Følgende forslag fremmes i dokumentet:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen utarbeide en handlingsplan for trinnvis konvertering av oppvarming med fossile brensler til oppvarming med nye fornybare energikilder. Handlingsplanen skal ta utgangspunkt i følgende målsetning: 30 pst. konvertering innen 2005, 50 pst. konvertering innen 2008 og 80 pst. konvertering innen 2012.
-
2. Fra 1. januar 2003 innføres det en midlertidig og lik produksjonsstøtte til alle nye fornybare energikilder tilsvarende hel forbruksavgift på elektrisitet pr. 1. januar 2002.
-
3. Fra 1. januar 2003 innføres det en tilskuddsordning for bedrifter og husholdninger i småhus til kjøp av anlegg for vann- eller luftbåren oppvarming med nye fornybare energikilder, som erstatter fossil oppvarming eller oppvarming ved hjelp av panelovner.
-
4. Det stilles krav om at det installeres vann- eller luftbåren oppvarming i alle nybygg med over 1 000 m2."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, viser til St.meld. nr. 54 (2001-2002) om Norsk klimapolitikk, og til St.meld. nr. 15 (2001-2002) Tilleggsmelding til Norsk klimapolitikk, og de respektive partienes merknader og forslag ved behandlingen av meldingene, jf. Innst. S. nr. 240 (2001-2002).
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:82 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Heidi Sørensen, Hallgeir H. Langeland og Inge Ryan om konvertering av oppvarming med fossile energikilder til oppvarming med nye fornybare energikilder, for å redusere utslippene av farlige klimagasser - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Energi- og miljøkomiteen
av 17. april 2002 vedrørende Dok. nr. 8:82 (2001-2002)
Forslag fra stortingsrepresentantene Heidi Sørensen, Hallgeir
H. Langeland og Inge Ryan om konvertering av oppvarming med fossile
energikilder med nye fornybare energikilder, for å redusere
utlippene av farlige klimagasser.
Forslaget er oversendt og besvart av Olje- og
energidepartementet.
I Dok. nr. 8:82 (2001-2002) er følgende
forslag fremmet:
1. Stortinget ber Regjeringen
utarbeide en handlingsplan for trinnvis konvertering av oppvarming
med fossile brensler til oppvarming med nye fornybare energikilder.
Handlingsplanen skal ta utgangspunkt i følgende målsetning;
30 % konvertering innen 2005, 50 % konvertering
innen 2008 og 80 % konvertering innen 2012.
2. Fra 1. januar 2003 innføres
det en midlertidig og lik produksjonsstøtte til alle nye
fornybare energikilder tilsvarende hel forbruksavgift på elektrisitet pr.
1. januar 2002.
3. Fra 1. januar 2003 innføres
en tilskuddsordning for bedrifter og husholdninger i småhus
til kjøp av anlegg for vann- eller luftbåren oppvarming
med nye fornybare energikilder, som erstatter fossil oppvarming
eller oppvarming ved hjelp av panelovner.
4. Det stilles krav om at det installeres
vann- eller luftbåren oppvarming i alle nybygg med over
1 000 m2.
I tilknytning til punkt 1 vises det til Regjeringens
mål og videre oppfølging slik detframkommer
i St. meld. nr. 15 (2001 2002):
"Regjeringen har som mål at bruken av mineraloljer til
oppvarming skal reduseres med 25 prosent i den første
Kyotoperioden, 2008-2012, sammenlignet med gjennomsnittet for perioden
1996-2000. Målsettingen er en del av satsingen på økt
bruk av nye fornybare energikilder. "
Videre heter det:
"Regjeringen legger til grunn at en reduksjon i bruk av
fyringsoljer bør skje ved en overgang til bruk av nye fornybare
energikilder. Som ledd i dette arbeidet utarbeides det en strategi
for konvertering fra oljefyring til ny fornybar energi, blant annet
gjennom å stimulere til økt utnytting av biomasse
og metangass fra landbruket til energiformål, jf. kapittel
5.2.4. Regjeringen vil også legge til rettefor økt
bruk av avfall som energikilde, jf. kap. 5.l. Regjeringen vil følge
utviklingen i bruken av fyringsolje frem mot forpliktelsesperioden
og vurdere virkemiddelbruken utfra dette. Regjeringen vil ta initiativ
til en dialog med industrien om en overgang til mer miljøvennlig
energi.
Når en skal vurdere ulike typer utslipp
fra ulike energikilder til oppvarming, må utslippene og
skadevirkningene vurderes samlet. Dette gjelder både fyringsolje,
naturgass og biobrenaler. Over tid er det grunn til å regne
med at renere biobrensler i større grad vil være et
alternativ, jf. kapittel 5.2.4."
Regjeringens målsetning er ambisiøs
og vil innebære en større strukturell endring
i energimarkedet. I utarbeidelsen av strategien for konvertering
vil det være viktig også å ta hensyn
til energiomleggingen, der et hovedmål er å begrense
bruken av el til oppvarming og legge til rette for økt
bruk av vannbåren varme. Strategien må ivareta
disse hensynene slik at enlegger til rette
for en miljøvennlig energiforsyning på lang sikt.
Når det gjelder punkt 2, vises det
til Sem-erklæringen hvor det heter:
"For å fremskynde CO2-frie
gasskraftverk innføres det en tidsbegrenset støtteordning
for produksjon av slike gasskraft tilsvarende refusjon av hel el-avgift
på 2002-nivå. Det forutsettes at ordningen kan
gjennomføres innenfor rammen av EØS-avtalen. På det
tidspunkt CO2-frie gasskraftverk realiseres,
innføres samme vilkår for produsenter av nye fornybare
energikilder (bioenergi, vindkraft m.v.)"
Det vises for øvrig til satsingen på nye
fornybare energikilder som skjer gjennom det nyopprettede selskapet
Enova.
Når det gjelder punkt 3, vises det
til den styringsmodellen som er valgt overfor Enova. Institusjonen
er gitt fullmakt til å velge og utforme tiltak og virkemidler, mens
departementet stiller strenge krav til resultater og rapportering
på bakgrunn av de målene som er satt av Stortinget,
Enovas kompetanse er nettopp å vurdere ulike prosjekter
og tiltak opp mot hverandre. Dette er en krevende oppgave som forutsetter
gode kunnskaper både om ulike teknologier og kostnader.
På denne bakgrunn skal Enova velge kostnadseffektive virkemidler og
satsingsområder som gir de beste resultatene - og som samlet
legger til rettefor en miljøvennlig
energiomlegging på kort og lang sikt.
Når detgjelder
punkt 4, vises det til St.meld. nr. 15 (2001-2002) hvor Regjeringen
skriver at den vil vurdere endringer i byggeforskriftens krav til
energibruk. I den sammenheng vil en intensivere det pågående arbeidet
mellom ulike myndigheter hvor en vurdererhvordan
ulike statlige virkemidler bestkan stimulere til
omlegging av energibruken bl.a. i den eksisterende boligmassen.
Dette arbeidet er ikke sluttførtog
Regjeringen vil komme tilbake med konkrete tiltak på etsenere tidspunkt.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 12. juni 2002
Bror Yngve Rahm
leder |
Synnøve Konglevoll
ordfører |
Øyvind Vaksdal
sekretær |