Avtalen omhandler rettigheter for drift av regelbundet
lufttrafikk mellom Norge og Hong Kong SAR (Hong Kong Special Administrative
Region). Den skiller seg fra bilaterale luftfartsavtaler Norge har
inngått med andre land ved avtalens artikkel 10, som inneholder
bestemmelser om unngåelse av dobbeltbeskatning. Det er
derfor behov for Stortingets samtykke til inngåelse av
avtalen i medhold av Grunnlovens § 26, annet ledd.
Bestemmelsene i artikkel 10 følger
prinsippene for unngåelse av dobbeltbeskatning som benyttes
i vanlige dobbeltbeskatningsavtaler, men er avgrenset til luftfartsområdet,
og nærmere bestemt til utpekte luftfartsselskapers inntekter
og fortjeneste, samt formue knyttet til driften av luftfartøyer
m.v.
I tilknytning til avtalen ble det undertegnet
et fortrolig omforent memorandum mellom de tre skandinaviske land
og Hong Kong SAR vedrørende trafikkrettigheter. Memorandumet
er fortrolig etter ønske fra Hong Kong SAR.
Avtalen ble fremforhandlet allerede i 1992,
men den formelle undertegningen av luftfartsavtalen trakk ut i tid
bl.a. fordi avtalen måtte forelegges og godkjennes av myndighetene
i Folkerepublikken Kina som følge av Hong Kongs innlemmelse
i Kina fra 1. juli 1997. Etter innlemmelsen er det Hong Kong SAR
som er formell part i avtalen.
Etter innlemmelsen av Hong Kong i Kina kom partene
til enighet om at det i luftfartsavtalen burde inntas en bestemmelse
om unngåelse av dobbeltbeskatning.
Ved kongelig resolusjon av 5. mai 2000 ble det besluttet å ta
inn en artikkel om unngåelse av dobbeltbeskatning, samt å endre
avtaleparten fra Hong Kong til Hong Kong SAR.
For omtale av de enkelte bestemmelser i avtalen vises
til kapittel 3 i proposisjonen.
Avtalen vil ikke nødvendiggjøre
lov- eller forskriftsendringer.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i inngåelse av
en avtale av 2. juni 2000 mellom Kongeriket Norges regjering og
Folkerepublikken Kinas spesielle administrasjonsområde Hong
Kongs regjering om regelbundet lufttrafikk.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 25. april 2001
Jan Petersen
fung. leder |
Johan J. Jakobsen
ordfører |
Haakon Blankenborg
sekretær |