Jeg viser til Justiskomiteens brev av 26. januar
2000.
Det fremgår av Dok. nr. 8:18 at forslagsstillerne
er kjent med at Regjeringen våren 1998 nedsatte en interdepartemental
arbeidsgruppe som skulle utrede mulighetene for økt rekruttering
av arbeidskraft fra utlandet. Gruppen avga sin rapport 1. februar
1999. To av forslagene i rapporten er forelagt for Stortinget i
St.meld. nr. 16 (1999-2000) Om regulering av arbeidsinnvandring, nemlig
forslagene om å utvide anvendelsesområdet for den
såkalte spesialistbestemmelsen til også å gjelde arbeidskraft
som er fagutdannet, men ikke på høyere nivå,
og om å utvide adgangen til å få tillatelse
som sesongarbeider til også å gjelde sesongarbeid
i vinterhalvåret.
Arbeidsgruppen utredet også en rekke
andre muligheter for økt rekruttering av arbeidskraft fra
utlandet, herunder arbeidstillatelseskvoter og innvandringslotteri.
Til tross for at forslaget i Dok. nr. 8:18 er kalt "en ordning med
en fastsatt arbeidsinnvandringskvote hvert år", tales det
i dokumentet i stor grad om et innvandringslotteri, jf. også henvisningen
til amerikanernes Green Card Lottery. Det er da heller ingenting
i veien for å kombinere en arbeidsinnvandringskvote med
et lotteri. Av arbeidsgruppens utredning fremgår det at
det i tillegg til en kombinasjon kan tenkes flere mulige varianter
innenfor hver ordning. Utredningens punkter om disse tiltakene er
vedlagt.
Under henvisning til foranstående er
min konklusjon at forslagene i Dok. nr. 8:18 allerede er utredet
gjennom det arbeidet Regjeringen tok initiativet til å få utført
ved å nedsette den interdepartementale arbeidsgruppen.
Regjeringen har vurdert både arbeidstillatelseskvoter og
innvandringslotteri og kom til at vi ikke ønsker å gå videre
med disse tiltakene på det nåværende
tidspunktet. Det vises i denne forbindelse til at det er foretatt
en rekke oppmykinger i forskriften til utlendingsloven med virkning
fra 1. januar i år. Bl.a. er bestemmelsen om at utlendinger
som har tatt utdanning i Norge som hovedregel ikke gis arbeidstillatelse
her før etter fem års opphold utenfor riket, myket
noe opp. Jeg nevner også at en bestemmelse om adgang for
russiske borgere fra Barentsregionen til å ta arbeid i
fiskeindustrien i Troms og Finnmark fylker, trådte i kraft
15. september 1999. Regjeringen mener at både disse bestemmelsene
og en eventuell utvidet adgang til å ta arbeid som spesialist
og sesongarbeider som nå er til vurdering i Stortinget,
bør få virke en tid før det kan bli aktuelt å vurdere
ytterligere tiltak med sikte på økt rekruttering av
arbeidskraft fra utlandet.
For øvrig faller både arbeidstillatelseskvoter
og innvandringslotteri utenfor de hovedprinsipper for regulering
av innvandringen som gjelder i dag. Dette innebærer at
Regjeringen eventuelt må forelegge slike tiltak for Stortinget
til godkjenning før de vil kunne settes ut i livet, jf.
utlendingslovens § 5 første ledd.