Stortinget har bedt Regjeringen gjennomføre
endringer i engangsavgiften på motorvogner slik at avgiften legges
om fra å være en innførselsavgift til å være
en avgift som betales på registreringstidspunktet.
I St.prp. nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak ble det varslet at forslaget til regler om avgift ved
oppbygging av kjøretøy ville bli endret.
Regelverket er fra 1. april 2001 utformet slik
at et karosseri - ved skade - kan skiftes på visse vilkår
dersom kjøretøyet ikke er over 5 år gammelt.
Regelverket gjelder også for motorsykler, hvor det kreves
at dersom ny ramme settes inn, oppstår avgiftsplikten.
I realiteten betyr dette at kjøretøy som skades
må betale full ny engangsavgift dersom skadene er av et
visst omfang.
Etter forslagsstillers vurdering er dette intet
annet enn en snikinnføring av en form for "reparasjonsavgift".
Da engangsavgiftene er høye nok som de er og for enkelte
kjøretøy tilsvarer tilnærmet halvparten
av den reelle prisen for kjøretøyet, blir det
ytterligere urimelig å innkreve avgiften en gang til ved
skade/oppbygging.
Forskriften innebærer i realiteten
at hvis et kjøretøy er mer skadet enn 50 pst.
vil en måtte betale full engangsavgift til staten hvis
en reparerer kjøretøyet. Etter forslagsstillers
vurdering er dette høyst urimelig. Når et kjøretøy
er importert til landet og det er betalt full avgift må det
være kostnaden for reparasjonen som avgjør om
en reparasjon er lønnsom eller ikke.
Motorsykler, hvor rammen utgjør en
betydelig del av kjøretøyet, vil rammes spesielt
hardt etter de foreslåtte regelendringene. En innskjerpelse
av regelverket vil også kunne føre til farlige
reparasjoner for å innordne seg regelverket. Dette vil
kunne føre til at sikkerheten blir satt til side for at
regelverket skal kunne følges.
Oppbyggingsavgiften på større
reparasjoner av motorvogner eldre enn fem år
vil ramme svært skjevt. Personer som i utgangspunktet ikke
har råd til et nyere kjøretøy, skal straffes økonomisk
ved at man eksempelvis ved en større kollisjonsskade vil
kreve inn oppbyggingsavgift tilsvarende engangsavgiften.
Siden mange vil få dekket dette via
sin kaskoforsikring eller motpartens ansvarsforsikring, er en dramatisk økning
av forsikringspremiene en naturlig konsekvens, noe som igjen vil
ramme dem med dårlig økonomi.
Forslaget rammer også motorinteresserte
som ut fra kulturhistorisk eller motormekanisk interesse ønsker å bevare
og restaurere et eldre kjøretøy.
Ofte er slike kjøretøyer rammet
av rust som igjen fordrer at store deler av karosseri eller ramme
må skiftes, noe som altså vil kunne utløse
full engangsavgift en gang til.
Dersom restaureringsobjekter holder normal norsk standard
med noen tiårs forvitring bak seg eller at det ikke benyttes
identiske deler i restaureringen, skal det altså innkreves
oppbyggingsavgift for det å "skru bil eller motorsykkel".
Ungdom som aktiviserer seg selv utenfor det
organiserte foreningslivet og som samtidig skaffer seg teknisk kompetanse
som samfunnet begynner å få mangel på,
skal heretter måtte risikere å bli straffet av
staten ved at denne spennende kompetansebyggingen skal avgiftsbelegges.
Dette er derfor også et dårlig signal til all
ungdom.
Forslaget er også miljøfiendtlig
fordi motorvogner heretter i langt større grad vil bli
kondemnert ved skade. Terskelen for kondemnering vil bli lavere
fordi forsikringsselskapene i fremtiden må kalkulere med "reparasjonsavgift"
til staten i tillegg til de faktiske kostnadene ved reparasjon.
I en tid der det arbeides stadig mer med gjenvinning, ender altså staten
som en pådriver for det motsatte.
Kravet om at reparasjoner av motorvogner yngre
enn fem år kun skal kunne utføres med fabrikknye
originaldeler for å slippe oppbyggingsavgift er ikke bare
prisdrivende, men også konkurransevridende. Kravet vil som
tidligere påpekt også kunne medføre høyere forsikringspremier
og dermed større kostnader for den vanlige borger.
Forskriften innebærer i realiteten
avgiftsbeleggelse av rammebytte på biler og motorsykler.
Alternativt foreslås det at man skjøter rammer,
en fremgangsmåte som neppe er særlig trafikksikker.
Spesielt for motorsykler er det trafikksikkerhetsmessig mye bedre å bytte ramme
enn å forsøke å reparere de skadde deler.
Forslagsstiller vil derfor be Regjeringen sørge
for at forskriftsforslaget hva gjelder reparasjon og ombygging skrinlegges.
Det fremmes derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskrift om engangsavgift på motorvogner slik at avgift
kun innkreves ved førstegangsregistrering av kjøretøyet."