Departementet fremmer bevilgningsforslag utenom den
ordinære budsjettprosessen som følge av Stortingets
behandling av statsbudsjettet for 2002. Stortinget vedtok da å redusere
bevilgningen over kap. 224 til skriftlig eksamenssensur i grunnskolen
med 12 mill. kroner, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002).
Et flertall understreket samtidig at sentralt utarbeidede prøver
fortsatt skal være en del av den samlede elevevalueringen.
Etter departementets vurdering er det ikke budsjettmessig dekning
for dette.
Kap. 224 foreslås derfor forhøyet
med 12 mill. kroner som svarer til beregnet utgift ved å gjennomføre eksternsensur
ved skriftlig avgangsprøve i grunnskolen, jf. også St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Åshild Karlstad Rundhaug
og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad,
Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula
Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen
og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Inger Møll, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen,
konstaterer at departementet mener det ikke er budsjettmessig dekning
for utgifter til ekstern sensur av avgangsprøven i grunnskolen innenfor
vedtatt bevilgningsramme, og tar til etterretning at det av praktiske
og tidsmessige årsaker vil være vanskelig å få til
en annen type sluttevaluering i grunnskolen for skoleåret
2001/2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, vil videre peke på at læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (L 97) slår fast
at hovedmålet med elevvurdering i grunnskolen er å fremme
læring og utvikling. Evalueringen skal støtte
opp om læringsarbeidet, ved å gi tilbakemelding
og rettledning i elevens arbeid, og motivere for videre læring.
Elevvurderingen skal også være grunnlag for evaluering
og forbedring av kvaliteten på undervisningen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at departementet
har foretatt en vurdering av aktivitetene under kap. 224 post 1
og kommet til at det ikke er budsjettmessig dekning for utgifter
til sensur av avgangsprøven i grunnskolen innenfor vedtatt
bevilgningsramme. Disse medlemmer viser videre til
at beregnet kostnad for å følge opp Stortingets
premiss om at evalueringsgrunnlag og bruk av sentralt utarbeidede
prøver skal være som før, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 12 (2001-2002), er kostnadsberegnet til 12 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) under kap. 224:
"Disse medlemmer mener obligatorisk eksamen etter grunnskolen
er et viktig tiltak i læringsprosessen for elevene. Disse
medlemmer ønsker ikke å svekke denne viktige delen
av den samlede elevvurderingen og opprettholder Regjeringens bevilgningsforslag."
Disse medlemmer støtter
forslaget i proposisjonen om å øke kap. 224 post
1 med 12 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Kvalitetsutvalget har som mandat å se på sammenhengen
i det 13-årige opplæringsløp. Som en
del av dette arbeidet er det naturlig å drøfte
evalueringsarbeidet og eksamen for grunnskolen. Disse medlemmer ønsker å avvente vurderingene
knyttet til dette arbeidet før man eventuelt foretar endringer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Stoltenberg-regjeringens
forslag om at ordningen med skriftlig avgangsprøve i grunnskolen
skulle legges om, slik at sentralt utarbeidede prøver sammen
med rettledningsmateriell ville bli evalueringsstøttende
for skolen. Disse medlemmer viser videre til at et
flertall i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støttet forslaget
og pekte på at målet med omleggingen var en effektivisering
og kvalitetsheving.
Disse medlemmer mener at dagens
system for avgangseksamen med ekstern sensur i grunnskolen er kostnadskrevende
og lite egnet til å tilfredsstille disse intensjonene med
elevvurdering i grunnskolen.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av St.meld. nr. 27 (2000-2001), om kvalitetsreformen, der flertallet
i komiteen i Innst. S. nr. 337 (2000-2001) vektla at man burde satse
på læringsstøttende underveisevaluering
framfor sluttevaluering, og også på en videreutvikling
av eksamensformene. Disse medlemmer ønsker
en tilsvarende satsing på utvikling av vurderingsformer
i grunnskolen. Mens sluttprøver ikke gir grunnlag for læring
og forbedring for den enkelte elev, vil en større vektlegging
på prøver underveis i opplæringsløpet
være et viktig hjelpemiddel i elevenes læringsprosess.
Presentasjonsmåtene må også utvikles,
slik at elevene får vist en bredere, mer relevant og meningsfylt
kompetanse. Dessuten bør man videreutvikle vurderingsformer
som supplerer karaktersettingen, for å gi elevene mer utfyllende
tilbakemelding og rettledning i læringsarbeidet.
Disse medlemmer viser til at
det i dag foregår en betydelig forsøksvirksomhet
med nye former for elevvurdering, der man har høstet mye
erfaring med bruk av ulike typer vurderingsformer. En systematisk evaluering
av de lokale forsøkene med nye dokumentasjons- og vurderingsordninger,
vil gi et godt grunnlag for å vurdere supplerende modeller
for evaluering i grunnskolen.
Disse medlemmer viser til at
det er innført en rett til 13-årig skolegang for
elever, og om lag 97 pst. av elevene fortsetter til videregående
opplæring etter grunnskolen. Behovet for eksamen som sortering
til neste klassetrinn er dermed mindre enn tidligere. Det er derimot
behov for å utvikle et evalueringssystem som ser på det
13-årige løpet som en helhet. Disse medlemmer ønsker å endre
dagens system for eksternt sensurerte avgangsprøver i grunnskolen,
samt en økt vektlegging av undervisningsevaluering og utvikling
av nye prøve- og vurderingsformer.
Elevvurderingen har også en funksjon
som ekstern informasjon om kvalitet og læringsutbytte.
