Jeg viser til brev av 14. januar 2004 hvor komiteen ønsker
skriftlig svar på seks spørsmål. I det
etterfølgende er hvert enkelt spørsmål
besvart.
De direkte forløperne til dagens program
Golf strekker seg tilbake til Økonomi-prosjektet (ØP)
og Lønnsprosjektet (LP) som ble etablert i 1996. Hensikten
med ØP var å innføre ett felles regnskapssystem
for Forsvaret, mens tilsvarende for LP var å innføre
ett felles lønnssystem. For å koordinere prosjektene
gikk utlysningene i markedet for henholdsvis ØP og LP ut parallelt.
I ØP oppsto det intern uenighet i Forsvaret om hvordan
man skulle gjennomføre prosjektet. Som en følge
av dette ble prosjektet stanset og etter hvert terminert. LP ble
planlagt gjennomført med mest mulig standard system. Dette
for å minimere gjennomføringsrisikoen i prosjektet.
Med bakgrunn i en bedre forståelse av sammenhengen mellom ØP
og LP, ble så LP terminert i 1999 og ØP og LP
ble slått sammen til Lønns- og økonomiprosjektet
(LØP) i august 1999.
LØPs oppdrag var å anskaffe
og innføre ett felles lønns- og regnskapssystem
for Forsvaret. Tidlig i planleggingsprosessen ble det klart at det
knyttet seg stor usikkerhet til hvordan man skulle koble et nytt
lønns- og regnskapssystem til Forsvarets eksisterende systemer
innenfor områdene anskaffelse, materielladministrasjon
og vedlikehold. Det ble derfor iverksatt en vurdering for å se
nærmere på hvilke systemer som fortsatt ville
være i bruk når et nytt lønns- og regnskapssystem var
på plass.
Behovet for å se nye økonomi-
og materiellsystemer i sammenheng førte til at LØP
ble terminert tidlig i 2000 og prosjekt Golf etablert.
Riksrevisjonens grundige arbeid har trukket
fram tre sentrale årsaker til at forløperne ikke
nådde sine målsettinger:
a. Manglende forankring
i organisasjonen og ledelsen
b. Uklare ansvarsforhold og uklar organisering
c. Manglende koordinering av IT-aktiviteter
Departementet har i sin tilbakemelding til Riksrevisjonen
sluttet seg til denne fremstillingen.
I ettertid er det ikke vanskelig å peke
på at det var de samme forhold som Riksrevisjonen har påpekt,
som ble vektlagt da daværende statsråd, Bjørn
Tore Godal, høsten 2001 besluttet ikke å kunne
behandle, godkjenne eller oversende prosjekt Golf som et kategori
1-prosjekt (prosjekter over 500 mill kr) til
Stortinget. Som en konsekvens av dette ble program Golf etablert
for å ivareta det helhetlige perspektivet og samtidig sikre
en gradvis og kontrollerbar innføring av et felles integrert
forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret. Denne strategien innebærer
således at det legges inn flere beslutningspunkter i innføringen
av FIF. Dette gir en bedre styring og kostnadskontroll underveis
enn det som ville vært tilfellet med å samle innføringen
inn under ett stort prosjekt som det opprinnelig var gjort for prosjekt
Golf.
En avveining av fremdriften i Program Golf vil
være todelt. På den ene siden har Forsvaret et
betydelig behov for å få på plass et
felles integrert forvaltningssystem (FIF) så snart som
mulig. Dette taler for en hurtig oppstart av flere leveranseprosjekter.
På den andre siden er en omfattende og hurtig implementering
av FIF svært krevende og risikabelt. I tillegg stiller
dette store krav til Forsvarets evne til å gjennomføre
og ta inn over seg ny funksjonalitet som følger med et
FIF. Dette skal gjøres samtidig med at store deler av Forsvaret
omstilles. Som Riksrevisjonen riktig påpeker, knytter det
seg derfor usikkerhet til videre fremdrift og ferdigstillelse av
program Golf.
Departementet styrer utviklingen i programmet
gjennom behandling og godkjenning av det enkelte leveranseprosjekt.
Inntil departementet har tatt stilling til den endelige innretningen
av program Golf, vil det derfor fortsatt være usikkerhet
knyttet til tidspunktet for ferdigstillelse.
Slik omfanget av program Golf ser ut i dag,
vil trolig ikke et fullstendig FIF være ferdig rullet ut
før 2007. Dette vil ikke være å betrakte
som en forsinkelse i forhold til tidligere anslag om ferdigstillelse.
Endelig ferdigstillelse vil avhenge av hvilket ambisjonsnivå som
legges for nye leveranseprosjekter, gjennomføringen av
leveranseprosjektene og tidsfasingen mellom leveranseprosjektene.
