Jeg viser til dokument nr. 8:118 (2001-2002)
om finansiering av krisesentrene. Statstilskudd til krisetiltak
er i dag en øremerket tilskuddsordning. Nåværende tilskuddsordning
bygger på et finansieringsprinsipp der krisetiltakenes
budsjetterte utgifter utløser 50% statstilskudd.
Dette medfører at statstilskuddet følger direkte
av størrelsen på tilskudd fra kommuner og andre
bidragsytere. Tilskuddsordningen er stort sett uendret siden den
startet i 1981, men ble i 1999 gjort om til en overslagsbevilgning.
Dagens finansieringsordning vurderes nå endret.
Det er behov for en mer forutsigbar finansieringsordning
både for krisesentrene og for staten. Dagens tilskuddsordning
tar ikke utgangspunkt i hva det reelt sett koster å drive
et krisetiltak. Økonomien til det enkelte krisetiltak må legges
på det nivå som kommunene) bestemmer gjennom sitt
tilskudd. Også kravene i økonomireglementet tilsier
at dagens finansieringsordning vurderes endret. Vurdering av endringer
i dagens tilskuddsordning må videre inngå i en
bredere vurdering av hjelpetilbudet til voldsutsatte kvinner og
barn. Dagens tilbud kan forbedres både når det
gjelder finansiering, organisering, kompetanse, geografisk dekning (gjelder
særlig incestsentrene) og krisesentrenes bygningsmessig
tilrettelegging. Det er nærmere bestemt behov for å videreutvikle
kvaliteten på tjenestene krisesentrene tilbyr, sikre bedre
oppfølging av barna, å utvikle kompetanse og å tilrettelegge
for nye brukergrupper med andre hjelpebehov. Disse spørsmålene forutsetter
en gjennomgang av krisesentrene sett i sammenheng med samfunnet
samlede innsats og ressurser til bistand og beskyttelse av voldsofre.
Det arbeides med innlemming av øremerkede
tilskudd i inntektssystemet fra 2004. Dette ble første gang
varslet i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Det ble der vist til Kommuneproposisjonen
(St.prp. nr. 62 (1999-2000). 1 tillegg ga Regjeringen uttrykk for
at det ville bli vurdert hvorvidt og eventuelt hvordan en lovgivning
rundt krisetiltakene kunne utformes.
Som ledd i forberedelsene med å innlemme
tilskudd til krisetiltak i inntektssystemet er det gjennomført
en utredning med sikte på å komme fram til en
modell for hva det koster å drive et krisetiltak. Utredningen
ble foretatt av utredningsfirmaet (Vista Utredning A/S)
og var ferdigstilt høsten 2001. Flere andre rapporter inngår
også i vurderingen av endring av dagens tilskuddsordning.
I 1997 fikk Statskonsult i oppdrag å evaluere tilskuddsordningen
til krisetiltak blant annet på bakgrunn av tilskuddsordningens
begrensede forutsigbarhet for krisetiltakene og staten (Statskonsults
rapport 1997:18 "Evaluering av den statlige tilskuddsordningen til
krisetiltak"). Både Statskonsults vurdering av tilskuddsordningen,
høringsuttalelsene til denne og rapportene fra Institutt
for samfunnsforskning om forholdet mellom krisetiltakene og kommunale
myndigheter tilsier endringer i dagens finansieringsordning.
Også Kvinnevoldsutvalget arbeider med
organisering og finansiering av krisetiltak til voldsutsatte kvinner
og barn. Kvinnevoldsutvalget ble nedsatt av regjeringen i august
2001 som et ledd i en styrket innsats for voldsutsatte kvinner.
Utvalgets arbeid skal styrke stillingen til kvinner utsatt for vold
og overgrep gjennom å foreslå forbedringer og
innskjerpinger av lovverket, iverksettelse av forbedrede forebyggende
tiltak og utvikling av tiltak for at ofrene kan bli møtt
av offentlige instanser på en bedre måte. Det
inngår i utvalgets mandat å utrede hjelpetilbudet
til voldsutsatte kvinner. I mandatet heter det at:
"Krisesentrenes rolle skal vurderes særskilt
i denne sammenheng, med sikte på å styrke kvaliteten
på tilbudet til brukerne, inkludert til barn. Utvalget
må vurdere om det i forbindelse med endring av tilskuddsordningen
er behov for en lovfesting av krisesentrene og om det i den forbindelse
avdekkes andre problemstillinger som bør løses."
Kvinnevoldsutvalget skal levere sin utredning
innen 1. september 2003. Da det haster med en avklaring av spørsmål
knyttet til tilskuddsordningen, vil Kvinnevoldsutvalget imidlertid
avgi en delutredning som blant annet vil omfatte finansiering av
krisetiltakene høsten 2002.
Kvinnevoldsutvalgets delutredning vil være
et viktig grunnlag for Barne- og familiedepartementets vurdering
av landets krise- og incestsentre, da utvalget vil se på tilbudet
til voldsutsatte kvinner i et helhetlig perspektiv.
På denne bakgrunn anser jeg det mer
hensiktsmessig å følge den planen som er lagt
for dette arbeidet enn å vedta lovendring om statlig overtakelse
av finansieringen krisetiltakene midt i den pågående
prosess.
Dette spørsmålet er forelagt
Kommunal- og regionaldepartementet for vurdering. De konkluderer
med følgende:
– KRD er
uenig i at staten skal overta ansvaret for finansiering av bygging
av krisesentra, ombygging av eksisterende bygg samt til rehabilitering
av eksisterende krisesentra.
– Rent teknisk kan Husbanken nyttes
som forvalter av en tilskuddsordning for etablering av krisesentra.
– ‘Det må vurderes
nærmere om det skal opprettes en egen tilskuddsordning
eller å endre/presisere forskriften til en eksisterende
tilskuddsordning.
– En evt. nærmere innretting
av en slik tilskuddsordning må drøftes nærmere.
– Økonomiske og administrative
konsekvenser må drøftes nærmere.
For øvrig vises til vedlagte brev fra
Kommunal- og regionaldepartementet hvor deres standpunkt er nærmere
begrunnet.