Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
jordbruksoppgjøret i 2000 med forslag om endrede bevilgninger
på statsbudsjettet for 2000, endrede målpriser
og andre vedtak etter at det ikke lyktes å nå en forhandlingsløsning
med jordbruksorganisasjonene. Forslagene legger Stortingets behandling
av St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon
til grunn, jf. Innst. S. nr. 167 (1999-2000).
Proposisjonen gir også en omtale av
opprettingen av Statens landbruksforvaltning fra 1. juli 2000 og
nødvendige budsjettvedtak i den forbindelse, samt omtale av
Omsetningsrådets virksomhet i 1997 og 1998.
St.meld. nr. 19 (1999-2000) legger vekt på landbrukets
samlede bidrag til samfunnsnytte på kort og lang sikt.
Det er lagt vekt på en helhetlig politikk som omfatter
hele verdikjeden og betydningen av økt forbrukerorientering
av mat- og landbrukspolitikken. Med grunnlag i flertallsmerknaden
fra næringskomiteen er det en hovedutfordring å gjennomføre
målprisreduksjoner og tilpasning/omfordeling av
jordbruksavtalens tilskuddsordninger, basert på at Regjeringen
vil foreslå innføring av skattemessig fradrag
i positiv næringsinntekt fra jord- og hagebruk med virkning
fra skatteåret 2000. Næringskomiteens flertall
forutsatte videre at behovet for å forenkle virkemiddelsystemet følges
opp av forhandlingspartene.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag la
13. mai 2000 fram et felles krav med ramme og fordeling. Kravet
var bygd opp i to ledd. Gjennomføring av pris-/skattegrepet
var presentert som et eget element, med målprisreduksjoner
på 650 mill. kroner, lik anslått provenyvirkning
av inntektsfradraget ved skatteligningen. Målprisreduksjonene
var foreslått gjennomført på melk, kjøtt
og egg. Jordbruksorganisasjonene la vekt på å korrigere
utslagene slik at virkningen for den enkelte bonde skulle bli mest
mulig lik. For å jevne ut strukturvirkningene, ble det
foreslått å redusere kornprisene med 4 øre
pr. kg i gjennomsnitt og å øke prisnedskrivingstilskuddet
til kraftfôr med 10 øre pr. kg. Kravet innebar
derfor en reduksjon i kraftfôrprisene på 14 øre
pr. kg.
Inntektsmulighetene skulle økes med
11 835 kroner pr. årsverk, tilsvarende 900 mill. kroner
i avtaleåret. Dette ble krevet finansiert med økning
i målpriser på frukt, grønnsaker og poteter
tilsvarende 110 mill. kroner, økt bevilgning over kap.
1150 på 540 mill. kroner og nettovirkningen for jordbruket
av skatteordningen på 250 mill. kroner.
Når de to elementene vurderes samlet
innebærer dermed kravet målprisreduksjoner på 540
mill kroner, bevilgningsøkning over kap. 1150 på 540
mill. kroner og verdsetting av inntektsfradraget ved skatteligningen til
900 mill. kroner.
På bakgrunn av overproduksjonssituasjonen
krevde jordbruksorganisasjonene at avtalepartene iverksetter produksjonsregulering
for hele kjøtt- og eggsektoren.
Innvilgningsrammen til Landbrukets utviklingsfond ble
foreslått redusert, det ble foreslått en økning
i bevilgningene til tradisjonelt jordbruk og kutt i innvilgningsrammen
til miljøtiltak.
Kravet forutsatte videre at verdiskapingsprogrammet skal
ha som målsetting å sikre bøndene en
større andel av verdiskapingen i matvarekjeden.
Statens tilbud ble lagt fram 19. mai 2000. Tilbudet innebar
forslag om å redusere målprisene med 900 mill.
kroner, tilsvarende verdien av innføring av inntektsfradrag
ved beskatning på 900 mill. kroner. Målprisreduksjonene
ble foreslått gjennomført på melk, kjøtt
og egg. Statens grunnpriser på korn ble foreslått redusert
med 14 øre pr. kg.
Bevilgningene til gjennomføring av
jordbruksavtalen (sum kap. 1150 og 4150) ble foreslått
redusert med 400 mill. kroner. Det ble videre foreslått
utflating av strukturprofilen på tilskudd pr. dekar og
dyr.
Ut fra målprisreduksjonene, markedsforholdene
og reduksjonen i kraftfôrprisene ble det anslått
en faktisk prisreduksjon på 300 mill. kroner i avtaleåret.
På det grunnlag ble det anslått at jordbrukets
inntekter kan øke med 200 mill. kroner i avtaleperioden.
Fordi oppgjøret, og dermed målprisreduksjonene, bare
vil virke i andre halvår 2000, ble det lagt til grunn at
inntektsfradraget innføres slik at det får halv
virkning for skatteåret 2000 og full virkning for skatteåret 2001.
Sentralt i tilbudet sto også forslag
om etablering av et verdiskapingsprogram for norsk matproduksjon.
Det ble lagt opp til et 10-årig program, med økt
aktivitet over en femårsperiode på 250 mill. kroner.
I tillegg ble det foreslått å omdisponere 250
mill. kroner slik at samlet bevilgning til programmet blir 500 mill.
kroner over femårsperioden. Det ble lagt opp til at programmet
samlet skal finansieres gjennom ny bevilgning samt omdisponering
av midler fra LUF og Konkurransestrategier for norsk mat.
Det ble videre foreslått endringer
i markedsordningen for melk, basert på utredning fra en
arbeidsgruppe, tiltak rettet mot små konsummelkmeierier
og økt innsats for oppfølging av markeds- og handlingsplan
for økologisk landbruk.
Med bakgrunn i at jordbruket fant at statens
tilbud var forhandlingsgrunnlag ble forhandlinger startet 20. mai
2000. Partene fulgte her praksisen fra de seinere år ved
at en sonderte om det var mulig å komme fram til en samlende
enighet. Partene la til grunn at dersom enighet ikke ble oppnådd,
skulle krav og tilbud bli stående som partenes siste standpunkt.