I dag vurderes læringsresultater blant annet ut fra nasjonal karakterstatistikk
basert på resultater fra avgangsprøvene. Disse
medlemmer viser til at ved en avvikling av skriftlige avgangsprøver
i grunnskolen med ekstern sensur, kan denne funksjonen ivaretas
gjennom ekstern analyse og vurdering av et utvalg elevbesvarelser
i sentralt utarbeidede prøver.
Disse medlemmer peker på at
valg av metoder for vurdering og eksaminering har stor betydning
for undervisningsformer, og for elevenes forhold til læringsarbeidet.
En utvikling av evalueringsformene i grunnskolen vil kunne bidra
til en kvalitetsheving og fornyelse av læringsformene i
grunnskolen, i tråd med intensjonene i L97.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til merknaden fra budsjettflertallet
under kap. 224 Fellestiltak i grunnskolen og videregående
skole:
"Sentralt utarbeidede prøver fortsatt skal
være en viktig del av den samlede elevevalueringen. I en omlegning
skal dette gjennomføres innenfor budsjettrammen i St.prp.
nr. 1 (2001-2002) på 98,2 mill. kroner."
Disse medlemmer har fortsatt
den oppfatning at omprioritering innenfor budsjettrammen på kap.
200 (Utdannings- og forskningsdepartementet), kap. 202 Læringssenteret
og kap. 203 Statens utdanningskontor på totalt mer enn
360 mill. kroner kan gi dekning av nødvendig utgifter til
skriftlig avgangsprøve i grunnskolen, gjennomført
etter samme opplegg som i 2001 med praktisk arbeid utført
i fylkene gjennom Statens utdanningskontor og utgifter dekket sentralt.
Disse medlemmer legger vekt på at
eksamen basert på nasjonalt utarbeidede prøver
og ekstern sensur/klagebehandling opprettholdes.
Disse medlemmer er kjent med
at det foregår en betydelig forsøksvirksomhet
med nye former for skole- ogelevvurdering.
Nye vurderingsformer er interessant etter disse medlemmers syn,
men på det nåværende tidspunkt må dette
ansees å være et nyttig supplement inntil det
foreligger rutiner for kvalitetssikring av vurderingen som ivaretar
brukernes rettssikkerhet.
Men etter disse medlemmers oppfatning
bør karakterer basert på eksamen fortsatt være
hovedgrunnlaget for måling av elevenes kunnskaper.
Eksamen må være basert på nasjonale
prøver og med utgangspunkt i nasjonale mål for
opplæring og kunnskapsnivå. Etter disse
medlemmers oppfatning bør karakterer ogprøving (dvs. eksamen) gjeninnføres og gjennomføres fra og med 5.
klasse i grunnskolen.
Disse medlemmer peker på behovet
for å bedre læringsresultatene i norsk skole.
Dette vil medføre endringer i dagens skolesystem.
Disse endringer i skolesystemet må etter disse medlemmer syn
gjennomføres snarest og baseres på kvalitet.
Skolelovgivningen må endres og åpnefor full konkurranse om etablering og drift
av skoler, med tilhørende finansiell likebehandling av
alle elever uavhengig av skoleformen de på fritt grunnlag
bør kunne velge.
Læreplaner bør erstattes av
rammeverk og læringsmål med tilhørende
evaluering. Etter disse medlemmers syn er det viktig
med løpende og felles måling av læringsresultater
basert på nasjonale mål for læringsresultater.
Disse medlemmer understreker
at vi som nasjon må ha som mål å gi våre
barn en utdanning med læringsresultat og kunnskapsnivå som
gjør at Norge som nasjon plasserer seg i toppen blant OECD-land. Samtidig
må det være en viktig del av målsetningen
at opplæringstilbudet er godt tilpasset den enkelte elevs interesser
og evner.
Disse medlemmer peker på atdeler av utgiftene til statlig byråkrati
og detaljstyring bør med en åpen, mangfoldig skole
i konkurranse om elevene derfor kunne brukes til å dekke
utgifter til sentralt utarbeidede prøver med tilhørende
sensur/klageadgang på alle alderstrinn der det
gjeninnføres karakterer.
Disse medlemmer viser videre
til at opplegg for budsjettutarbeidelse i månedene før årsskiftet
er underlagt strenge rammebegrensninger som imidlertid ikke gjelder
etter årsskiftet.
Disse medlemmer ser denne saken
som "omkamp" etter at et flertall av andre partier enn regjeringspartiene
for vel 2 måneder siden foretok en innstramming på denne
posten i Regjeringens budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til at
forslag til budsjettmessig inndekning vil bli gjort i revidert
nasjonalbudsjett og forutsettes gjort med "friske" midler, slik
at vedtatt budsjettramme faktisk økes.
Disse medlemmer har derfor merket
seg at trange budsjettrammer i desember kan utvides etter årsskiftet,
og vil legge denne fremgangsmåten til grunn også i
andre saker der oppjustering og/eller tillegg etter disse
medlemmers vurdering er nødvendig.
Disse medlemmer vil foreslå slike
justeringer gjennom egen finansfraksjon, og varsler at det bl.a.
kan omfatte midler øremerket til styrking av undervisningen
i grunnskolen, til videregående skole samt til spesialundervisning.
Disse medlemmer legger til grunn
at den samlede revisjonen av statsbudsjettet omfatter slik oppjustering
og tillegg.
Komiteen viser til
departementets forslag i proposisjonen og slutter seg til forslag
til vedtak om endringer på statsbudsjettet for 2002.
Komiteen viser for øvrig
til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter: | |
224 | | Fellestiltak i grunnskolen
og videregående opplæring | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 12 000 000 |
| | fra kr 98 238 000 til kr 110 238 000 | |
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 25. april 2002
Rolf Reikvam
leder |
Lena Jensen
ordfører |
Karita Bekkemellem Orheim
sekretær |