Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (1999-2000)
Om Telenor, jf. Innst. S. nr. 242 (1999-2000), fattet Stortinget
14. juni 2000 følgende vedtak:
1. Samferdselsdepartementet
får fullmakt til utan løyving å utgiftsføre
utgiftene knytta til salet av aksjar i Telenor og til å inntektsføre
salsinntektene. Framlegg til løyvingar for utgiftene og
inntektene skal leggjast fram for Stortinget så snart dei
er avklart, og seinast i samband med proposisjonen om nysaldering
av budsjettet for 2000.
2. Regjeringa får fullmakt til å selje
staten sine aksjar i Telenor AS gjennom ein kombinasjon av emisjon og
direkte nedsal av staten sine aksjar, men då slik at eigardelen
utgjer minst 51 pst.
3. Regjeringa får fullmakt til å selje
staten sine aksjar i Telenor AS til eit nystifta eigarselskap mot
vederlag i aksjar i dette selskapet.
4. Regjering får fullmakt til å inngå avtale
med tilretteleggarane av kapitalutvidinga i Telenor og utsalet av
staten sine aksjar i selskapet om å halde tilretteleggarane
skadeslaus for krav frå kjøparar av aksjar.
5. Regjeringa får fullmakt til å legge
opp til bruk av preferansetildeling til småspararar i samband
med børsintroduksjonen. Det er ein føresetnad
at det blir lagd opp til rabattordningar/incentiver til
småspararar i samband med dette.
På bakgrunn av en helhetlig vurdering
har Regjeringen ved kgl. res. overført ansvaret for forvaltningen
av eierskapet i Telenor til Nærings- og handelsdepartementet
med virkning fra 8. september 2000.
Det foreslås i proposisjonen at Nærings-
og handelsdepartementet får fullmakt til uten bevilgning å utgiftsføre
utgiftene og til å inntektsføre salgsinntektene
slik Samferdselsdepartementet har i dag. Bevilgningsframlegg for
utgiftene og inntektene vil bli lagt fram for Stortinget så snart
de er avklart, og senest i forbindelse med framleggelsen av revidert
nasjonalbudsjett for 2001.
I henhold til fullmakt gitt av Stortinget er
det stiftet et eget eierselskap; Telenor ASA. Statens aksjer i Telenor
AS, som har skiftet navn til Telenor Communication AS, er overdratt
til de nystiftede eierselskapet; Telenor ASA, mot vederlag i aksjer.
Ved stiftelsen av Telenor ASA beholdt selskapet
den formålsparagraf som Telenor AS tidligere hadde hatt. Denne
inneholdt blant annet en forutsetning om at Telenor AS skulle utføre
samfunnspålagte oppgaver som å sikre effektive
og gode telekommunikasjoner til samme vilkår i alle deler
av landet, og særskilt pålagte forvaltningsoppgaver.
På ekstraordinær generalforsamling i Telenor ASA
den 3. oktober 2000 ble denne del av formålsparagrafen
tatt ut. Selskapets virksomhet er å drive telekommunikasjonsvirksomhet
og annen virksomhet som har sammenheng med dette. Virksomheten kan
utøves av selskapet selv, av datterselskaper eller gjennom
deltakelse i andre selskaper eller i samarbeid med andre.
Regjeringen har ansett at en slik vedtektsendring
har vært riktig for å skape klare rammer for statens
eierskapsutøvelse forut for delprivatiseringen og børsintroduksjonen
av selskapet. Telenor ASA må heretter når det
gjelder pålegg om å utføre samfunnsoppgaver
og forvaltningsoppgaver, behandles på lik linje med andre
telekommunikasjonsselskaper som driver virksomhet i Norge. Det vil
kunne skape uklarhet dersom slike oppgaver var spesifikt omhandlet
i selskapets formålsparagraf.
Etter en samlet vurdering har Regjeringen kommet til
at gjennomføringen av salgsprosessen bør starte
tidligst i slutten av oktober 2000. Den endelige tidsplanen for
børsintroduksjonen vil være avhengig av den markedsmessige
utviklingen framover.