Etter sonderingsmøter fram til og med
26. mai 2000 meddelte jordbruksorganisasjonene fredag kveld den 26.
mai 2000 at den framlagte skisse ikke ga grunnlag for videre forhandlinger
og fremholdt at:
«Jordbrukets forhandlingsutvalg kan ikke ta ansvar for
et resultat av årets jordbruksforhandlinger som bryter
med Stortingets forutsetninger.»
Statens forhandlingsleder konstaterte at det
var brudd i forhandlingene og varslet at Regjeringen ville gå til
Stortinget med en proposisjon basert på statens tilbud.
Han framholdt videre at statens opplegg for tilbud og sonderingsskisse
er i samsvar med Stortingets forutsetninger (jf. Innst. S. nr. 167
(1999-2000)).
Partene ble enige om å praktisere de
bestemmelser som følger av Stortingets endelige behandling
av jordbruksoppgjøret 2000 som jordbruksavtale og om å utarbeide
en teknisk jordbruksavtale på dette grunnlag. Referat fra
møtene 26. mai 2000 er gjengitt i vedlegg 3 til proposisjonen.
Siden 1990 har totalt jordbruksareal i drift økt
med ca. 4 pst. Det er en økning i alle landsdeler. Økningen har
funnet sted til tross for relativt liten nydyrking det siste 10-året
og en omdisponering av dyrket jord til andre formål.
Totalt er det ca. 180 000 jordbrukseiendommer
i Norge. Antallet landbrukseiendommer totalt er betydelig større
enn antallet bruk i drift. Denne forskjellen skyldes i all hovedsak
at jorda blir leid bort og drevet sammen med annet jordbruksareal.
Landbrukstellingen i 1999 registrerte vel 350 samdrifter. Disse
er holdt utenom antall bruk i drift.
Gjennomsnittsarealet pr. bruk har økt
gjennom hele perioden fra 1990 og var på 146 dekar i 1999.
Dette har sammenheng med at antall driftsenheter avtar. Gjennomsnittlig
besetningsstørrelse i melkeproduksjonen har endret seg
lite siden innføringen av kvoteordningen. I 1989 var gjennomsnittlig
kutall 11,9, og i 1998 var det 13,2 kyr/bruk. Andelen leiejord
har økt i hele etterkrigstiden og var i 1998 på 38
pst.
Den relative fordelingen av bruk mellom landsdelene er
tilnærmet lik i perioden 1990-1999. 42 pst. av brukene
er lokalisert på Østlandet og 9 pst. i Nord-Norge, Agder/Rogaland
og Trøndelag har hver 13 pst. av brukene, mens 23 pst.
av brukene er lokalisert på Vestlandet. Fra 1990 til 1999
er den relative nedgangen størst i Nord-Norge og på Østlandet
og minst i Trøndelag.
Den relative, distriktsvise produksjonsfordelingen
av de viktigste landbruksproduktene mellom landsdelene har vært
stabil i perioden 1985-1999. Melkeproduksjonen har gått
ned i alle landsdeler. Svinekjøttproduksjonen har økt
i alle regioner med unntak av Vestlandet, men relativt mest i Nord-Norge.
Bygdeutviklingsmidlene (BU-midlene) skal bidra
til å fremme lønnsom næringsutvikling
på bygdene innen og i tilknytning til landbruket. For 1999
fikk fylkene til sammen tildelt 595 mill. kroner i BU-midler.
Endringer i forvaltningen av BU-midlene ble
forberedt i 1999 med sikte på sammenslåingen av
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og Statens landbruksbank
(SLB) fra 1. januar 2000, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000). Det er
lagt til rette for overflytting av alle bedriftsrettede ordninger
til de regionale SND-kontorene.
Antallet tiltak har økt med over 4
000 siden 1998. Størst økning har det vært
innen grøftetilskudd og skogbrukstiltak, som sammen med
tekniske miljøtiltak står for 51 pst. av sakene,
men bare 10 pst. av midlene.
Fylkene Sør-Trøndelag og Troms
representerer ytterpunktene med tanke på registrerte kvinnetiltak
i 1999 med henholdsvis 9 pst. og 27 pst. av tiltakene.
De sentrale BU-midlene nyttes til prosjektrettet
virksomhet og tiltak av landsomfattende karakter. Midlene nyttes
i hovedsak til kunnskapsutviklingsprosjekter innen næringsutvikling.
Et av prosjektene er markedsføringssamarbeidet mellom landbruket
og Norges Turistråd for å bygge opp under den
natur- og kulturbaserte reiselivsnæringen og bidra til økt
lønnsomhet i småskala reiselivsbedrifter i bygdene.
I 1998 sto jordbruket (inkl. jakt og viltstell)
for 1,1 pst. av BNP og 4,9 pst. av samlet sysselsetting i 1998 målt
som utførte timeverk. I 1985 var andelen av samlet sysselsetting
7,9 pst. Det er en forholdsvis sterk nedgang i arbeidsforbruket
fra 1997 til 1999. En nedgang i andel bruk med arbeidskrevende produksjoner, kan
forklare noe av nedgangen.
Alle virkemidler i landbrukspolitikken likestiller
i utgangspunktet menn og kvinner. Kvinner er imidlertid spesielt
prioritert i BU-ordningen og gjennom et eget etableringstilskudd
for unge bønder.
I 1999 var om lag 13 pst. av alle personlige
brukere kvinner, mens antall årsverk utført av
kvinner var 25 pst. Andelen kvinner som har overtatt gårdsbruk
på odel har økt i alle landsdeler siden 1970,
og var i perioden 1995-1999 på 23 pst. Kvinneandelen blant
eiere og brukere avtar med økende størrelse på eiendommen/driftsenheten.
Gjennomsnittsalderen på brukerne er
i dag 49 år og har endret seg lite de siste 15 årene.
Gjennomsnittsalderen avtar med økende bruksstørrelse.
Det er gjennomført flere tiltak og
program for å stimulere til bedre lokal samordning av miljøarbeidet
og sikre bedre kunnskap og kompetanse. I 1999 ble det igangsatt
173 ulike områdetiltaksprosjekter fordelt over hele landet.
