I samsvar med Grunnlovens § 75 k har
Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (2000-2001) lagt frem for Stortinget
antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og
regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av
regnskapene for 1999.
Det er tatt opp i alt 37 saker, 25 antegnelser
og 12 saker til orientering. Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapene
for 1999 for Ila landsfengsel og sikringsanstalt, Norges veterinærhøgskole,
Høgskolen i Nord-Trøndelag, Rikshospitalets Apotek
og Radiumhospitalets apotek. Regnskapene til Toll- og avgiftsdirektoratet,
Statistisk sentralbyrå og Statens veiledningskontor for
oppfinnere er godkjent med forbehold.
I tilknytning til revisjonen av Rikstrygdeverkets regnskap
og regnskapet til Statens Pensjonskasse er det påvist en
rekke feil og mangler når det gjelder beregning av pensjoner,
både i Statens Pensjonskasse og i Folketrygden. Dette har
medført dels betydelige feilutbetalinger. Riksrevisjonen
ser svært alvorlig på dette.
I de senere årenes antegnelser er det
tatt opp en rekke saker knyttet til regnskapsføringen i
departementene og underlagte virksomheter, samt problemer knyttet
til innføringen av nye økonomisystemer, jf. Riksrevisjonens
brev til Statsministerens kontor og Finansdepartementet i tilknytning
til fjorårets antegnelser. Det er gjort et omfattende arbeid
i forvaltningen for å rette opp påpekte forhold,
men i en del virksomheter er det fremdeles vesentlige feil og mangler
knyttet til økonomiforvaltningen. Innføringen
av nye økonomisystemer skaper fortsatt problemer, og mange
virksomheter har fremdeles manglende forståelse for viktigheten
av avstemmingsrutiner som kan avdekke feil og mangler i regnskapet
gjennom året. Blant annet på grunn av mangelfull
kvalitetssikring oppstår det også feil i innrapporteringen
til statsregnskapet.
Det er tatt opp flere saker som omhandler store
saksrestanser og restanser knyttet til innfordring, bl.a. når det
gjelder arveavgift. Lang saksbehandlingstid knyttet til beregningen
av arveavgift har vært tatt opp en rekke ganger tidligere.
Staten har i den senere tid opprettet en rekke
selvstendige virksomheter - enten ved omdanning og fristilling av
statlig virksomhet - eller ved at statlig kapital er stilt til rådighet
ved nyetableringer. Gjennomført revisjon gir indikasjon
på at det er behov for å utvikle retningslinjer
for hvordan fristilling av statlig virksomhet skal forberedes og
gjennomføres, bl.a. med hensyn til hvilke verdivurderinger
som skal legges til grunn ved overføringen av formuesverdier.
En tidligere antegnelse desidert "Til observasjon"
tas opp på nytt i årets antegnelser. Forøvrig
legger Riksrevisjonen fram for Stortinget en gjennomgåelse
og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for 1995-1998
desidert "Til observasjon" i Dokument nr. 3:1 (2000-2001).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen
Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre,
Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, har
merket seg at tidligere antegnelser desidert "Til observasjon" tas
opp på nytt i årets antegnelser. Det vises for øvrig
til Stortingets behandling av Dokument nr. 3:1 (2000-2001) om Riksrevisjonens
gjennomgåelse og vurdering av antegnelsene til statsregnskapene for
1995-1998 desidert "Til observasjon," jf. Innst. S. nr. 137 (2000-2001).
Komiteen ser alvorlig på at
Riksrevisjonen ikke har kunnet godkjenne regnskapene for 1999 for
Ila landsfengsel og sikringsanstalt, Norges veterinærhøgskole,
Høgskolen i Nord-Trøndelag, Rikshospitalets Apotek
og Radiumhospitalets apotek, samt at regnskapene til Toll- og avgiftsdirektoratet,
Statistisk sentralbyrå og Statens veiledningskontor for
oppfinnere kun er godkjent med forbehold. Komiteen forutsetter
at dette er forhold som blir prioritert rettet opp av de berørte
institusjoner og ansvarlig departement.
Komiteen ser alvorlig på at
det er påvist en rekke feil og mangler når det
gjelder beregning av pensjoner, både i Statens Pensjonskasse
og i Folketrygden, noe som har medført dels betydelige
feilutbetalinger. Komiteen viser til at det for den
enkelte pensjonsmottaker vil være svært vanskelig å kontrollere
hvorvidt pensjonsutbetalingen er riktig. Det er derfor etter komiteens oppfatning
helt avgjørende at regelverket, rutinene og kvalitetssikringen
på en betryggende måte ivaretar den enkelte pensjonsmottakers
sikkerhet for rett utbetaling. Komiteen viser for øvrig
til merknader under Arbeids- og administrasjonsdepartementet Punkt 2.3 Statens Pensjonskasse – revisjon
av pensjoner.
Komiteen viser til at det i forbindelse
med de senere årenes antegnelser er det tatt opp en rekke
saker knyttet til regnskapsføringen i departementene og underlagte
virksomheter, samt problemer knyttet til innføringen av
nye økonomisystemer, jf. Riksrevisjonens brev til Statsministerens
kontor og Finansdepartementet i tilknytning til fjorårets
antegnelser. Komiteen registrerer at det er gjort
et omfattende arbeid i forvaltningen for å rette opp påpekte
forhold, men at det i en del virksomheter fremdeles er vesentlige
feil og mangler knyttet til økonomiforvaltningen. Komiteen har
merket seg at innføringen av nye økonomisystemer
fortsatt skaper problemer. Komiteen ser svært
alvorlig på dette. Komiteen vil presisere
viktigheten av at problemene knyttet til regnskapsføring og økonomiforvaltning
blir prioritet av hele forvaltningen. Komiteen viser
for øvrig til komiteenes merknader i Innst. S. nr. 102
(1998-1999) vedrørende problemer med innføringen
av nye økonomisystemer i forbindelse med den raske innføringen
av det nye økonomireglementet og komiteens behandling av
Riksrevisjonens Dokument nr. 1 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 107
(1999-2000). Komiteen forutsetter at de nevnte tiltakene
har blitt fulgt opp av forvaltningen.
Komiteen registrerer at det er
tatt opp flere saker som omhandler store saksrestanser og restanser
knyttet til innfordring, bl.a. når det gjelder arveavgift. Komiteen viser
til at det i den senere tid er opprettet en rekke selvstendige virksomheter
- enten ved omdanning og fristilling av statlig virksomhet - eller
ved at statlig kapital er stilt til rådighet ved nyetableringer. Komiteen registrerer
at den gjennomførte revisjon gir indikasjon på at
det er behov for å utvikle retningslinjer for hvordan fristilling
av statlig virksomhet skal forberedes og gjennomføres. Komiteen forutsetter at
det på området blir vurdert igangsatt nødvendige
tiltak for å ivareta nevnte forhold.
Komiteen har merket seg de orienteringssaker som
fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende
kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene
vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet
i Dokument nr. 1 (2000-2001). Når det gjelder de andre sakene
for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg
uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til
desisjon.