Jeg viser til brevet fra Forsvarskomitéen
av 11. mai 2000 vedrørende anskaffelsen av nye fregatter,
og spørsmålene som der fremkommer knyttet til
alternativet fra firma Fleischer & Co.
Som kjent bestemte Regjeringen den 3. april
at den fastholder den tidligere regjeringens beslutning om å gi oppdraget
med å bygge Sjøforsvarets nye fregatter til det
spanske verftet Bazan. Kontrakten vil bli undertegnet så snart
Stortinget har gitt sin tilslutning til St prp nr 48 (1999-2000).
Da Regjeringen tok sin beslutning, var den informert om
og tok med i vurderingen den kontakten som Norsk Marinindustri v/Fleischer & Co
hadde med den tidligere politiske ledelsen i november i fjor, det
fornyede tilbudet fra Norsk Marinindustri av 16. februar 2000, samt
brev til meg datert 21. mars 2000.
Jeg har derfor i brev meddelt Fleischer & Co
at det ikke er aktuelt å vurdere nærmere hans
alternative forslag til fregattløsning.
Selv om forslaget fra Fleischer & Co
har blitt videreutviklet etter at det ble presentert første
gang, har det i den senere tid ikke framkommet opplysninger som endrer
den vurderingen som Forsvarsdepartementet har gjort av den alternative
løsningen.
Forsvarets organisasjon har tidligere foretatt
en vurdering av innholdet i det fremlagte materialet. Konklusjonen
av vurderingene var at Forsvaret ikke ser det som formålstjenlig å gå dypere
inn i de problemstillingene som reises i det oversendte materiale.
Bakgrunnen for dette kan kort sammenfattes i de nedenfor opplistede
momenter;
– Materialet
som er fremlagt innebærer kun en grov idéskisse – store
arbeider gjenstår
– Fregattprosjektet vil forsinkes minimum to år
– Vår troverdighet internasjonalt
vil svekkes betraktelig ved å endre prosessen nå,
i tillegg til å gi grunnlag for erstatningskrav fra dagens
hoved-leverandørkandidater
– Utradisjonelle konsepter har
vært vurdert i en innledende fase
Konseptet i dette tilfellet dreier seg kun om
en grov idéskisse som vil kreve et meget omfattende arbeid
for å bli dokumentert tilstrekkelig før man kan
vurdere dette nærmere. Til sammenligning vil jeg nevne
at den tidligere norske hovedleverandørkandidaten, Nor-Eskort
Gruppen (NEG), arbeidet intensivt i om lag to år før
deres konsept kunne gi et grunnlag for et pristilbud. I dette arbeidet
var det nødvendig for de å bygge opp en prosjektorganisasjon
på over 100 medarbeidere, for hvilket de mottok et finansieringsbidrag
i fra Forsvaret på nærmere 200 mill kroner.
Et ytterligere aspekt er at en eventuell utvikling
av det foreslåtte konseptet, samt en ny tilbuds- og evalueringsrunde,
vil forsinke fregattprosjektet i minimum 2 år, i tillegg
til å måtte kreve et vesentlig finansieringsbidrag
fra Forsvaret. En ny tilbudsrunde vil dessuten medføre
at den pågående anskaffelsesprosessen vil måtte
avbrytes. En slik handlemåte vil i tillegg til å svekke
Forsvarets troverdighet som en seriøs kjøper av forsvarsmateriell,
dessuten gi grunnlag for erstatningskrav fra de kandidatene som
frem til nå har lagt ned store ressurser i å utvikle
fartøyskonsepter og utarbeide tilbud til SFK.
Videre bør det understrekes at gruppen
som fremmer idéskissen ikke er etablert og således
må anses for å være klart mindre forberedt
for den store oppgaven fregattprosjektet innebærer, enn
hva NEG i sin tid var.