Det anses som viktigere å minimere risiko og dermed sikre
mot uventede økonomiske overskridelser og komplikasjoner
i gjennomføringen av hvert prosjekt i programmet, enn på nåværende
tidspunkt å forskuttere en dato for ferdigstillelse.
Departementet har vært oppmerksom på den
motstand som har vært i enkelte deler av Forsvarets militære
organisasjon (FMO) i forbindelse med beslutning om innføring
av FIF. Program Golf har derfor hatt fokus på å gjennomføre
aktiviteter som skal redusere og fjerne denne motstanden samt sikre
nødvendig forankring, vilje og evne til å ta ny
løsning i bruk i hele FMO. Kort oppsummert har aktivitetene
i hovedsak vært knyttet til:
– Koordinert
og målrettet kommunikasjons- og forankringsarbeid både
av program Golf generelt og de ulike prosjektene under program Golf spesielt.
– Involvering av FMO i forbindelse
med design, testing og utprøving av løsningene
med spesielt fokus på de miljøer som har vært
de viktigste interessentene i forhold til de ulike deler av FIF-løsningen.
– Involvering og ansvarliggjøring
av FMO og lokale sjefer i forbindelse med omstillingen og innføringen
relatert til de ulike deler av FIF-løsningen.
– Kompetanseheving/informasjon
om ny løsning gjennom strukturert opplæringsløsning
for de som blir involvert.
– Involvering og ansvarliggjøring
av alle nivåer i FMO i forbindelse med gevinstrealisering.
– Involvering av arbeidstakerorganisasjonene
og Forsvarets Hovedvernombud gjennom regelmessige møter
på sentralt og lokalt nivå.
– Forankring av program Golfs
hovedmålsettinger i Forsvaret øverste ledelse
gjennom sjefsmøte og programstyret.
– Tett koordinering av omstillingen
i Forsvaret mellom program Argus og program Golf.
Aktivitetene beskrevet over har bidratt til
en betydelig redusert motstand i FMO og skapt en bedre forståelse
for, og positive holdninger til program Golf.
4) Ifølge
Riksrevisjonen vil et nytt lønns- og regnskapssystem for
Forsvaret kunne være i bruk fra 2004, men uten at kravene
til systemet på vesentlige områder vil være
innfridd. FO har anslått at systemet først vil
være fullt utbygd i 2006 noe som innebærer at
en full innfrielse av økonomiregelverkets krav tidligst
vil kunne skje ved utgangen av 2006, det vil si tre til fire år
senere enn forutsatt da Forsvaret ble innvilget forlenget overgangsordning.
Komiteen ber om statsrådens vurdering av når full
implementering kan forventes.
Formålet med det første leveranseprosjektet
i program Golf (LP 1) er å levere et regnskapssystem som setter
Forsvaret i stand til å avlegge regnskap i henhold til økonomireglementet
(ØR).
Gjennomføringen av LP l har derfor
hatt fokus på å erstatte de regnskapssystemene
som isolert sett ikke tilfredsstilte kravene i ØR, samt
system for å konsolidere Forsvarets totalregnskap til statsregnskapet
i henhold til ØR. Forsvaret vil også etter LP
l ha en rekke hjelpe- og forsystemer i sin portefølje som
etter definisjonen i ØR inngår i regnskapssystemet.
Det stilles i prinsippet de samme kravene til hjelpe- og forsystemene
som til regnskapssystemet. Program Golf og Riksrevisjonen har i
samarbeid kommet frem til en omforent tolkning og at så lenge
regnskapssystemene som sådan tilfredsstiller kravene, kan
det aksepteres at man har forsystemer som har varierende grad av
dokumentasjon, sporbarhet og sikkerhet Dette er for øvrig en
utfordring man deler med flere statsetater. ØR er revidert
med virkning fra 1. januar 2004. Revisjonen endrer ikke konklusjonen
om at Forsvaret tilfredsstiller ØR.
Forsvaret avleverer regnskap til statsregnskapet
i henhold til ØR fra og med budsjettåret 2004.
LP l er det første gjennomgående
omstillingsprosjektet i Forsvaret som etablerer nye, effektive og
integrerte prosesser for understøttelse av Forsvarets forvaltning, gjennom
utvikling og innføring av nye prosesser, organisering og
teknologisk understøttelse av regnskaps- og lønnsfunksjonene
i Forsvaret. Løsningen omfatter også utvikling
og innføring av en prøveordning for egenregistrering
av arbeidstid og tjenestereiser i utvalgte avdelinger.
Etter en vellykket utvikling ble løsningen
satt i produksjon 20. oktober 2003. LP l er pr. 15. januar 97% ferdigstilt,
iht. tidsplan, like under budsjett og med avtalt kvalitet.
Innføringen av LP l legger til rette
for at Forsvaret oppfyller de funksjonelle krav i Statens økonomiregelverk
og avleverer regnskap til statsregnskapet i henhold til ØR
fra og med budsjettåret 2004.
