Ved inngangen til 2004 hadde 7,6 pst. av den
totale befolkningen i Norge to utenlandsfødte foreldre.
Disse utgjør innvandrerbefolkningen, og omfatter ca. 349 000
mennesker. Av disse er nær 60 000 født i Norge,
og omtales i meldingen som etterkommere i statistisk forstand. De øvrige
- ca. 289 000 mennesker - utgjør førstegenerasjons
innvandrere.
Hvis man i tillegg regner med personer som kun
har én forelder som er født i utlandet, kommer
tallet på personer med innvandrerbakgrunn opp i nær
12 pst. Dette utgjør over en halv million mennesker - 542
000 - som alle har direkte slektstilknytning til utlandet gjennom mor
eller far, eller begge.
Innvandrerbefolkningen i dag rommer folk fra
208 land. Siden 1990 er innvandrerbefolkningen fordoblet. Gruppen
med ikke-vestlig landbakgrunn har økt mest, og utgjorde
72 pst. av innvandrerbefolkningen pr. 1. januar 2004, eller ca.
250 000 mennesker. Rundt 100 000 personer har kommet til
Norge av fluktårsaker.
Barn og unge under 25 år som enten
selv har innvandret, eller som er født i Norge av førstegenerasjons
innvandrere, utgjør drøyt en tredel av innvandrerbefolkningen.
Det tilsvarer nesten 120 000 personer ved inngangen til 2004.
De siste årene har det til enhver tid
bodd ca. 100 000 mennesker i landet som har vært her mindre
enn fem år. EØS-utvidelsen i mai 2004, og internasjonaliseringen av økonomi
og arbeidsmarked, vil på sikt kunne øke tallet
på personer som vil bo og arbeide i Norge for en kortere
periode.
Hvert fjerde ekteskap som ble inngått
i 2002, var mellom en norsk og en utenlandsk statsborger. Kun i
et mindretall av giftemålene var den norske statsborgeren opprinnelig
av en annen nasjonalitet.
Nyere innvandring preger landsdeler, byer og
småsteder forskjellig.
Regjeringen vil påpeke at det foregår
en holdningsutvikling i befolkningen. Samfunnets reaksjoner på hva som
anses som normale problemstillinger, og hva som oppleves som unntak,
endrer seg med erfaring. Det man synes er vanskelig og fremmedartet
i dag, kan være ukontroversielt i morgen. Eldre generasjoner
har ikke det samme naturlige forhold til det nye utseendemessige,
kulturelle og religiøse mangfoldet som mange av dagens
unge.
Nyere innvandring, kombinert med utviklingen internasjonalt,
har ført til større oppmerksomhet rundt det faktum
at mennesker i Norge bekjenner seg til ulike trosretninger og livssyn.
Det er fri religionsutøvelse i Norge. Regjeringen mener
interreligiøs dialog er ønskelig og nødvendig
for å tilrettelegge for en harmonisk utvikling i flerreligiøse
samfunn, og er en kilde til å finne løsninger
i vanskelige saker.
Regjeringens syn er at mange sider ved nyere
innvandring har gått bra. Samfunnet har unngått åpen sosial
konflikt mellom etniske grupper, av typen man har sett i blant annet
England.
Blant innvandrere og deres etterkommere i Norge finner
man noen av de mest utdanningsorienterte og skoleflinke, og den
mest lovlydige ungdommen. En langt større andel av ungdom
med innvandrerbakgrunn har ut fra hva de selv oppgir, ingen erfaring
verken med kriminalitet, vold eller rus, sammenliknet med ungdom med
norsk bakgrunn.
Regjeringen vil framheve at svært mange
førstegenerasjons innvandrere har nedlagt, og nedlegger,
en stor innsats i det norske samfunnet.
I det sivile samfunn deltar flere og flere i
politikk og samfunnsdebatt blant både innvandrere og etterkommere.
Innvandrerbefolkningen taler ikke med én
røst, like lite som resten av befolkningen gjør
det. Det gjelder også i såkalte "innvandrer-saker".
Men bildet er svært sammensatt. Mønsteret
når det gjelder samfunnsdeltakelse og levekår
varierer mellom innvandrere og deres etterkommere, og etter botid
for innvandrere. Situasjonen forbedrer seg over tid. For begge generasjoner
ser man ulike mønstre for kvinner og menn, og store forskjeller
etter hvilket land familien kommer fra.
Selv om mye går i riktig retning, er
det trekk ved situasjonen som skaper bekymring. Blant
barn og unge med innvandrerbakgrunn er det en større andel
som gjør det dårligere i skolen enn blant andre
elever, og flere som faller fra underveis i skoleløpet.
