Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen frem forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 2004.
Saldert budsjett for 2004 var basert på et
gjennomsnittlig belegg i mottak på om lag 11 000 personer.
Nye prognoser for gjennomsnittlig antall beboere
i mottak i 2004 er på om lag 14 400 personer. Forutsatt en
gjennomsnittspris pr. beboer på om lag 106 000 kroner,
blir budsjettbehovet i 2004 om lag 1,5 mrd. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås
på denne bakgrunn økt med 81 mill. kroner til
1 450 mill. kroner, som inkl. overført beløp fra
2003 gir en disponibel bevilgning på om lag 1 523 mill.
kroner.
Bevilgningen på posten skal dekke statens
utgifter til tolking og oversettelser i forbindelse med asylsaksbehandlingen.
Bevilgningen utgjør 45 mill. kroner. Med bakgrunn i lavere
anslag for asylankomster, lavere satser for tolkebistand samt en
større andel Dublin-saker enn forventet, foreslås
bevilgningen på post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk
og oversettelse nedsatt med 16 mill. kroner til 29 mill. kroner.
Basert på forslag om økt bevilgning
under kap. 520 Utlendingsdirektoratet, post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige
mottak, men redusert ODA-andel, foreslås bevilgningen under
kap. 3520, post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter redusert med
128,64 mill. kroner til 638 mill. kroner.
På bakgrunn av at det er overført
31,9 mill. kroner i ubrukte midler på posten fra 2003 til
2004, som skyldes i all hovedsak færre returnerte og tilbakevendte
enn forutsatt, foreslås bevilgningen i 2004 redusert fra
9,3 mill. kroner til 0 kroner.
Bevilgningen for 2004 er på 11,65 mill.
kroner. I tillegg er det overført 19,58 mill. kroner fra
2003, slik at disponibel bevilgning i 2004 er på 31,23
mill. kroner. Det store overførte beløpet skyldes
volumavvik i forhold til forutsetningene for bevilgningen.
Bevilgningen foreslås på denne
bakgrunn redusert med 11,65 mill. kroner til 0 kroner.
På bakgrunn av forslag om å redusere
bevilgningen på kap. 521 post 72 i 2004, foreslås
bevilgningen på kap. 3521 post 1 i 2004 redusert fra 9,3
mill. kroner til 0 kroner, jf. at det ble beregnet ODA-andel av
det overførte beløpet i 2003.
På bakgrunn av forslag om å redusere
bevilgningen på kap. 521 post 75 i 2004, foreslås
bevilgningen på kap. 3521 post 3 i 2004 redusert med 11,205
mill. kroner til 0 kroner, jf. at det ble beregnet ODA-andel av det
overførte beløpet i 2003.
På grunn av færre nemndmøter
enn tidligere antatt foreslås bevilgningen redusert med
1,5 mill. kroner, fra 6,2 mill. kroner til 4,7 mill. kroner.
Innovasjon Norge (tidligere SND) hadde i 2002
og 2003 større tap på sine utlånsordninger
enn i tidligere år. For at tapsfondet for distriktsrettede
risikolån skal gjenspeile risikoen i porteføljen,
foreslås det å styrke tapsfondet tilknyttet distriktsrettede
risikolån med 101 mill. kroner i 2004.
Det er budsjettert med tilbakeføring
av tilskudd på 70 mill. kroner. På bakgrunn av
faktiske tilbakeføringer foreslås posten økt
med 30 mill. kroner til 100 mill. kroner.
Det er budsjettert med tilbakeføring
av tapsfond på 20 mill. kroner. På bakgrunn av
faktiske tilbakeføringer foreslås posten redusert
med 4 mill. kroner til 16 mill. kroner.
Det ser derfor ut til å bli et mindre
forbruk inneværende år på om lag 1,6
mill. kroner og et tilsvarende merforbruk neste år. Oppstart,
framdrift og utbetalinger i prosjektene som finansieres over post
21 kan variere uavhengig av budsjettåret. Det foreslås
derfor at post 21 tilføyes stikkordet "kan overføres".
Ved sykehusreformen ble Hedmark fylkeskommune ikke
trukket i driftsmidler da institusjonen Lille Kjonerud ble overført
til statlig helseforetak. Det foreslås at fylkeskommunen
trekkes i rammetilskuddet med 7,455 mill. kroner. Siden trekket
skal videreføres til 2005, er saken omtalt i St.prp. nr.
1 (2004-2005).
Stortinget vedtok en bevilgning på 82
mill. kroner ved behandling av St.prp. nr. 63 (2003-2004) knyttet
til behandling i tvistenemnd om fordeling av eiendommer mellom staten
og fylkeskommunene. Av denne bevilgningen er 80,936 mill. kroner
utbetalt til de berørte fylkene, dvs. et mindreforbruk
på 1,064 mill. kroner.
Etter Revidert budsjett 2004 er det oppnådd
enighet mellom staten ved Helsedepartementet og Telemark fylkeskommune
om at staten ved regionalt helseforetak overtar institusjonen Nordagutu
Opptreningssenter. Regjeringen foreslår at det bevilges
gjeldsslettetilskudd på 5,355 mill. kroner, i tråd
med vedtatte prinsipper for det økonomiske oppgjøret
mellom staten og fylkeskommunene i tilknytning til sykehusreformen. Saken
er varslet i St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Samlet foreslås det at bevilgningen
på posten settes opp med 4,291 mill. kroner til 86,291
mill. kroner.
Nye beregninger tilsier et mindreforbruk på 61
mill. kroner i forhold til bevilgningen. Dette skyldes at det er kommet
til færre søkere enn det var grunn til å anta
ved utformingen av budsjettet for 2004.
Bevilgningen foreslås derfor satt ned
med 61 mill. kroner til 2 048 mill. kroner.
Etter en oppdatering av tall for faktisk ferdigstillelse, anslås
bevilgningsbehovet til 1 182,9 mill. kroner. Det foreslås
derfor at bevilgningen økes med 50,5 mill. kroner til 1
182,9 mill. kroner.
Det har vært lavere utbetaling av lån
enn opprinnelig anslått. Selv om det fortsatt er knyttet
noe usikkerhet til utbetaling av lån i slutten av året,
foreslås det å nedjustere bevilgningen fra 13
403 mill. kroner til 12 000 mill. kroner.
Bevilgningen på posten er 8 664 mill.
kroner. Per 31. august 2004 er det regnskapsført innbetalinger
for om lag 10,3 mrd. kroner, hvorav ekstraordinære innbetalinger
utgjør om lag 8,4 mrd. kroner.
Bevilgningen for 2004 er på 4 579 mill.
kroner. På bakgrunn av høye ekstraordinære
avdrag som reduserer utlånsvolumet anslås renteinntektene
nå å bli noe lavere enn tidligere lagt til grunn.
Det foreslås derfor at bevilgningen settes ned med 105
mill. kroner fra 4 579 mill. kroner til 4 474 mill. kroner.