I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke
til forlengelse av det midlertidige statlige forsikringsansvaret
for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart
som følge av krigs- og terrorhandlinger som omhandlet i
St.prp. nr. 27 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 25 og Stortingets
vedtak av 22. november 2001.
Det vises også til St.prp. nr. 103
(2000-2001), jf. Innst. S. nr. 6 og Stortingets vedtak 26. oktober
2001.
Ordningen foreslås forlenget fra og
med midnatt 30. januar 2002 til og med 31. mars 2002, ettersom det anses å være
et uendret behov for å videreføre forsikringsordningen.
For å kunne håndtere en situasjon
hvor det ultimo mars 2002 fortsatt viser seg å være
et reelt behov for å forlenge det statlige forsikringsansvaret,
ber departementet om fullmakt til å forlenge dette forsikringsansvaret
etter 31. mars 2002 med én måned om gangen frem
til og med 31. desember 2002.
Departementet vil i denne sammenheng måtte
basere seg på de til enhver tid gjeldende retningslinjer
fastsatt av EUs organer.
Som bakgrunn for saken kan vises til at staten
siden 24. september 2001 har erstattet bortfallet av forsikring -
for skader på tredjepart som følge av krigs- og
terrorhandlinger - som omfattet norske fly- og helikopterselskaper,
samt lufthavner. Ordningen omfattet den første tiden 8
fly- og helikopterselskap samt 2 lufthavner, og ble fra 24. oktober
2001 midnatt forlenget med ytterligere 30 dager.
Etter forutgående varsel til selskapene,
endret departementet med virkning fra 4. november 2001 innslagspunktet
(excess-punktet) for det statlige dekningsomfanget for denne forsikringsordningen
fra 50 mill. USD til 150 mill. USD for flyselskap, fra 10 mill.
USD til 150 mill. USD for helikopterselskap, samt fra 10 mill. USD
til 50 mill. USD for lufthavner.
Selskapene måtte således tegne
forsikring i markedet opp til nevnte innslagspunkt. Premien ble
også endret slik at den utgjorde 0,35 USD per passasjer
per flygning for dekning fra 150 mill. USD til 1 000 mill. USD, og
ytterligere 0,35 USD per passasjer per flygning for dekning inntil
1 750 mill. USD. Siden 4. november 2001 har ingen selskaper tegnet
forsikring for høyere beløp enn 1 000 mill. USD.
For Oslo lufthavn, Gardermoen (OSL) er premien fastsatt til 33 pst.
av premien for deres ansvarsforsikring.
Fra midnatt 23. november 2001 ble ordningen
forlenget til midnatt 31. desember 2001. Fra da av omfattet den
kun 4 flyselskap og OSL.
Den 20. desember 2001 ble premien for flyselskapene
endret fra 0,35 til 0,45 USD for dekning fra 150 mill. USD til 750
mill. USD. For tilleggspremie - for forsikringsdekning opp til 1
000 mill. USD - ble det innført en ytterligere økning
på 0,25 USD.
2 av flyselskapene reduserte sin
forsikringsdekning fra 1 000 mill. USD til 750 mill. USD fra den
dagen premieøkningen tok til å gjelde. Samtidig
vedtok departementet å forlenge ordningen på de
nye premievilkårene til midnatt 30. januar 2002.
Gjensidige NOR har administrert ordningen iht.
kontrakt av 15. oktober 2001 med departementet, og kontrakten vil
søkes justert i lys av endrede forutsetninger for kontrakten.
EUs organer har foreløpig lagt opp
til at forsikringsordningene avsluttes 31. mars 2002. I lys av dette
foreslås at det statlige norske forsikringsansvaret også forlenges
fra og med midnatt 30. januar 2002 til og med midnatt 31. mars 2002
- på det vilkår at det ikke blir reetablert et
privat kommersielt marked og at EUs organer har utarbeidet nærmere
retningslinjer.
Departementet vil fortsatt måtte legge
stor vekt på de ordninger EUs organer måtte komme
frem til.
Ut fra beregninger pr. 25. oktober 2001 utgjorde samlet
eksponering for staten 285 mrd. USD, per 5. november 2001 om lag
160 mrd. USD og per 1. januar 2002 utgjorde den samlede eksponeringen
99,5 mrd. USD.
