Arbeids- og administrasjonsdepartementet fremmer
i denne proposisjonen forslag om endringer i bevilgningen under
følgende utgiftskapitler: kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet,
kap. 1522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 1541 Pensjoner av statskassen,
kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen
for apoteketaten, kap. 1544 Boliglån til statsansatte,
kap. 1545 Ventelønn m.v., kap. 1546 Yrkesskadeforsikring,
kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen og kap. 2445 Statsbygg.
Det fremmes også forslag om endringer
under følgende inntektskapitler: kap. 4545 Ventelønn
m.v., kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet park og kap. 5446 Salg
av eiendom, Fornebu.
I tillegg blir det fremmet forslag om nye stikkordfullmakter
knyttet til kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen og kap. 2445
Statsbygg post 38 Avslutning av byggeprosjekter og forslag om særskilt
fullmakt som gir Statsbygg anledning til å inngå avtale
om kjøp av "Alliansebygget" i Stavanger med oppgjør
i 2003.
Det er under kap. 1500 post 21 avsatt 4 mill.
kroner til en evaluering av prosjekt Nytt Rikshospital. Forberedelsene
til gjennomgangen er i gang, men arbeidet har tatt lengre tid enn
antatt. Antatt forbruk i 2000 er 2 mill. kroner. De resterende 2
mill. kroner vil komme til utbetaling i 2001.
Bevilgningen under kap. 1500 post 21 foreslås
på denne bakgrunn satt ned med 2 mill. kroner i 2000.
Det fremmes forslag om tilleggsbevilgning i
forbindelse med Forvaltningsnettsamarbeidet (FNS), Innkjøpsordningen.
Gjennom Forvaltningsnettsamarbeidet, som Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og Kommunenes Sentralforbund står bak, tilbys hele offentlig
sektor bl.a. et bredt spekter av IKT-tjenester og produkter over
rammeavtaler.
Det er særlig to forhold som har endret
framdrift og omfang av arbeidet med å inngå nye
rammeavtaler innenfor FNS.
– Man måtte
bytte hovedkonsulenten som først ble engasjert til å utføre
evalueringsarbeidet pga. inhabilitet som oppsto underveis.
– Omfanget av arbeidet med tilbudsevalueringen
i 2000 har dessuten blitt mer krevende enn planlagt.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 1522 post 1 forhøyet med 3,7 mill.
kroner.
Som følge av at det har blitt færre
pensjonister på denne ordningen, og at en større
andel har gått over til ordinær alderspensjon
og blitt samordnet med folketrygden, vil pensjonsutbetalingene under
dette kapitlet bli redusert i forhold til gjeldende budsjett 2000.
På bakgrunn av regnskapstall og nye
prognoser foreslås bevilgningen under kap. 1541 post 1
satt ned med 9,147 mill. kroner.
I forbindelse med lønns- og trygdeoppgjøret
2000 ble bevilgningen under kap. 1542 økt med 313,2 mill. kroner.
Nye prognoser tilsier at bevilgningen på kap.
1542 kan nedsettes med tilsvarende beløp. Videre tilsier
nye prognoser en reduksjon i pensjonsutbetalingene på 200 mill.
kroner i forhold til saldert budsjett. En større økning
i premien enn forventet for Statens Pensjonskasses medlemsvirksomheter
vil gi 100 mill. kroner i økte premieinntekter.
Totalt foreslås bevilgningen under
kap. 1542 satt ned med 613,168 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås satt ned med
588,187 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås satt ned med
5,815 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås satt ned med
19,166 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det under kap.
1544 post 90 bevilget 1,5 mrd. kroner.
Regnskapstall pr. 30. september 2000 viser et
forbruk under kap. 1544 på 1 240 mill. kroner. Ny prognose
tilsier at Statens Pensjonskasse vil utbetale ca. 1 780 lån
ut året med et gjennomsnittsbeløp på ca.
kr 450 000. Det vil totalt utgjøre ca. 800 mill. kroner.
