2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, leiaren Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli, frå Høgre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes, frå Framstegspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Rigmor Andersen-Eide og Olaf Gjedrem, og frå Senterpartiet, Marit Arnstad, syner til at Regjeringa i proposisjonen skriv at Stortinget i samband med handsaming av eigarskapsmeldinga våren 2002 fikk informasjon om at det kunne bli aktuelt å fremme saker for Stortinget knytt til det statlege eigarskapet i enkeltsaker.

Komiteen minner om at Regjeringa tidlegare har lagt fram ei sak om sal av staten sine aksjar i selskapet Grødegaard AS i tillegg til dei framlegga om nedsal som ligg i denne proposisjonen.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti, vil i denne samanhengen syne til at fleirtalet i komiteen (alle med unnatak av medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti) la til grunn at eit meir omfattande statleg nedsal må sjåast i samanheng med både den framtidige organiseringa av det statlege eigarskapet og ein plan for å styrkje det private eigarskapet. Fleirtalet vil minne om at det berre i heilt spesielle tilfelle kan verte aktuelt å handsame saker om nedsal før Regjeringa har lagt fram desse planane.

Fleirtalet vil i den samanheng peike på at fleirtalet i komiteen (alle med unnatak av medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti) ved handsaminga av eigarskapsmeldinga uttalte følgjande:

"Flertallet kan ikke se at regjeringa har gitt et fullgodt svar på hvordan en skal få best mulig forvaltning av statens eierinteresser. Flertallet vil derfor be om at det blir satt ned et utvalg for å se på hvordan man på en bedre måte kan organisere det statlige eierskapet. Dette utvalget bør arbeide raskt."

I tillegg vedtok same fleirtal følgjande:

"Stortinget ber Regjeringa setja ned eit hurtigarbeidande utval for å få ein brei gjennomgang med sikte på ei betre organisering og forvaltning av det statlege eigarskapet."

Fleirtalethar vidare merka seg at Regjeringa har nedsett eit offentleg utval, det såkalla "Statseierselskapsutvalget", som skal leggje fram ei offentleg utreiing innan 1. mars 2004. Fleirtalet kan ikkje sjå at dette er hurtigarbeidande. Fleirtalet kan heller ikkje sjå korleis Regjeringa no kan kome attende til Stortinget med ei slik sak innan rimeleg tid. Fleirtalet meiner det er ein utilfredsstillande frist som er sett, og ber difor Regjeringa kome attende til Stortinget med ein plan for betre forvaltning av det statlege eigarskapet slik at Stortinget kan handsama det i løpet av våren 2004, og ein plan for å styrkje det private eigarskapet. Med omsyn til det private eigarskapet bad fleirtalet om at Regjeringa måtte ha ein plan "dels gjennom rammevilkår, dels gjennom samarbeidsløsninger mellom staten og private".

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til at delar av norsk næringsliv no er inne i ei nedgangstid, med kraftig avskaling innan deler av norsk industri og anna konkurranseutsett næringsliv.

Denne utviklinga gjev ekstra utfordringar for utforminga av den norske næringspolitikken, og fleirtalet vil understreka at det no er svært viktig å føra ein aktiv politikk for nyskaping, og leggje til rette for kreativitet, idear og nyetableringar.

Komiteen fremmer følgjande forslag:

"Stortinget ber Regjeringa om å leggje fram ei sak for Stortinget om betre forvaltning av det statlege eigarskapet og ein plan for å styrkje det private eigarskapet, jf. merknadene frå fleirtalet i Innst. S. nr. 264 (2001-2002), slik at Stortinget kan handsama den i løpet av våren 2004."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det er et mål både å redusere omfanget av det statlige eierskapet, og forvalte samt organisere det statlige eierskap på en god måte.

Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til at det er nedsatt et bredt sammensatt offentlig utvalg, statseierskapsutvalget, for å gjennomgå ulike modeller for forvaltning av det statlige eierskapet i enkeltbedrifter.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av å skape rom for mer privat eierskap i Norge, og at en reduksjon av formuesskatten, sammen med andre tiltak for å stimulere eiermiljøer er viktig for å bedre rammebetingelsene for norsk eierskap.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at konkurranseutsatt næringsliv står overfor betydelige utfordringer knyttet til redusert internasjonal etterspørsel, høy lønnsvekst, høy kronekurs og et høyt rentenivå. Disse medlemmer viser til at dette tilsier en stram finanspolitikk og forbedring av næringslivets konkurranseevne bl.a. gjennom skatte- og avgiftsreduksjoner slik Regjeringen har fått gjennomslag for i statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer er også tilfreds med at Regjeringen har varslet en egen handlingsplan for en helhetlig innovasjonspolitikk som vil legge til rette for kreativitet, ideer, nyetableringer og næringsutvikling.

