8.1 NORADs forvaltning av tilskudd til og via Bistandsnemnda og Atlasalliansen

Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse av NORADs forvaltning av tilskudd til eller via Norsk Misjonsråds Bistandsnemnd (Bistandsnemnda) og Atlasalliansen.

Bistandsnemnda ble opprettet i 1983 og er en paraplyorganisasjon for 16 misjonsorganisasjoner som sammen med lokale partnere driver bistandsarbeid i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Atlasalliansen er en sammenslutning mellom norske organisasjoner av funksjonshemmede, pasienter og pårørende. Atlasalliansen har i overkant av 40 prosjekter i nærmere 20 land og har geografisk fokus på Afrika, men er også involvert i prosjekter i Asia, Mellom-Amerika og Palestina. For 2001 ble Bistandsnemnda og Atlasalliansen tildelt henholdsvis 120 mill. kroner og 51,9 mill. kroner. Av dette utgjorde 4,562 mill. kroner og 2 mill. kroner driftstilskudd til sekretariatene.

Undersøkelsen har bl.a. avdekket at NORAD ikke hadde fastsatt oppfølgingskriterier med tilhørende rapportmetoder for tilskudd til og via frivillige organisasjoner. Det var heller ikke utarbeidet interne regler for forvaltningen av tilskudd til eller via norske frivillige organisasjoner.

Det formelle avtalegrunnlag for 2001 for Atlasalliansen ble først utarbeidet av NORAD den 13. oktober 2001. Dette var etter at tilskuddet for 2001 var fullt utbetalt. For årene 1999 og 2000 ble det for øvrig ikke utarbeidet noe formelt avtalegrunnlag til rammeavtalen for Atlasalliansen.

NORAD tok ikke forbehold om forvaltningens og Riksrevisjonens kontrolladgang i henhold til bevilgningsreglementets § 17 overfor Bistandsnemnda eller Atlasalliansen i inngåtte rammeavtaler eller de årlige avtalegrunnlagene.

NORAD foretok den 14. desember 2001 en utbetaling av et forskudd på 5 mill. kroner til Bistandsnemnda i strid med bevilgningsreglementets §§ 14 og 17. Midlene skulle benyttes til løpende aktiviteter i første kvartal 2002.

Det var ikke gjennomført noen evaluering av den valgte samarbeidsformen.

Utenriksdepartementet har i sitt svar pekt på at det har vært jobbet med oppfølgingskriterier med tilhørende rapportmetoder i flere år. Det ville bli utarbeidet en håndbok for saksbehandlere med interne regler for forvaltning av tilskuddsordningen. Det har vært en løpende og tett dialog med Atlasalliansen som skulle sikre at bruken av midler var i samsvar med forutsetninger og intensjoner. Det formelle avtalegrunnlag for 2001 ble ikke utarbeidet før 13. oktober 2001, og dette skyldtes at en klage over tilsagnet fra Atlasalliansen ikke ble ferdigbehandlet i Utenriksdepartementet før denne tid. NORAD har opplyst at det i framtidige avtaler vil bli tatt inn forbehold om forvaltningens og Riksrevisjonens adgang til å kunne iverksette kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene i henhold til bevilgningsreglementets § 17. Departementet har påpekt overfor NORAD at forskuddsbetalinger er i strid med bevilgningsreglementet og ikke må finne sted.

Departementet har videre svart at det er dialog med NORAD for å sikre at direktoratet i saksbehandlingen følger gjeldende regler og retningslinjer og har rutiner for kvalitetssikring som kan sikre at lignende feil i saksbehandlingen ikke finner sted i fremtiden.

Departementet har uttrykt vilje til å evaluere den særlige samarbeidsformen med paraplyorganisasjoner, som er sammenslutninger av frivillige organisasjoner med felles sekretariater som utfører saksbehandlerfunksjoner og rapporterer til NORAD. Samarbeidet med Bistandsnemnda og Atlasalliansen vil inngå i evalueringen.

Riksrevisjonen har uttalt at det er uheldig at det har tatt så lang tid å utarbeide og implementere rutiner for forvaltningen på området. Riksrevisjonen har merket seg de tiltak departementet vil sette i verk for å rette opp de påviste svakheter i NORADs forvaltning av tilskudd til frivillige organisasjoner, herunder Bistandsnemnda og Atlasalliansen. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet vil få gjennomført en uavhengig evaluering av NORADs samarbeid med sammenslutninger av frivillige organisasjoner med felles sekretariater.

Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".

8.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg Riksrevisjonens undersøkelse av NORADs forvaltning av tilskudd til/via Norsk Misjonsråds Bistandsnemnd (Bistandsnemnda) og Atlasalliansen. Undersøkelsens formål besto i å avklare hvorvidt NORADs forvaltning av tilskudd til Bistandsnemnda og Atlasalliansen er tilrettelagt og gjennomført i tråd med gjeldende regelverk og at NORAD har tilfredsstillende styring og oppfølging av midlene.

Komiteen merker seg at NORAD ikke har fastsatt oppfølgingskriterier med tilhørende rapportmetoder for tilskudd til og via frivillige organisasjoner før utbetaling har funnet sted. Ifølge Riksrevisjonen førte mang­lende rutiner for gjennomføring Hovedinstruks for økonomiforvaltning i NORAD, retningslinjer og forvaltningsverktøy til at det kan stilles spørsmål ved tildelingene til Atlasalliansen for årene 1999, 2000 og 2001.

Komiteen har videre merket seg at NORAD opplyser å ha jobbet med slike oppfølgingskriterier i flere år, men uten at man har kommet fram til klare rutiner. Komiteen deler Riksrevisjonens bekymring for at det har tatt så lang tid å bringe forholdene i orden.

Komiteen viser til at det er tatt initiativ til en uavhengig evaluering av samarbeidsformen mellom sammenslutningene av frivillige organisasjoner med felles sekretariat, de såkalte paraplyorganisasjoner og NORAD. Komiteen understreker betydningen av klare retningslinjer og rutiner og støtter Riksrevisjonens forslag til desisjon.