Som en del av Regjeringens arbeid med modernisering
av offentlig sektor videreføres prosjektet "Gjennomgang
av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren". Prosjektet omtales
i proposisjonen. Endringer i aktuelt regelverk som følge
av prosjektet foretas i regi av det enkelte departement. Lovforslag
blir på vanlig måte fremmet av fagansvarlig departement
overfor Stortinget.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen viderefører prosjektet "Gjennomgang
av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren" og at man arbeider
for forenkling av statlige rapporteringskrav. Etter komiteens oppfatning
er det positivt at kommunesektoren i større grad ansvarliggjøres
og gis økt handlingsrom.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader i Innst. S. nr. 326 (2000-2001) om kommuneøkonomien
for 2002 der disse medlemmer gikk imot at forskrifter
som angir bemanningsnorm og krav til kompetanse, eller som sikrer
ansatte og brukeres sikkerhet og miljø skulle oppheves.
Det er stor risiko for at en oppheving av normen vil kunne føre
til lavere bemanning og lavere krav til kompetanse innen områdene
miljø, skole, omsorg og helse. Kompetansekravene er ikke
er satt for høgt selv om de i noen tilfeller kan være
for spesifikke. Fjerning av regler om tekniske forhold i kommunale
og fylkeskommunale institusjoner kan medføre at krav til
inneklima, arbeidsmiljø, areal osv. vil bli redusert. Disse
medlemmer vil vise til at Regjeringen ikke på noen
tilfredsstillende måte har kunnet gjøre nærmere
rede for hva slags effekter en fjerning av reglene kan få.