2.1 Prosjektenes resultater

Arbeidet med innføring av nye informasjonssystemer som skal bidra til at Forsvaret innfrir økonomiregelverkets krav har pågått over flere år, og prosjektkostnader har påløpt kontinuerlig. Undersøkelsen viser at det f.o.m. 1997 t.o.m. første halvår 2002 er medgått 268 mill. kroner til prosjektene. Dette er prosjektkostnader som har påløpt før nye systemer er ferdig utviklet og satt i drift.

Riksrevisjonens undersøkelse viser at det under Forsvarets arbeid med å innføre nye felles forvaltningssystemer er foretatt flere strategiendringer. Prosjekter er avsluttet og videreført i nye prosjekter. Omfanget av prosjektene er revurdert og endret, og anskaffelsesmodulen har vekselvis vært en del av prosjektenes mandat. Etter den siste strategiendringen høsten 2001 hvor Golf ble omdefinert fra prosjekt til program, ble det etablert et første prosjekt med hovedmålsetting som i stor grad tilsvarte tidligere prosjekter: Lønnsprosjektet og Økonomiprosjektet (før anskaffelsesmodulen ble tatt inn i prosjektets mandat), samt det påfølgende Lønns- og økonomiprosjektet. Alle prosjektene har hatt som formål å innføre et nytt lønns- og regnskapssystem.

De gjentatte endringene i prosjektoppdragene har medført forsinkelser og manglende måloppnåelse. Status ved utgangen av 2002 var at Forsvaret ikke hadde overholdt den utvidede fristen for å innfri økonomiregelverkets krav som Finansdepartementet innvilget i 1998.

Gjennom det første prosjektet i Golf-programmet tar Forsvaret sikte på å innfri konkrete krav i økonomiregelverket knyttet til lønns- og regnskapssystemene. Et nytt lønns- og regnskapssystem vil tidligst være i bruk fra regnskapsåret 2004. Likevel vil Forsvaret på vesentlige punkter ikke innfri kravene. Årsaken er blant annet at det stilles de samme krav til systemer definert som forsystemer, som til regnskapssystemet og lønnssystemet. Flere av Forsvarets eksisterende forsystemer innfrir ikke økonomiregelverkets krav. Utskifting av eksisterende forsystemer skal først skje gjennom påfølgende prosjekter i Golf-programmet, og vil bli sluttført når et felles integrert forvaltningssystem er innført. Forsvarsdepartementet har framholdt som et mål at systemet skal være fullt ut innført innen utgangen av 2005. FOs anslag er utgangen av 2006. Dette innebærer at en full innfrielse av økonomiregelverkets krav tidligst vil kunne skje tre til fire år senere enn det som ble lagt til grunn da Forsvaret ble innvilget en forlenget overgangsordning.

2.2 Prosjektplanlegging og -gjennomføring

Undersøkelsen har avdekket tre sentrale årsaker til at forløperne til Golf ikke nådde sine mål:

  • 1. manglende forankring i organisasjonen og ledelsen,

  • 2. uklare ansvarsforhold og uklar organisering,

  • 3. manglende koordinering av IT-aktivitetene.

Disse er det redegjort nærmere for i Riksrevisjonens dokument.

Undersøkelsen av planleggingen og styringen av Golf har dels vært forankret i funnene fra analysen av de forutgående prosjektene, og dels i andre sentrale områder innen prosjektstyring og -gjennomføring.

Riksrevisjonen har videre under øvrige tiltak i prosjektstyringen redegjort nærmere for følgende forhold; mangel på realisme i framdriftsplanene, omdefinering fra prosjekt til program for å redusere usikkerheten knyttet til kostnader og gevinster, lite systematisk behandling av risikohåndtering i programstyret til tross for at det både i Golf og i de forutgående prosjektene er gjennomført systematiske risikoanalyser. Dette kan ha redusert muligheten for ledelsen til å fatte de nødvendige risikoreduserende beslutninger. I tillegg har det vært usikre anslag knyttet til kostnader samt mangelfull kompetanse før 2001.

2.3 Golf som et virkemiddel for å understøtte omstillingen av Forsvaret

Golf har en sentral rolle med hensyn til å understøtte den pågående omstillingen av Forsvaret, herunder etableringen av FLO. Samordning av Golf med øvrige omstillingstiltak vil være avgjørende for at de målsettingene som er satt for gevinstrealisering i forbindelse med omstillingen av Forsvaret i planperioden 2002-2005 skal kunne nås. Undersøkelsen har vist at de forsinkelsene som har påløpt siden Forsvarsdepartementet i 1997 søkte Finansdepartementet om forlengede overgangsordninger, har bidratt til et sterkt tidspress når det gjelder innføring av nye informa­-sjonssystemer.