Innstilling fra samferdselskomiteen om spørsmål i forbindelse med endring av departementstilknytningen for Telenor m.v.

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (1999-2000) Om Telenor, jf. Innst. S. nr. 242 (1999-2000), fattet Stortinget 14. juni 2000 følgende vedtak:

  • 1. Samferdselsdepartementet får fullmakt til utan løyving å utgiftsføre utgiftene knytta til salet av aksjar i Telenor og til å inntektsføre salsinntektene. Framlegg til løyvingar for utgiftene og inntektene skal leggjast fram for Stortinget så snart dei er avklart, og seinast i samband med proposisjonen om nysaldering av budsjettet for 2000.

  • 2. Regjeringa får fullmakt til å selje staten sine aksjar i Telenor AS gjennom ein kombinasjon av emisjon og direkte nedsal av staten sine aksjar, men då slik at eigardelen utgjer minst 51 pst.

  • 3. Regjeringa får fullmakt til å selje staten sine aksjar i Telenor AS til eit nystifta eigarselskap mot vederlag i aksjar i dette selskapet.

  • 4. Regjering får fullmakt til å inngå avtale med tilretteleggarane av kapitalutvidinga i Telenor og utsalet av staten sine aksjar i selskapet om å halde tilretteleggarane skadeslaus for krav frå kjøparar av aksjar.

  • 5. Regjeringa får fullmakt til å legge opp til bruk av preferansetildeling til småspararar i samband med børsintroduksjonen. Det er ein føresetnad at det blir lagd opp til rabattordningar/incentiver til småspararar i samband med dette.

På bakgrunn av en helhetlig vurdering har Regjeringen ved kgl. res. overført ansvaret for forvaltningen av eierskapet i Telenor til Nærings- og handelsdepartementet med virkning fra 8. september 2000.

Det foreslås i proposisjonen at Nærings- og handelsdepartementet får fullmakt til uten bevilgning å utgiftsføre utgiftene og til å inntektsføre salgsinntektene slik Samferdselsdepartementet har i dag. Bevilgningsframlegg for utgiftene og inntektene vil bli lagt fram for Stortinget så snart de er avklart, og senest i forbindelse med framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2001.

I henhold til fullmakt gitt av Stortinget er det stiftet et eget eierselskap; Telenor ASA. Statens aksjer i Telenor AS, som har skiftet navn til Telenor Communication AS, er overdratt til de nystiftede eierselskapet; Telenor ASA, mot vederlag i aksjer.

Ved stiftelsen av Telenor ASA beholdt selskapet den formålsparagraf som Telenor AS tidligere hadde hatt. Denne inneholdt blant annet en forutsetning om at Telenor AS skulle utføre samfunnspålagte oppgaver som å sikre effektive og gode telekommunikasjoner til samme vilkår i alle deler av landet, og særskilt pålagte forvaltningsoppgaver. På ekstraordinær generalforsamling i Telenor ASA den 3. oktober 2000 ble denne del av formålsparagrafen tatt ut. Selskapets virksomhet er å drive telekommunikasjonsvirksomhet og annen virksomhet som har sammenheng med dette. Virksomheten kan utøves av selskapet selv, av datterselskaper eller gjennom deltakelse i andre selskaper eller i samarbeid med andre.

Regjeringen har ansett at en slik vedtektsendring har vært riktig for å skape klare rammer for statens eierskapsutøvelse forut for delprivatiseringen og børsintroduksjonen av selskapet. Telenor ASA må heretter når det gjelder pålegg om å utføre samfunnsoppgaver og forvaltningsoppgaver, behandles på lik linje med andre telekommunikasjonsselskaper som driver virksomhet i Norge. Det vil kunne skape uklarhet dersom slike oppgaver var spesifikt omhandlet i selskapets formålsparagraf.

Etter en samlet vurdering har Regjeringen kommet til at gjennomføringen av salgsprosessen bør starte tidligst i slutten av oktober 2000. Den endelige tidsplanen for børsintroduksjonen vil være avhengig av den markedsmessige utviklingen framover.

