Det vises til brev av 26. april 2005 fra Stortingets samferdselskomité med
spørsmål nr. 52 i tilknytning til St.meld. nr.
14 (2004 - 2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet
og oljevernberedskap.
Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets
svar på spørsmål 52.
Etter Fiskeri- og kystdepartementets vurdering
gir IMO resolusjonen A.927(22) bare hjemmel for begrensninger eller
tiltak i forhold til skipstrafikk og skader og forurensning forbundet
med skipstrafikk.
Departementet viser i denne sammenheng til havrettstraktatens
artikkel 211 nr. 6, som er hjemmelen for identifisering og utpeking
av PSSA gjennom IMO. Artikkel 211 har tittelen "Pollution from vessels",
og artikkelens nr. 6 omhandler ikke tiltak i forhold til annen maritim
aktivitet enn skipstrafikk.
Havrettstraktatens artikkel 211 nr. 6 er rammen
for de konkrete retningslinjene for identifisering og utpeking av
PSSA gjennom IMO som er fastsatt i vedlegg 2 til IMO-resolusjon
A.927(22). Retningslinjene bestemmer både at det i tilknytning
til en PSSA-søknad skal fremmes forslag om beskyttende
tiltak (se pkt. 3.2.), og angir hvilke tiltak som er mulige i denne
sammenheng (se pkt. 6). I tråd med havrettstraktatens artikkel
211 er alle tiltak som er angitt som mulige i retningslinjenes pkt.
6, tiltak i forhold til skipstrafikk.