Jeg viser til brev 15. mai 2002 fra Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomite.
En stor andel av Trygderettens kjennelser treffes uten
skriftlig begrunnelse. Hjemmelen for dette er trygderettsloven § 21
tredje ledd. Når en slik sak bringes inn for Sivilombudsmannen,
har ombudsmannen valgt å ta saken opp med det fylkestrygdekontor
som har truffet vedtaket som ble anket inn for Trygderetten. I årsmeldingen
for 2001 gir ombudsmannen uttrykk for at fylkestrygdekontorene ikke
alltid følger opp ombudsmannens henstillinger.
Dette har også tidligere vært
et problem. Rikstrygdeverket sendte på denne bakgrunn ut
et brev 2. februar 2000 til fylkestrygdekontorene og andre berørte instanser
der det ble redegjort for hvordan henvendelser fra Sivilombudsmannen
skulle behandles. Så vidt forstås, hadde ombudsmannen
ingen bemerkninger til innholdet i brevet.
Etter dette er spørsmålet
ikke reist fra Sivilombudsmannens side i forhold til Rikstrygdeverket
eller Sosialdepartementet, og det er ikke truffet nye tiltak på området.
Jeg har imidlertid vært i kontakt med Rikstrygdeverket,
som opplyser at man umiddelbart vil be om en oversikt fra fylkestrygdekontorene
over saker i forhold til ombudsmannen. Det vil videre bli innført
en ny rutine der Rikstrygdeverket får kopi av all korrespondanse
mellom fylkestrygdekontorene og Sivilombudsmannen, i tillegg til
at retningslinjene for behandling av ombudsmannssaker i Rikstrygdeverkets
brev 2. februar 2000 vil bli innskjerpet.
Jeg merket meg at Sivilombudsmannen vurderer å forholde
seg utelukkende til Trygderetten i de aktuelle sakene. Dette vil
fjerne et av de problemene som knytter seg til fylkestrygdekontorenes
behandling av ombudsmannens henvendelser i saker som er avgjort
i Trygderetten. Fylkestrygdekontorene kommer i dag i en vanskelig
mellomstilling, i det revurdering av saker på bakgrunn
av henvendelser fra ombudsmannen innebærer en revurdering
av Trygderettens avgjørelse. Denne avgjørelsen
er som kjent i prinsippet endelig, med mindre saken bringes inn
for domstolene. Den nevnte mellomstillingen kan være en
stor del av årsaken til de forhold som ombudsmannen påpeker
i årsmeldingen.