Det er en stor og økende etterspørsel etter denne
typen prosjekter. God kunnskap om økologiske prosesser,
miljøtilstand, effekter av tiltak og virkemidler har vist
seg å være av stor betydning. Kunnskaps- og kompetanseoppbygging
er en langsiktig oppgave og det er viktig at dette samordnes med
virkemiddel- og tiltaksgjennomføringen. Gjennomføringen av
miljøtilpasninger i jordbruket er fulgt opp med resultatkontroll
og overvåking. I proposisjonen gis en oversikt over innsatsen
i 1999 for å fremme miljøvennlige driftsformer.
Det er god oppslutning om igangsatte tiltak
i kulturlandskapet. Tiltakene gjennomføres i økende
grad samlet for hele områder. Antall husdyr av ulike slag
på beite er en viktig faktor for å opprettholde
kulturlandskapet. Antallet er redusert fra vel 2,5 mill. dyr i 1995 til
vel 2,3 mill. dyr i 1999. Økende gjengroing i utmark er
en utfordring. Dette gjelder også områder som
opprettholder stor grad av setring. Totalt antall setre er redusert
med ca. 8 pst. siden 1996. Omdisponering av dyrket og dyrkbart areal
til andre formål enn landbruk har i de siste årene
vært ca. 18 000 dekar årlig.
Økologiske arealer og arealer i karens
utgjorde ved utgangen av 1999 ca. 1,8 pst. av totalt jordbruksareal
i Norge. Det er i hovedsak eng og beite til dyrefôr som produseres økologisk.
Kornarealet har de siste årene utgjort omlag 6 pst. av
det totale økologiske arealet. Tilgangen på norskprodusert økologisk
matkorn, og kraftfôr til produksjon av melk, kjøtt
og egg, er derfor sterkt begrenset. Økologisk primærproduksjon
er stadig økende. Andelen av produksjonen somnår fram til forbruker som økologisk,
er imidlertid synkende. Lave volumer gjør det vanskelig
for store markedsaktører å behandle økologisk
produksjon på en rasjonell måte og er en viktig årsak
til at det er vanskelig å få produktene fram til
forbrukerne som økologiske. Det er utarbeidet en strategi
og handlingsplan for utvikling av markedet for økologiske
landbruksprodukter. I handlingsplanperioden 2000-2003 er det foreslått å avsette
70 mill. kroner til markedstiltak.
Tilpasning av markedstilførsel og produksjonskapasitet
til etterspørselen er avgjørende for å utnytte
de inntektsmulighetene jordbruksavtalen gir. Overproduksjonen har
de siste årene økt dramatisk, påfører produsentene
store inntektstap og bidrar til uønskede samfunnsøkonomiske
kostnader.
Produksjonstilpasningen innen melkeproduksjonen styres
gjennom kvoteordningen, herunder kjøp- og salgsordningen.
Meierileveransen av kumelk er redusert fra 1 837 mill. liter i 1990
til 1 647 mill. liter i 1999, en reduksjon på ca. 10 pst.
Innenlandsk salg av meieriprodukter er også redusert. Eggsektoren
har lenge vært preget av overproduksjon og overkapasitet. Markedsoverskuddet
er redusert fra 5-6 pst. tidlig på 90-tallet til ca. 2
pst. i 1997 og 1998. I 1999 er markedsoverskuddet igjen økt
til om lag 5 pst. Samlet kjøttproduksjon økte
også fra 1998 til 1999. Produksjon av kraftfôrbaserte
kjøttslag har økt mest i perioden 1992-1999. Økningen
er relativt sterkest for fjørfekjøtt med om lag
60 pst. Budsjettnemnda for jordbruket har beregnet brutto pristap
for jordbruket som følge av markedssituasjonen for kjøtt
og egg i 1999 til ca. 846 mill. kroner.
Arealet av grønnsaker til salgsproduksjon
har vært forholdsvis stabilt. Fruktarealet viser imidlertid
en nedgang på om lag 10 pst. fra 1989 til 1999. Sett over tid
synes grønnsaksforbruket å være stigende.
Utviklingen av potetareal i drift viser en nedadgående
trend.
På kostnadssiden er det i hovedsak
bare kraftfôrkostnadene og i noen grad kapitalkostnader
som er direkte påvirket av jordbruksoppgjøret.
Kostnadsutviklingen er av avgjørende betydning for inntektsmulighetene
i jordbruket.
De siste årene er det særlig økende
rentenivå som har bidratt til økte kostnader.
Fra 1998 til 1999 økte totale kostnader med 1,7 pst. Fra
og med 1999 er næringsdrivende i jordbruket, husdyrhold,
hagebruk og gartneri fritatt for å betale investeringsavgift
på driftsmidler m.v. hovedsakelig til bruk i disse næringene.
Det regnskapsmessige utslaget av dette vil øke i årene
framover. Budsjettnemnda for jordbruket har budsjettert med en kostnadsreduksjon
i 2000 på 1,9 pst. Driftskostnadene reduseres med 1,6 pst.
Hovedårsaken er en reduksjon av kraftfôrkostnadene
med 5,6 pst. på grunn av volum- og prisnedgang, samt bortfall
av kunstgjødselavgiften.
Landbruksbefolkningen skiller seg ikke vesentlig
fra andre grupper når det gjelder de samlede inntektene
i husholdningen. Nettoinntekten for brukerfamilien var i 1998 kr
382 600. Andel av inntektene som brukerfamiliene henter fra jordbruket
er redusert fra om lag 70 pst. i 1980 til vel 47 pst. i 1998. Pr. årsverk
er det beregnet en inntektsreduksjon på kr 7 800 fra 1998
til 1999. Hovedårsakene til den sviktende inntektsutviklingen fra
1998-1999 er lavere melkepris samt reduserte inntekter fra kjøttproduksjonen,
grunnet sviktende marked.
Netto overføringer i faste kroner var
høyest i første halvdel av 1980-årene
og er redusert fram til 1997. Siden 1997 har budsjettoverføringene økt.
OECDs tall viser at jordbruksstøtten
i Norge utgjør 70 pst. av produksjonsverdien for 1998,
sammenlignet med en verdsetting til verdensmarkedspris. Norge har sammen
med Sveits, Korea, Japan og Island den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene.
Det siste tiåret har det skjedd en
betydelig dreining i virkemiddelbruken fra pristilskudd til mer
produksjonsnøytrale virkemidler både i Norge og
andre land. Dette har vært gjort bl.a. for å redusere
tilskuddenes produksjonsdrivende effekt og for å redusere
intensiteten i produksjonen.
