Det vises til brev av 9.12. 2004 fra Familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen som uttaler at …
"Familie,-kultur- og administrasjonskomiteen viser til
statsrådens brev til komiteen av av 8. desember 2004, hvor
det står:"Jeg har besluttet at eksisterende oppstillingstillatelser
skal forlenges med et halvt år fram til 30. juni 2005,
samtidig som utplassering av Norsk Tippings automater stanses."
"Jeg
regner med at det 2nd halvår neste år vil foreligge
en rettskraftig dom i saken."
Komiteen ber
statsråden redegjøre for hvordan de frivillige
lag og organisasjoner skal sikres inntekter i tiden mellom 30. juni
2005 og det tidspunkt rettskraftig dom foreligger?"
På grunnlag av forslag i Ot.prp. nr.
44 (2002-2003) vedtok Stortinget 17. juni 2003 at Norsk Tipping
skal ha enerett for oppstilling av gevinstautomater fra 1. januar
2006. I Innst. O. nr. 124 (2002-2003) ble det lagt til grunn at
organisasjonenene ikkje skulle bli økonomisk skadelidende
ved at automatene de mottar inntekter fra fjernes fra markedet,
og det ble forutsatt etablert en kompensasjonsordning for året
2005 tilsvarende nivået på automatinntektene i
2001. Kompensasjonsbeløpet utgjorde i overkant av 900 millioner
kroner. Fra 2001 til 2003 har omsetningen fra gevinstautomatene økt
fra om lag 9 til om lag 22 milliarder kroner. Omsetningen i år
vil antagelig ligge ytterligere høyere. Dette indikerer
at nivået på omsetningen 1ste halvår 2005
alene vil ligge over omsetningen for hele 2001 (og som var basis
for kompensajsonen i 2005 til organisasjonene). Departementet regner
med at det i løpet av annet halvår 2005 kan foreligge
rettskraftig dom i saken, og at vi da får en avklaring
av hvilke alternativer vi har til å regulere automatmarkedet
på en sosialpolitisk ansvarlig måte. Departementet
vil følge organisasjonenes inntektsutvikling utover i 2005,
og dersom en enerettsmodell kan være på plass
i andre halvår neste år vil en vurdere behovet
for et eventuelt nytt kompensasjonsbeløp.