Arbeidet med innføring av nye informasjonssystemer
som skal bidra til at Forsvaret innfrir økonomiregelverkets
krav har pågått over flere år, og prosjektkostnader
har påløpt kontinuerlig. Undersøkelsen
viser at det f.o.m. 1997 t.o.m. første halvår 2002
er medgått 268 mill. kroner til prosjektene. Dette er prosjektkostnader
som har påløpt før nye systemer er ferdig
utviklet og satt i drift.
Riksrevisjonens undersøkelse viser
at det under Forsvarets arbeid med å innføre nye
felles forvaltningssystemer er foretatt flere strategiendringer.
Prosjekter er avsluttet og videreført i nye prosjekter.
Omfanget av prosjektene er revurdert og endret, og anskaffelsesmodulen
har vekselvis vært en del av prosjektenes mandat. Etter
den siste strategiendringen høsten 2001 hvor Golf ble omdefinert
fra prosjekt til program, ble det etablert et første prosjekt
med hovedmålsetting som i stor grad tilsvarte tidligere
prosjekter: Lønnsprosjektet og Økonomiprosjektet
(før anskaffelsesmodulen ble tatt inn i prosjektets mandat),
samt det påfølgende Lønns- og økonomiprosjektet.
Alle prosjektene har hatt som formål å innføre
et nytt lønns- og regnskapssystem.
De gjentatte endringene i prosjektoppdragene
har medført forsinkelser og manglende måloppnåelse.
Status ved utgangen av 2002 var at Forsvaret ikke hadde overholdt
den utvidede fristen for å innfri økonomiregelverkets
krav som Finansdepartementet innvilget i 1998.
Gjennom det første prosjektet i Golf-programmet
tar Forsvaret sikte på å innfri konkrete krav
i økonomiregelverket knyttet til lønns- og regnskapssystemene.
Et nytt lønns- og regnskapssystem vil tidligst være
i bruk fra regnskapsåret 2004. Likevel vil Forsvaret på vesentlige
punkter ikke innfri kravene. Årsaken er blant annet at
det stilles de samme krav til systemer definert som forsystemer,
som til regnskapssystemet og lønnssystemet. Flere av Forsvarets eksisterende
forsystemer innfrir ikke økonomiregelverkets krav. Utskifting
av eksisterende forsystemer skal først skje gjennom påfølgende
prosjekter i Golf-programmet, og vil bli sluttført når
et felles integrert forvaltningssystem er innført. Forsvarsdepartementet
har framholdt som et mål at systemet skal være
fullt ut innført innen utgangen av 2005. FOs anslag er
utgangen av 2006. Dette innebærer at en full innfrielse
av økonomiregelverkets krav tidligst vil kunne skje tre
til fire år senere enn det som ble lagt til grunn da Forsvaret
ble innvilget en forlenget overgangsordning.
Undersøkelsen har avdekket tre sentrale årsaker
til at forløperne til Golf ikke nådde sine mål:
1. manglende forankring
i organisasjonen og ledelsen,
2. uklare ansvarsforhold og uklar organisering,
3. manglende koordinering av IT-aktivitetene.
Disse er det redegjort nærmere for
i Riksrevisjonens dokument.
Undersøkelsen av planleggingen og styringen
av Golf har dels vært forankret i funnene fra analysen
av de forutgående prosjektene, og dels i andre sentrale områder
innen prosjektstyring og -gjennomføring.
Riksrevisjonen har videre under øvrige
tiltak i prosjektstyringen redegjort nærmere for følgende
forhold; mangel på realisme i framdriftsplanene, omdefinering fra
prosjekt til program for å redusere usikkerheten knyttet
til kostnader og gevinster, lite systematisk behandling av risikohåndtering
i programstyret til tross for at det både i Golf og i de
forutgående prosjektene er gjennomført systematiske
risikoanalyser. Dette kan ha redusert muligheten for ledelsen til å fatte
de nødvendige risikoreduserende beslutninger. I tillegg
har det vært usikre anslag knyttet til kostnader samt mangelfull
kompetanse før 2001.
Golf har en sentral rolle med hensyn til å understøtte den
pågående omstillingen av Forsvaret, herunder etableringen
av FLO. Samordning av Golf med øvrige omstillingstiltak
vil være avgjørende for at de målsettingene
som er satt for gevinstrealisering i forbindelse med omstillingen
av Forsvaret i planperioden 2002-2005 skal kunne nås. Undersøkelsen
har vist at de forsinkelsene som har påløpt siden
Forsvarsdepartementet i 1997 søkte Finansdepartementet
om forlengede overgangsordninger, har bidratt til et sterkt tidspress
når det gjelder innføring av nye informa-sjonssystemer.