5. Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

25

(ny) Drift og vedlikehold av Gardermobanen, kan overføres

81 000 000

1352

NSB Gardermobanen AS

71

(ny) Tilskudd til avskriving av lån

5 787 284 677

72

(ny) Tilskudd til avskriving av ansvarlig lån

924 500 000

1353

NSB BA

90

Egenkapital

669 500 000

Inntekter:

4350

Jernbaneverket (jf. kap. 1350)

07

(ny) Betaling for bruk av Gardermobanen

81 000 000

98

(ny) Til betaling av utestående forpliktelser på Gardermobanen

0

4352

NSB Gardermobanen AS

90

Nedbetaling av lån

200 000 000

92

(ny) Avskriving av lån

5 787 284 677

93

(ny) Avskriving av ansvarlig lån

1 594 000 000

II

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Jernbaneverket overtar NSB Gardermobanen AS" infrastruktur, herunder flytogterminalen ved Oslo lufthavn, Gardermoen

  • 2. Staten v/Jernbaneverket overtar fra NSB Gardermobanen AS alle forpliktelser knyttet til infrastrukturen og Romeriksporten, herunder ansvaret for eksisterende og eventuelle framtidige skader som oppstår på boligeiendommer som følge av arbeidet med Romeriksporten i samsvar med den garantierklæring som berørte boligeiere er tilbudt.

  • 3. NSB Gardermobanen AS overfører likvider til staten v/Jernbaneverket for å dekke kortsiktig gjeld og gjenstående arbeider knyttet til infrastrukturen.

  • 4. Jernbaneverket kan overskride bevilgningen for 2000 på kap. 1350 postene 23 Drift og vedlikehold og 30 Investeringer på linjen, tilsvarende regnskapsførte merinntekter på kap. 4350 post 08 Til betaling av utestående forpliktelser på Gardermobanen.

III

Flytoget AS organiseres som et datterselskap 100 pst. eid av NSB BA med en stor grad av frihet og selvstendighet i tråd med det som er skissert i Innst. S. nr. 237 (1999-2000). Organiseringen vurderes på nytt om to år.

IV

Stortinget ber Regjeringen legge fram en vurdering av hvordan en bør organisere produksjon og prising av tjenester som utnytter faste anlegg, med særlig vekt på jernbanesektoren.