Departementet foreslår i proposisjonen å endre enkelte
bevilgninger i statsbudsjettet for 2004. Det gis også en
omtale av disponeringen av bevilgningen til drift av opplæringsråd.
Videre fremmer departementet forslag om å gjøre
utstyrsbevilgningen til Statens lånekasse for utdanning
overførbar, og om å stille en statlig garanti
for forprosjektet for byggetrinn 2 for Kunsthøgskolen i
Oslo på Seilduksfabrikken.
Departementet foreslår å øke
bevilgningen med om lag 43,9 mill. kroner. Økningen skyldes
at aktiviteten knyttet til opplæring av språklige
minoriteter i grunnskolen, herunder opplæring av barn i
asylmottak, har vært høyere enn forventet.
Leirskoleaktiviteten har vært høyere
enn tidligere lagt til grunn, og bevilgningen foreslås økt
med 0,3 mill. kroner.
Aktiviteten ved landets musikk- og kulturskoler høsten
2003 var lavere enn forutsatt. Tilskuddet blir utbetalt etterskuddsvis.
Det foreslås å redusere bevilgningen med om lag
0,6 mill. kroner.
Det økte bevilgningsbehovet knyttet
til opplæring av språklige minoriteter i asylmottak
under kap. 221 post 65 øker også refusjonen av
ODA-godkjente utgifter, dvs. innenlandske utgifter til flyktninger
som i henhold til statistikkdirektivet til OECD kan defineres som
offisiell utviklingshjelp. Bevilgningen over kap. 3221 post 4 foreslås økt
med om lag 4,1 mill. kroner.
Bedriftenes etterspørsel etter tilskudd
har vært lavere enn forventet. Departementet foreslår å redusere
bevilgningen med 1,9 mill. kroner.
Posten dekker kontingenter til internasjonale
organisasjoner, program og aktiviteter samt utgifter knyttet til
nasjonale eksperter i Brussel. Anslagene som ble lagt til grunn
ved budsjettering, var for høye. Det foreslås å redusere
bevilgningen med 2,3 mill. kroner.
Flere elever enn forventet har benyttet retten
til opplæring i samisk i grunnskolen. Samtidig har aktiviteten
i videregående opplæring vært høyere
enn forventet. Posten foreslås økt med om lag
3 mill. kroner.
I forbindelse med St.prp. nr. 63 (2003-2004)
ble det bevilget 10,5 mill. kroner for å finansiere statens
bidrag til kjøp av klokkedykkerutstyr. Det ble videre foreslått å opprette
et aksjeselskap for innkjøp og drift av utstyret hvor eierskapet
er delt mellom staten og oljeselskapene Hydro og Statoil. Utstyret
er foreløpig prissatt til 24 mill. kroner. Flere oljeselskap
vil bidra med den resterende finansieringen.
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) foreslår
departementet å overføre Statens dykkerskole til
Høgskolen i Bergen fra 1. januar 2005. For å samle
virksomheten knyttet til dykkerutdanningen foreslås det
at også tilskuddet til det planlagte aksjeselskapet for
kjøp av klokkedykkerutstyr overføres til høyskolen.
Høgskolen i Bergen tilfører aksjeselskapet et
egenkapitaltilskudd på 10,5 mill. kroner når dette
er opprettet, slik at selskapet kan gå til innkjøp
av klokkedykkerutstyret. Det foreslås å redusere
bevilgningen med 10,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning
av bevilgningen på kap. 274 Statlige høyskoler
post 50 Statstilskudd.
Departementet viser til at færre frittstående
skoler enn forventet har startet opp i skoleåret 2003/04.
I tillegg har elevtallet ved nye og eksisterende skoler vært
lavere enn forutsatt. Endringer i tilskuddsregelen for videregående
skoler uten paralleller i offentlige skoler fra høsten
2004 har også medført et mindreforbruk på posten.
Videre har enkelte skoler mistet godkjenningen eller av andre årsaker
ikke mottatt tilskudd. Det foreslås å redusere
bevilgningen med 108 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere
bevilgningen med 20 mill. kroner. Den kommunale finansieringsplikten som
gjelder fra 1. mai 2004, og som skal sikre økonomisk likebehandling
mellom private og kommunale barnehager, gjelder også for
studentbarnehagene. Departementet har imidlertid lagt til grunn
en fortsatt prioritering av tilskudd til studentbarnehager. Tilskuddet
skal etter 1. mai 2004 i sin helhet bidra til lavere foreldrebetaling
i forhold til maksimalprisen eller eventuelt til dekning av spesielle,
kostnadskrevende tiltak som bidrar til at barnehagene er tilpasset
studentforeldrenes behov, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Departementet foreslår å øke
bevilgningen med 21,6 mill. kroner til tiltak for å sikre
og bevare universitetsmuseenes samlinger. Den samlede bevilgningen
til formålet i 2004 utgjør etter dette 31,6 mill.
kroner. Det ble bevilget 19 mill. kroner til tiltaket i 2003.
Kontingentene til internasjonale programmer
er blitt lavere enn forutsatt ved tidspunktet for budsjettering. Bevilgningen
foreslås redusert med om lag 4,1 mill. kroner.
Post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner
foreslås økt med om lag 1,4 mill. kroner, post
73 EUs rammeprogram for forskning foreslås redusert med
om lag 18,3 mill. kroner, post 75 UNESCO foreslås redusert
med om lag 2,2 mill. kroner. Alle endringene skyldes valutakursutviklingen.
Det foreslås å redusere bevilgningen
med 41 mill. kroner. Endringen skyldes at renten ble lavere enn
forutsatt.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 270 mill. kroner. Økningen skyldes omlegging
fra netto til brutto regnskapsføring av posten, jf. Innst.
S. nr. 250 (2003-2004) og St.prp. nr. 63 (2003-2004).
Det foreslås å øke
bevilgningen med 270 mill. kroner. Økningen skyldes omlegging
fra netto til brutto regnskapsføring av posten, jf. Innst.
S. nr. 250 (2003-2004) og St.prp. nr. 63 (2003-2004).
Det foreslås å redusere bevilgningen
med 194 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes endret rentenivå i forhold
til forutsetningene som ble lagt til grunn ved budsjetteringen.
Videre har fordelingen mellom fast og flytende rente blitt en annen
enn det som tidligere var lagt til grunn.
Voksenopplæringsinstituttet (Vox) har
hatt merinntekter fra oppdrag på 2,176 mill. kroner, universiteter og
høyskoler tilsvarende 8,712 mill. kroner. Det foreslås å øke
disse inntektsbevilgningene på post 1 under hhv. kap. 3256
og kap. 3281 mot en tilsvarende økning av utgiftsbevilgningene
på post 21 Spesielle driftsutgifter under hhv.
kap. 256 og 281.
I tråd med endret opplæringslov,
jf. Innst.O. nr. 92 (2003-2004), er Rådet for fagopplæring
i arbeidslivet erstattet av et samarbeidsorgan. I tillegg er det
etablert faglige råd som erstatter de tidligere opplæringsrådene. Som
forutsatt er ordningen med eget sekretariat for hvert enkelt råd
ikke videreført. Det er Utdanningsdirektoratet som nå koordinerer
og forbereder arbeidet i de nye samarbeidsorganene. Midler fra kap.
223 post 1 og 71 er derfor i 2004 også disponert av Utdanningsdirektoratet
til dette formålet, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2003-2004).
Departementet vil i samarbeid med entreprenørfirmaet
Brødrene Jensen AS utvikle et forprosjekt for et byggetrinn
2 for Kunsthøgskolen i Oslo på Seilduksfabrikken.
Etter forprosjektet vil departementet ta stilling til om det skal
inngås en leieavtale. Kostnadene til forprosjektet vil
inngå i leiegrunnlaget. Dersom det ikke inngås
en leieavtale, vil departementet dekke deler av utgiftene til forprosjektet.
Til dette er det nødvendig å stille en statlig
garanti på inntil 18,5 mill. kroner pluss merverdiavgift,
se forslag til vedtak II, nr. 1.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
63 (2003-2004) ble det opprettet en ny post 45 knyttet til moderniseringsarbeidet
i Statens lånekasse for utdanning. Det ble videre omdisponert
15 mill. kroner fra post 1 til post 45. Det foreslås at
post 45 gis stikkordet "kan overføres" i 2004.