1. januar 2002 trådte i kraft endringer
i Forretningsordenen (FO) som blant annet går ut på at
stortingskomiteenes høringer som hovedregel skal foregå for åpne dører,
jf. § 21 fjerde ledd. Dersom det anses hensiktsmessig,
kan komiteen med vanlig flertall beslutte at høringen helt
eller delvis skal foregå for lukkete dører. Tidligere
var lukkete dører hovedregelen.
Som før, bestemmer FO at det ikke er
adgang til å holde åpen høring samtidig
med at det er møte i Stortinget eller avdelingene, jf. § 21
sjette ledd siste punktum. Presidentskapet har mottatt reaksjoner
fra flere komiteer om at det kan by på vanskeligheter å arrangere åpne
høringer bare på de tidspunkt hvor det ikke er
møte i Stortinget eller avdelingene. Særlig problematisk
vil dette kunne bli i perioder hvor det er slike møter
på alle eller nesten alle dager som kan være aktuelle
for komitéhøringer, og når flere komiteer ønsker å ha
høringer samtidig, som f.eks. ved budsjettbehandlingen
og i slutten av vårsesjonen.
Det beskrevne problemet kan reduseres ved at
det ikke holdes møter i Stortinget og avdelingene på bestemte
dager eller tider, og la dette fremgå av det foreløpige
langtidsprogrammet for Stortingets møter. Presidentskapet vil
også i fremtiden ta hensyn til dette ved utarbeidelsen
av langtidsprogrammet.
Regelen om at det ikke kan holdes åpne
komitéhøringer samtidig med møter i Stortinget
og avdelingene er i Innst. S. nr. 8 (1995-1996) s. 22-23 begrunnet
med to hensyn:
– Misnøye
blant en del representanter, særlig i de små partiene,
med at komitémøter holdes samtidig med møter
i tingene. Komitémedlemmene vil ha enda vanskeligere for å utebli
fra en åpen høring enn fra et ordinært
komitémøte.
– Medias og publikums oppmerksomhet
om tingmøtene kan lett bli enda mindre når det
samtidig foregår en åpen komitéhøring.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt Inge Lønning, har den oppfatning at de grunner
som ligger bak bestemmelsen, er noe svakere i forhold til den ordinære
spørretimen enn i forhold til den øvrige møtevirksomhet
i Stortinget og avdelingene, bl.a. av den grunn at det her verken
kan framsettes forslag eller treffes vedtak. Når dette
sees i sammenheng med de hensyn som taler for en oppmyking av bestemmelsen, er flertallet etter
en samlet vurdering kommet til at det bør åpnes
adgang til å holde åpne høringer samtidig med
den ordinære spørretimen. Et slikt unntak foreslås tatt
inn i § 21 sjette ledd siste punktum.
Presidentskapets mindretall,
Inge Lønning, viser til at vedtaket om åpne
komitéhøringer forutsatte at høringene
ikke skal foregå samtidig med møter i Stortinget
eller avdelingene. Så lenge det ikke er vunnet erfaringer
med den nye ordning, er det lite rimelig å innføre
unntak for deler av Stortingets møtevirksomhet. Mindretallet kan
ikke se at det finnes tungtveiende grunner til å forandre
Stortingets vedtak 11. juni 2001 allerede nå, og går
derfor imot forslaget til endring av FO § 21 sjette ledd
tiende punktum.
FO § 21 sjette ledd bestemmer at åpne
komitéhøringer skal kunngjøres ved oppslag
i stortingsbygningen senest 24 timer før høringen,
med opplysning om hvilken sak som skal behandles. I ekstraordinære
tilfelle kan åpen høring kunngjøres med
kortere varsel. I forarbeidene til bestemmelsen - Innst. S. nr.
8 (1995-1996) s. 22-23 - er det anført at det bør
være tilstrekkelig å kunngjøre åpne
høringer på samme måte som møtene
i Stortinget og avdelingene, som etter FO § 24 annet ledd
skal innkalles ved oppslag i stortingsbygningen og omdeling til
representantene. Bestemmelsen om kunngjøring av åpne
høringer ble derfor utformet etter mønster av
regelen om kunngjøring av tingmøter, bortsett
fra at det ikke ble fastsatt noe om omdeling til representantene.
I samsvar med dette har åpne høringer inntil 1.
januar 2002 blitt kunngjort ved oppslag på de samme tavlene
i stortingsbygningen hvor møter i Stortinget og avdelingene
blir kunngjort.
Med virkning fra 1. januar 2002 ble det tilføyd
i FO § 20 første ledd at innkalling til alle komitémøter
- med dagsorden - skal kunngjøres før møtet
ved oppslag i stortingsbygningen. I brev til komiteene har Presidentskapet
bedt om at disse oppslagene settes opp på gangen utenfor
komitérommet og at de legges ut på Stortingets
ekspedisjonskontor. Det er presisert at den offentlige møteinnkallingen
også skal inneholde opplysninger om høringer (både åpne
og lukkete) og om hvem som skal møte til høring.
Videre har Presidentskapet bedt om at åpne høringer
blir kunngjort elektronisk på Internett. Den sentrale ordningen
med kunngjøring av åpne høringer ved
oppslag på tavlene hvor tingmøter blir kunngjort,
vil bortfalle av praktiske grunner.
Etter tilføyelsen i § 20 første
ledd om at innkalling til alle komitémøter skal
kunngjøres ved oppslag, foreslår Presidentskapet opphevet
den tilsvarende bestemmelsen i § 21 sjette ledd om åpne
høringer. Presidentskapet anser det ikke
hensiktsmessig å ta inn i FO en regel om elektronisk kunngjøring. Bestemmelsene
om tidsfrist for kunngjøring av åpne høringer
foreslås opprettholdt.
Presidentskapet viser
til ovenstående og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
I Stortingets forretningsorden skal § 21
sjette ledd åttende, niende og tiende punktum lyde:
Åpne høringer skal kunngjøres senest 24 timer før høringen. I ekstraordinære
tilfelle kan åpen høring kunngjøres med
kortere varsel. Det er ikke adgang til å holde åpen
høring når det er møte i Stortinget eller avdelingene, bortsett fra den ordinære spørretimen.
II
Endringene under I trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 14. februar 2002
Jørgen Kosmo |
Inge Lønning |
Lodve Solholm |
Ågot Valle |
Odd Holten |
Berit Brørby |