet i løpet av 1996. Det ble forutsatt at selskapet selv skulle ha ansvaret for gjennomføringen av avviklingen inkludert sikring av anlegg, realisering av aktiva og dekning av utestående forpliktelser. Videre ble det lagt til grunn at statens engasjement i Sydvaranger ASA skulle opphøre innen utgangen av 1998 uten at det skulle gis ytterligere statlige bevilgninger. Stortinget fattet 20. juni 1996 vedtak i tråd med det foreslåtte avviklingsopplegget i proposisjonen og tilrådingene fra et flertall i næringskomiteen, jf. Innst. S. nr. 289 for 1995-96.

I senere framlegg for Stortinget er det forutsatt at en vesentlig del av de midler som vil tilfalle staten som eier i forbindelse med avviklingen av Sydvaranger bør benyttes til videreutvikling av Sør-Varanger samfunnet og satsingen mot Nord-Vest Russland.

Malmutvinningen i gruva, samt produksjonen av pellets og spesialprodukter, ble stanset sommeren/høsten 1996. En mindre produksjon av superslig, basert på oppredning av allerede oppskutt malm, fant sted i 1. halvår 1997. Skipningene av ferdigvarer pågikk gjennom hele 1997 og 1998. Siste last med superslig ble skipet i februar 1999.

Arbeidet med å avvikle statens engasjement i Sydvaranger har fulgt de linjer som ble trukket opp i St.prp. nr. 62 for 1995-96. Som ledd i avviklingen er det blant annet blitt gjennomført salg av eiendeler i betydelig omfang. Dette omfatter sentralverkstedet i Bjørnevatn, administrasjonsbygget i Kirkenes, to slepebåter og diverse gruvemateriell. Videre er det gjennomført salg av et betydelig antall boligtomter. I juli 1999 ble diverse tomtearealer i Kirkenes sentrum overdratt til Sør-Varanger kommune.

I 1997, 1998 og 1999 har Sydvaranger utbetalt utbytte til aksjonærene med i alt 109 mill. kroner, hvorav rundt 95 mill. kroner på statens aksjer. De midlene som staten har mottatt er i det alt vesentlige kommet lokalsamfunnet og tidligere ansatte ved Sydvaranger til gode gjennom bevilgninger til omstillingstiltak og førtidspensjonering.

3. Salgsarbeid

Næringskomiteen forutsatte i sin innstilling til statsbudsjettet for 1999 at Stortingets avviklingsvedtak ble gjennomført snarest, fortrinnsvis i 1999. Styret i Sydvaranger ASA hadde tidligere arbeidet med å finne interessenter til virksomheten uten at det hadde ført fram. Nærings- og handelsdepartementet engasjerte i juli 1999 Fondsfinans ASA til å bistå med verdivurdering og tilrettelegging for salg av statens aksjer i Sydvaranger.

Varanger Kraft AS, som er eiet av 7 kommuner i Øst-Finnmark, la 8. november 1999 fram et offentlig tilbud om kjøp av samtlige aksjer i Sydvaranger ASA til en pris på 104 kroner pr. aksje. Budet ble senere forhøyet til 117 kroner pr. aksje, hvilket verdsatte selskapet til ca. 249 mill. kroner og statens aksjepost til ca. 217 mill. kroner. Budet fra Varanger Kraft AS ble gitt i full forståelse med Sør-Varanger kommune, som i tillegg til å ha sterke interesser i lokal næringsutvikling også er største eier i Varanger Kraft AS.

Departementet mottok også tilbud fra Arctic Bulk Minerals AS (ABM) på kjøp av statens aksjer i Sydvaranger til en pris på 117 kroner pr. aksje, senere forhøyet til 122 kroner pr. aksje, hvilket tilsvarer ca. 226 mill. kroner for hele aksjeposten. Disse bud ble imidlertid gitt med forbehold om godkjent lånefinansiering.

Varanger Kraft AS inngikk 3. desember 1999 en avtale med Troms Kraft AS og Hafslund ASA om at de to sistnevnte selskapene på gitte betingelser kan tre inn som deleiere i Sydvaranger ASA. Ifølge Varanger Kraft har selskapene en felles intensjon om å utvikle et næringssamarbeid blant annet basert på kraftsektoren i regionen, og samarbeid om virksomhet rettet mot Nordvest-Russland.

Etter at regjeringen hadde behandlet spørsmålet om aksjesalg aksepterte Nærings- og handelsdepartementet 3. desember 1999 tilbudet fra Varanger Kraft AS, i samsvar med en anbefaling fra Fondsfinans ASA. Overdragelse av aksjeposten og betalingsoppgjør har nå funnet sted.

Det føres drøftelser mellom Sydvaranger ASA og Sør-Varanger kommune om overdragelse av ytterligere tomtearealer i Kirkenes. Ettersom kommunen er største aksjonær i Varanger Kraft AS og støttet tilbudet på Sydvaranger-aksjene, legger departementet til grunn at forholdene rundt arealene i Kirkenes skal avklares av partene uten at staten behøver å medvirke.

Sydvaranger ASA og Statskog SF er for tiden i forhandlinger om visse eiendomsrettslige forhold i Sør-Varanger kommune, som blant annet omfatter overføring av utmarksarealer fra Sydvaranger til Statskog. I forbindelse med salget av statens aksjer i Sydvaranger ASA har kjøperen Varanger Kraft AS gitt uttrykk for at man er innstilt på at forhandlingene skal fortsette så snart nytt styre er valgt med sikte på å komme fram til et omforenet resultat; eventuelt at utestående spørsmål løses ved takst/voldgift, eller på annen måte.

4. Inntektsføring av aksjesalget

Salget av statens aksjer i Sydvaranger ASA er gjennomført med hjemmel i den fullmakt som Stortinget i juni 1998 gav regjeringen til å selge aksjer for inntil 500 mill. kroner i 1998. Fullmakten ble forlenget til 31.12.99 ved stortingsvedtak 30.11.98.

Nærings- og handelsdepartementet legger til grunn at inntektene ved salget av statens aksjer i Sydvaranger ASA, ca. 216 mill. kroner når godtgjørelsen til Fondsfinans er fratrukket, kan inntektsføres i Statsregnskapet for 1999 under kap. 3950 Sydvaranger ASA, post 90, Salg av aksjer.