7. Økonomiske og administrative konsekvensar

7.1 Samandrag

Forslaget om å få utarbeidd eit samla opplegg for rettleiing for sakshandsaming, internkontroll og bruk av individuelle planar til bruk for kommunane blir kostnadsrekna til om lag 5 mill. kroner.

Rekrutteringskampanjen med sikte på å påverke haldningar hos ungdom slik at dei søkjer seg til omsorgssektoren, er kostnadsrekna til 5 mill. kroner kvart år over tre år.

Dei budsjettmessige konsekvensane av forslag til lovendringar vil Regjeringa koma tilbake til i dei konkrete lovforslaga til Stortinget og dei vil bli følgde opp i dei ordinære budsjettprosessane.

7.2 Komiteen sine merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, vil understreke at St.meld. nr. 28 (1999-2000) i første rekke er en bred gjennomgang av innhold og verdier i den omsorg som kommunenivået skal yte. Flertallet vil peke på at det også er viktig å ha en helhetlig holdning til disse omsorgsoppgavene uansett behandlings- eller forvaltningsnivå.

Flertallet ser fram til en gjennomgang av sosialtjenesteloven for å få til bedre tilsynsrutiner og kvalitetskontroll. Flertallet mener også tilsagnsoppgavene til fylkeslegen og fylkesmannen bør samordnes bedre og intensiveres.

Flertallet støtter at rådgivningsarbeidet overfor kommunene skal utvikles og at det på fylkesplanet opprettes kvalitetsrådgivningsprogram.

Flertallet mener det er flere forhold både av administrativ og økonomisk karakter som må gjennomgås og realitetsbehandles når man ser hvilke behov som gjenstår i forhold til eldreomsorgen etter at søknadsfristen for kommunene utløper 30. juni 2001. Flertallet vil påpeke at det er viktig å følge opp utvik­lingsprogrammet "Kunnskap og brubygging" for sosialkontortjenesten. Flertallet avventer også en sak om en helhetlig plan for rusmiddelmisbrukerne og deres behov. Likeså avventer flertallet en framlegging av forholdene omkring begrensning av bruken av makt og tvang overfor demente.

Når det gjelder kompetansehevende tiltak, viser flertallet til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2000-2001) der en samlet komité fremmer forslag om slike tiltak spesielt når det gjelder sykepleiere og annet helsepersonell. Flertalletforutsetter for øvrig at det arbeides videre med de tiltak som skisseres i meldingen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti tar meldingen til etterretning, og viser til sine innledende betraktninger. Den foreslåtte ressursbruken er svært begrenset, og meldingen alene vil dermed neppe endre dagens tilstand i særlig grad, så lenge den ikke følges opp av langt mer konkrete planer knyttet til kvalitetsforbedringer innen pleie- og omsorgssektoren.