Dok. nr. 8:18 - forslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Harald Hove om å be Regjeringen utrede en ordning med en fastsatt arbeidsinnvandringskvote hvert år

Jeg viser til Justiskomiteens brev av 26. januar 2000.

Det fremgår av Dok. nr. 8:18 at forslagsstillerne er kjent med at Regjeringen våren 1998 nedsatte en interdepartemental arbeidsgruppe som skulle utrede mulighetene for økt rekruttering av arbeidskraft fra utlandet. Gruppen avga sin rapport 1. februar 1999. To av forslagene i rapporten er forelagt for Stortinget i St.meld. nr. 16 (1999-2000) Om regulering av arbeidsinnvandring, nemlig forslagene om å utvide anvendelsesområdet for den såkalte spesialistbestemmelsen til også å gjelde arbeidskraft som er fagutdannet, men ikke på høyere nivå, og om å utvide adgangen til å få tillatelse som sesongarbeider til også å gjelde sesongarbeid i vinterhalvåret.

Arbeidsgruppen utredet også en rekke andre muligheter for økt rekruttering av arbeidskraft fra utlandet, herunder arbeidstillatelseskvoter og innvandringslotteri. Til tross for at forslaget i Dok. nr. 8:18 er kalt "en ordning med en fastsatt arbeidsinnvandringskvote hvert år", tales det i dokumentet i stor grad om et innvandringslotteri, jf. også henvisningen til amerikanernes Green Card Lottery. Det er da heller ingenting i veien for å kombinere en arbeidsinnvandringskvote med et lotteri. Av arbeidsgruppens utredning fremgår det at det i tillegg til en kombinasjon kan tenkes flere mulige varianter innenfor hver ordning. Utredningens punkter om disse tiltakene er vedlagt.

Under henvisning til foranstående er min konklusjon at forslagene i Dok. nr. 8:18 allerede er utredet gjennom det arbeidet Regjeringen tok initiativet til å få utført ved å nedsette den interdepartementale arbeidsgruppen.

Regjeringen har vurdert både arbeidstillatelseskvoter og innvandringslotteri og kom til at vi ikke ønsker å gå videre med disse tiltakene på det nåværende tidspunktet. Det vises i denne forbindelse til at det er foretatt en rekke oppmykinger i forskriften til utlendingsloven med virkning fra 1. januar i år. Bl.a. er bestemmelsen om at utlendinger som har tatt utdanning i Norge som hovedregel ikke gis arbeidstillatelse her før etter fem års opphold utenfor riket, myket noe opp. Jeg nevner også at en bestemmelse om adgang for russiske borgere fra Barentsregionen til å ta arbeid i fiskeindustrien i Troms og Finnmark fylker, trådte i kraft 15. september 1999. Regjeringen mener at både disse bestemmelsene og en eventuell utvidet adgang til å ta arbeid som spesialist og sesongarbeider som nå er til vurdering i Stortinget, bør få virke en tid før det kan bli aktuelt å vurdere ytterligere tiltak med sikte på økt rekruttering av arbeidskraft fra utlandet.

For øvrig faller både arbeidstillatelseskvoter og innvandringslotteri utenfor de hovedprinsipper for regulering av innvandringen som gjelder i dag. Dette innebærer at Regjeringen eventuelt må forelegge slike tiltak for Stortinget til godkjenning før de vil kunne settes ut i livet, jf. utlendingslovens § 5 første ledd.