Når det gjelder kapitler og poster
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til de framlagte forslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rolf Erling Andersen, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng
og Asmund Kristoffersen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer,
Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve,
fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen,
og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser til
at departementet foreslår bevilgningen forhøyet
med 7 mill. kroner for å dekke kostnader knyttet til den
statlige overtakelsen av spesialisthelsetjenesten. Komiteen gir
sin tilslutning til dette.
Komiteen har merket seg at posten
ved kongelig resolusjon er overskredet med 5 mill. kroner for å dekke
utgifter til legemiddelassistert behandling. Komiteen tar
dette til etterretning.
Komiteen har merket
seg et mindreforbruk på tilskudd til assistenter for funksjonshemmede. Komiteen antar
at behovet for assistenter for funksjonshemmede er høyere
enn bevilgningene dekker, og er derfor opptatt av at gitte bevilgninger
nyttes fullt ut. Komiteen tar departementets forslag
til etterretning.
Komiteen har merket
seg at Institutt for blødere er pålagt å holde
et beredskapslager av faktorkonsentrater tilsvarende 3 måneders
forbruk og at sterkt økte kostnader ikke kan dekkes innenfor
gitt bevilgning. Komiteen gir sin tilslutning til
departementets forslag.
Komiteen har merket
seg at mindreforbruket på post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger
i all hovedsak skyldes mangel på kapasitetsutnyttelse av
eksisterende studieplasser, bl.a. utdanning av ståleterapeuter. Komiteen viser
til behovet for å utdanne flere, og er lite tilfreds med
resultatene i 2001.
Komiteen merker seg at mindreforbruket
på post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger i hovedsak
skyldes mangel på kapasitetsutnyttelse av etablerte studieplasser. Komiteen vil
påpeke det økte behovet for spesielt stråleterapeuter
og forutsetter at utnyttelsesgraden avdisse
studieplassene blir høyere neste år. Komiteen vil
understreke viktigheten av at aktuelle kandidater får god
informasjon om tilbudet om videreutdanning.
Komiteen har merket
seg at aktivitetsveksten ligger betydelig over det som tidligere
var forutsatt, og slutter seg til tilleggsbevilgningen på 330
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
mange av de offentlige sykehusene i Norge ser ut til å få driftsunderskudd
i 2001. Disse medlemmer mener det vil være
uheldig om enten fylkeskommunene eller de nye helseforetakene måtte dra
med seg dette underskuddet inn i driftsåret 2002, og mener
staten skal dekke slikt underskudd. Disse medlemmer viser
til at representantene Asmund Kristoffersen, Bjarne Håkon
Hanssen, Olav Gunnar Ballo og Ola D. Gløtvold har fremmet
et privat forslag i Dokument nr. 8:26 (2001-2002) der de ber Regjeringen
legge fram for Stortinget et forslag til sluttoppgjør mellom
fylkeskommunene og staten knyttet til fylkeskommunenes drift av
spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Samarbeidsregjeringen
i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for
2002 vil komme tilbake til helheten i sykehusbevilgningene sett
i lys av de erfaringene man har rukket å trekke etter at
staten overtok ansvaret for spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
med tilfredshet at det har vært en betydelig økning
av pasientbehandlingen i 2001 i forhold til forutsetningen i St.prp.
nr. 1 (2000-2001). Det fremgår av foreliggende proposisjon
at en veid aktivitetsmåling viser at døgnbehandling
og dagbehandling totalt i 2001 vil vise en vekst på cirka
4,5 pst. mot forventet vekst i St.prp. nr. 1 (2000-2001) på 2
pst. Denne betydelige økningen av aktiviteten i våre
sykehus er av departementet i proposisjonen beregnet å gi
en merutgift for den innsatsbaserte finansieringen på kap.
730 post 60 på 330 mill. kroner. Den økte pasientbehandlingen
i 2001 vil ikke bare føre til større utgifter
for den innsatsbaserte finansordningen, men vil også naturlig nok
gi fylkeskommunene større utgifter til sykehusdriften,
noe som etter disse medlemmers mening de fleste fylkeskommuner
ikke har maktet å følge opp ved å øke
sine rammer til sykehusene.
