Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til overgangsordningen som Stortinget
har lagt inn for gjenværende store fylkesvegprosjekter etter
at ordningen med tilskudd til store fylkesvegprosjekter over Samferdselsdepartementets
budsjett er avviklet fra og med 2001 og slutter seg til at dette
må få en avviklingsordning.
Hordaland fylkeskommune har prosjekt Jondalstunnelen
prioritert først blant slike gjenværende fylkesvegprosjekt.
Flertallet viser til at arbeid
med planavklaring for Jondalstunnelen pågår og
anbefaler avsatt pengar til prosjektet i statsbudsjettet for 2003.
Dette vil da utløse et fylkesvegprosjekt der mer enn 85
pst. dekkes med bidrag fra fylkeskommunen, kommuner i området
og trafikkanter.
Flertallet forutsetter at slik
statlig støtte til dette fylkesvegprosjektet ikke går
på bekostning av tildeling av midler til prosjekter i Hordaland
som er prioritert innenfor rammen av Nasjonal transportplan.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Budsjett-innst.
nr. 13 (2001-2002) om omtale i kapitel 5.10.5.3 om Store fylkesvegprosjekt
der komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet m.a. skriv fylgjande i kap. 5.10.5.3
Store fylkesvegprosjekt (side 54):
"Desse medlemene forventar at departementet snarast
legg fram forslag til ein overgangsordning slik stortingsflertalet
ba om i NTP.
Desse medlemene er kjende med at nokre
fylker som har store fylkesvegprosjekt er klar til å gjennomføre prosjekta,
noko som blir tunge løft for fylkeskommunane dersom dei
må ta heile kostnaden. Dette gjeld bl.a Jondalstunnelen
i Hordaland og sambindingsveg mellom Bulandet og Værlandet
i Sogn og Fjordane."
Disse medlemmer ber Regjeringa
om at det i samband med budsjettet for 2003 vert lagt inn pengar slik
at planlegging av Jondalstunnelen kan startast i 2003.
Medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser ellers
til Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002) der disse medlemmene gikk
inn for en slik overgangsordning.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at øremerking
av statlige bevilgninger til fylkesveger ble vedtatt lagt inn i
rammeoverføringene til fylkeskommunene ved behandlingen
av kommuneøkonomiproposisjonen for 2001, Innst. S. nr.
252 (1999-2000).
Ved behandlingen av NTP 2002-2011, jf. Innst.
S. nr. 119 (2000-2001) ba et flertall bestående av Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre om at det skulle utarbeides en overgangsordning for sikre
realisering av de gjenværende store fylkesvegprosjekt.
Regjeringen Stoltenberg fulgte ikke opp dette
pålegget i 2002-budsjettet, men initierte en utredning
av en todeling av vegnettet.
Ved behandlingen av 2002-budsjettet, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2001-2002), ba et mindretall bestående av Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet igjen om om at det skulle
utarbeides en overgangsordning.
Flertallet bestående av Høyre,
Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet henviste problemstillingen
til den varslede stortingsmeldingen hvor en todeling av vegnettet
skal vurderes.
Disse medlemmer vil peke på at
det er anledning til å bruke av fylkets riksvegmidler til
store fylkesvegprosjekter hvis fylkeskommunene prioriterer det.
Disse medlemmer vil vise til
brev fra statsråden av 5. juni 2002 hvor det framgår
at fylkestinget i Hordaland ikke har prioritert statlige tilskudd
til Jondalstunnel innenfor fylkesfordelt ramme for 2002-2005. En
overprøving av Hordaland fylkesting i denne saken vil gå utover
riksvegprosjekt i Hordaland som har høyere prioritet lokalt.
Når det gjelder eventuell bygging av
Jondalstunnel, framgår det av statsrådens svar
at det ikke foreligger planavklaring som gjør det mulig
med oppstart i 2003.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til den varslede stortingsmelding om en todeling av vegnettet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til at i Kragerø-skjærgården
er det over 1 500 fastboende. I samme område er det over
4 500 hytter. I sommerhalvåret øker antall mennesker
til omtrent 30 000. Det er på øyene både
skoler og omfattende landbruksvirksomhet. Det antas at nær
50 pst. av næringsvirksomheten i Kragerø kommune
er knyttet til aktivitet i skjærgården.
Disse medlemmer ber Regjeringen
i forbindelse med budsjettet for 2003 leggr fram en vurdering om å omklassifisere
ferjedrifta i Kragerø-skjærgården til
riksvegsamband.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at Kragerø kommune
og Telemark fylkeskommune nylig har søkt Samferdselsdepartementet
om at ferjesambandet i Kragerø-skjærgården
får status som riksvegferjesamband fra 1. januar 2003.
Begrunnelsen er særlig knyttet til den store aktiviteten
i området i sommersesongen, forbundet med hytter og annen
turisme. Disse medlemmer er kjent med at Samferdselsdepartementet
i brev av 21. mai 2002 har bedt Vegdirektoratet vurdere søknaden,
og forutsetter at Samferdselsdepartementet behandler saken i sammenheng
med statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer merker
seg at lokale myndigheter ikke ønsker å prioritere sambandet
innenfor eksisterende riksvegrammer, men forutsetter at en omklassifisering
til riksvegsamband skjer ved at rammen totalt økes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil minne om at regjeringen Stoltenberg
fremmet forslag om å fjerne de
statlige bevilgningene til sambandet Geiranger - Hellesylt som i
likhet med ferjesambandet i Kragerø-skjærgården
er svært viktig for reiselivet, og at Arbeiderpartiet på Stortinget
sluttet seg til dette. Disse medlemmer merker seg
at Arbeiderpartiet etter noen måneder i opposisjon nå ønsker å innføre
det motsatte prinsippet av hva regjeringen Stoltenberg sto for.