Fattigdom rammer også skjevt. Kommer
et barn fra en innvandret familie med ikke-vestlig bakgrunn, er sannsynligheten
i dag mye større for at familien lever i vedvarende inntektsfattigdom
enn for andre barn, eller at familien mottar sosialhjelp for en
kort eller lengre periode.
Også kriminalitetsstatistikken viser
urovekkende og bekymringsfulle tall. Personer med innvandrerbakgrunn
er overrepresentert på nesten alle kriminalitetsområder.
Blant innvandrerbefolkningen finnes det også enkelte
grupper med store helseproblemer og sjeldne sykdomsbilder. Blant
de første større gruppene av arbeidsinnvandrere
er det nå flere som er på trygd enn befolkningsgjennomsnittet.
I første kvartal 2004 var hver sjette
arbeidsledige en innvandrer. Arbeidsledigheten er høyere
enn gjennomsnittet for alle grupper med innvandrerbakgrunn. Forskjellene
er minst for vest-europeiske innvandrere og størst for
de fra Afrika. Den nylig avsluttede Makt- og demokratiutredningen
advarer mot en ny etnisk underklasse. Selv om stortingsmeldingen
viser at bildet er sammensatt, er dette en utfordring som Regjeringen
tar svært alvorlig. Regjeringen tar sikte på å følge
opp Makt- og demokratiutredningen med en stortingsmelding våren
2005.
Regjeringen venter at alle borgere deltar og
yter det de kan og makter. Det gjelder selvsagt også for
innvandrere. Samtidig må kravene som stilles være
realistiske, og politikken må legge til rette for at folk
kan oppfylle dem. Stortingsmeldingen skiller klarere mellom mål
for samfunnsdeltakelse og tilhørighet for innvandrere,
og mål for deres etterkommere. Begrunnelsen er at de to
gruppene har vesentlig forskjellig utgangssituasjon.
Regjeringen er særlig opptatt av hvordan
det går med barn av innvandrere. De levekår, holdninger
og verdiorienteringer som innvandrede foreldre har, er
en viktig del av oppvekstvilkårene til neste generasjon.
Det kobler meldingens tema til introduksjons- og integreringspolitikken
for nyankomne voksne, som også omtales i meldingen. Hvordan
etterkommerne vil plassere seg innenfor det norske samfunnet over
tid, blir den viktigste målestokken på om inkluderings-
og mangfoldspolitikken lykkes.
Regjeringen vil at ungdommen skal gjøre
selvstendige valg og bruke friheten som tilbys. Noen ganger vil valgene
gå på tvers av familiens og venners forventninger.
Omgivelsene kan likevel velge å støtte de unge som ønsker å benytte
seg av samfunnets muligheter. Innsatsen må uansett den
enkelte ta ansvar for selv.
Myndighetene kan på sin side legge
til rette for at alle unge får anledning til å velge
det de mener er riktig for seg selv. Regjeringen vil motarbeide
forhold som hindrer like muligheter og valgfrihet, enten barrierene
finnes i storsamfunnet eller i de unges sosiale omgivelser. Derfor
vil den motarbeide skikker, tradisjoner og handlinger som virker
undertrykkende og begrensende.
Hva dette innebærer, har vært
lite konkretisert i politikken til nå, utover å hindre
handlinger som er åpenbart ulovlige. Håndteringen
av uønskede, men ikke ulovlige handlinger, er derfor blant
de tema som meldingen drøfter. Dette berører blant
annet spørsmålet om grensene for offentlige intervensjoner
i personers private liv.
Europarådets ministerkonferanse ga
i år 2000 sin tilslutning til rapportene Diversity and
cohesion: new challenges for the integration of immigrants and minorities
og Framework of integration policies. Også EU har satt
integreringspolitikk høyere på den politiske dagsorden
enn før.
Europarådet skisserer i rapportene
en helhetlig politikk for integrering i et flerkulturelt samfunn.
Regjeringen har arbeidet aktivt for å forbedre
innsatsen på disse områdene, blant annet gjennom
introduksjonsordning for nyankomne, forslag om innføring
av obligatorisk norskopplæring, handlingsplan mot rasisme
og diskriminering og ny lov mot diskriminering på grunnlag
av etnisitet, religion mv. Stortingsmeldingen dekker delvis også den
tredje dimensjonen i Europarådets anbefaling:
– Politikk,
tiltak og institusjonelle løsninger må være på plass
for å håndtere et samfunn med en etnisk variert
og flerkulturell befolkning, samt ny innvandring. Samfunnet må skaffe
seg kunnskap om hva som er barrierer og muligheter, og evaluere virkningen
av politikk og tiltak overfor ulike befolkningsgrupper.