Disse medlemmer viser til at et bredt flertall har pekt på at det kan oppstå situasjoner som aktualiserer salg av eierandeler eller utvanning av det statlige eierskapet i enkeltselskaper (jf. Budsjett-innst. S. nr. 8 (2001-2002) og Innst. S. nr. 264 (2001-2002)).

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen i St.prp. nr. 39 (2002-2003) følger opp dette, og ber om fullmakter til Nærings- og handelsdepartementet knyttet til statens eierskap i Raufoss ASA, NOAH Holding AS og Moxy Trucks AS.

Disse medlemmer viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Eierskapsmeldingen ba Regjeringen om å nedsette et hurtigarbeidende utvalg for å få en bred gjennomgang med sikte på å få en bedre organisering av det statlige eierskapet. Disse medlemmer er tilfredse med at Regjeringen har fulgt opp dette og nedsatt et bredt sammensatt offentlig utvalg som skal legge frem en offentlig utredning innen 1. mars 2004. Disse medlemmer vektlegger at utvalget i tråd med Stortingets forutsetninger foretar en bred og grundig gjennomgang av hvordan det statlige eierskapet kan organiseres og forvaltes bedre. Disse medlemmer mener det er avgjørende at utvalget får den nødvendige tid til å fullføre dette arbeidet på en forsvarlig måte. Det vil samtidig være en ubetinget fordel om utvalgets utredning kan inngå i grunnlaget for den saken Regjeringen skal fremme for Stortinget.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at Regjeringen tidligere har ønsket et bedre statlig eierskap, jf. St.meld. nr. 22 (2001-2002) Et mindre og bedre statlig eierskap. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om at Statseierselskapsutvalget i sitt arbeid utarbeider forslag til hvordan statlige selskaper kan bli mer konkurransedyktige gjennom vektlegging av forsknings- og innovasjons­-­aktiviteter."

Raufoss ASA

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, gjev Regjeringa fullmakt til å vurdere og eventuelt godkjenne styret sitt forslag til vedtak om sal av verksemda i Raufoss ASA. Fleirtalet har merka seg at Raufoss ASA framleis skal vere eit selskap, som mellom anna har garantiansvar for husleige og forureining knytt til tidlegare avhendingar.

Komiteen har med interesse registrert planene for opprettelsen av et innovasjonsselskap i Raufossregionen. Komiteen viser til at det er stor usikkerhet med hensyn til eventuelle salgsgevinster ved et salg av Raufoss ASA. Komiteen ber derfor Regjeringen vurdere å delta i opprettelsen av et innovasjonsselskap i Raufossregionen, og ber om at Stortinget på egnet måte blir informert om saken.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at det er ingen automatisk motsetning mellom offentlig eie av en bedrift og god bedriftsutvikling. Som innen privat sektor dreier det seg om engasjerte ansatte, det å levere produkter som folk trenger, og en konstant og systematisk utvikling av produkter og tjenester. Som for privat sektor påligger det offentlige eiere å trekke erfaringer av sitt eierskap, og foreslå aktive endringer i eierskapet for å rette på eventuell misledelse, fremfor å selge ut og bytte eiere.

Disse medlemmer vil vise til merknad med Arbeiderpartiet i forbindelse med eierskapsmeldinga (Innst. S. nr. 264 (2001-2002)), hvor det heter:

"Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, (…) meiner at produktspekteret ved Raufoss ASA kan gjera selskapet utsett for slakting, og er av den oppfatning at denne kompetansen er viktig for norsk industri. Fleirtalet meiner difor at staten bør halda fast på ein eigardel på minst 34 pst., og vil gå imot forslag om ytterlegare fullmakter til nedsal."

Disse medlemmer står fortsatt inne for de prinsipielle holdningene som ble gitt for åtte måneder siden, og vil på den bakgrunn gå imot salget av Raufoss ASA.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at salget av Raufoss ASA ikke innebærer noen garantier for de ansatte. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunnen følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om snarlig å komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendringer som i større grad enn i dag gir ansatte garantier ved eierskifte."

