Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 9. desember 2003

Dokument 8:15 Forslag fra stortingsrepresentant Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen

Det vises til samferdselskomiteens brev av 4. desember 2003 med vedlegg.

Spørsmålet om forholdet til Ramsar-områdene er forelagt for Miljøverndepartementet.

De opplysninger som framkommer i forslaget fra representantene Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen var i det alt vesentlige ved Stortingets behandling av bompengeproposisjonen for Tønsbergpakken 28. janu-ar 2003. Både motstanden mot bomringen og forholdet til Ramsar-områdene var kjente problemstillinger. I forbindelse med komitéarbeidet ble det arrangert en åpen høring 8. januar 2003, der aksjonsgruppen mot bomringen la frem sitt syn. Forholdet til Ramsar-områdene kom også fram i behandlingen, der jeg i mitt svar på spørsmål nr. 3 fra samferdselskomiteen redegjorde for håndteringen av dette, jf. vedlegg til Innst. S. nr. 103 (2002-2003).

Tønsbergpakken kom i stand på initiativ av de tre kommunene Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme, som ønsket å utvikle et helhetlig transportsystem med nye hovedveger, tiltak for kollektivtrafikken, gang- og sykkelveger og miljø- og trafikksikkerhetstiltak. Man prioriterte i første omgang bygging av ny rv 311 Ringveg øst-vest Kjelle - Kilen samt mindre tiltak i Tønsberg og Tjøme. Øvrige prosjekter og tiltak skal avklares gjennom en konsekvensutredning som ventes å foreligge ved utgangen av 2004.

Forestående bompengeinnkreving, bygging av Ringvegen og øvrige tiltak under fase l samt pågående konsekvensutredning av tiltak under fase 2, skjer med basis i Stortingets behandling av bompengeproposisjonen for Tønsbergpakken, jf. St.prp. nr. 38 (2002-2003). Lokale vedtak er i sin helhet lagt til grunn både når det gjelder hvilke prosjekter og tiltak som skal prioriteres, tidsaspektet med gjennomføring i to faser samt opplegg for bompengeinnkreving. Stortinget har gjennom behandlingen av statsbudsjettet for 2004 gått inn for oppstart av rv 311 Ringveg øst-vest Kjelle - Kilen i 2004.

På denne bakgrunn ser jeg ingen grunn til å stanse arbeidet med fase l av Tønsbergpakken, og den pågående konsekvensutredningen av tiltak under fase 2. Jeg vil imidlertid understreke at gjennomføringen av fase 2 må vurderes på nytt når konsekvensutredningen og de lokale prioriteringene foreligger, jf. også St.prp. nr. 38 (2002-2003).

Jeg er spesielt opptatt av at en lokalt vurderer tiltak for å styrke kollektivtransporten, og er enig med forslagsstillerne i at det i denne saken er behov for å se på løsninger, bl.a. ved å vurdere enklere vegløsninger.

Konsekvensene ved en midlertidig stans vil være store. På basis av tidligere vedtak er det iht. Statens vegvesen påløpt utgifter på i underkant av 100 mill. kr til forberedelsene av innkrevingsstart 2. februar 2004 og byggestart for Ringvegen ved påsketider. Innkrevingsutstyret er i stor grad på plass, og det er inngått kontrakt med driftselskapet. Det er klart for utlysning av større entrepriser for Ringvegen. Organisasjonen som skal håndtere utbyggingen er også på plass. En delparsell av gang- og sykkelvegprosjektet rv 308 Kjøpmannskjer - Verdens Ende som inngår i utbyggingen under fase l, er allerede ferdigstilt for om lag 6 mill. kr. Det må forutsettes at evt. stans i arbeidet innebærer at eierne av bompenge- selskapet innfrir sitt garantiansvar for de lån som bompengeselskapet har tatt opp.

I forslaget blir det vist til at kommunene ber om å få tilgang til regnskapet på de midlene som foreløpig er brukt. Statens vegvesen opplyser at ytterligere redegjørelse for bruken av midlene vil bli forelagt bompengeselskapet/samordningsutvalget.

For realisering av fase l-tiltakene og konsekvensutredning av fase 2-tiltakene er det viktig at Stortingets vedtak står fast. Dersom det åpnes for en praksis der nye kommunestyrer kan stoppe et allerede fattet stortings- vedtak som springer ut av et lokalt initiativ fra de gamle kommunestyrene i de samme kommunene, blir det vanskelig å fortsette bompenge- ordningene slik de praktiseres i dag. Dersom slike nye lokale vedtak ender i at Stortinget endrer sin oppfatning vil forutsigbarheten, som er viktig i denne type saker forsvinne, noe som er svært uheldig, og samlet sett vil gi en svært dårlig bruk av vegmidler.

Ramsar-områdene i Tønsberg ligger på hver side av sentrum. I øst Presterødkilen naturreservat og i vest Ilene naturreservat. WWF-Norge har i brev av 13. november 2003 henvendt seg til miljøvernministeren. De mener Tønsbergpakkens fase l og 2 vil påvirke Ramsar-områdene i negativ retning og krever at det foretas en konsekvensutredning før fase l av pakken gjennomføres.

Miljøverndepartementet understreker at det er fylkesmennene som skal ivareta nasjonale naturverninteresser når kommunene lager arealplaner og reguleringsplaner. Det er dermed opp til fylkesmennene å vurdere om det skal fremmes innsigelser mot slike planer dersom de mener at nasjonale naturverninteresser blir alvorlig skadelidende. Direktoratet for naturforvalting kommer først inn i saken dersom det foreligger uløst innsigelse og Miljøverndepartementet ber om en uttalelse i forbindelse med behandlingen sentralt. Det er i denne saken ikke blitt reist noen innsigelse.

Hensynet til Ramsar-områdene har vært en premiss i planleggingen av Ringvegen, og er ivaretatt i den godkjente reguleringsplanen. Hensynet til Ramsar-områdene er også et vesentlig punkt i konsekvensutredningen som er under utarbeidelse i forbindelse med fase 2. Tønsbergpakken berører nedslagsfeltet til de to Ramsar-områdene Presterødkilen og Ilene naturreservat. Det har i planleggingen vært et samarbeid med fylkesmannen i Vestfold, og det er i reguleringsplanen lagt inn avbøtende tiltak for betydelige summer for å sikre naturlig rensing av overflatevannet og opprettholdelse av grunnvannstanden. Reguleringsplanen ble godkjent uten merknader fra fylkesmannen.

Miljøverndepartementet har sett på forholdet til regelverket for konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven, og har ikke noen merknader til måten det er handtert på av ansvarlig myndighet.

Miljøverndepartementet legger vekt på at Fylkesmannen i Vestfold v/miljøvernavdelingen er tilfreds med det endelige resultatet de har oppnådd etter en omfattende planprosess.

På denne bakgrunn anbefaler jeg at det ikke gis tilslutning til dokument 8:15 Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Heidi Sørensen om midlertidig stans i alt arbeidet med Tønsbergpakken.