Gjennom Stortingets behandling av St.meld. nr.
19 (1999-2000) er det trukket opp nye retningslinjer for forbrukerorientering
av mat- og landbrukspolitikken. Forbrukernes interesser må tillegges økt
vekt i matkjeden og i utformingen av politikken. Det er da grunnleggende
at hele matkjeden ses i sammenheng. For å sikre forbrukerne
helsemessig trygge matvarer, skal hele varekjeden være
omfattet av kvalitetssystemer som følges opp gjennom regelverk
og tilsyn.
Å legge større vekt på forbrukerinteressene
innebærer også å arbeide for lavere matvarepriser.
Regjeringen legger til grunn at forskjellene i matvareprisene mellom
Norge og våre naboland bør reduseres. Her må alle
ledd i verdikjeden for matproduksjon bidra. Fra det offentliges
side utvikles og forbedres dokumentasjonsverktøy for prisdannelsen
og prisutviklingen i ulike ledd - og prissammenligninger med våre
naboland. Arbeid med videreutvikling av et slikt system er satt
i gang, og vil bli sentralt i oppfølgingen. Både
for å sikre et produktspekter tilpasset forbrukernes behov
og lavere forbrukerpriser må myndighetene bidra til å sikre
godt fungerende markeder.
Næringsmiddelindustrien er Norges nest
største industribransje, etter verkstedindustrien. Konkurransen
er tiltakende, både nasjonalt og internasjonalt. Næringsmiddelindustrien
er avhengig av råvarer som er konkurransedyktige både
mht. pris og kvalitet. Hensynet til næringsmiddelindustriens
utviklingsmuligheter, til forbrukerinteressene og til primærjordbrukets avsetningsgrunnlag
gjør det viktig at næringsmiddelindustriens konkurranseevne
styrkes. For å oppnå dette er det gjennomført
- og planlegges - betydelige strukturendringer i bransjen. Gjennom
råvareprisutjevningen for industrielt bearbeidede jordbruksvarer
(RÅK) utbetales tilskudd for å utjevne forskjeller
i råvarekostnadene mellom norske og utenlandske ferdig-varer.
Tiltak i mat-, ernærings- og helsepolitikken
skal sees i sammenheng og koordineres til en helhetlig og felles satsing.
Norsk landbruk, omsetningsledd og helsemyndigheter står
overfor en stor utfordring i forhold til anbefalingene om en fordobling
av frukt- og grønnsaksforbruket.
Over 99 pst. av omsetningen gjennom dagligvarebutikker
er nå konsentrert i de fire paraplykjedene Norgesgruppen,
Hakongruppen, NKL og Reitangruppen. Paraplykjedene deltar i nordiske
og europeiske innkjøpsallianser. Det skjer også en
eiermessig integrasjon i Norden og det forventes en betydelig europeisk integrasjon
gjennom fusjoner og erverv. Parallelt med den horisontale integrasjonen
har det skjedd en vertikal integrasjon mellom grossist- og detaljistleddet.
Landbruksdepartementet i samarbeid med andre berørte departement
vil følge utviklingen nøye i forhold til de nye
målsettinger om en mer forbrukerorientert landbruks- og
matproduksjon.
Andelen av befolkningens forbruksutgifter som
går til matvarer, har hatt en jevn nedgang fra ca. 16 pst.
i 1989 til ca. 11 pst. i 1999. Høyinntektsgrupper bruker en
vesentlig mindre andel enn lavinntektsgrupper. Prisnivået
på matvarer ligger lavere i Sverige og Danmark enn i Norge.
Av landbruksbaserte matvarer er prisforskjellene mellom Norge og
nabolandene minst for poteter, frukt og grønt. Årsaken
til høyere matvarepriser i Norge enn i våre naboland
ligger både i produsentprisene og i de senere ledd. Kostnadsreduksjoner
er derfor nødvendige i alle ledd for at forbrukerne skal oppleve
reelle prisreduksjoner.
Importvernet er ikke gjenstand for forhandlinger
i henhold til jordbruksavtalen og Hovedavtalen. Utformingen av importsystemet
har imidlertid stor betydning for jordbruket. Utformingen av pris-
og markedssystemene i jordbruket må skje innenfor de rammer importvernet
setter. Dette gjelder både de rammer som følger
av internasjonale forpliktelser og av nasjonale tilpasninger innenfor
disse.
Landbruksavtalen under WHO legger viktige rammebetingelser
for den nasjonale landbrukspolitikken gjennom forpliktelser og rettigheter
på tre områder: markedsadgang, internstøtte
og eksportsubsidier.
Landbruksavtalen medførte omlegging
til et tollbasert importvern der tollsatsene skulle reduseres med
36 pst. til 2000. I tillegg forpliktet Norge seg til å etablere tollkvoter
for såkalt eksisterende og ny markedsadgang.
WTO-landbruksavtalen definerer tre typer internstøtte
- gul støtte, blå støtte og grønn
støtte. WTO-landbruksavtalen har konkrete bindinger knyttet
til bruken av gul støtte. Denne skal reduseres med 20 pst.
i gjennomføringsperioden (1995-2000). Avtalen i WTO forutsetter
videre en årlig reduksjon i bruken av eksportsubsidier
fra 1995 til år 2000 på til sammen 36 pst. målt i
verdi og 21 pst. målt i volum. Det er særlig for
ost, kjøtt og bearbeidede produkter at bindingene for eksportstøtte
er reelt begrensende for Norge.
I henhold til artikkel 20 i den eksisterende
WTO-landbruksavtalen er det innledet nye forhandlinger på jordbruksområdet,
og man er nå enige om timeplanen for første fase
i drøftelsene fram til mars 2001.
Det er lagt klare føringer for Norges
tilnærming til forhandlingene på landbruksområdet.
I næringskomiteens innstilling til Stortinget (Innst. S.
nr. 167 (1999-2000)) understreker komiteens flertall bl.a. at:
«… importvernet er en bærebjelke
i norsk landbrukspolitikk, også for å sikre at
landbrukets funksjoner ut over matproduksjon ivaretas. Det er derfor
avgjørende å videreføre et importvern
som gir preferanse for norsk produksjon.»