Europarådet påpeker at det
er nødvendig å ansvarliggjøre samfunnsaktører
som har spesiell mulighet til å påvirke hvordan
integreringsprosessene vil forløpe. Statlige myndigheter
har et særlig ansvar. Det samme gjelder politikere og media.
Regjeringen mener at en politikk for mangfold
bør etterstrebe å se sammenhengen mellom ulike
politikkområder.
Regjeringen mener at Canada kan gi Norge viktig inspirasjon
ved måten de kombinerer en positiv og inkluderende holdning
til innvandring på, med tydelige krav og forventninger.
Sommeren 2004 la United Nations Development Programme
(UNDP) fram sin årsrapport om Human Development. Rapporten
heter Kulturell frihet i en mangfoldig verden. Rapportens budskap
er at kulturell frihet er en vesentlig del av menneskelig utvikling. Rapporten
vier stor oppmerksomhet til identitetsproblematikk, og fastslår
at det må anerkjennes at folk har flere og sammensatte
identiteter. Rapportens problemstillinger drøftes i første
rekke i forhold til urfolk og nasjonale minoriteter, men også til
nyere innvandring. Flere problemstillinger er de samme som i stortingsmeldingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil arbeide for et
tolerant, flerkulturelt samfunn, og mot rasisme. Vi vil at alle
skal ha de samme rettigheter, plikter og muligheter uavhengig av etnisk
bakgrunn, kjønn, religion eller seksuell legning. Flertallet mener
at et flerkulturelt samfunn er positivt for Norge og at det norske
samfunn besitter både økonomiske og sosiale verdier
som gjør at vi har et godt utgangspunkt for å klare
integreringsutfordringene.
Flertalletmener
en vellykket innvandrings-, integrerings- og inkluderingspolitikk
er viktig for landet og for framtiden til alle menneskene som bor
her. Likeverd, solidaritet, rettferdighet og en god fordelingspolitikk
må være bærebjelken i integrerings- og
inkluderingspolitikken. Toleranse og respekt er viktig for å akseptere
mangfoldet, men grensene for mangfoldet må settes av samfunnets
kjerneverdier.
Komiteen vil motarbeide
religiøs fanatisme, tvangsekteskap og antidemokratiske
organisasjoner i Norge. Solidaritet forutsetter at vi tar ansvar
og bryr oss om og med hverandre uansett etnisk bakgrunn. Toleranse
er ikke å godta diskriminering eller overgrep rettet mot
enkeltindivider eller grupper. Både majoritetssamfunnet
og minoritetssamfunnet har ansvar for ikke å stemple hele
grupper på grunn av erfaringer med enkeltindivider. Komiteen mener
likevel at vi ikke må la være å ta opp
problematiske sider som kjønnsdiskriminerende holdninger
av frykt for å stemple hele grupper, for da viser vi unnfallenhet
og ansvarsfraskrivelse når det gjelder enkeltindivider
som lider urett og opplever diskriminering innenfor en annen etnisk gruppe.
Komiteen viser til at integrering
er en toveis prosess. Majoritetsbefolkningen har hovedansvaret fordi den
har størst makt og mulighet til å diskriminere
og til å bekjempe diskriminering. Komiteen mener
det er viktig å bekjempe forskjellsbehandling og fordommer og
dermed gi innvandrerne det beste grunnlaget for å delta
i samfunnet. Komiteen mener at vi også klart og
tydelig skal formidle at vi forventer og forlanger aktivt medspill
og aksept for samfunnets grunnverdier.
Komiteen vil fremheve at alle
mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter,
uavhengig av rase, farge, kjønn, språk, religion,
opprinnelse eller oppfatninger.
Komiteenmener
bedømmelse av andre mennesker må derfor bygge
på hva de gjør, snarere enn på hvem de
er eller hvilken bakgrunn de har. En persons egenskaper er knyttet
til det enkelte menneske, ikke til hudfarge, religion og opprinnelse.
Fordi alle mennesker er født forskjellige, mener komiteenat et samfunn som bygger på likeverd
må respektere menneskers ulike egenart, kultur, holdninger,
erfaringer og livsførsel.
Alternativet til mangfold er ensartethet, mener komiteen,og en politikk for ensretting innebærer å legge
føringer eller begrensninger på menneskers liv. En
politikk for toleranse og respekt for mangfold åpner derimot
for at vi som enkeltmennesker kan leve i tråd med vår
individuelle egenart, at vi kan tro, mene og ytre det vi ønsker,
velge mellom alternativer, søke å realisere våre
personlige drømmer og la oss berike av de impulser mangfoldet
rundt oss bringer med seg.
Komiteen aksepterer ikke at man
for eksempel kan leve ut sin kultur og religion hvis dette medfører krenkelse
eller overgrep mot medmennesker. Da velger vi å stå opp
for det enkelte menneske og mot den kultur, livsoppfatning eller
religion som tillater at noen mister sin frihet. Det må alltid
være hensynet til det enkelte mennesket og dets frihet
og rettigheter som må være avgjørende
for den politikk som føres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har som motto uttrykket: "Min frihet slutter
der din begynner." Dette betyr at vi ønsker å tillate
mennesker å leve sine egne liv, så lenge det ikke
går ut over andre. Dette gir stor grad av frihet, men er
samtidig innskrenkende.
Disse medlemmermener
at det neppe er rasisme som preger dagens situasjon, men kanskje
en økende skepsis mot innvandringen, som det antas har to
hovedårsaker.
Disse medlemmervil
først peke på det store volumet på innvandringen.
Professor Stein Ringen (eneste nordmann som er fast engasjert ved
Oxford University) har beregnet antallet til omkring 30 000 årlig,
det må antas at han her også har tatt med arbeidsinnvandrerne
fra EØS-land som Sverige og Danmark. En ny undersøkelse
i 2002 viser at Norge ligger på andreplass i Europa når
det gjelder antall innvandrere i forhold til folketallet.
Til sammenlikning er antallet fødsler
i Norge omkring 60 000 årlig, og dette tallet omfatter
selvfølgelig barn av foreldre med ikke-vestlig bakgrunn.
I Oslo har omkring 32 pst. av elevene i grunnskolen fremmedspråklig
bakgrunn. Disse medlemmermener
videre at det er mange som er skremt av den relativt høye
kriminaliteten blant ikke-vestlige utlendinger (eller norske borgere
av ikke-vestlig opprinnelse). Dessverre er det slik at kriminaliteten
er uendelig mye mer synlig enn lovlydigheten.
I samfunnsdebatten er det flere som forsøker å skape en
myte om at innvandrere ikke er mer kriminelle enn nordmenn, men
dette er feil. I Oslo begår mannlige innvandrere dobbelt
så mye kriminalitet som norske menn, relativt til antallet
i hver kategori. Særlig når det gjelder vold,
narkotikaforbrytelser og bedragerier er innvandrerne sterkt overrepresentert.
Disse medlemmermener
at man på arbeidsmarkedet ser mer på kompetanse
enn på hudfarge. Problemet til mange ikke-vestlige innvandrere
er at den kompetansen de måtte ha, ikke er tilpasset et
moderne norsk arbeidsliv. Unge innvandrere som tar sin utdannelse
i Norge og derved får norske vitnemål, bør
normalt ikke ha problemer hvis de ellers er tilpasningsdyktige og behersker
norsk, men de må selvfølgelig konkurrere på samme
grunnlag som nordmenn, ikke kvoteres.
Konklusjonen er at det vanskelig kan ses at
Norge er et lukket land for innvandrere, men det kreves vilje, evne
og tilpasningsdyktighet hos innvandrere, noe ikke alle med bakgrunn
fra ikke-vestlige land besitter i like stor grad.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen arbeide
for at man i FN starter arbeidet med en revisjon og fornying av
Flyktningkonvensjonen."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
retningslinjer for asylsøknader slik at klart grunnløse
søknader ikke kan ankes."
"Stortinget ber Regjeringen endre
regelverket for familiegjenforening slik at det ikke innvilges familiegjenforening
for flyktninger som er gitt asyl før etter 36 måneder
og ikke for personer som gis opphold på et annet grunnlag."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
et forslag om at permanent oppholdstillatelse først gis
etter fem års opphold i Norge."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at norske kommuner ikke mot sin vilje pålegges å motta
asylsøkere."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at asylsøkere som reiser utenlands, eller forsvinner
mens søknaden behandles, automatisk får avslag
på sin asylsøknad."
"Stortinget ber Regjeringen innføre
reisebegrensninger i utlendingspass og reisebevis for flyktninger,
slik at disse ikke gjøres gjeldende for reise til utlendingens hjemland
eller geografisk tilstøtende land, foruten etter søknad
i situasjoner der det foreligger konkrete planer om repatriering."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om innføring av en ny midlertidig oppholdstillatelse
som bare gir rett til beskyttelse i et utvidet lukket asylmottak, etter
den danske modellen "tålt opphold"."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
egen sak for Stortinget, hvor bosetting av flyktninger og asylsøkere vurderes
i sammenheng."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å utvide bruken av 48-timersregelen."
"Stortinget ber Regjeringen sette
ned hurtigarbeidende utvalg og arbeidsgrupper for asylsaksbehandlingen,
slik at søkere som ikke omfattes av 48-timersregelen får
en rask avklaring på sin søknad."