I tillegg til å oppfylle disse kravene
tilfredsstiller LP l forsvarssjefens overordnede målformulering
for program Golf, om å bidra med betydelige innsparinger
og effektivisering. Innenfor definert omfang av LP l settes Forsvaret
i stand til å redusere bemanningen med ca. 90 årsverk.
Da LP l vil bli ferdigstilt under tildelt budsjett, vil dette trolig
frigi midler til et eget utrullingsprosjekt i Golf for egenregistrering
våren 2004. En ytterligere gevinst på ca. 120 årsverk
vil bli tatt ut som en følge av dette. Arbeidet med utrulling
av egenregistrering vil ligge utenfor omfanget av LP 1.
LP l bidrar også med betydelige kvalitative
gevinster gjennom bedre datakvalitet og sanntids oppdatert styringsinformasjon.
Etter min vurdering er det første leveranseprosjektet i
program Golf en suksess som i vesentlig grad bidrar til omstillingen
i Forsvaret.
Jeg anser gjennomføringen av program
Golf som et vesentlig virkemiddel for omstillingen og for at målsettingene
beskrevet i den militærfaglige utredningen (MFU) skal oppnås.
I utredningen pekes det blant annet på behovet for å raskt
sette sammen styrker for et spesifikt formål, for så forflytte
disse til operasjonsområdet. For å kunne nå dette
målet er det behov for en fullstendig oversikt over ressursene
(personell, materiell og økonomi) som er tilgjengelig.
Gjennom FIF vil vi få en slik fullstendig
oversikt.
I arbeidet med å sette samme en slik
styrke vil FIF gi muligheten til å finne ut hvilke ressurser
som er tilgjengelig, hvor de er og om det er samsvar mellom ønsket
struktur og den struktur som er mulig å realisere med tilgjengelige
ressurser. I en forflytningsfase vil FIF ha funksjonalitet for å kunne
holde oversikt over og styre materiell og personell som er på vei
til innsatsområdet. Når operasjonen er i gang
vil FIF benyttes for å styre logistikken i operasjonsområdet.
Muligheten til å samvirke med våre
alliansepartnere er også vektlagt i forsvarssjefens MFU.
Skal et slikt samvirke være effektivt, forutsetter det
at vi har mulighet til å kommunisere og utveksle informasjon med
de vi skal samvirke med. Første steg for effektiv informasjonsutveksling,
er at vi kan kommunisere innad i Forsvaret. Dagens fragmenterte
systemportefølje innenfor logistikk- og støttevirksomhet
gjør dette vanskelig.
Flere store NATO-land har, som Forsvaret, valgt SAP
som systemplattform. At flere NATO-land har samme systemplattform, åpner
for en mer effektiv utveksling av informasjon. Innføringen
av FIF medfører at mange forskjellige systemer og applikasjoner erstattes
av ett system. Dette muliggjør en rasjonell drift og videreutvikling
av systemet Det åpner også for en eventuell bortsetting
av driften av systemet på et senere tidspunkt eller deler
av Forsvarets virksomhet for øvrig. FIF vil ha den nødvendige
fleksibilitet som er påkrevd for at en eventuell utskillelse
av deler av Forsvarets virksomhet kan gjennomføres mest
mulig effektivt.
FIF gir også et vesentlig bidrag for å oppnå en
mer effektiv styring og en bedre mål- og resultatoppnåelse i
Forsvaret. FIF er i denne sammenheng et verktøy for å fange
og formidle informasjon. Program Golf støtter utvikling
av integrerte prosesser med løsninger i SAP og legger til
rette for at Forsvaret får et mer effektivt og relevant
styringsgrunnlag.
Jeg vil understreke at program Golf er en meget viktig
faktor for den videre omstillingen av Forsvaret. Program Golf understøtter
i dag pågående omstilling og FIF vil inneha nødvendig
fleksibilitet for ytterligere understøttelse av Forsvarets
fremtidige virksomhet, slik det fremgår av forsvarssjefens
MFU.
Departementet støtter lagt på vei
den kritikk Riksrevisjonen har kommet med til det arbeidet som ble
gjort i forløperne til program Golf. Riksrevisjonens grundige
arbeid har pekt på områder hvor Forsvaret ikke
har gjort en fullt ut tilfredsstillende jobb i forhold til planlegging
og styring av felles forvaltningssystemer i organisasjonen.
Etter at daværende statsråd,
Bjørn Tore Godal, gjennomførte strategiendringen
som førte til dannelsen av program Golf, har departementet
oppfattet situasjonen som tilfredsstillende. Suksessen Forsvaret
har hatt med gjennomføringen av det første leveranseprosjektet
i Program Golf, kan tilskrives bl.a. en meget god forståelse
av hva man har begitt seg inn på med programmet. I tillegg
er det nå etablert et meget godt samarbeid mellom departementet,
Forsvaret og våre eksterne rådgivere/bidragsytere.