Artikkel 20 viser til den langsiktige målsettingen
om å oppnå betydelig gradvise reduksjoner i støtte-
og vernetiltak. Det kreves ikke at det langsiktige målet
nås allerede i den kommende forhandlingsrunden. Selve forpliktelsen
til å forhandle for å fortsette reformprosessen
innebærer imidlertid at partene må forventes å gå lenger
enn de eksisterende forpliktelser.
EUs landbrukspolitikk gjennom budsjettreformen Agenda
2000 påvirker norsk landbruk og den landbruksbaserte industrien.
Agenda 2000 er begrunnet ut fra både interne og eksterne
formål. De interne forholdene knytter seg bl.a. til å redusere
overproduksjonen og EUs budsjettomkostninger ved å øke
EU-landbrukets konkurransekraft og å forenkle EUs felles
landbrukspolitikk.
Nivået for utløsning av sikkerhetsmekanismen
ved import av storfekjøtt fra de minst utviklede landene (MUL)
på 2 700 tonn, videreføres for 2001. Denne importen
vil ikke bli auksjonert.
Markedssituasjonen er nå den vanskeligste
jordbruket har hatt siden begynnelsen av 1980-tallet. Det er svikt
i etterspørselen og betydelig ubalanse mellom produksjon
og forbruk av både kjøtt og egg- og melkeprodukter.
Det er avgjørende for næringen at det iverksettes
tiltak som møter disse utfordringene både på kort og
lang sikt. I denne sammenheng er det viktig at pris- og skatteordningen
som Stortinget har gitt sin tilslutning til blir gjennomført
slik at markedet for norske jordbruksvarer kan styrkes både
i forhold til grensehandel og i forhold til konkurransekraften for
norsk næringsmiddelindustri.
Rammen for jordbruksoppgjøret skal
i 2000 for første gang vurderes på avtaleårsbasis
(1. juli 2000 - 1. juli 2001). Regjeringen mener det er mest hensiktsmessig at
Totalkalkylen fortsatt beregnes på kalenderårsbasis, som øvrige
deler av resultatkontrollen.
Ved vurdering av rammen har Regjeringen lagt
til grunn at det er behov for betydelige kostnadsreduksjoner og
omstillinger i hele matvarekjeden. Med en rask effektivitetsforbedring
bl.a. innenfor kraftfôr, kjøtt- og meieriindustri
vil markedsmulighetene og markedsinntektene kunne økes
gjennom redusert grensehandel og økte markedsandeler for
norsk næringsmiddelindustri. Det pekes på at jordbrukets
organisasjoner har betydelig påvirkningsmulighet for å gjennomføre
slike tiltak i de produsenteide samvirkeorganisasjonene.
Ved fastsetting av inntektsrammen er det også tatt hensyn
til den virkning skatteordningen har for jordbrukernes netto disponible
inntekt. Det legges derfor til grunn at reduksjonen i bevilgningene
over kap. 1150 gjennomføres med virkning fra 1. januar
2001.
Ut fra en samlet vurdering av alle aktuelle
tilpasningsmuligheter og inntektsvirkningen av ulike elementer,
legger jordbruksoppgjøret for 2000-2001 etter Regjeringens
mening et grunnlag for at aktive utøvere i jordbruket kan
få en inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje
med andre grupper i samfunnet. I vurderingen er det tatt hensyn
til at det gjennomføres en fordelingsprofil til fordel
for jordbrukerne som har jordbruket som en viktig del av de samlede
inntekter.
Både ved fastsetting av inntektsrammen
og gjennom fordelingen er det lagt stor vekt på å sikre
en bedre utnytting av de eksisterende midler på jordbruksavtalen.
Kornprisene reduseres vesentlig mer enn verdien
av inntektsfradraget for å bidra til kostnadsreduksjon
i husdyrholdet gjennom lavere kraftfôrpriser og prisreduksjoner
tidlig i gjennomføringsperioden. Kornprodusentene kompenseres
gjennom økt arealtilskudd.
Det gjennomføres betydelig utflating
av strukturprofilen på tilskuddene som utbetales pr. dekar
og pr. dyr, samt økning i antall enheter det kan gis tilskudd
til på hvert bruk. Dette innebærer en omfordeling
av tilskudd i retning større bruk, slik komiteen forutsetter.
Det etableres et verdiskapingsprogram for norsk matproduksjon.
Formålet skal være høyere verdiskaping
både innen primærproduksjon og foredling gjennom å utnytte
markedsmulighetene bedre. Programmet utformes i nært samarbeid
med sentrale aktører og forutsetter medfinansiering. Det
legges opp til at verdiskapingsprogrammet samlet finansieres gjennom
ny bevilgning samt omdisponering av midler over LUF og Konkurransestrategier
for norsk mat på i alt 500 mill. kroner i en femårsperiode.
Konkurransestrategiene for norsk mat legges inn på LUF
fra 1. januar 2001 som en del av verdiskapingsprogrammet.
Regjeringens forslag til jordbruksoppgjør
er basert på statens tilbud. Det innebærer en
reduksjon i målprisene på 900 mill. kroner. Statens
grunnpriser på korn reduseres med 14 øre pr. kg.
Bevilgningen til gjennomføring av jordbruksavtalen (sum
kap. 1150 og 4150) reduseres i avtaleåret med 400 mill.
kroner. Bevilgningsreduksjonen gjennomføres i andre avtalehalvår. Sammen
med inntektsfradraget ved beskatning reduserer dette isolert sett
jordbrukets inntektsmuligheter med 400 mill. kroner. Fordi engrosprisene
på kjøtt og egg ligger til dels betydelig under
målprisnivå vil det faktiske prisutslaget kunne
anslås til 300 mill kroner. Med disse forutsetninger vil
jordbrukets inntekter kunne øke med om lag 200 mill kroner.
I tillegg regner Regjeringen med innsparinger på avtalen
i 2001 på om lag 300 mill. kroner. Ytelsene til det aktive
jordbruket vil derfor reduseres vesentlig mindre enn bevilgningsreduksjonen
isolert sett tilsier.