Disse medlemmer er kjent med at det ligger store miljøforpliktelser knyttet til utslipp i Mjøsa. Disse medlemmer ber om at arbeidet med å rydde opp blir prioritert.

NOAH Holding AS

Regjeringa ber om fullmakt til å slutte seg til styret sitt opplegg for å selja NOAH Holding AS sitt anlegg på Brevik til Norcem AS. Dette sluttar fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti, seg til. I tillegg ber Regjeringa om fullmakt til å redusere sin eigardel i resterande del av NOAH Holding, alternativt at heile eller delar av verksemda på Langøya ved Holmestrand vert selt til private.

Eit anna fleirtal, alle unnateke medlemene frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, kan ikkje sjå at det er sterke grunnar for å gje fullmakt til dette no, og vil gå imot dette. Dersom dette skulle bli aktuelt, må Regjeringa kome attende til Stortinget med ei konkret og betre utgreidd sak.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å legge til rette for en positiv selskapsmessig utvikling av NOAH Holding AS, og slutter seg derfor til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at NOAH Holding ble opprettet som et nasjonalt instrument for å sikre en tilstrekkelig innenlandsk behandlingskapasitet for spesialavfall, noe man var forpliktet til etter internasjonale avtaler.

Den norske Bank (DnB), som har vært rådgiver for Regjeringen i saken, argumenterer imidlertid ut ifra helt andre hensyn i saken, nemlig bedriftslønnsomhet i et gitt marked: "Vår konklusjon er primært basert på den svake lønnsomheten og vår vurdering er at det på bakgrunn av fremtidig marked, konkurranse og andre underliggende forhold, er små muligheter for å få til en fremtidig avkastning for selger" (fra St.prp. nr. 39 (2002-2003)). Regjeringen selger altså med grunnlag i at dette er et selskap med liten fremtid og problematiske underliggende forhold. Disse medlemmer mener at kriteriene DnB og dermed Regjeringen legger til grunn, er feilaktige. NOAH ble etablert for å sikre innenlands behandling av spesialavfall iht. internasjonale avtaler, ikke primært for å sikre en "fremtidig avkastning for eierne" - selv om dette heller ikke ser ut til å være noen umulighet, i og med at selskapet nå selges til private for 25 mill. kroner. Videre er det et spørsmål hvordan det i hele tatt er mulig å få solgt noe som påstås å "ikke ha noen fremtid", langt mindre å finne en pris på en slik bedrift. Hva gjelder de "underliggende forhold" som DnB peker på, er det vanskelig å se at dette skal være noe annet enn det statlige eierskapet som i seg selv vurderes som en brems for videre utvikling. Disse medlemmer vil derfor igjen understreke at det er ingen automatisk motsetning mellom offentlig eie av en bedrift og god bedriftsutvikling, men at som innen privat sektor dreier utvikling av statseide bedrifter seg om engasjerte ansatte, det å levere produkter som folk trenger, og en konstant og systematisk utvikling av produkter og tjenester.

Disse medlemmer går på dette grunnlaget imot salget av NOAH.

Moxy Trucks AS

Det pågår ein prosess for å hente inn ny eigenkapital til selskapet. Regjeringa ber om fullmakt til å forlenge løpetida for en statsgaranti på 30 mill. kroner for Moxys driftskreditt til 31. desember 2003.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, gjev fullmakt til ei slik mellombels løysing.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til behandlingen av St.prp. nr. 68 (1990-1991) AS Olivin. Erverv av eierinteresser i Moxy-prosjektet. Fremskrittspartiet motsatte seg at det statlige gruveselskapet AS Olivin skulle engasjere seg i et høyteknologiselskap med produksjon av anleggsmaskiner. Dissemedlemmer vil videre minne om at de ved behandlingen av St.prp. nr. 46 (2000-2001) og St.prp. nr. 37 (2001-2002) gikk imot de foreslåtte garantier for driftskreditt.

Disse medlemmer mener at det bør være en oppgave for private selskaper å sikre de nødvendige midler til selskapet basert på bedriftsøkonomiske kriterier. Dissemedlemmer vil på denne bakgrunn motsette seg Regjeringens forslag om en forlenget garanti for driftskreditt.