Ved EØS-komiteens beslutning nr. 78/2004
og nr. 79/2004 av 8. juni 2004 ble protokoll 21, 22 og
24 og vedlegg XIV til EØS-avtalen endret for å innlemme
rådsforordning (EF) nr. 139/2004 av 20. januar
2004 om tilsyn med foretakssammenslutninger (fusjonsforord-ningen)
i EØS-avtalen. Beslutning nr. 79/2004 innlemmer
artikkel 13 og 22 i denne rådsforordningen. Beslutning
nr. 78/2004 innlemmer de øvrige bestemmelsene
i rådsforordningen.
Det er kun artikkel 13 og 22 i rådsforordning
(EF) nr. 139/2004 som har nødvendiggjort endringer
i norsk lov, mens forordningens øvrige artikler har krevd
endringer i forskrift. Siden Stortingets samtykke må innhentes
før Norge blir bundet av EØS-komiteens beslutning,
vil det ta noen tid før denne beslutningen kan tre i kraft
i EØS-området. Fordi det vil være uheldig
med en lengre periode med to ulike regelverk for fusjonskontroll
i EU og EØS, er rådsforordning (EF) nr. 139/2004
innlemmet i EØS-avtalen ved to separate EØS-komitébeslutninger; én
som vedrører de artiklene som kun krever forskriftsendringer
og derfor kan tre tidligere i kraft, samt én som vedrører
de to artiklene som krever endring i lov.
Det er kun EØS-komitébeslutning
nr. 79/2004 om innlemmelse av forordningens artikkel 13
og 22 som har nødvendiggjort lovendring, og som legges
fram i denne proposisjonen. Artikkel 13 og 22 er allerede vedtatt
i norsk rett ved lov 17. desember 2004 nr. 100 om endringer i EØS-konkurranseloven.
Verken EØS-konkurranseloven eller endringene til EØS-konkurranseloven
er trådt i kraft. Lovendringene vil tre i kraft når EØS-komiteens
beslutning nr. 79/2004 trer i kraft.
I Avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse
av et Overvåkningsorgan og en Domstol (ODA) av 2. mai 1992,
er kompetansen til EFTAs overvåkningsorgan (ESA) fastlagt.
Fordi den nye fusjonsforordningen legger kompetanse til ESA, vil
innlemmelse av artikkel 13 og 22 i rådsforordning (EF)
nr. 139/2004 i EØS-avtalen også kreve
endringer i ODA protokoll 4 kapittel XIII. Forslag til slike endringer
er fremmet i en egen stortingsproposisjon, St.prp. nr. 38 (2004-2005).
Rådsforordning (EF) nr. 139/2004
setter forbud mot å gjennomføre fusjoner som skaper
eller styrker en dominerende stilling som kan føre til
at effektiv konkurranse i betydelig grad hindres. Fusjonsforordningen kommer
til anvendelse på foretakssammenslutninger hvor partenes
omsetning på henholdsvis verdensmarkedet og i EU eller
EØS/EFTA-området overstiger visse terskelverdier.
Foretakssammenslutninger som overstiger disse terskelverdiene må meldes
til Kommisjonen før de kan gjennomføres.
Fusjonsforordningen fastsetter en klar fordeling
av jurisdiksjon mellom Kommisjonen og nasjonale myndigheter. Kommisjonen
har eksklusiv kompetanse til å behandle fusjoner som faller
inn under fusjonsforordningen. Medlemsstatene har på sin
side eksklusiv kompetanse til å behandle fusjoner hvor
foretakenes omsetning ligger under terskelverdiene.
Rådsforordning (EF) nr. 139/2004
artikkel 13 utvider Kommisjonens kompetanse i bevissikringssaker
noe i forhold til gjeldende regler, og tilpasser kompetansen til
dagens behov. Dette innebærer blant annet at Kommisjonen
nå kan innhente elektronisk lagret informasjon og at adgangen
til å innhente muntlige forklaringer under bevissikringen
er utvidet.
Endringene gjør at Kommisjonens kompetanse
ved bevissikring i saker om fusjonskontroll nå samsvarer med
kontrollfullmaktene ved mistanke om brudd på konkurransereglene
i EF-traktatens artikkel 81 og 82 (EØS-avtalens artikkel
53 og 54), med unntak av at Kommisjonen i fusjonssaker ikke kan
foreta bevissikring i private hjem.
Bestemmelsen kodifiserer også de gjeldende
rammene for nasjonale domstolers prøving av Kommisjonens
beslutninger om bevissikring.
Rådsforordning (EF) nr. 139/2004
artikkel 22 omhandler overføring av saker fra en eller
flere medlemsstater til Kommisjonen. Overføring av en fusjonssak
fra en nasjonal konkurransemyndighet til Kommisjonen skjer kun i
de tilfeller hvor den nasjonale konkurransemyndigheten, frivillig
og etter en konkret vurdering, anmoder Kommisjonen om dette. Kommisjonen
kan ikke pålegge en nasjonal myndighet å overføre
slike saker. Når det er truffet vedtak om overføring,
har ikke de nasjonale konkurransemyndighetene i vedkommende stat
kompetanse til å behandle saken etter den nasjonale lovgivning
om fusjonskontroll.
Den nye artikkel 22 i rådsforordning
(EF) nr. 139/2004 i EØS-avtalen vil sikre at norske
myndigheter i gitte situasjoner og etter en konkret vurdering kan
delta i en overføring av en sak som berører fusjonskontrollen i
flere land til behandling i Kommisjonen for å sikre at fusjonen
behandles av kun én instans, og derved sikre en mest mulig
effektiv saksbehandling.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre,
Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og
fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til
at St.prp. nr. 38 og 39 (2004-2005) gjelder etterfølgende
godkjennelse av henholdsvis EØS-komiteens vedtak nr. 79/2004
om innlemmelse av de bestemmelsene i fusjonsforordningen som krever endring
av formell lov, i EØS-avtalen og av den korresponderende
endringen av avtalen mellom EØS/EFTA-statene om
opprettelse av et Overvåkningsorgan og en Domstol.
Komiteen peker på at
EØS-avtalen pålegger EØS/EFTA-statene å sikre
ESA tilsvarende kompetanse som Kommisjonen til å håndheve
EØS-avtalens konkurranseregler. EØS-komiteens
vedtak fastsetter hvilken kompetanse overvåkningsorganene
skal ha i fusjonssaker. Ved den foreliggende avtaleendringen gis
ESA samme kompetanse som Kommisjonen til å håndheve fusjonsregelverket.
Komiteen viser til at Stortinget
allerede har tatt stilling til substansen i proposisjonen ved vedtak
om lov 17. desember 2004 nr. 100 om endringer i EØS-konkurranseloven
og konkurranseloven. De foreliggende proposisjonene er således
en praktisk oppfølgning av lovvedtaket i høst. Komiteen vil
samtidig bemerke at det ville vært hensiktsmessig om proposisjonene
var blitt fremmet slik at behandlingen hadde kunnet skje parallelt
med det lovforslag som gjennomfører de nødvendige
lovendringene.
Komiteen viser for øvrig
til sine merknader i Innst. O. nr. 50 (2003-2004) og Innst. O. nr.
16 (2004-2005) i forbindelse med arbeidet med ny konkurranselov
og ny EØS-konkurranselov.
Komiteen har ellers ingen merknader
og slutter seg til proposisjonen.
Utkast til innstilling har blitt forelagt utenrikskomiteen
som i brev av 16. mars 2005 opplyser at komiteen ikke har merknader.
Komiteen viser til sine merknader
og til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget gir sitt samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 79/2004 av 8.
juni 2004 om innlemmelse i EØS-avtalen av artikkel 13 og
22 i rådsforordning (EF) nr. 139/2004 av 20. januar
2004 om tilsyn med foretakssammenslutninger (fusjonsforordningen).
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 17. mars 2005
Sonja Irene Sjøli
leder |
Ulf Erik Knudsen
ordfører |