I tillegg forventes innbetalinger i form av avdrag på ca.
140 mill. kroner i løpet av de siste tre månedene
av året.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås
derfor forhøyet med 400 mill. kroner.
Prognosene for kap. 1545 er usikre og i hovedsak estimert
ut fra gjennomsnittlig antall ventelønnsmottakere i løpet
av året og gjennomsnittlig utbetalt beløp pr. ventelønnsmottaker.
I bevilgningen for 2000 ble det lagt til grunn en økning
i antall ventelønnsmottakere på 10 pst. og en
gjennomsnittlig månedlig utbetaling pr. ventelønnsmottaker
på om lag kr 8 000. Gjennom året har økningen
i antall ventelønnsmottakere vært på om lag
10 pst., utbetalingen pr. ventelønnsmottaker har økt til
om lag kr 10 450.
Bevilgningen under kap. 1545 post 1 foreslås
derfor forhøyet med 64,464 mill. kroner.
Kapitlet omfatter yrkesskadeserstatninger med
skadetidspunkt etter 1. januar 1996. Prognosene på dette kapitlet
baserer seg på forventet antall saker og forventet gjennomsnittlig
utbetaling. Regnskapstall viser at antall utbetalinger har økt
i 2000. Regnskapstall pr. 30. september kombinert med prognoser
ut året viser at det i 2000 vil bli et samlet bevilgningsbehov
under kap. 1546 på 36,8 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 1546 post 1 foreslås
derfor forhøyet med 17,8 mill. kroner.
Prognosene for dette kapitlet er noe usikre.
Som følge av økte utbetalinger pr. ventelønnsmottaker
vil også refusjonen av utbetalt ventelønn for
ikke fristilte statlige virksomheter øke.
Bevilgningen under kap. 4545 post 1 foreslås
forhøyet med 2,867 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 1
622,04 mill. kroner til videreføring av byggeprosjekter
under kap. 1580.
På bakgrunn av rapportering pr. 2.
tertial 2000 foreslås bevilgningen under kap. 1580 post
31, satt ned med netto 175 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes hovedsakelig
endret framdrift eller stans i byggeprosjekter, herunder Bygg for
biologiske basalfag ved Universitetet i Bergen og Breivika VI ved
Universitetet i Tromsø.
I summen på 175 mill. kroner er det
inkludert et forslag om å øke bevilgningen til
det nye Realfagbygget ved NTNU i Trondheim med 55 mill. kroner.
Overskridelsen ved Realfagbygget skyldes nødvendige endringer
i prosjektet som det har vist seg vanskelig å gjennomføre
innenfor kostnadsrammen.
Bevilgningen under kap. 1580 post 31 foreslås
satt ned med 175 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 12,1
mill. kroner til kunstnerisk utsmykning. I tillegg kommer om lag
2,5 mill. kroner overført fra 1999. Disponibel bevilgning
utgjør etter dette om lag 14,5 mill. kroner.
Pr. 31. august 2000 er det utbetalt om lag 0,5
mill. kroner til Utsmykkingsfondet. Samlet behov i 2000 er av fondet
nå anslått til 4 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 1580 post 36 foreslås
satt ned med 8 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 139
mill. kroner til igangsetting av byggeprosjekter under kap. 2445.
I tillegg er det overført 4,4 mill. kroner fra 1999, slik
at disponibel bevilgning utgjør 143,4 mill. kroner.
Basert på forbruket 2. tertial foreslås
posten satt ned med 100 mill. kroner. Mindreforbruket skyldes i hovedsak
at flere av de såkalte kurante prosjektene ikke har hatt
fremdrift som forventet på budsjetteringstidspunktet.
Bevilgningen under kap. 2445 post 30, foreslås
satt ned med 100 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 1149,5
mill. kroner på post 31 Videreføring av byggeprosjekter under
kap. 2445 Statsbygg. Disponibel bevilgning inkludert overførte
midler under kap. 2445 post 31, utgjør 1 268,2 mill. kroner.