Det er etter disse medlemmers mening
naturlig å forutsette at de offentlige sykehusene i 2001
har pådratt seg et driftsunderskudd av betydelig størrelse. Disse
underskuddene som sykehusene har pådratt seg i 2001 på grunn
av økt pasientbehandling, mener disse medlemmerat staten må dekke i sin helhet,
da de nye helseforetakene under statlig eierskap og organisering
ikke kan dra med seg disse underskuddene fra 1. januar 2002. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
med stor uro på kostnadsutviklingen innenfor sykehussektoren
det siste tiåret. Innføring av den innsatsstyrte
finansieringen synes bare å ha forsterket kostnadsveksten,
uten at man har oppnådd noen effektiviseringsgevinst som
samsvarer med ressursbruken.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener det er et stort behov for å foreta
en grundig gjennomgang av konsekvensene av innføring av
den innsatsstyrte finansieringen, vurdert ut fra behandlingseffekt,
eventuelle vridningseffekter bort fra "ikke-lønnsomme"
pasientgrupper, og ut fra generelle kost-nyttebetraktninger. Etter disse
medlemmers syn kan økte kostnader til den innsatsstyrte
finansieringen ikke brukes som et argument for at finansieringsmåten
bidrar til en produksjonsgevinst.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det tvert i mot er et tegn på at finansieringsmåten
medfører behandling til en for høy kostnad, og
som også stimulerer sykehusene til å behandle
flere på sykehus som ellers kunne vært tatt hånd
om på lavere behandlingsnivåer. Disse medlemmer vil
derfor få uttrykke sterk bekymring for den budsjettsprekk
som disse 330 mill. kronene representerer. Disse medlemmer noterer
seg med interesse at det finnes partier som ser på kostnadsvekst
som et sunnhetstegn når man skal foreta kost-nyttebetraktninger
av hva man får ut av spesialisthelsetjenesten.
Komiteen viser til
at uten tilleggsbevilgning ville en risikere uakseptable reduksjoner
i pasienttilbudet, og støtter at tilskudd til regionsykehus økes
med 231 mill. kroner. Komiteen gir også støtte
til at dette innebærer og muliggjør oppstart av
landsfunksjonen for kompliserte rygglidelser ved Regionsykehuset
i Trondheim, et høyst påkrevet tilbud.
Komiteen viser til
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002) der komiteen påpeker viktigheten
av å få etablert palliative enheter ved alle regionsykehus
i landet og også egne enheter for smertebehandling til
ikke-kreftpasienter. Det er etter komiteens mening
viktig i denne sammenheng å videreutbygge de kompetansesentre
for palliativ behandling som allerede er på plass eksempelvis
i Trondheim. For pasientene er det imidlertid særdeles viktig
at en kan få tilbud om lindrende smertebehandling på grunn
av ulik diagnose i primærhelsetjenesten, men dette krever
en faglig oppdatering av fastlegene.
Komiteen har merket
seg at høyning av kapitlet i all hovedsak skyldes akkumulert
underskudd, som bør dekkes inn for å opprettholde
sykehusets kapasitet.
Komiteen har merket
seg at tilleggsbevilgningsbehovet i all hovedsak knytter seg til
utgifter ved den statlige overtakelsen av spesialisthelsetjenesten,
og videre merutgifter til å få fritt sykehusvalg
mer operativt samt ny plastikkirurgi ved Telemark sykehus i det vesentlige
knyttet til rekonstruktiv sårkirurgi og rekonstruksjoner
etter kreftbehandling. Komiteen slutter seg til departementets
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at på det private marked er det etablert elektroniske
systemer for registrering av ledig kapasitet og timebestilling ved
de offentlige og private sykehusene i Norge, og disse medlemmer mener derfor
at en først bør vurdere de systemene som foreligger,
før man igangsetter utredninger om nye elektroniske timebestillingssystemer.
Komiteen viser til
at det i lov om endring av straffeloven ble vedtatt etablering av
en fagenhet for tvungen omsorg av psykisk utviklingshemmede lovbrytere. Komiteen slutter
seg til bevilgning for å etablere en midlertidig fagenhet
ved Trøndelag Psykiatriske sykehus, Brøset.
Komiteen har merket seg at departementet
har funnet en midlertidig løsning for gjennomføring
av tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede ved Sør-Trøndelag
psykiatriske sykehus, Brøset. Komiteen sier
seg tilfreds med en midlertidig løsning, men vil sterkt
understreke behovet for å få en permanent løsning
for denne kategori omsorgstrengende og likeledes en permanent løsning
for de som dømmes til soning i behandlingssted i stedet
for fengsel. Komiteen mener at et eget forvarings-,
omsorgs- og behandlingssted under tvang snarest bør etableres. Dette
vil lette presset på de ordinære fengslene for
innsatte med psykiske problemer.