Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn
Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen,
fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker,
fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra
Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra
Senterpartiet, Jorunn Ringstad, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har
merket seg at Regjeringen har valgt å legge denne saken
fram for Stortinget med en finansieringsplan som ikke er behandlet
av lokale myndigheter. Flertallet ser på dette
som uheldig og vil peke på at dette ikke er i tråd
med gjeldende praksis om at bompengesaker skal ha en lokal forankring,
dvs. at lokale myndigheter skal behandle og gi sin tilslutning til
bl.a. finansieringsopplegget før saken fremmes for Stortinget.
Flertallet peker på at
dette ikke er tilfelle i denne saken, men finner likevel å kunne
ta stilling til dette finansieringsopplegget i denne konkrete saken. Flertallet vil
for ettertiden, i liknende bompengesaker, forutsette en lokal behandling
før sakene fremmes for Stortinget.
Flertallet viser til tidligere
omtale og behandling av rv 653 Eiksundsambandet, bl.a. i St.meld.
nr. 37 (1996 – 97) og Innst. S. nr. 265 (1996-97 hvor Stortinget
fattet vedtak om innkreving av forhåndsbompenger. Prosjektet
var også omtalt i St. meld. nr. 34 (1992-93).
Flertallet viser videre til at
prosjektet i St.meld. nr. 37 (1996-1997) er prioritert for oppstart
i perioden 1998-2001 med sluttføring i perioden 2002-2007. Flertallet legger
fortsatt til grunn at prosjektet skal realiseres i denne perioden,
1998-2007.
Flertallet har merket seg at
kostnadsoverslaget for sambandet er 750 mill. kroner i 1999-kroner
og har en usikkerhet på +/- 10 pst. Flertallet er
tilfreds med at det er foretatt en kvalitetssikring av overslaget
ved at NTNU/SINTEF har utarbeidet en selvstendig kostnadsanalyse
av prosjektet. Flertallet har merket seg at dette
overslaget ligger 7 pst. lavere enn vegvesenets overslag. Flertallet vil
likevel slutte seg til departementets vurdering om at Statens vegvesen
sitt overslag på 750 mill. kroner bør legges til
grunn.
Flertallet legger til grunn at
sambandet har og fortsatt vil få, topp prioritet innenfor
fylkesfordelt ramme for øvrige riksveger og at nødvendige
avklaringer for lokalt finansieringsbidrag og nødvendige garantier
foreligger før anleggsstart.
Flertallet legger til grunn at
dersom forutsetningene oppfylles, vil det ikke være nødvendig å legge fram
endelig finansieringsplan som egen sak for Stortinget før
anleggsstart, men at Stortinget orienteres om dette på en
egnet måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, har merket seg at lengden på perioden
med forhåndsbompenger vil kunne innebære et brudd
på prinsippene i St.meld. nr. 46 (1990-1991). Flertallet slutter
seg til departementets vurderinger om at dette prosjektet vil få positiv betydning
for regionens felles bo- og arbeidsmarked, og at dette oppfattes
som viktig spesielt for industrien i de berørte øykommunene. Flertallet vil
derfor slutte seg til forslaget om å forlenge perioden
for innkreving av forhåndsbompenger til maksimalt 2005.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, vil
peke på beregninger som viser at det ikke er trafikkgrunnlag
for en lokal finansieringsandel på 30 pst.
Flertallet ser det som uheldig
at Stortinget vedtar en lokal finansieringsandel som ikke er i samsvar
med de vedtak som de lokale myndigheter har fattet, og slik skaper
uklarhet rundt finansieringen av Eiksundsambandet.
Flertallet vil understreke viktigheten å legge
til grunn tallmateriale som gir et realistisk finansieringsgrunnlag
for prosjektet.
Flertallet vil i denne sammenheng
vise til at i St.prp. nr. 75 (1996-1997) ble det lagt til grunn
en bompengedel på 20 pst.
Flertallet vil derfor foreslå at
i finansieringsopplegget for dette sambandet utgjør statens
andel 75 pst. av totalkostnaden, og legger til grunn at bompenger/lokale
finansieringbidrag utgjør 25 pst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil fremme følgende
forslag :
«Stortinget samtykker i at:
1. Bompengeselskapet
får fortsatt rett til å kreve inn forhåndsbompenger
til delvis finansiering av rv 653 Eiksundsambandet etter vilkårene
i St.prp. nr. 27 (1999-2000) og Innst. S. nr. 96 (1999-2000).
2. Byggestart finner sted under forutsetning
av:
3. Forutsatt at punkt 2 følges
opp:
a. Prosjektet
rv 653 Eiksundsambandet blir tatt opp som riksveganlegg.
b. Bompengeselskapet får tillatelse
til å kreve opp bompenger av trafikk i Eiksundsambandet til
delvis finansiering av anlegget.
c. Samferdselsdepartementet ved Vegdirektoratet får
fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet
samt å fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, slutter seg til forslag til innstilling
fra flertallet, unntatt punkt 2 b.
Disse medlemmer vil understreke
at lavere bompengeandel/lokalt tilskudd enn foreslått
i proposisjonen innebærer at Eiksundsambandet vil legge beslag
på enda større andel av fylkesfordelt ramme til Møre
og Romsdal. Disse medlemmer vil peke på at
beregninger viser at det er trafikkgrunnlag for en bompengeandel
på maksimalt 20 pst. De resterende 10 pst. er forutsatt
som et rent lokalt tilskudd.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at
i finansieringsopplegget for dette sambandet utgjør statens andel
70 pst. av kostnaden og legge til grunn at bompenger/lokale
finansieringsbidrag utgjør 30 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe
i hele 38 mrd. kroner, mens bevilget på statsbudsjettet
for 2000 til drift, vedlikehold og investeringer i vegsektoren kun
er om lag 10 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets alternative budsjett for vedlikehold, drift
og investeringer i vegsektoren lå på 1,7 mrd.
kroner over Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
avgiftene til staten øker for bilbrukerne, samtidig som
det reduseres på vegbevilgningene.
Disse medlemmer viser til det
stadig økende omfanget av bompengeinnkreving og at avgiftene
nå er oppe i hele 2 mrd. kroner pr. år.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at stadig nye bomveger binder handlefriheten og mulighet for å prioritere
nye prosjekter i mange år framover.
Disse medlemmer mener prinsipielt
at statens inntekter på bilrelaterte avgifter i langt større
grad bør gå til finansiering av vegbygging og
vegvedlikehold. Dette vil føre til at det blir mer samsvar
mellom det bilistene betaler inn og det de får tilbake.
Disse medlemmer mener derimot
at å ta i bruk bompengeinntekter er mulig dersom bilistene
har en alternativ gratis omkjøringsveg, eller der veg skal erstatte
ferje.
Disse medlemmer er prinsipielt
imot en forhåndsinnkreving av bompenger og vil derfor gå imot punkt
1 i innstillingen.
Disse medlemmer mener at dersom
bompengeinnkreving skal benyttes, må dette være
etterskuddsinnkreving.
Disse medlemmer legger vekt på den
lokale tilslutning til Eiksundprosjektet.
Disse medlemmer vil peke på at
dersom prosjektet overskrider sin tiltenkte kostnadsramme, så må dette
dekkes innenfor de bevilgninger som er tiltenkt Møre og
Romsdal i Nasjonal transportplan.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Myrvoll, registrerer at Samferdselsdepartementet i
proposisjonen stiller visse krav for oppstart av Eiksundsambandet
som ikke har vært behandlet lokalt. I dette ligger krav
om topp prioritet innenfor fordelt fylkesramme i Nasjonal transportplan
samt en bompengeandel og lokalt finansieringsbidrag på 30
pst.
Dette medlem vil peke på at
departementet viser til at Vegdirektoratet i etatsplanen foreslår
en fylkesramme på 1 050 mill. kroner for perioden 2002-2011 for
Møre og Romsdal fylke. Dersom dette blir rammen for Møre
og Romsdal, vil det innebære at med en statlig andel på 615
mill. kroner om kostnadsanslaget holder, vil Eiksundsambandet alene
ta 6 års investeringer, i sin helhet, av fylkets rammer.
Selv om rammene justeres noe opp, vil dette innebære at
for en lang periode vil ingen andre tiltak kunne gjennomføres.
Dette medlem viser til at i Møre
og Romsdal er det mange viktige uløste oppgaver. Det er
flere ras-sikringsprosjekt, veger uten fast dekke, flaskehalser
for framkommelighet, uløste oppgaver når det gjelder bedring
av trafikksikkerhet, bl.a. gang- og sykkelveger, og videre ombygging/tilpassing
av ferjeleier, riksveger som trenger opprustning, utskifting av
Skodje bru etc.
Dette medlem finner det uansvarlig
at slike prosjekt vil få mange års utsettelse,
noe som vil være konsekvensen av å gi Eiksundsambandet
topp prioritet.
Dette medlem ser at realisering
av Eiksundsambandet vil få regionale effekter, bl.a. utvidelse
av arbeidsmarkedet. Veid opp mot andre uløste samferdselssaker
ser dette medlem det imidlertid som en feil prioritering.
Det bør derimot satses på et utvidet ferjetilbud.
Dette medlem viser til at ved
inngangen til denne planperioden het det i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk
Veg- vegtrafikkplan:
«Møre og Romsdal har store bindinger fra
inneværende planperiode.»
Med oppstart av Eiksundsambandet i år
vil Møre og Romsdal ut fra Vegdirektoratets rammeforslag
ha brukt opp sine midler til 2007 kun til dette prosjektet. Dette medlem vil
derfor gå mot departementets forslag om oppstart av prosjektet
også om fylket aksepterer de framlagte forutsetninger.