EFTA-statene i EØS-samarbeidet (Norge,
Island og Liechtenstein), heretter kalt EFTA-statene, undertegnet 4.
juni 2004 avtale om endring av protokoll 4 til avtalen mellom EFTA-statene
om opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol (ODA)
av 2. mai 1992.
Bakgrunnen for endringsavtalen er at EØS-komiteen 8.
juni 2004 ved beslutning nr. 78/2004 og nr. 79/2004 vedtok å innlemme
rådsforordning (EF) nr. 139/2004 om tilsyn med
foretakssammenslutninger (fusjonsforordningen) i EØS-avtalen.
I henhold til EØS-avtalen plikter EFTA-statene å gi EFTAs
overvåkningsorgan (ESA) tilsvarende kompetanse til å håndheve
konkurransereglene i EØS-avtalen som Kommisjonen har til å håndheve
konkurransereglene i EF-traktaten. ODA protokoll 4, kapittel
XIII regulerer ESAs kompetanse til å håndheve
fusjonsreglene i EØS-avtalen. Dette kapitlet
må endres slik at ESA gis tilsvarende kompetanse som det
Kommisjonen har etter rådsforordning (EF) nr. 139/2004.
Det er kun artikkel 13 og 22 i rådsforordning
(EF) nr. 139/2004 som har nødvendiggjort endringer
i norsk lov, mens forordningens øvrige artikler har krevd
endringer i forskrift. Siden Stortingets samtykke må innhentes
før Norge kan bli bundet av endringsavtalen, vil det ta
noen tid før EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
av fusjonsforordningen kan tre i kraft i EØS-området.
Fordi det vil være uheldig med en lengre periode med to
ulike regelverk for fusjonskontroll i EU og EØS, er rådsforordning
(EF) nr. 139/2004 innlemmet i EØS-avtalen ved
to separate EØS-komitébeslutninger; én
som vedrører de artiklene som kun krever forskriftsendringer
og derfor kan tre tidligere i kraft, samt én som vedrører
de to artiklene som krever endring i lov.
Av samme grunn er det nødvendig med
to separate avtaler om endring av ODA protokoll 4 (kapittel XIII). Det
er avtalen om endring av ODA vedrørende rådsforordning
(EF) nr. 139/2004 artikkel 13 og 22 som legges fram i denne
proposisjonen. Artikkel 13 og 22 er allerede vedtatt i norsk rett
ved lov 17. desember 2004 nr. 100 om endringer i EØS-konkurranseloven.
Verken EØS-konkurranseloven eller endringene til EØS-konkurranseloven
er trådt i kraft. Lovendringene vil tre i kraft når
EØS-komiteens beslutning nr. 79/2004 trer i kraft.
ODA protokoll 4, kapittel XIII gir ESA de sentrale fullmakter
til å håndheve fusjonskontrollbestemmelsene i
EØS-avtalen. Artiklene speiler Kommisjonens kompetansegrunnlag
etter rådsforordning (EF) nr. 139/2004.
Rådsforordning (EF) nr. 139/2004
setter forbud mot å gjennomføre fusjoner som skaper
eller styrker en dominerende stilling som kan føre til
at effektiv konkurranse i betydelig grad hindres.
Kommisjonen har eksklusiv kompetanse til å behandle
fusjoner som faller inn under fusjonsforordningen. Dersom terskelverdiene
bare er oppfylt i EØS/EFTA-området, vil
imidlertid ESA ha kompetanse til å behandle slike fusjoner.
Den nye artikkel 13 i ODA protokoll 4 fastsetter ESAs
kompetanse ved inspeksjoner. Fullmaktene til ESA er noe utvidet
i forhold til gjeldende regler.
Endringene gjør at ESAs kompetanse
ved bevissikring i saker om fusjonskontroll nå samsvarer
med kontrollfullmaktene til Kommisjonen (fra og med 2005) ved mistanke
om brudd på konkurransereglene i EF-traktatens artikkel
81 og 82 (EØS-avtalens artikkel 53 og 54), med unntak av
at det i fusjonssaker ikke kan foretas bevissikring i private hjem.
Bestemmelsen kodifiserer også de gjeldende
rammene for nasjonale domstolers prøving av Kommisjonens
beslutninger om bevissikring.
Den nye artikkel 22 i ODA protokoll 4 omhandler overføring
av saker som ligger under terskelverdiene, fra en eller flere EFTA-stater
til ESA. Overføring av en fusjonssak fra en nasjonal konkurransemyndighet
til ESA skjer kun i de tilfeller hvor den nasjonale konkurransemyndigheten,
frivillig og etter en konkret vurdering, anmoder overvåkningsorganet
om dette. ESA kan ikke pålegge en nasjonal myndighet å overføre
slike saker. Det foreligger allerede adgang til å overføre
en fusjonssak fra en EFTA-stat til ESA i det gjeldende regelverket.
Når det er truffet vedtak om overføring, har ikke
de nasjonale myndigheter i vedkommende stat lenger kompetanse til å behandle
saken etter nasjonal fusjonskontrollovgivning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og
fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til
at St.prp. nr. 38 (2004-2005) og St.prp. nr. 39 (2004-2005) gjelder
etterfølgende godkjennelse av henholdsvis EØS-komiteens
vedtak nr. 79/2004 om innlemmelse av de bestemmelsene i fusjonsforordningen
som krever endring av formell lov, i EØS-avtalen og av
den korresponderende endringen av avtalen mellom EØS/EFTA-statene
om opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol.
Komiteen peker på at
EØS-avtalen pålegger EØS/EFTA-statene å sikre
ESA tilsvarende kompetanse som Kommisjonen til å håndheve
EØS-avtalens konkurranseregler. EØS-komiteens
vedtak fastsetter hvilken kompetanse overvåkningsorganene
skal ha i fusjonssaker. Ved den foreliggende avtaleendringen gis
ESA samme kompetanse som Kommisjonen til å håndheve fusjonsregelverket.
Komiteen viser til at Stortinget
allerede har tatt stilling til substansen i proposisjonen ved vedtak
om lov 17. desember 2004 nr. 100 om endringer i EØS-konkurranseloven
og konkurranseloven. De foreliggende proposisjonene er således
en praktisk oppfølgning av lovvedtaket i høst. Komiteen vil
samtidig bemerke at det ville vært hensiktsmessig om proposisjonene
var blitt fremmet slik at behandlingen hadde kunnet skje parallelt
med det lovforslag som gjennomfører de nødvendige
lovendringene.
Komiteen viser for øvrig
til sine merknader i Innst. O. nr. 50 (2003-2004) og Innst. O. nr.
16 (2004-2005) i forbindelse med arbeidet med ny konkurranselov
og ny EØS-konkurranselov.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til proposisjonen.
Utkast til innstilling har blitt forelagt utenrikskomiteen som i brev av 16. mars 2005 opplyser at komiteen ikke har merknader.
Komiteenhar
ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gir sitt samtykke til godkjenning
av avtale av 4. juni 2004 om endring av protokoll 4, kapittel XIII til
avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan
og en Domstol (ODA) av 2. mai 1992.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 17. mars 2005
Sonja Irene Sjøli
leder |
Ulf Erik Knudsen
ordfører |