Regjeringen foreslår omlegging av markedsordningen
for melk, med målpriser på råvarenivå,
basert på flertallsinnstilling fra en arbeidsgruppe, utredninger fra
NILF og de konklusjoner som ble trukket under sonderingene. I tillegg
er det i forhold til tilbudet foretatt mindre justeringer på enkelte
punkter, delvis basert på drøftingene under forhandlingene.
Det gjelder blant annet opplegget for økologisk landbruk,
markedsordningen for korn og profilen på direkte tilskudd.
Dette gir utslag i økte tilskudd for mindre og mellomstore melkeproduksjonsbruk,
i saueholdet, geiteholdet og storfekjøttproduksjonen sammenlignet
med statens tilbud i forhandlingene.
Gjennomføring av pris-/skattetiltaket
forutsetter at strukturprofilen i jordbruksavtalens tilskuddsordninger flates
ut slik at midlene omfordeles til bruk som, relativt sett, taper
på prisreduksjonene og en kompensasjon gjennom inntektsfradrag
ved skatteligningen som er lik for alle bruk, uansett størrelse.
Ved tilpasningen er verdien av skatteordningen regnet til kr 14
000 for alle bruk med tilstrekkelig næringsinntekt. I dette
oppgjøret foretas det relativt store endringer på flere
enkeltelementer i virkemiddelbruken.
Endringene som foreslås vil slå mest
negativt ut for bruk med under 100 dekar, og som har flere dyreslag.
Samlet sett vil Regjeringens forslag om målprisreduksjoner,
skatt og utflating av strukturprofil føre til en viss innstramming
for de mindre brukene. Dette vil i stor grad være bruk
hvor også andre forhold enn inntektsmulighetene fra tradisjonell
jordbruksdrift har betydning for rekrutteringen. For disse brukene
vil Regjeringens tiltak med et verdiskapingsprogram være vel
så viktig for framtidsmulighetene.
Tabellen under viser beregnet utslag av pris-,
tilskudds- og skatteendringer for grupper av referansebruk, kroner
pr. årsverk.
Beregnet utslag av pris-
og tilskudds- og skatteendringer for grupper av referansebruk, kroner
pr. årsverk
| Budsjett BFJ 2000 | Anslått
inntektsutslag i avtaleåret1) Fra
Til |
Melk 6-9 kyr | 118 300 | -1 700 | | 700 |
Melk 10-13 kyr | 115 600 | 0 | | 8 900 |
Melk 16-30 kyr | 117 400 | 3 700 | | 5 200 |
Ammeku, korn | 55 300 | | 5 200 | |
Geit | 142 700 | | 2 300 | |
Sau | 109 800 | 2 100 | | 6 400 |
Gris, korn | 34 400 | 1 500 | | 4 400 |
Høner, korn | 76 100 | | 6 800 | |
Korn, 162-413 daa2) | 85 700 | -17 700 | | 16 000 |
Korn, potet | 189 200 | | 3 800 | |
Frukt, sau | 165 100 | | 4 000 | |
1) Beregnet ut fra
at prisene på kjøtt og egg reduseres tilsvarende
reduserte kraftfôrkostnader, unntatt for sau.
2) Det minste kornbruket
er ikke gitt utslag av skatteordningen pga. lav inntekt.
Samlet sett får de fleste produksjoner
og bruksgrupper en økning i inntektene i avtaleperioden
når alle forhold regnes inn. Unntatt fra dette vil være
de minste bruk og bruk med så lav næringsinntekt
at de ikke får nytte av skatteordningen. I de kraftfôrbaserte
produksjonene blir inntektsmulighetene vesentlig redusert dersom
man regner fullt utslag av målprisreduksjonen.
I proposisjonen legges det vekt på at
virkemidlene skal utformes med sikte på økt
forbrukerretting og økt konkurranse i verdikjeden. Det
er en hovedutfordring å utforme de økonomiske
virkemidlene slik at samfunnsmålene oppnås mest
mulig effektivt. Det er også behov for en gjennomgang av
virkemiddelbruken med sikte på bedre målretting
og forenkling.
Regjeringen går inn for å etablere
et verdiskapingsprogram hvor det overordnede målet er høyere
verdiskaping gjennom å stimulere til økt utnyttelse
av markedsmulighetene både innenfor primærproduksjon
og foredling. En viktig effekt av programmet vil etter departementets
vurdering være at det bidrar til å skape en felles
virkelighetsoppfatning av utfordringene på alle
ledd i matvarekjeden.
Programmet skal omfatte både konvensjonelle
og økologiske produkter, og vil bestå av to hovedelementer:
– bedriftsrettede
virkemidler som retter seg mot småskalaprodusentene,
– utviklingsrettede virkemidler
som består av tiltak som retter seg mot utvikling og kompetanse
for alle aktørene i matvarekjeden.
Programmet må bygge videre på og
videreutvikle tiltak som er i gang eller er planlagt, og som finansieres over
LUF og Konkurransestrategiene for norsk mat. Omfang og innretning
av arbeidet med utvikling av geiteholdet inngår som en
del av verdiskapingspro-grammet fra 2001.
Departementet er i tråd med St.meld.
nr. 19 (1999-2000) i gang med å utrede merkeordninger
for matvarer med fokus på opprinnelse og tradisjon, for å imøtekomme
forbrukernes interesser. En slik merkeordning vil fremme utviklingen
av kvalitetsprodukter i norsk landbruk, og vil dermed kunne bidra
positivt i utviklingen av spesialiserte matvarer.
Landbruksdepartementet vil opprette et utvalg
som skal utrede virkningene av odelsloven og eventuelt komme med
forslag til lovendringer, blant annet med tanke på å styrke
rekrutteringen til landbruket. Utvalget vil få i oppgave å se
på virkningene av odelslovens regler for kvinners situasjon
i landbruket. Departementet foreslår å avvikle
tilskudd til onnebarnehager som særskilt ordning, og foreslår
videre en avsetning til praktikantordningen på 15 mill.
kroner.
Kompetansen i landbruket og landbrukstilknyttede virksomheter
må heves og dokumenteres for å nå sektorens
mål. Kompetanseutviklingsprogrammet i landbruket skal etableres
som en ordning for utvikling av nye og effektive læringsformer
og det settes av 5 mill. kroner til dette i 2001. Programmet skal
omfatte jord-, skog- og hagebruk og skal i første omgang
ha en varighet på 3 år.
