4. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har merket seg at proposisjonen følger opp tidligere vedtak om de norske operasjonene i Afghanistan, og viser i denne forbindelse til St.prp. nr. 39 (2002-2002), jf. Innst. S. nr. 119 (2001-2002), hvor de norske bidragene og finansieringen er beskrevet. Komiteen viser også til at USAs anmodning til Norge om å stille, opprinnelig fire, F-16 til disposisjon var med i ovennevnte beskrivelser.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, peker på den brede internasjonale støtten til operasjon "Enduring Freedom" og International Security Assistance Force (ISAF). For Norges del har støtten utgjort materiell og personell til begge operasjonene, først og fremst i form av minerydderenheter, spesialstyrker, lettpansrede feltkjøretøyer og transportfly, i tillegg til deltagelse i de felles allierte stabene i Tampas og London/Ankara. Flertallet har merket seg at eksplosivrydderenheten på 16 personer etter anmodning fra Storbritannia og Tyrkia er forlenget fra 1. juli til 31. desember 2002 og at Norge i denne perioden vil ha ledelsen av eksplosivryddearbeidet.

Flertallet viser til at operasjonene så langt har vært meget vellykkede, men at sikkerhetssituasjonen fortsatt langt fra er tilfredsstillende i landet. Flertallet har særlig merket seg at det fortsatt er betydelige behov for minerydding i området og er særlig tilfreds med Norges innsats på dette området.

Flertallet har også merket seg at det nordiske senteret for transportkoordinering som er etablert på Gardermoen sammen med Finland og Sverige, videreføres og at Norge leder dette senteret.

Flertallet har videre merket seg at det norske bidraget til operasjon "Eagle Assist" ble terminert 15. mai i år og at Norges deltagelse med en fregatt og en ubåt i operasjon "Active Endeavour" opphørte i juli 2002, men at Norge ville kunne få forespørsel om ytterligere deltagelse.

Når det gjelder kampfly, har komiteen merket seg at vi nå har deployert seks F-16-kampfly i Manas i Kirgisistan sammen med Nederland og Danmark i en kampflystyrke på til sammen 18 fly. Flyenes hovedoppgave vil være nærstøtte for bakkepersonell og bekjempelse av stridende Al-Qaida- og Taliban-grupperinger, samt militære installasjoner.

Flertallet vil særlig vise til at kampflyene utgjør en helt avgjørende sikkerhetsgaranti for de sivile og humanitære oppgavene som utføres i regi av ISAF og humanitære organisasjoner. I den utrygge situasjonen i landet ville det ikke være mulig å utføre disse oppdragene uten den sikkerheten som overvåkningen av området med kampfly representerer.

På denne bakgrunn støtter flertallet forslagene om nytt oppdrag for F-16-flyene, samt forlengelse og utgifter til gjenanskaffelse innenfor rammen av operasjon "Enduring Freedom", og forlengelse av oppdrag innenfor rammen av ISAF.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, støtter forslaget om tilleggsbevilgning på 300 mill. kroner i 2002 og at Regjeringen kommer tilbake med forslag om inndekning av de øvrige utgiftene på 348,5 mill. kroner i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Dette flertallet tar til etterretning at utgiftene til F-16-flyene er operasjonsavhengige og at fordelingen av kostnadene mellom 2002 og 2003 er beheftet med usikkerhet. Dette flertallet støtter på denne bakgrunn forslaget om full overføringsadgang for kap. 1792 (post 1) og viser i denne forbindelse til Stortingets bevilgningsreglement.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at i og med at kap. 1792 post 1 kan overføres, bør tilleggsbevilgningen omfatte hele kostnaden med 648 500 000 kroner. Disse medlemmer mener dette vil være i samsvar med holdningen om at utenlandsoperasjonen skal finansieres som tilleggsbevilgninger utover rammen i forsvarsbudsjettet. Når 348,5 mill. kroner er tatt av rammen i neste års forsvarsbudsjett, er dette et nytt brudd på tidligere løfter gitt av regjeringspartiene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"På statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter:

1792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

648 500 000

fra kr 1 618 563 000 til kr 2 267 063 000

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at deployeringen av norske F-16 fly til operasjon "Enduring Freedom" etter planen skal avsluttes 1. april 2003.

Flertallet legger til grunn at en eventuell forlengelse av Forsvarets engasjement i Afghanistan, som hittil, vil skje i nært samarbeid med Stortinget i henhold til etablert praksis.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er av den oppfatning at dersom det anmodes om ytterligere norsk militært engasjement i Afghanistan, bør norsk innsats konsentreres til oppdrag der norske styrker har spesialkompetanse. Eksempelvis har Norge meget god mineryddingskompetanse, samt bred erfaring fra freds-bevarende operasjoner og konflikthåndtering. Dette flertallet mener på den bakgrunn at bidrag til ISAF-styrken, som har ansvaret for sikkerheten i og rundt Kabul, samt mineryddingsekspertise, kan være de mest hensiktsmessige bidragene fra norsk side dersom et utvidet engasjement skulle bli aktuelt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at dersom det anmodes om forlenget norsk militært engasjement utover 1. april 2003, skal dette behandles på nytt.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er Sosialistisk Venstrepartis standpunkt at Norge må avvikle sin deltakelse i operasjon Enduring Freedom og heller trapper opp den humanitære bistanden til Afghanistan og innsatsen innen ISAF.

Dette medlem viser til at Norge nå deltar i krigføring med jagerfly utstyrt med bomber for første gang siden 2. verdenskrig. Etter dette medlems oppfatning foreligger det få vesentlige argumenter for at denne deltagelsen styrker Norges sikkerhet, og dette medlem mener også at fortsatt bombing i Afghanistan ikke kan bidra vesentlig til å forebygge nye terrorangrep. Dette medlem viser til at den afghanske regjeringen har bedt om at krigføringen skal opphøre, og at det internasjonale samfunnet skal trappe opp sin virksomhet innen rammen av ISAF slik at en kan øke sikkerheten også utenfor Kabul. Dette medlem viser til at Norge i og med bevilgningsforslaget vil bruke langt flere midler på aktiv krigføring i Afghanistan, enn hva vi gjør for å trygge freden i Afghanistan. Dette medlem vil også understreke at kampen mot terrorisme ikke først og fremst kan føres med militære virkemidler, og at det etter dette medlems oppfatning er en alvorlig ubalanse i forholdet mellom de ressurser som nå brukes på militære virkemidler og de ressurser som brukes til de mer opplagte sivile virkemidlene i kampen mot terrorisme. Dette medlem vil derfor gå imot innstillingen.