I Norge vil markedsføringen i særlig grad rettes mot småsparere. På grunn av transaksjonens størrelse er det likevel grunn til å tro at hoveddelen av aksjene vil bli solgt til institusjonelle investorer i det internasjonale kapitalmarkedet.

En vesentlig del av de internasjonale investorene legger til grunn at de får aksjene tilgjengelig for videresalg umiddelbart ved innbetaling av aksjeinnskuddet. Som et bidrag til å sikre en vellykket gjennomføring av transaksjonen, bør en derfor etter departementets oppfatning legge forholdene til rette for at investor får rådighet over det antall Telenor-aksjer vedkommende er tildelt straks aksjeinnskuddet er innbetalt.

I det nærværende tilfelle må det være staten som foretar et slikt utlån av Telenor-aksjer. Departementet mener i tilfelle at låneordningen bør gjøres gjeldende for hele transaksjonen, også den delen av aksjesalget som rettes mot småsparerne og de aksjer som eventuelt ettertildeles.

Et eventuelt utlån av statlige aksjer vil bli regulert i en avtale mellom staten og hovedtilretteleggerne for transaksjonen (Goldman Sachs og DnB Markets). Et sentralt element i en slik avtale vil være å begrense risiko for tap i forbindelse med utlånet.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Rigmor Kofoed-Larsen, Sverre Myrli, Inge Myrvoll, Gunn Olsen, Jorunn Ringstad, Ola Røtvei, Jan Sahl og May Britt Vihovde, konstaterer at Regjeringen har flyttet forvaltningen av statens eierskap i Telenor fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.

Flertallet har videre merket seg endringen av Telenors formålsparagraf. Flertallet er opptatt av at staten bidrar til å sikre en vellykket transaksjon, og har ingen merknader til at det inngås en avtale om utlån av statens aksjer slik det er redegjort for i St.prp. nr. 3 (2000-2001).

Flertallet forutsetter at de generelle telepolitiske målsettingene som Stortinget har lagt til grunn, ligger fast.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre, Ellen Gjerpe Hansen, Oddvard Nilsen, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, konstaterer at Regjeringen omsider foreslår å flytte forvaltningen av statens eierskap i Telenor fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Med dette er forvaltningen av det statlige eierskapet i Telenor i samsvar med direktiv ONP rammedirektiv fra 1990 (387/90/EØS), endret ved direktiv av 6. oktober 1997. Dette direktivet slår fast at statlig eierskap i et teleselskap skal forvaltes av et annet departement enn det som har ansvaret for teleforvaltningen.

Disse medlemmer har merket seg endringene av Telenors formålsparagraf og konstaterer at tiden for politisk styring gjennom statlig eierskap er forbi. Den politiske styringen av telesektoren og realiseringen av de telepolitiske målsetningene vil i fremtiden skje gjennom konsesjoner og lov- og forskriftsverk.

Disse medlemmer legger samtidig til grunn at Telenor skal være en teleoperatør på linje med andre operatører, uten andre fordeler eller forpliktelser.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har gått mot delprivatisering av Telenor. Dette medlem tar til etterretning stortingsflertallets vedtak, og forholder seg til de konsekvenser det innebærer for nødvendige fullmakter, vedtektsendringer og rammer for eierskapsutøvelse, bl.a. med likebehandling med andre telekommunikasjonsselskap.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Nærings- og handelsdepartementet får fullmakt til uten bevilgning å utgiftsføre utgiftene knyttet til salget av aksjer i Telenor ASA og til å inntektsføre salgsinntektene. Bevilgningsframlegg om utgiftene og inntektene skal legges fram for Stortinget så snart de er avklart, og senest i forbindelse med framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2001.

  • 2. Nærings- og handelsdepartementet får, som ledd i delprivatiseringen og børsnoteringen av Telenor ASA, fullmakt til å inngå avtale om utlån av statens aksjer.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 2. november 2000

Oddvard Nilsen

leder

Ellen Gjerpe Hansen

ordfører

May Britt Vihovde

sekretær