I Norge vil markedsføringen i særlig
grad rettes mot småsparere. På grunn av transaksjonens
størrelse er det likevel grunn til å tro at hoveddelen
av aksjene vil bli solgt til institusjonelle investorer i det internasjonale kapitalmarkedet.
En vesentlig del av de internasjonale investorene
legger til grunn at de får aksjene tilgjengelig for videresalg
umiddelbart ved innbetaling av aksjeinnskuddet. Som et bidrag til å sikre
en vellykket gjennomføring av transaksjonen, bør
en derfor etter departementets oppfatning legge forholdene til rette
for at investor får rådighet over det antall Telenor-aksjer
vedkommende er tildelt straks aksjeinnskuddet er innbetalt.
I det nærværende tilfelle
må det være staten som foretar et slikt utlån
av Telenor-aksjer. Departementet mener i tilfelle at låneordningen
bør gjøres gjeldende for hele transaksjonen, også den
delen av aksjesalget som rettes mot småsparerne og de aksjer
som eventuelt ettertildeles.
Et eventuelt utlån av statlige aksjer
vil bli regulert i en avtale mellom staten og hovedtilretteleggerne
for transaksjonen (Goldman Sachs og DnB Markets). Et sentralt element
i en slik avtale vil være å begrense risiko for
tap i forbindelse med utlånet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord,
Rigmor Kofoed-Larsen, Sverre Myrli, Inge Myrvoll, Gunn Olsen, Jorunn
Ringstad, Ola Røtvei, Jan Sahl og May Britt
Vihovde, konstaterer at Regjeringen har flyttet forvaltningen
av statens eierskap i Telenor fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.
Flertallet har videre merket
seg endringen av Telenors formålsparagraf. Flertallet er
opptatt av at staten bidrar til å sikre en vellykket transaksjon,
og har ingen merknader til at det inngås en avtale om utlån
av statens aksjer slik det er redegjort for i St.prp. nr. 3 (2000-2001).
Flertallet forutsetter at de
generelle telepolitiske målsettingene som Stortinget har
lagt til grunn, ligger fast.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre, Ellen Gjerpe Hansen, Oddvard Nilsen, Thore Aksel
Nistad og Christopher Stensaker, konstaterer at Regjeringen
omsider foreslår å flytte forvaltningen av statens eierskap
i Telenor fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og
handelsdepartementet. Med dette er forvaltningen av det statlige
eierskapet i Telenor i samsvar med direktiv ONP rammedirektiv fra
1990 (387/90/EØS), endret ved direktiv
av 6. oktober 1997. Dette direktivet slår fast at statlig
eierskap i et teleselskap skal forvaltes av et annet departement
enn det som har ansvaret for teleforvaltningen.
Disse medlemmer har merket seg
endringene av Telenors formålsparagraf og konstaterer at
tiden for politisk styring gjennom statlig eierskap er forbi. Den politiske
styringen av telesektoren og realiseringen av de telepolitiske målsetningene
vil i fremtiden skje gjennom konsesjoner og lov- og forskriftsverk.
Disse medlemmer legger samtidig
til grunn at Telenor skal være en teleoperatør
på linje med andre operatører, uten andre fordeler
eller forpliktelser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti har gått mot delprivatisering
av Telenor. Dette medlem tar til etterretning stortingsflertallets
vedtak, og forholder seg til de konsekvenser det innebærer
for nødvendige fullmakter, vedtektsendringer og rammer for
eierskapsutøvelse, bl.a. med likebehandling med andre telekommunikasjonsselskap.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
1. Nærings-
og handelsdepartementet får fullmakt til uten bevilgning å utgiftsføre
utgiftene knyttet til salget av aksjer i Telenor ASA og til å inntektsføre salgsinntektene.
Bevilgningsframlegg om utgiftene og inntektene skal legges fram
for Stortinget så snart de er avklart, og senest i forbindelse
med framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2001.
2. Nærings- og handelsdepartementet
får, som ledd i delprivatiseringen og børsnoteringen
av Telenor ASA, fullmakt til å inngå avtale om
utlån av statens aksjer.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 2. november 2000
Oddvard Nilsen
leder |
Ellen Gjerpe Hansen
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |