Svar på spørsmål 52 fra Stortingets samferdsels­komité til St.meld. nr. 14 (2004 - 2005)

Det vises til brev av 26. april 2005 fra Stortingets samferdselskomité med spørsmål nr. 52 i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004 - 2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.

Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets svar på spørsmål 52.

Svar på spørsmål 52: PSSA - Hjemmel for begrensninger eller tiltak

Retningslinjer for identifisering og utpeking av PSSA er nedfelt i IMO resolusjonen A.927 (22) "Guidelines for the Designation of Special Areas under MARPOL73/78 and Guidelines for the Identification and Designation of Particularly Sensitive Sea Area"....

- Er det i IMO resolusjonen A.927 (22) om PSSA hjemmel for begrensninger eller tiltak som vil kunne gjøres gjeldende for annet enn skipstrafikk og skader og forurensing forbundet med skipstrafikk, i så fall hva?

Etter Fiskeri- og kystdepartementets vurdering gir IMO resolusjonen A.927(22) bare hjemmel for begrensninger eller tiltak i forhold til skipstrafikk og skader og forurensning forbundet med skipstrafikk.

Departementet viser i denne sammenheng til havretts­traktatens artikkel 211 nr. 6, som er hjemmelen for identifisering og utpeking av PSSA gjennom IMO. Artikkel 211 har tittelen "Pollution from vessels", og artikkelens nr. 6 omhandler ikke tiltak i forhold til annen maritim aktivitet enn skipstrafikk.

Havrettstraktatens artikkel 211 nr. 6 er rammen for de konkrete retningslinjene for identifisering og utpeking av PSSA gjennom IMO som er fastsatt i vedlegg 2 til IMO-resolusjon A.927(22). Retningslinjene bestemmer både at det i tilknytning til en PSSA-søknad skal fremmes forslag om beskyttende tiltak (se pkt. 3.2.), og angir hvilke tiltak som er mulige i denne sammenheng (se pkt. 6). I tråd med havrettstraktatens artikkel 211 er alle tiltak som er angitt som mulige i retningslinjenes pkt. 6, tiltak i forhold til skipstrafikk.