Det er et gjensidig avhengighetsforhold mellom
primærproduksjonen og store deler av næringsmiddelindustrien.
Det er spesielt viktig at RÅK-industrien sikres forutsigbare
rammebetingelser og en råvare-prisutvikling som står
i forhold til utviklingen i råvarepriser i EU og i forhold
til tollvernet. Bevilgninger til prisnedskrivning innenfor RÅK
foreslås derfor økt med 10 mill. kroner.
Norsk landbruk, omsetningsledd og helsemyndigheter
står overfor en stor utfordring i forhold til
anbefalingene om en fordobling av frukt- og grønnsakforbruket.
Barn og unge er her en viktig målgruppe. Spesielle satsinger
knyttet til ernæringsspørsmål over jordbruksavtalen
er ordningen med frukt- og grønnsakabonnement i skolen
og skolemelkordningen som finansieres over jordbruksavtalen og av
Omsetningsrådet gjennom omsetningsavgiften.
Overføringen av oppgaver og ressurser
fra Statens landbruksbank og Fylkesmannens landbruksavdelinger
til Statens nærings- og utviklingsfond (SND) er gjennomført
etter planen. Bygdeutviklingsmidlene skal bidra til lønnsom
næringsutvikling på bygdene i og i tilknytning
til jordbruket. Størstedelen av midlene til utviklingstiltak
innvilges på fylkesnivået. De viktigste tiltakene
er investeringer i nye næringer, bedriftsutvikling og etablererstipend
som er direkte rettet mot virksomhetsetablering og -utvikling.
BU-midlene skal også bidra til forbrukerretting
av landbruket. Investeringer innen områder som har økende
etterspørsel og områder som ikke har markedsdekning,
bør prioriteres, slik at etterspørselen så langt det
er mulig kan dekkes med norske produkter.
Det er ytterligere behov for reduksjon av melkeproduksjonen
til tross for at melkeproduksjonen er betydelig redusert de siste årene.
Meierileveransen er i 2000 beregnet til om lag 1 540 mill. liter
melk. En evt. omfordeling av melkekvoter ved runden i 2000 gjennomføres
på fylkesnivå. Det settes ikke av ny melkekvote
til omstilling fra sauehold til melkeproduksjon i rovdyrutsatte
områder.
I forbindelse med behandlingen av jordbruksavtaleproposisjonen
i 1999, ble en arbeidsgruppe bedt om å utrede alternativer
til dagens prisutjevningssystem for å sikre reell konkurranse
innenfor produksjon av konsummelk, jf. Innst. S. nr. 243 (1998-1999).
Arbeidsgruppens mandat innebar:
– å foreta
en gjennomgang av gjeldende prisutjevningsordning
– å utrede et nytt avtaleprissystem
for melk der prisfastsettelsen på melk i jordbruksavtalen
skjer på råvarenivå
– utrede om utjevningen bør
praktiseres gjennom avgifter og tilskudd på salgsproduktene
Det ble lagt til grunn at det innenfor et konkurransenøytralt
system skulle ivaretas de samme hensyn og målsettinger
som ved etableringen av gjeldende sy-stem.
For å kunne si noe om faktisk pristilpassing
og konkurransevilkår i meierisektoren siden innføringen
av prisutjevningsordningen, ble Norsk institutt for landbruksøkonomisk
forskning (NILF) engasjert for å vurdere gjeldende kostnadskalkyler,
råvareverdier for representantvarene i prisutjevningsordningen,
og i hvor stor grad representantvarene er representative for sine
respektive grupper.
For representantvarene konkluderer NILF med
at TINE ikke har foretatt en fullstendig kostnadsrelatert prissetting.
Undersøkelsen indikerer videre at man har en situasjon
med kryssprissubsidiering. For de fleste prisgruppene innebærer
avviket at gjennomsnittlig prisuttak ligger lavere enn prisuttaket
for representantvarene. På denne bakgrunn har arbeidsgruppen
konstatert at det er behov for betydelige pristilpasninger innenfor
de ulike prisgruppene ved overgang til et sy-stem med avtalepriser
på råvarenivå.
Departementet legger til grunn at systemet med
differensierte priser på melk til ulike anvendelser fortsatt skal
forankres i jordbruksavtalen, og at graden av differensiering skal
bestemmes gjennom prisfastsettingen i oppgjøret.
Departementet mener prissystemet for melk i
jordbruksavtalen og den forvaltningsmessige gjennomføringen
av dette bør legges om slik arbeidsgruppen foreslår.
Prinsippene i den nye ordningen er utførlig beskrevet i
proposisjonen.
Departementet ser det videre som nødvendig å etablere
en særordning for små konsummelkmeierier for å bedre
deres konkurransesituasjon. Dette bør skje gjennom et fast
tilskudd til disse meieriene. Tilskuddet skal i utgangspunktet være
forbeholdt de to eksisterende konsummelkanleggene utenom samvirket,
og tilskuddet forutsettes finansiert innenfor utjevningsordningen.
Det er et mål å stimulere
til samarbeidsløsninger for å få mer
fleksibilitet i forhold til arbeidsinnsats og sosiale forhold, samt å utnytte
bygninger, maskiner og utstyr bedre. Samtidig er det ikke ønskelig å stimulere til
enheter som er svært store for norske forhold. Videre samdrift
mellom aktive brukere, og kravet til minimum 10 pst. deltakelse
opprettholdes. Det settes en maksimal kvote på 450 000
liter for nye samdrifter.
Departementet er enig i at det er behov for
et utvik-lingsprogram for geitebruk. Omfang og innretning på dette
bør inngå som en del av verdiskapingsprogrammet.
Det innføres også en ordning
for nyetablering av geitemelkproduksjon for lokal foredling
utenfor kvoteordningen.
Departementet mener det bør nedsettes
en partssammensatt arbeidsgruppe som får i mandat å utrede
den detaljerte utformingen av en ny markedsordning for korn, og
at arbeidsgruppen legger til grunn for sin utredning de føringer
som er gitt i St.meld. nr. 19 (1999-2000) og i Innst. S. nr. 167
(1999-2000). Arbeidsgruppen skal særskilt vurdere prinsipper
for fastsettelse av målpris, prisnotering og markedsregulering.
