Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet 5. april 2005 ble oversendt finansminister Per Kristian Foss til uttalelse. Hans svarbrev av 14. april 2005 følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen vil understreke betydningen av at innkreving av skatter og avgifter skjer på en måte som er mest mulig kostnadsbesparende både for bedrifter og staten, samtidig som hensynet til å hindre muligheter for skatte- og avgiftsunndragelser ivaretas. Et grunnleggende trekk ved merverdiavgiftssystemet er at det skal oppkreves avgift ved omsetning i alle ledd, i motsetning til det tidligere systemet, med oppkreving i siste ledd. Dette gjelder også ved import.

Komiteen viser til at spørsmålet om endringer i innførselsmerverdiavgiften ble vurdert i NOU 1991:30 Forbedret merverdiavgiftslov. Utvalget vurderte ulike modeller, uten at det ble trukket konklusjoner i form av en anbefalt endring. Utvalget viste til at dersom et fritak ved import ikke skal gi rom for avgiftsunndragelser, må flere forutsetninger knyttes til fritaket. Det gjelder krav til de næringsdrivende som ev. skal omfattes av en slik ordning, og at det kan skje en omfattende informasjonsutveksling mellom toll- og avgiftsetaten og skatteetaten.

Komiteen viser til at finansministeren i sitt brev til komiteen skriver at Finansdepartementet ikke har funnet grunnlag for å arbeide videre med sikte på endringer på dette punktet, bl.a. fordi forutsetningene om et godt nok system for informasjonsutveksling mellom de to etatene ikke er på plass. Det vises også til at innførselsmerverdiavgift uansett må opprettholdes for importører som ikke har fradragsrett.

Komiteen viser til at dagens ordning med innbetaling av merverdiavgift den 18. i måneden etter fortolling i praksis innebærer en delbetaling av merverdiavgiften i forhold til merverdiavgiftsoppgaven som avregnes senere, og ikke en innbetaling som senere skal betales tilbake.

Komiteen viser til at finansministeren i sitt brev til komiteen sier at han vil prioritere å arbeide for at dagens tollkredittordning kan bli mer velfungerende.

Komiteen viser til at forslaget til systemendring i rapporten fra KPMG "Beregning og betaling ved import av varer" er en presisering i forhold til forslaget fremmet i Dokument nr. 8:57 (2004-2005) idet den anbefaler at såkalt snudd avregning innføres.

Komiteen viser til at en del land i EU har innført en ordning med snudd avregning, hvor beregning, betaling og avregning av importmerverdiavgift foretas i forbindelse med innsendelse av omsetningsoppgaven, og ikke overfor toll- og avgiftsetaten. Konseptet med snudd avregning innebærer blant annet at bedriftenes innbetaling av merverdiavgift fra import vil skje på et senere tidspunkt enn i dag, med klare likviditetsmessige forbedringer av rammevilkårene for bedrifter som baserer hele eller deler av virksomheten på import. Ordningen med snudd avregning er gjennomført noe ulikt i de land i EU som har innført den, og de lovtekniske sidene rundt en slik ordning krever nærmere utredning. Et system med snudd avregning kan imidlertid gjennomføres ensidig i Norge basert på nasjonale vurderinger. Komiteen viser til at det er ulike erfaringer med snudd avregning, blant annet med hensyn til risiko for avgiftsunndragelse, og at en vurdering av dette må være basert på innhenting av erfaringer fra land som har praktisert et slikt system. Det vises også til at en slik omlegging kan medføre store systemmessige omlegginger.

Komiteen mener det er et viktig hensyn at merverdiavgiftssystemet er så enkelt og effektivt som mulig for de næringsdrivende, samtidig som nødvendige kontroll- og kostnadshensyn for myndighetene må varetas.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen vurdere om et system med snudd avregning kan innebære forenkling av merverdiavgiftssystemet ved import for næringslivet og myndighetene, og legge dette frem for Stortinget på egnet måte i løpet av 2006."

Mulige forenklinger bør sees opp mot eventuelle forenklinger og forbedringer som kan oppnås gjennom endringer i tollkredittsystemet. En omlegging må også vurderes opp mot de betingelser som gjelder for betaling og avregning av merverdiavgift for næringsdrivende ved innenlands kjøp.

Komiteen viser til at en forutsetning for å endre innførselsmomsregimet er at skatte- og tolletatenes IKT-systemer er konvertible. Komiteen ber derfor Regjeringen i sin vurdering redegjøre spesielt for hva som skal til av endringer i IKT-systemene for de to etatene for at informasjonsutvekslingen skal være tilfredsstillende for en endring av innførselsmomssystemet.