1. Innledning
Jeg viser til St.prp. nr. 30 for 1999-2000 Ny
saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 1999, der det
under pkt. 3.7 Nærings- og handelsdepartementet gis en
orientering om salg av statlige aksjer. Om Sydvaranger ASA heter
det at man vurderer tilbud på statens aksjepost, og tar
sikte på å orientere Stortinget innen utløpet
av 1999 dersom salget er gjennomført.
2. Bakgrunn
Regjeringen gikk i St.prp. nr. 62 for 1995-96
inn for at Sydvaranger ASA skulle avvikle sin malmbaserte virksomhet
i løpet av 1996. Det ble forutsatt at selskapet selv skulle
ha ansvaret for gjennomføringen av avviklingen inkludert
sikring av anlegg, realisering av aktiva og dekning av utestående
forpliktelser. Videre ble det lagt til grunn at statens engasjement
i Sydvaranger ASA skulle opphøre innen utgangen av 1998
uten at det skulle gis ytterligere statlige bevilgninger. Stortinget
fattet 20. juni 1996 vedtak i tråd med det foreslåtte
avviklingsopplegget i proposisjonen og tilrådingene fra
et flertall i næringskomiteen, jf. Innst. S. nr. 289 for
1995-96.
I senere framlegg for Stortinget er det forutsatt
at en vesentlig del av de midler som vil tilfalle staten som eier
i forbindelse med avviklingen av Sydvaranger bør benyttes
til videreutvikling av Sør-Varanger samfunnet og satsingen
mot Nord-Vest Russland.
Malmutvinningen i gruva, samt produksjonen av pellets
og spesialprodukter, ble stanset sommeren/høsten
1996. En mindre produksjon av superslig, basert på oppredning
av allerede oppskutt malm, fant sted i 1. halvår 1997.
Skipningene av ferdigvarer pågikk gjennom hele 1997 og
1998. Siste last med superslig ble skipet i februar 1999.
Arbeidet med å avvikle statens engasjement
i Sydvaranger har fulgt de linjer som ble trukket opp i St.prp. nr.
62 for 1995-96. Som ledd i avviklingen er det blant annet blitt
gjennomført salg av eiendeler i betydelig omfang. Dette
omfatter sentralverkstedet i Bjørnevatn, administrasjonsbygget
i Kirkenes, to slepebåter og diverse gruvemateriell. Videre
er det gjennomført salg av et betydelig antall boligtomter.
I juli 1999 ble diverse tomtearealer i Kirkenes sentrum overdratt
til Sør-Varanger kommune.
I 1997, 1998 og 1999 har Sydvaranger utbetalt utbytte
til aksjonærene med i alt 109 mill. kroner, hvorav rundt
95 mill. kroner på statens aksjer. De midlene som staten
har mottatt er i det alt vesentlige kommet lokalsamfunnet og tidligere
ansatte ved Sydvaranger til gode gjennom bevilgninger til omstillingstiltak og
førtidspensjonering.
3. Salgsarbeid
Næringskomiteen forutsatte i sin innstilling
til statsbudsjettet for 1999 at Stortingets avviklingsvedtak ble gjennomført
snarest, fortrinnsvis i 1999. Styret i Sydvaranger ASA hadde tidligere
arbeidet med å finne interessenter til virksomheten uten
at det hadde ført fram. Nærings- og handelsdepartementet
engasjerte i juli 1999 Fondsfinans ASA til å bistå med
verdivurdering og tilrettelegging for salg av statens aksjer i Sydvaranger.
Varanger Kraft AS, som er eiet av 7 kommuner
i Øst-Finnmark, la 8. november 1999 fram et offentlig tilbud
om kjøp av samtlige aksjer i Sydvaranger ASA til en pris
på 104 kroner pr. aksje. Budet ble senere forhøyet
til 117 kroner pr. aksje, hvilket verdsatte selskapet til ca. 249
mill. kroner og statens aksjepost til ca. 217 mill. kroner. Budet
fra Varanger Kraft AS ble gitt i full forståelse med Sør-Varanger kommune,
som i tillegg til å ha sterke interesser i lokal næringsutvikling
også er største eier i Varanger Kraft AS.
Departementet mottok også tilbud fra
Arctic Bulk Minerals AS (ABM) på kjøp av statens
aksjer i Sydvaranger til en pris på 117 kroner pr. aksje,
senere forhøyet til 122 kroner pr. aksje, hvilket tilsvarer
ca. 226 mill. kroner for hele aksjeposten. Disse bud ble imidlertid
gitt med forbehold om godkjent lånefinansiering.
Varanger Kraft AS inngikk 3. desember 1999 en avtale
med Troms Kraft AS og Hafslund ASA om at de to sistnevnte selskapene
på gitte betingelser kan tre inn som deleiere i Sydvaranger
ASA. Ifølge Varanger Kraft har selskapene en felles intensjon
om å utvikle et næringssamarbeid blant annet basert
på kraftsektoren i regionen, og samarbeid om virksomhet
rettet mot Nordvest-Russland.
Etter at regjeringen hadde behandlet spørsmålet
om aksjesalg aksepterte Nærings- og handelsdepartementet
3. desember 1999 tilbudet fra Varanger Kraft AS, i samsvar med en
anbefaling fra Fondsfinans ASA. Overdragelse av aksjeposten og betalingsoppgjør
har nå funnet sted.
Det føres drøftelser mellom
Sydvaranger ASA og Sør-Varanger kommune om overdragelse
av ytterligere tomtearealer i Kirkenes. Ettersom kommunen er største
aksjonær i Varanger Kraft AS og støttet tilbudet
på Sydvaranger-aksjene, legger departementet til grunn
at forholdene rundt arealene i Kirkenes skal avklares av partene
uten at staten behøver å medvirke.
Sydvaranger ASA og Statskog SF er for tiden
i forhandlinger om visse eiendomsrettslige forhold i Sør-Varanger
kommune, som blant annet omfatter overføring av utmarksarealer
fra Sydvaranger til Statskog. I forbindelse med salget av statens
aksjer i Sydvaranger ASA har kjøperen Varanger Kraft AS gitt
uttrykk for at man er innstilt på at forhandlingene skal
fortsette så snart nytt styre er valgt med sikte på å komme
fram til et omforenet resultat; eventuelt at utestående
spørsmål løses ved takst/voldgift,
eller på annen måte.
4. Inntektsføring
av aksjesalget
Salget av statens aksjer i Sydvaranger ASA er gjennomført
med hjemmel i den fullmakt som Stortinget i juni 1998 gav regjeringen
til å selge aksjer for inntil 500 mill. kroner i 1998.
Fullmakten ble forlenget til 31.12.99 ved stortingsvedtak 30.11.98.
Nærings- og handelsdepartementet legger
til grunn at inntektene ved salget av statens aksjer i Sydvaranger ASA,
ca. 216 mill. kroner når godtgjørelsen til Fondsfinans
er fratrukket, kan inntektsføres i Statsregnskapet for
1999 under kap. 3950 Sydvaranger ASA, post 90, Salg av aksjer.