Det legges opp til å innføre
en ny markedsordning for korn fra 1. juli 2001. Det gjennomføres
derfor ikke vesentlige endringer i markedsordningen med virkning for
kornsesongen 2000/2001.
I henhold til protokoll til jordbruksavtalen
har jordbruket det økonomiske ansvar for overproduksjon.
For kjøtt- og eggsektoren skal prisfastsettingen være hovedvirkemidlet
i den langsiktige markedstilpasningen. Den foreliggende markedssituasjon
gjør det vanskelig for jordbruket å realisere
de inntektsmuligheter som jordbruksavtalens målpriser åpner
for. De målprisreduksjoner som er foreslått i
proposisjonen vil bringe målprisene og de faktiske markedsprisene
nærmere hverandre. Dette vil over tid redusere behovet
for produksjonstilpassende tiltak.
Det ble under jordbruksforhandlingene i 1999
etablert en generell tilskuddsordning for å stimulere til etablering
og drift av produsentsammenslutninger for potet- og grønnsaksprodusenter
i Nord-Norge. Bevilgningen til produsentsammenslutninger økes,
slik at ordningen kan utvides til en generell ordning.
Utviklingen av miljøprogrammet på statlig
nivå og opplegg for miljøplan for det enkelte
gardsbruk vil stå sentralt i arbeidet med å nå miljømålene
i landbruket. Det er fortsatt behov for å stimulere til
mer miljøvennlige jordarbeidingsmetoder for å redusere
erosjon og forurensning av norske vassdrag og tilførsler
av næringsstoffer til Nordsjøen. Landbruksdepartementet og
Miljøverndepartementet vil sammen med ulike organisasjoner
i tilknytning til jordbruket og avfallsbransjen, etablere et 5-årig
program for økt omsetning og bruk av produkter basert på våtorganisk
avfall og slam.
Målet med programmet er å redusere
miljøproblemene forårsaket av dette avfallet.
Miljøkravene i Areal- og kulturlandskapstilskuddet skal
bidra til å sikre viktige miljøverdier i forbindelse
med aktiv jordbruksdrift. Miljøplanene skal videre bidra
til satsing på de tiltak som kan gi størst miljøeffekt
på det enkelte bruk og i den enkelte region.
Å ivareta miljøverdier og
kulturarv knyttet til seterdrift er vurdert som viktig både
i nasjonal og internasjonal målestokk. Gjennom de fylkesvise
BU-midlene vil det være mulig også å iverksette
lokale tiltak rettet mot å styrke seterdrift.
Det er en målsetting at 10 pst. av
det totale jordbruksarealet skal være økologisk
innen utgangen av 2009 under forutsetning av en positiv markedsutvikling.
Den videre satsingen innenfor økologisk landbruk må i større
grad enn tidligere ta utgangspunkt i hele verdikjeden fra primærledd
til forbruker. Det må legges spesiell vekt på å øke åpen åkerproduksjonen,
slik at etterspørsel etter økologisk kraftfôr
i størst mulig grad kan dekkes av norsk produksjon. Samlet
styrkes satsingen på økologisk landbruk med 17,5
mill. kroner. For å målrette tilskuddene til økologisk
drift omgjøres arealtilskuddet til grovfôrarealer
til et husdyrtilskudd. Husdyrtilskuddet begrenses til å gjelde
storfe, geit og sau.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
3 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 89 (1999-2000), vedtok Stortinget
at Statens Kornforretning, Omsetningsrådet, Fraktkontoret
for slakt og deler av Statens Landbruksbank skal samordnes til én
institusjon. Det nye forvaltningsorganet, Statens landbruksforvaltning
(SLF), vil være underlagt Landbruksdepartementet og opprettes med
virkning fra 1. juli 2000.
Stortinget vedtok videre å avvikle
Statens Landbruksbank og overføre hoveddelen av virksomheten
til Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND).
For å kunne gjennomføre samordningen
og avvikle Statens Landbruksbank har en måttet gjøre
endringer i en rekke lover, jf. Ot.prp. nr. 11 (1999-2000) og Ot.prp. nr.
12 (1999-2000) og Stortingets behandling av disse.
Dette har bl.a. medført at Omsetningsrådet
opphører som egen virksomhet. Samtidig overtar staten sekretariatsansvaret
for rådet. Departementet vil legge denne funksjonen til
SLF. Utgiftene som er forbundet med å forberede og følge
opp sakene for Omsetningsrådet vil bli belastet omsetningsavgiften.
SLF skal være et utøvende
forvaltningsorgan for de sentrale landbrukspolitiske virkemidlene
samt være et støtte- og utredningsorgan for departementet.
Ved oppstart av SLF 1. juli 2000 vil det være 181 årsverk
i institusjonen. Departementet legger til grunn at samordningen
skal gjennomføres uten oppsigelser. Engangsutgiftene knyttet
til oppstart av ny virksomhet i 2000 er budsjettert til 10,5 mill.
kroner. Det er lagt opp til at Statens landbruksforvaltning skal
budsjetteres på statsbudsjettet på ordinær
måte med en 1-post, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000).
I proposisjonen foreslås endringer
i statsbudsjettet for 2000 som følger av de bestemmelser
som inngår i Regjeringens forslag til jordbruksoppgjør
for avtaleperioden 2000-2001, 1. avtaleår. Utslagene for
budsjettet i 2000 er beskrevet nedenfor.
I Regjeringens forslag til jordbruksoppgjør
er det foreslått endringer som innebærer
en varig reduksjon i bevilgningene over kap. 1150 med 412,9 mill.
kroner. Inntektsbevilgningen på kap. 4150 post 80 reduseres med
13,0 mill. kroner. Hele bevilgningsreduksjonen vil bli foreslått
gjennomført i første halvår 2001. Bruttobevilgningene
i 2000 for kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen,
vil bli redusert med kr 11 300 000 fra kr 12 978 343 000 til kr
12 967 043 000.
Brutto inntektsbevilgning for kap. 4150 post
80 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m., vil bli redusert
med kr 4 300 000 fra kr 92 300 000 til kr 88 000 000.