1. Sammendrag

Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen frem forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 2004.

1.1 Programkategori 13.20 Innvandring

1.1.1 Kap. 520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

Post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak

Saldert budsjett for 2004 var basert på et gjennomsnittlig belegg i mottak på om lag 11 000 personer.

Nye prognoser for gjennomsnittlig antall beboere i mottak i 2004 er på om lag 14 400 personer. Forutsatt en gjennomsnittspris pr. beboer på om lag 106 000 kroner, blir budsjettbehovet i 2004 om lag 1,5 mrd. kroner.

Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn økt med 81 mill. kroner til 1 450 mill. kroner, som inkl. overført beløp fra 2003 gir en disponibel bevilgning på om lag 1 523 mill. kroner.

Post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

Bevilgningen på posten skal dekke statens utgifter til tolking og oversettelser i forbindelse med asylsaksbehandlingen. Bevilgningen utgjør 45 mill. kroner. Med bakgrunn i lavere anslag for asylankomster, lavere satser for tolkebistand samt en større andel Dublin-saker enn forventet, foreslås bevilgningen på post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse nedsatt med 16 mill. kroner til 29 mill. kroner.

1.1.2 Kap. 3520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520)

Post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter

Basert på forslag om økt bevilgning under kap. 520 Utlendingsdirektoratet, post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, men redusert ODA-andel, foreslås bevilgningen under kap. 3520, post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter redusert med 128,64 mill. kroner til 638 mill. kroner.

1.1.3 Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

Post 72 Tilbakevending for flyktninger, kan overføres

På bakgrunn av at det er overført 31,9 mill. kroner i ubrukte midler på posten fra 2003 til 2004, som skyldes i all hovedsak færre returnerte og tilbakevendte enn forutsatt, foreslås bevilgningen i 2004 redusert fra 9,3 mill. kroner til 0 kroner.

Post 75 Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres

Bevilgningen for 2004 er på 11,65 mill. kroner. I tillegg er det overført 19,58 mill. kroner fra 2003, slik at disponibel bevilgning i 2004 er på 31,23 mill. kroner. Det store overførte beløpet skyldes volumavvik i forhold til forutsetningene for bevilgningen.

Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 11,65 mill. kroner til 0 kroner.

1.1.4 Kap. 3521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521)

Post 1 Tilbakevending for flyktninger

På bakgrunn av forslag om å redusere bevilgningen på kap. 521 post 72 i 2004, foreslås bevilgningen på kap. 3521 post 1 i 2004 redusert fra 9,3 mill. kroner til 0 kroner, jf. at det ble beregnet ODA-andel av det overførte beløpet i 2003.

Post 3 Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet

På bakgrunn av forslag om å redusere bevilgningen på kap. 521 post 75 i 2004, foreslås bevilgningen på kap. 3521 post 3 i 2004 redusert med 11,205 mill. kroner til 0 kroner, jf. at det ble beregnet ODA-andel av det overførte beløpet i 2003.

1.1.5 Kap. 524 Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524)

Post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling

På grunn av færre nemndmøter enn tidligere antatt foreslås bevilgningen redusert med 1,5 mill. kroner, fra 6,2 mill. kroner til 4,7 mill. kroner.

1.2 Programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk

1.2.1 Kap. 2425 Innovasjon Norge (IN) og fylkeskommunene

Post 74 Dekning av tap på risikolån og garantier

Innovasjon Norge (tidligere SND) hadde i 2002 og 2003 større tap på sine utlånsordninger enn i tidligere år. For at tapsfondet for distriktsrettede risikolån skal gjenspeile risikoen i porteføljen, foreslås det å styrke tapsfondet tilknyttet distriktsrettede risikolån med 101 mill. kroner i 2004.

1.2.2 Kap. 5327 Innovasjon Norge (IN) og fylkeskommunene mv.

Post 50 Tilbakeføring av tilskudd

Det er budsjettert med tilbakeføring av tilskudd på 70 mill. kroner. På bakgrunn av faktiske tilbakeføringer foreslås posten økt med 30 mill. kroner til 100 mill. kroner.

Post 51 Tilbakeføring av tapsfond

Det er budsjettert med tilbakeføring av tapsfond på 20 mill. kroner. På bakgrunn av faktiske tilbakeføringer foreslås posten redusert med 4 mill. kroner til 16 mill. kroner.

1.3 Programkategori 13.70 Overføringer gjennom inntektssystemet til kommuner og fylkeskommuner

1.3.1 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

Post 21 Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet, kan overføres

Det ser derfor ut til å bli et mindre forbruk inneværende år på om lag 1,6 mill. kroner og et tilsvarende merforbruk neste år. Oppstart, framdrift og utbetalinger i prosjektene som finansieres over post 21 kan variere uavhengig av budsjettåret. Det foreslås derfor at post 21 tilføyes stikkordet "kan overføres".

1.3.2 Kap. 572 Rammetilskudd til fylkes­kommuner (jf. kap. 3572)

Post 60 Innbyggertilskudd

Ved sykehusreformen ble Hedmark fylkeskommune ikke trukket i driftsmidler da institusjonen Lille Kjonerud ble overført til statlig helseforetak. Det foreslås at fylkeskommunen trekkes i rammetilskuddet med 7,455 mill. kroner. Siden trekket skal videreføres til 2005, er saken omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005).

1.3.3 Kap. 573 Kompensasjon til fylkeskommuner ved statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten

Post 60 Tilskudd til sletting av gjeld mv.

Stortinget vedtok en bevilgning på 82 mill. kroner ved behandling av St.prp. nr. 63 (2003-2004) knyttet til behandling i tvistenemnd om fordeling av eiendommer mellom staten og fylkeskommunene. Av denne bevilgningen er 80,936 mill. kroner utbetalt til de berørte fylkene, dvs. et mindreforbruk på 1,064 mill. kroner.

Etter Revidert budsjett 2004 er det oppnådd enighet mellom staten ved Helsedepartementet og Telemark fylkeskommune om at staten ved regionalt helseforetak overtar institusjonen Nordagutu Opptreningssenter. Regjeringen foreslår at det bevilges gjeldsslettetilskudd på 5,355 mill. kroner, i tråd med vedtatte prinsipper for det økonomiske oppgjøret mellom staten og fylkeskommunene i tilknytning til sykehusreformen. Saken er varslet i St.prp. nr. 1 (2004-2005).

Samlet foreslås det at bevilgningen på posten settes opp med 4,291 mill. kroner til 86,291 mill. kroner.

1.4 Programkategori 14.10 Bolig og bomiljø

1.4.1 Kap. 580 Bostøtte

Post 70 Bostøtte, overslagsbevilgning

Nye beregninger tilsier et mindreforbruk på 61 mill. kroner i forhold til bevilgningen. Dette skyldes at det er kommet til færre søkere enn det var grunn til å anta ved utformingen av budsjettet for 2004.

Bevilgningen foreslås derfor satt ned med 61 mill. kroner til 2 048 mill. kroner.

1.4.2 Kap. 586 Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

Post 63 Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag

Etter en oppdatering av tall for faktisk ferdigstillelse, anslås bevilgningsbehovet til 1 182,9 mill. kroner. Det foreslås derfor at bevilgningen økes med 50,5 mill. kroner til 1 182,9 mill. kroner.

1.4.3 Kap. 2412 Den norske stats husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

Post 90 Lån til Husbanken, overslags­bevilgning

Det har vært lavere utbetaling av lån enn opprinnelig anslått. Selv om det fortsatt er knyttet noe usikkerhet til utbetaling av lån i slutten av året, foreslås det å nedjustere bevilgningen fra 13 403 mill. kroner til 12 000 mill. kroner.

1.4.4 Kap. 5312 Den norske stats husbank (jf. kap. 2412)

Post 90 Avdrag

Bevilgningen på posten er 8 664 mill. kroner. Per 31. august 2004 er det regnskapsført innbetalinger for om lag 10,3 mrd. kroner, hvorav ekstraordinære innbetalinger utgjør om lag 8,4 mrd. kroner.

1.4.5 Kap. 5615 Renter fra den norske stats husbank (jf. kap. 2412)

Post 80 Renter

Bevilgningen for 2004 er på 4 579 mill. kroner. På bakgrunn av høye ekstraordinære avdrag som reduserer utlånsvolumet anslås renteinntektene nå å bli noe lavere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås derfor at bevilgningen settes ned med 105 mill. kroner fra 4 579 mill. kroner til 4 474 mill. kroner.