Basert på rapporter pr. 2. tertial
forventes et mindreforbruk i størrelsesorden 400 mill.
kroner, hovedsakelig som følge av faseforskyvninger i forbindelse
med ulike kurante prosjekter.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 2445 post 31 satt ned med 400 mill. kroner.
Det vises til Stortingets vedtak i Budsjett-innst.
S. nr. 12 (1999-2000) der Regjeringen bes om å sluttføre arbeidet
med å skaffe nødvendige tomtearealer for en samlokalisering
av Norges musikkhøgskole. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
har på denne bakgrunn gitt Statsbygg i oppdrag å utarbeide
et forprosjekt og rammesøknad for Norges musikkhøgskole på den
såkalte Trafo-tomten. Statsbygg har anslått kostnadene
ved dette til 7 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 2445 post 32 foreslås
derfor forhøyet med 7 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det bevilget 109,5
mill. kroner til større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
I tillegg er det overført 20,6 mill. kroner fra 1999 slik
at disponibel bevilgning utgjør 130,1 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 2445 post 45 foreslås
satt ned med 30 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2000 er det budsjettert
med 262 mill. kroner i salgsinntekter fra salg av eiendom i Pilestredet
Park. Regjeringen foreslår å stanse salget av Patologibygget
og område F1. Forslaget begrunnes bl.a. med innpassing
av tomt til studentboliger i området, samt at det arbeides
med å finne nye lokaler til Høgskolen i Oslo.
Bevilgingen under kap. 4583 post 39 foreslås
på denne bakgrunn satt ned med 128 mill. kroner.
Bevilgningen under posten ble i forbindelse
med Stortingets behandling av St.prp. nr. 61 (1999-2000) redusert
med 33,4 mill. kroner til 676,8 mill. kroner. Dette tilsvarer 5
pst. reduksjon i de budsjetterte salgsinntektene som følge
av en binding til IT-formål på eiendommer som
skal benyttes til nytt nasjonalt IT- og kunnskapssenter. Salgssummen
på 676,8 mill. kroner er blant annet basert på at
salget av Fornebu hovedgård og eiendommer til Nasjonalt
IT- og kunnskapssenter skjer i inneværende år.
I påvente av endelig regulering legges
det nå til grunn at Fornebu hovedgård først
vil bli solgt i 2001. Pr. 31. august 2000 er det solgt eiendommer
for 51,5 mill. kroner på Fornebu.
Ovennevnte forhold innebærer at det
foreslås en reduksjon av salgsinntektene under kap. 5446
post 40 med 625,3 mill. kroner.
Post 38 Avslutning av byggeprosjekter ble opprettet i
forbindelse med statsbudsjettet for 2000, for avsetning av eventuelle
ubenyttede bevilgninger etter at byggeprosjektene er avsluttet og
går inn i sitt 3. garantiår. Midlene på posten
kan benyttes til interne omdisponeringer innenfor kapitlet.
For å sikre tilfredsstillende fleksibilitet
i forbindelse med bruk av disse midlene foreslås posten
gitt stikkord "kan overføres".
"Alliansebygget" ved Høgskolen i Stavanger
er i privat eie. Eieren har imidlertid en rett overfor Stavanger kommune
og Rogaland Fylkeskommune til å kreve bygget innløst.
Retten er gjort gjeldende. Kommunen og fylkeskommunen ønsker
at staten v/Statsbygg skal tre inn som kjøper
slik at bygget kan benyttes av Høgskolen i Stavanger. Bygget
ligger sentralt plassert i forhold til høgskoleområdet.
Prisen anses å være gunstig,
ca. 25 mill. kroner. Det legges til grunn at Statsbygg dekker kjøpet
innenfor sine rammer. Statsbygg har forhandlet fram en avtale der
selve overdragelsen av bygget først skjer i 2003. Det foreslås
særskilt fullmakt som gir Statsbygg anledning til å inngå avtale
om kjøp av Alliansebygget med oppgjør i 2003,
jf. forslag til romertallsvedtak.