Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om samtykke til godkjenning av avtale av 4. juni 2004 om endring av protokoll 4, kapittel XIII til avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol (ODA) av 2. mai 1992

Til Stortinget

Sammendrag

Bakgrunn

EFTA-statene i EØS-samarbeidet (Norge, Island og Liechtenstein), heretter kalt EFTA-statene, undertegnet 4. juni 2004 avtale om endring av protokoll 4 til avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol (ODA) av 2. mai 1992.

Bakgrunnen for endringsavtalen er at EØS-komiteen 8. juni 2004 ved beslutning nr. 78/2004 og nr. 79/2004 vedtok å innlemme rådsforordning (EF) nr. 139/2004 om tilsyn med foretakssammenslutninger (fusjonsforordningen) i EØS-avtalen.

I henhold til EØS-avtalen plikter EFTA-statene å gi EFTAs overvåkningsorgan (ESA) tilsvarende kompetanse til å håndheve konkurransereglene i EØS-avtalen som Kommisjonen har til å håndheve konkurranse­reglene i EF-traktaten. ODA protokoll 4, kapittel XIII regulerer ESAs kompetanse til å håndheve fusjons­reglene i EØS-avtalen. Dette kapitlet må endres slik at ESA gis tilsvarende kompetanse som det Kommisjonen har etter rådsforordning (EF) nr. 139/2004.

Det er kun artikkel 13 og 22 i rådsforordning (EF) nr. 139/2004 som har nødvendiggjort endringer i norsk lov, mens forordningens øvrige artikler har krevd endringer i forskrift. Siden Stortingets samtykke må innhentes før Norge kan bli bundet av endringsavtalen, vil det ta noen tid før EØS-komiteens beslutning om innlemmelse av fusjonsforordningen kan tre i kraft i EØS-området. Fordi det vil være uheldig med en lengre periode med to ulike regelverk for fusjonskontroll i EU og EØS, er rådsforordning (EF) nr. 139/2004 innlemmet i EØS-avtalen ved to separate EØS-komitébeslutninger; én som vedrører de artiklene som kun krever forskrifts­endringer og derfor kan tre tidligere i kraft, samt én som vedrører de to artiklene som krever endring i lov.

Av samme grunn er det nødvendig med to separate avtaler om endring av ODA protokoll 4 (kapittel XIII). Det er avtalen om endring av ODA vedrørende rådsforordning (EF) nr. 139/2004 artikkel 13 og 22 som legges fram i denne proposisjonen. Artikkel 13 og 22 er allerede vedtatt i norsk rett ved lov 17. desember 2004 nr. 100 om endringer i EØS-konkurranseloven. Verken EØS-konkurranseloven eller endringene til EØS-konkurranseloven er trådt i kraft. Lovendringene vil tre i kraft når EØS-komiteens beslutning nr. 79/2004 trer i kraft.

Nærmere om ODA protokoll 4, artikkel 13 og 22

ODA protokoll 4, kapittel XIII gir ESA de sentrale fullmakter til å håndheve fusjonskontrollbestemmelsene i EØS-avtalen. Artiklene speiler Kommisjonens kompetansegrunnlag etter rådsforordning (EF) nr. 139/2004.

Rådsforordning (EF) nr. 139/2004 setter forbud mot å gjennomføre fusjoner som skaper eller styrker en dominerende stilling som kan føre til at effektiv konkurranse i betydelig grad hindres.

Kommisjonen har eksklusiv kompetanse til å behandle fusjoner som faller inn under fusjonsforordningen. Dersom terskelverdiene bare er oppfylt i EØS/EFTA-området, vil imidlertid ESA ha kompetanse til å behandle slike fusjoner.

Den nye artikkel 13 i ODA protokoll 4 fastsetter ESAs kompetanse ved inspeksjoner. Fullmaktene til ESA er noe utvidet i forhold til gjeldende regler.

Endringene gjør at ESAs kompetanse ved bevissikring i saker om fusjonskontroll nå samsvarer med kontrollfullmaktene til Kommisjonen (fra og med 2005) ved mistanke om brudd på konkurransereglene i EF-traktatens artikkel 81 og 82 (EØS-avtalens artikkel 53 og 54), med unntak av at det i fusjonssaker ikke kan foretas bevissikring i private hjem.

Bestemmelsen kodifiserer også de gjeldende rammene for nasjonale domstolers prøving av Kommisjonens beslutninger om bevissikring.

Den nye artikkel 22 i ODA protokoll 4 omhandler overføring av saker som ligger under terskelverdiene, fra en eller flere EFTA-stater til ESA. Overføring av en fusjonssak fra en nasjonal konkurransemyndighet til ESA skjer kun i de tilfeller hvor den nasjonale konkurransemyndigheten, frivillig og etter en konkret vurdering, anmoder overvåkningsorganet om dette. ESA kan ikke pålegge en nasjonal myndighet å overføre slike saker. Det foreligger allerede adgang til å overføre en fusjonssak fra en EFTA-stat til ESA i det gjeldende regelverket. Når det er truffet vedtak om overføring, har ikke de nasjonale myndigheter i vedkommende stat lenger kompetanse til å behandle saken etter nasjonal fusjonskontrollovgivning.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til at St.prp. nr. 38 (2004-2005) og St.prp. nr. 39 (2004-2005) gjelder etterfølgende godkjennelse av henholdsvis EØS-komiteens vedtak nr. 79/2004 om innlemmelse av de bestemmelsene i fusjonsforordningen som krever endring av formell lov, i EØS-avtalen og av den korresponderende endringen av avtalen mellom EØS/EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol.

Komiteen peker på at EØS-avtalen pålegger EØS/EFTA-statene å sikre ESA tilsvarende kompetanse som Kommisjonen til å håndheve EØS-avtalens konkurranseregler. EØS-komiteens vedtak fastsetter hvilken kompetanse overvåkningsorganene skal ha i fusjonssaker. Ved den foreliggende avtaleendringen gis ESA samme kompetanse som Kommisjonen til å håndheve fusjonsregelverket.

Komiteen viser til at Stortinget allerede har tatt stilling til substansen i proposisjonen ved vedtak om lov 17. desember 2004 nr. 100 om endringer i EØS-konkurranseloven og konkurranseloven. De foreliggende proposisjonene er således en praktisk oppfølgning av lovvedtaket i høst. Komiteen vil samtidig bemerke at det ville vært hensiktsmessig om proposisjonene var blitt fremmet slik at behandlingen hadde kunnet skje parallelt med det lovforslag som gjennomfører de nødvendige lovendringene.

Komiteen viser for øvrig til sine merknader i Innst. O. nr. 50 (2003-2004) og Innst. O. nr. 16 (2004-2005) i forbindelse med arbeidet med ny konkurranselov og ny EØS-konkurranselov.

Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg til proposisjonen.

Foreleggelse for utenrikskomiteen

Utkast til innstilling har blitt forelagt utenrikskomiteen som i brev av 16. mars 2005 opplyser at komiteen ikke har merknader.

Komiteens tilråding

Komiteenhar ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget gir sitt samtykke til godkjenning av avtale av 4. juni 2004 om endring av protokoll 4, kapittel XIII til avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol (ODA) av 2. mai 1992.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 17. mars 2005

Sonja Irene Sjøli

leder

Ulf Erik Knudsen

ordfører