Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar
Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har merket
seg at proposisjonen følger opp tidligere vedtak om de norske
operasjonene i Afghanistan, og viser i denne forbindelse til St.prp.
nr. 39 (2002-2002), jf. Innst. S. nr. 119 (2001-2002), hvor de norske
bidragene og finansieringen er beskrevet. Komiteen viser også til
at USAs anmodning til Norge om å stille, opprinnelig fire,
F-16 til disposisjon var med i ovennevnte beskrivelser.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, peker på den
brede internasjonale støtten til operasjon "Enduring Freedom"
og International Security Assistance Force (ISAF). For Norges del
har støtten utgjort materiell og personell til begge operasjonene,
først og fremst i form av minerydderenheter, spesialstyrker,
lettpansrede feltkjøretøyer og transportfly, i
tillegg til deltagelse i de felles allierte stabene i Tampas og
London/Ankara. Flertallet har merket
seg at eksplosivrydderenheten på 16 personer etter anmodning
fra Storbritannia og Tyrkia er forlenget fra 1. juli til 31. desember
2002 og at Norge i denne perioden vil ha ledelsen av eksplosivryddearbeidet.
Flertallet viser
til at operasjonene så langt har vært meget vellykkede,
men at sikkerhetssituasjonen fortsatt langt fra er tilfredsstillende
i landet. Flertallet har særlig
merket seg at det fortsatt er betydelige behov for minerydding i
området og er særlig tilfreds med Norges innsats
på dette området.
Flertallet har også merket
seg at det nordiske senteret for transportkoordinering som er etablert
på Gardermoen sammen med Finland og Sverige, videreføres og
at Norge leder dette senteret.
Flertallet har videre
merket seg at det norske bidraget til operasjon "Eagle Assist" ble
terminert 15. mai i år og at Norges deltagelse med en fregatt
og en ubåt i operasjon "Active Endeavour" opphørte
i juli 2002, men at Norge ville kunne få forespørsel
om ytterligere deltagelse.
Når det gjelder kampfly, har komiteen
merket seg at vi nå har deployert seks F-16-kampfly i Manas
i Kirgisistan sammen med Nederland og Danmark i en kampflystyrke
på til sammen 18 fly. Flyenes hovedoppgave vil være
nærstøtte for bakkepersonell og bekjempelse av
stridende Al-Qaida- og Taliban-grupperinger, samt militære
installasjoner.
Flertallet vil særlig
vise til at kampflyene utgjør en helt avgjørende
sikkerhetsgaranti for de sivile og humanitære oppgavene
som utføres i regi av ISAF og humanitære organisasjoner.
I den utrygge situasjonen i landet ville det ikke være
mulig å utføre disse oppdragene uten den sikkerheten
som overvåkningen av området med kampfly representerer.
På denne bakgrunn støtter flertallet forslagene om nytt oppdrag
for F-16-flyene, samt forlengelse og utgifter til gjenanskaffelse
innenfor rammen av operasjon "Enduring Freedom", og forlengelse
av oppdrag innenfor rammen av ISAF.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter forslaget om tilleggsbevilgning
på 300 mill. kroner i 2002 og at Regjeringen kommer tilbake
med forslag om inndekning av de øvrige utgiftene på 348,5
mill. kroner i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Dette
flertallet tar til etterretning at utgiftene til F-16-flyene
er operasjonsavhengige og at fordelingen av kostnadene mellom 2002
og 2003 er beheftet med usikkerhet. Dette
flertallet støtter på denne bakgrunn forslaget
om full overføringsadgang for kap. 1792 (post 1) og viser
i denne forbindelse til Stortingets bevilgningsreglement.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at i og med at kap. 1792 post
1 kan overføres, bør tilleggsbevilgningen omfatte
hele kostnaden med 648 500 000 kroner. Disse
medlemmer mener dette vil være i samsvar med holdningen om
at utenlandsoperasjonen skal finansieres som tilleggsbevilgninger
utover rammen i forsvarsbudsjettet. Når 348,5 mill. kroner
er tatt av rammen i neste års forsvarsbudsjett, er dette
et nytt brudd på tidligere løfter gitt av regjeringspartiene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
| | Utgifter: | |
1792 | | Norske styrker i utlandet | |
| 1 | Driftsutgifter, kan
overføres, forhøyes med | 648 500 000 |
| | fra kr 1 618 563 000 til kr 2 267 063 000 | |
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at deployeringen
av norske F-16 fly til operasjon "Enduring Freedom" etter planen
skal avsluttes 1. april 2003.
Flertallet legger
til grunn at en eventuell forlengelse av Forsvarets engasjement
i Afghanistan, som hittil, vil skje i nært samarbeid med
Stortinget i henhold til etablert praksis.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er av den oppfatning at dersom det anmodes
om ytterligere norsk militært engasjement i Afghanistan,
bør norsk innsats konsentreres til oppdrag der norske styrker
har spesialkompetanse. Eksempelvis har Norge meget god mineryddingskompetanse,
samt bred erfaring fra freds-bevarende operasjoner og konflikthåndtering. Dette flertallet mener på den
bakgrunn at bidrag til ISAF-styrken, som har ansvaret for sikkerheten
i og rundt Kabul, samt mineryddingsekspertise, kan være
de mest hensiktsmessige bidragene fra norsk side dersom et utvidet
engasjement skulle bli aktuelt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at dersom det
anmodes om forlenget norsk militært engasjement utover
1. april 2003, skal dette behandles på nytt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er Sosialistisk
Venstrepartis standpunkt at Norge må avvikle sin deltakelse
i operasjon Enduring Freedom og heller trapper opp den humanitære
bistanden til Afghanistan og innsatsen innen ISAF.
Dette medlem viser
til at Norge nå deltar i krigføring med jagerfly
utstyrt med bomber for første gang siden 2. verdenskrig.
Etter dette medlems oppfatning foreligger
det få vesentlige argumenter for at denne deltagelsen styrker
Norges sikkerhet, og dette medlem mener
også at fortsatt bombing i Afghanistan ikke kan bidra vesentlig
til å forebygge nye terrorangrep. Dette
medlem viser til at den afghanske regjeringen har bedt om
at krigføringen skal opphøre, og at det internasjonale
samfunnet skal trappe opp sin virksomhet innen rammen av ISAF slik
at en kan øke sikkerheten også utenfor Kabul. Dette medlem viser til at Norge i og
med bevilgningsforslaget vil bruke langt flere midler på aktiv
krigføring i Afghanistan, enn hva vi gjør for å trygge
freden i Afghanistan. Dette medlem vil
også understreke at kampen mot terrorisme ikke først
og fremst kan føres med militære virkemidler,
og at det etter dette medlems oppfatning
er en alvorlig ubalanse i forholdet mellom de ressurser som nå brukes
på militære virkemidler og de ressurser som brukes
til de mer opplagte sivile virkemidlene i kampen mot terrorisme. Dette medlem vil derfor gå imot
innstillingen.