Fra forsikringsmarkedet er det opplyst at det
fortsatt er lite positiv utvikling på det internasjonale
markedet for flyforsikring.
Departementet vil tilstrebe å fastsette
en premie som så langt mulig avspeiler risikoen, og dermed
også bidra til å reetablere et kommersielt flyforsikringsmarked. Det
forutsetter at departementet ved eventuell forlengelse tar nødvendig
forbehold med hensyn til endringer i markedet, samt til dekningsomfang
og premiens størrelse.
Med bakgrunn i ovennevnte, bes det om fullmakt
til å kunne forlenge ordningen frem til og med 31. mars 2002.
Videre bes det om fullmakt til å kunne
forlenge det statlige forsikringsansvaret etter 31. mars 2002 med én måned
om gangen frem til og med 31. desember 2002, hvis det ultimo mars
fortsatt anses å være behov for forlengelse av
ordningen.
Departementet vil i likhet med EU aktivt forsøke å bidra
til å avvikle den statlige forsikringsordningen. Samferdselsdepartementet
antar at en ytterligere skjerpelse av vilkårene for den
statlige forsikringsordningen på sikt vil kunne bidra til
en reetablering av et privat kommersielt forsikringsmarked.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Tomas
Norvoll og Oddbjørg Ausdal Starrfelt, fra Høyre,
Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad
og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, har
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til proposisjonen
der det fremkommer hvordan forskjellige europeiske land behandler samme
problemstilling. Det er etter disse medlemmers syn
helt nødvendig at Norge også følger opp
de flyselskap som er registret i Norge med en forlengelse av det
statlige garantiansvaret, slik at flytrafikken ikke stopper 1. februar
2002.
Disse medlemmer er enig i Regjeringens
vurdering om at ordningen bør avvikles så snart
dette er mulig, og i at forsikringsansvaret utvides til å gjelde frem
til og med 31. mars 2002. Disse medlemmer ber Regjeringen
intensivere arbeidet med å reetablere et privat forsikringsmarked
for disse tjenestene, slik at risikoen overføres fra staten
og til forsikringsselskapene. Disse medlemmer ber
videre Regjeringen samarbeide med andre nasjoner som har samme type problemstilling,
slik at en privat løsning snarest mulig kan reetableres.
Disse medlemmer vil på nytt
vise til de korte tidsfrister Stortinget får til å behandle
en sak hvor tapsbeløpene kan bli meget betydelige. Disse
medlemmer ber derfor om at en eventuell ny sak fremmes for Stortinget
med akseptable tidsfrister.
Disse medlemmer vil imidlertid
vise til det betydelige ansvaret staten påtar seg gjennom
forsikringsordningen, noe som tilsier at Stortinget selv bør
gjøre de nødvendige avgjørelser. Disse
medlemmer mener derfor at en forlengelse av ordningen ikke
bør gjennomføres uten Stortingets samtykke, og går
derfor imot forslaget om delegert myndighet for Samferdselsdepartementet
til månedsvis forlengelse av ordningen.
Disse medlemmer vil derfor stemme
imot siste ledd i forslag til vedtak.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår til at
Stortinget gjør slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2002 kan forlenge avtaler om statlig forsikringsansvar for luftfartøy
operert av norsklisensierte fly- og helikopterselskaper samt for
norskregistrerte SAS-fly. Forsikringsansvaret omfatter kun skader
på tredjepart, eksklusive selskapets passasjerer og ansatte,
som følge av krigs- og terrorhandlinger. Slike avtaler
kan også inngås med norske lufthavner som ikke
er dekket av statens selvassuranse. Avtalene skal forlenges på følgende
vilkår:
1. Tilsagn om statlig
forsikringsansvar kan gis på inntil 1 000 mill. USD per
skadetilfelle. Forsikringsansvaret overfor det enkelte
selskap skal, med unntak for lufthavner, fortsatt begrenses til å erstatte
bortfall av tidligere krigsansvarsforsikring.
2. Selskap som får forlenget avtale
om statlig forsikringsansvar skal betale premie.
3. Det statlige forsikringsansvaret kan
gjelde til og med 31. mars 2002, regnet fra og med 31. januar 2002.
Samferdselsdepartementet gis fullmakt til å forlenge det
statlige forsikringsansvaret etter 31. mars med én måned
om gangen frem til og med 31. desember 2002.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 22. januar 2002
Petter Løvik
leder og ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |