Departementet viser innledningsvis i proposisjonen til
omtale under kap. 939 i St.prp. nr. 1 (2002-2003) der det påpekes
at Regjeringen vil vurdere å foreslå innført en
ny begrenset ordning med kontraktsrelatert verftsstøtte
for norsk skipsbyggingsindustri dersom pågående
forhandlinger mellom EU og Sør-Korea ikke fører
fram. Det ble i slutten av september 2002 klart at en ikke kom fram
til en forhandlingsløsning angående spørsmålet
om subsidier/dumping.
EU-kommisjonen og Sør-Korea undertegnet
22. juni 2000 den godkjente protokollen om verdensmarkedet for skipsbygging
med sikte på å gjenopprette rettferdige og gjennomsiktige
konkurransevilkår for skipsbyggingsindustrien i EU og Sør-Korea.
Forpliktelsene etter den godkjente protokollen er ifølge
Kommisjonen ikke oppfylt fra Sør-Koreas side, og en tilfredsstillende løsning
er dermed ikke oppnådd sett fra EU sin side. Kommisjonen
annonserte derfor den 24. oktober 2002 at de hadde åpnet
sak mot Sør-Korea i WTO og åpnet for at medlemslandene
kunne innføre en kontraktsrelatert støtte på maksimum
6 pst. for containerskip, produkt- og kjemikalietankskip for endelige
kontrakter som inngås i tidsrommet fra 24. oktober 2002
til 31. mars 2004. Kommisjonen vil i løpet av 1. kvartal
2003 legge fram en undersøkelse om hvorvidt Sør-Korea
i 2002 har drevet ulovlig subsidiering/dumping av LNG-tankskip.
Dersom det er tilfellet, vil det bli åpnet for at også denne
fartøytypen skal kunne motta kontraktsstøtte.
Tyskland, Nederland og Spania har notifisert
sine ordninger til Kommisjonen. Danmark vil trolig ha en avklaring
i løpet av kort tid. Frankrike og Finland har signalisert
at de vil innføre en ordning dersom det blir vedtatt at
LNG-tankskip kan motta slik støtte.
For å sikre likeartede konkurransevilkår
mellom skipsbyggingsindustrien i Norge og skipsbyggingsindustrien
i konkurrentlandene i EU, foreslår Regjeringen at det innføres
en begrenset verftsstøtteordning for containerskip, produkt-
og kjemikalietankskip på opp til 6 pst. fra og med 15.
mars 2003 inntil 31. mars 2004, etter mønster av den ordningen
som det nå er åpnet for i EU. Det vil bli tatt
hensyn til hvordan de enkelte EU-landene utformer sine nasjonale
regelverk. Regjeringen foreslår videre at ordningen vil
bli utvidet til å gjelde LNG-tankskip dersom EU på sin
side vedtar å gjøre dette.
Selv om ordningen bare er forutsatt å gjelde
til og med 31. mars 2004, vil verftene kunne inngå ordre
for levering opp til tre år etter kontraktsinngang. Dette betyr
at budsjettbelastningen vil bli høyere i 2003 enn det byggeaktiviteten
for ett årlig gjennomsnitt tilsier. Det kan være
tale om en budsjettbelastning i størrelsesordenen 300 mill.
kroner for hele perioden.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og
Olaf Gjedrem og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser
til omtale under kap. 939 i St.prp. nr. 1 (2002-2003) (Nærings-
og handelsdepartementet), der det påpekes at Regjeringen
vil vurdere å foreslå innført en ny begrenset
ordning med kontraktsrelatert verftsstøtte for norsk skipsbyggingsindustri dersom
pågående forhandlinger mellom EU og Sør-Korea
ikke fører fram. Uenigheten har sitt utspring i at EU-kommisjonen
og Sør-Korea i 2000 undertegnet den godkjente protokollen
om verdensmarkedet for skipsbygging med sikte på å gjenopprette
rettferdige og gjennomsiktige konkurransevilkår for skipsbyggingsindustrien
i EU og Sør-Korea. Komiteen er også kjent
med at EU på denne bakgrunn åpnet sak mot Sør-Korea
i WTO og samtidig åpnet for at medlemslandene kunne innføre
en kontraktsrelatert støtte på maksimum 6 pst.
for containerskip, produkt- og kjemikalieskip fram til 31. mars
2004. Komiteen er videre kjent med at denne forordningen
derfor får anvendelse for endelige kontrakter som inngås
i tidsrommet fra 24. oktober 2002 til 31. mars 2004, eller frem
til en måned etter at Kommisjonen i Det Europeiske Fellesskaps Tidende
har meddelt at WTO-saker har ført til en løsning
eller har blitt suspendert fordi Fellesskapet anser den godkjente
protokollen som gjennomført fullt ut. Komiteen er
videre blitt gjort kjent med at de viktigste andre europeiske konkurrentland
har innført tilsvarende ordninger, eller er i gang med å innføre
en begrenset verftsstøtteordning.
Komiteen mener at
selv om skipsbyggingsindustrien i Norge er preget av noen få store
verft og en rekke mindre verft, og således i internasjonal
målestokk er små, så spiller disse en
vesentlig rolle samtidig som de opererer i det internasjonale markedet. Komiteen er derfor
enig i at skipsverftene er avhengig av den internasjonale etterspørselen
etter nye skip, og dermed prisgitt internasjonale konjunkturer og
liberalisering av verdenshandelen. Komiteen ser også hvordan
både oljepris, dollarkurs og avvikling av den kontraktsrelaterte
støtten har påvirket ordreinngangen.
Komiteen ser på denne
bakgrunn betydningen av å ha likeartede konkurransevilkår
mellom skipsbyggingsindustrien i Norge og skipsbyggingsindustrien
i konkurrentlandene i EU, og er derfor enig med konklusjonen i St.prp.
nr. 47 (2002-2003) om støtte til skipsbyggingsindustrien
i at det innføres en begrenset verftsstøtteordning
for containerskip, produkt- og kjemikalietankskip på opptil
6 pst. fra og med 15. mars 2003 inntil 31. mars 2004 etter mønster
av den ordningen som det nå er åpnet opp for i
EU.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2003 blir det bevilget under følgende kapitler:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
939 |
|
Støtte til skipsbygging (jf. kap. 3939) |
|
|
51 (ny) |
Overføring til fond for en begrenset ordning for støtte ved skipskontrakter |
300 000 000 |
3939 (nytt) |
|
Støtte til skipsbygging (jf. kap. 939) |
|
|
50 |
Tilbakeføring fra fond for støtte ved skipskontrakter |
300 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at det innføres en begrenset verftsstøtteordning med virkning fra og med 15. mars 2003 inntil 31. mars 2004 i tråd med det opplegget som er skissert i proposisjonen.
III
Stortinget gir Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å gi nærmere retningslinjer og til å foreta den nærmere praktiske tilpasning av ordningen i tråd med det opplegget som er skissert i proposisjonen.
Oslo, i næringskomiteen, den 20. mars 2003
Olav Akselsen
leder |
Rigmor Andersen Eide
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |